Eikä Sanoma/AA-toimitus sivuillaan tai naamakirjassa näihin vastaille. En tiedä onko tämä mykkäpaska-linja sitten nykyaikana kovin fiksu linja, vai onko tämä sitä kuuluisaa kustantajien ylimielisyyttä mistä oli hieman puhetta Kirjamessujen alla.
On tullut itsekin huomattua tuo nykyinen vastaamattomuus. Kivekkään aikana olin vasta pelkkä lapsi, mutta aina minulle vastattiin, jos jotain tulin toimitukselta kysyneeksi Aku Ankan nettisivujen kautta. Joskus vuonna 2009 lopettivat muistaakseni minun kohdallani vastaamisen. Tiedä sitten, aloinko olla liikaa häiriöksi. En kyllä lähettänyt kysymyksiä kuin korkeintaan pari kappaletta vuodessa. Yksi viesti per vuosi oli yleensä tahtini.
Epäasiallista kieltäkään ei viesteistäni liioin löytynyt. Sen jälkeen kun vastaaminen loppui ja Aku Ankan tasokin sattumoisin romahti aallonpohjaan, aloin kyllä harvenevissa viesteissäni harjoittaa kritiikkiäkin. Asiallisuuden toki pyrin edelleen säilyttämään viimeiseen asti. Edellisen viestini lähetin vähän päälle vuosi sitten. Vastausta ei siihenkään nykyisen linjan mukaisesti ole kuulunut.
Voihan tässä olla sekin syy, että lapselle vielä vastattiin, mutta vartuttuani ei minua enää entiseen tapaan viitsitty huomioida. Ajatellaanko, ettei minun enää kuuluisi olla asioissa niin aktiivi, että minun olisi pitänyt kasvaa Ankasta yli? Pidän tätä epätodennäköisenä vaihtoehtona. Kuvittelisi, että alan harrastajistakin viitsittäisiin välittää. Hehän ovat aina arvokas voimavara.
Todennäköisempää on, että nykyinen toimitus ei enää kiinnitä perinteiseen palautteeseen ja postiin siinä määrin huomiota kuin ennen. Aktiivisuuden sosiaalisessa mediassa ja muissa verkkoympyröissä katsotaan korvaavan tämän. Perusteltavissahan sellainen on, sillä varmasti lukijatkin ovat kyseisellä rintamalla aktivoituneet ja se perinteisempi malli ei enää ole niin käytetty vaihtoehto. Ironista kuitenkin on, että sosiaalisen median suoma mahdollisuus lähestyä lukijoita tuntuu jaettujen kokemusten myötä vain etäännyttäneen toimitusta lukijakunnasta.
Tai sitten minä valitan turhaan, kun en itse vain ole aktivoitunut noissa oikeissa kuvioissa. Minua kun ei millään huvittaisi lähteä sen kummemmin seikkailemaan toimituksen usein varsin pinnallisten postausten perään Pärstäpankkeihin, Visertimiin ja Ankstagrameihin.
Tämä menee jo reippaasti säikeen otsikon ohi, mutta pakko on tilittää, kun on tilitettävää.