Kirjoittaja Aihe: Shonen-ai mangat  (Luettu 19018 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
Re: Shonen-ai mangat
« Vastaus #30 : 12.08.2005 klo 09:53:46 »
Lainaus
En ole onnistunut saamaan Moto Hagiota luettavakseni, enkä ole oikeastaan etsinytkään. Olen enemmän Keiko Takemiyan ihailija.

Kannattaisi kyllä. Mahottoman hyvä tarinankertoja ja kuvittajanakin oikein sieltä paremmasta päästä.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #31 : 12.08.2005 klo 15:27:07 »
Be Beautiful on alkanut julkaista englanniksi Yamane Ayanon Viewfinder-sarjaa, joka on omasta mielestäni milteipä parasta aikuiselle yleisölle suunnattua BL-mangaa. Yamane Ayanon tarinat alkavat jo olla samaa tasoa mainstreamimpien suosikkien kanssa, piirrosjälki on harvinaisen kuolattavaa, eikä Y.A. pahemmin sorru koulupoikiin tai siirappisuuteen tarinoissaan. Päinvastoin ne ovat usein aika julmia. Toivon että Viewfinderista tulee suosittu ja myös Ikoku Irokoi Romantan ja Crimson Spell käännetään.

Eipä noita koulupoikajuttuja tosiaan jaksa lukea, koska se BL on siinä kuitenkin se pääasia... eri asia sitten, jos suhde on vain mukana juonessa eikä juoni pyöri suhteen ympärillä. Ovatko nuo Be Beautifulin alpparit juuri niitä, jotka myydään muovipusseissa? Olemme kavereiden kanssa katsoneet,  että epäilyttävän näköisiä muovipusseja... :D Tai no, Fantasiapeleissä taisivat olla ihan selailtavissa.

Lainaus
Fake ei minustakaan ole juonellisesti erityisen ihmeellinen, omistanpahan kuitenkin sarjan ja olen sen läpi lukenut... Koko poliisiskenaario on melkolailla pelkkää kulissia, päähenkilöiden ratkomat jutut jäisivät paskemmassakin tv-sarjassa kyllä sinne käsikirjoitusten ö-mappi -osastolle. Jos keskittyy vain tuntemaan vatsankipristyksiä siitä pääseekö Ryo vihdoin kakkospesälle Deen kanssa, ja mistä Ryo ja Bikky tällä kertaa saavat tappelun aikaiseksi, niin sarjis toki toimii.

Eipä ollut lukiessa epäilystäkään siitä, mitä tulee tapahtumaan... (Tai no, koska kyse on kuitenkin BL-sarjasta, olisi se lukijoille ollut varmaan aika yllätys, jos mitään ei olisi tapahtunut. ;D) Mutta otti se otti päähän, miten Sanami Matoh jauhaa samoja juttuja uudestaan ja uudestaan... Ilmeisesti kyse oli pitkälti siitä, että tekijä ei tiennyt, miten olisi sarjaa jatkanut jos olisi antanut juonen mennä eteenpäin. Hieman turhautunut olo siinä tuli.... Tietenkin Bikkyn viime hetken törmäämiset huoneeseen voisi ottaa jo vitsinä, mutta rupesivat totta puhuen ärsyttämään. Pakko laittaa kuhertelua, mutta ei sitä voi päästää eteenpäin tai muuten juonta ei osaa jatkaa.... BIKKY APUUN! *BAM!*

Plussana oli tosin, että hahmot olivat hieman vanhempia (eivätkä niitä ainaisia koulupoikia jotka tulevat korvista) ja Ryo oli niin herttainen ettei hänestä voinut olla pitämättä. ;)

ökpö

• ääpylä
  • Jäsen
  • Vanhana sitä tulee piisamiksi.
« Vastaus #32 : 12.08.2005 klo 23:23:36 »
Ovatko nuo Be Beautifulin alpparit juuri niitä, jotka myydään muovipusseissa? Olemme kavereiden kanssa katsoneet,  että epäilyttävän näköisiä muovipusseja... :D Tai no, Fantasiapeleissä taisivat olla ihan selailtavissa.

