Olen hiljalleen kerännyt Diabolikeja, ja tässä hieman havaintojani vuoden 1977 pokkarien yleisyydestä.
Diabolik 2/1977 tuntuu olevan hyvin harvinainen numero. Se on varmasti sarjan harvinaisin osa, ja uskon, että monelta Diabolikien kerääjältä puuttuu nimenomaan se pokkari – minultakin se uupuu. Olen törmännyt siihen Huudossa ja nettidivareissa ainoastaan kolme kertaa kahden viimeisen vuoden aikana, jolloin olen enemmän seurannut näiden tarjontaa. Fyysisissä divareissa en ole nähnyt sitä koskaan.
Sinä ainoana kertana kun näin 2/77:n Huudossa, se keräsi monia huutajia ja hinta nousi jopa 51 euroon. En silloin lähtenyt kilpalaulantaan, mutta ensi kerralla saatan ehkä lähteä, jotta saan kokoelmani täyteen. Kaksi muuta kertaa olen nähnyt divarien myydyissä kohteissa muistaakseni ihan tavalliseen noin 10–12 euron hintaan.
Myös numerot 1/77 ja 4/77 ovat melko harvinaisia; sanoisin, että 4/77 on sarjan toiseksi harvinaisin ja 1/77 kolmanneksi harvinaisin numero.
Sen sijaan numero 3/1977 on mielestäni keskimäärin ylivoimaisesti yleisin. Tuntuu, että sitä on melkein joka paikassa, jossa vain on Diabolikeja. Voiko se olla sattumaa? Olisikohan käynyt niin, että tuosta numerosta 2/77 otettiin painossa jostain syystä liian pieni painos, ja korvaukseksi siitä paino teki seuraavan numeron painoksesta tavallista isomman? Tietääkö joku?
En huomaa vuoden 1977 pokkareissa sivujen huonompaa liimausta, ohuempaa kansipahvia tai muuta heikkoutta, joka selittäisi numeroiden 1, 2 ja 4 vähyyden nykyään. Painos siis varmaan on ollut pienempi. Divarit kyllä eivät tunnu arvottavan numeroa 3/77 muita yleisemmäksi eli halvemmaksi.
Sarjan ihka ensimmäinen numero 1/75 lienee toiseksi yleisin, joten olikohan siinä tavallista isompi painos.