Ihan vaan tämän keskustelun yllyttämänä menin tänään pitkästä aikaa Fantsuun ja ostin pari BL-mangaa... Eivät ne ainakaan siellä muovipusseissa olleet. Makoto Tatenon Yellow oli sentään samassa osastossa hentai-mangan kanssa eli piti harrastaa vuorikiipeilyä. Muut genren edustajat löytyivät perusmangan joukosta. Yamane Ayanon Viewfinderiä en vielä nähnyt... Hetken mielijohteesta ostin You Asagirin Golden Cainin joka oli minulle tuntematon. Vaikuttaisi kyllä olevan ihan sitä itseään. Aika über-kliseistä BL-hömppää siis, täynnä varsin suorasukaista mutta kaunistellen piirrettyä seksiä ja kökösti runoillen angstaavia bishejä, ja juonesta kuvataan juuri sen verran kuin niiden bishien patsastelun mahdollistamiseksi on tarve. Taustat ovat useimmiten hyvin viitteellisiä ja huonojakin, usein hahmot vain kääntyilevät tyhjyydessä tai erilaisilla rasteroinneilla tehtyjen varjostusten päällä.

Ei minua sinänsä harmita, koska haluan tukea pikkukustantamoja, mutta oisihan tuota voinut vaikka mieluummin ostaa sen Kodaka Kazuman Kizunan, mikä näytti hyllyssä myös komeilevan. Siitä sentään tiedän että on jostain kotoisin... Kyllä tuo Golden Cainkin varmaan monille bishifaneille kelpaa ja saattaa aiheuttaa ZOMG IIIIK -reaktioita.

Yellow on jo paljon parempi, ei siinäkään jätetä paljon epäilyksiä siitä että homman ideana on vain kuolata päähenkilöitä, mutta Makoto Tateno osaa jo jossain määrin piirtää ja luoda tarinaan jännitettä. Pieniltä myötähäpeän kipristyksiltä ei aina voi välttyä tarinan pöhköjä käänteitä seuratessa, mutta kysehän on hömpästä ja lajissaan se toimii paremmin kuin 90% genrensä edustajista.

Lainaus
(FAKE) Eipä ollut lukiessa epäilystäkään siitä, mitä tulee tapahtumaan... (Tai no, koska kyse on kuitenkin BL-sarjasta, olisi se lukijoille ollut varmaan aika yllätys, jos mitään ei olisi tapahtunut. ;D) Mutta otti se otti päähän, miten Sanami Matoh jauhaa samoja juttuja uudestaan ja uudestaan...

Joo, minusta tuntuu että tuo on joku Sanami Matohin juttujen peruspiirre, siis että huumori jossain määrin lepää toistolla. Kyllä se itseänikin tosiaan risoi jatkuva kierrätys, ei varmaan olisi vaatinut paljon yritystä keksiä jotain muutakin keskeytystä Ryon ja Deen lemmenpuuhille kuin Bikkyn epäuskottavat sisäänryntäykset. No, viikko/kuukausilehtiin piirtävät mangakat työskentelevät kovien suorituspaineiden alla. Ja pötköksi tankobaniin koottuna tarina saa aika erilaisen luonteen kuin hiljakseen vuosien kuluessa lehdestä luettuna. (Voin vain kuvitella, miten turhauttavaa on SILLOIN ollut odotella Ryon 'kunnaria'. ;) )
comicspace | paarustuksia | ircnet: rhia

Lind JR.

• oikee meka agtiivi.
  • Jäsen
  • "omapa on mielipiteeni."©
« Vastaus #33 : 14.08.2005 klo 17:43:55 »
niin, ehkä pitäisi opetella pitämään turpansa kiinni... älkää haastako oikeuteen kunnianloukkausesta. ettehän?  :'(
miksi minä aina sanon viimeisen sanan keskusteluissa?

Angel

• Vieras
« Vastaus #34 : 14.08.2005 klo 21:23:40 »
kyllähän niitä löytyy vaikka muille jakaa esim...http://www.victim12.com.........http://breath.se/home.htm..... http://cyberbaroque.com/........http://www.kyrn.org/studio/.... http://arcana.keenspace.com/.minusta nää on lukemisen arvoisia sarjoja....toivottavasti tykkäätte....huom! yaoi.fi keskustelualueilta kannattaa käydä kahtoon lisää
« Viimeksi muokattu: 10.09.2005 klo 21:18:31 kirjoittanut Angel »

starscream

• Jäsen
« Vastaus #35 : 16.08.2005 klo 20:12:30 »
Be Beautiful on alkanut julkaista englanniksi Yamane Ayanon Viewfinder-sarjaa, joka on omasta mielestäni milteipä parasta aikuiselle yleisölle suunnattua BL-mangaa. Yamane Ayanon tarinat alkavat jo olla samaa tasoa mainstreamimpien suosikkien kanssa, piirrosjälki on harvinaisen kuolattavaa, eikä Y.A. pahemmin sorru koulupoikiin tai siirappisuuteen tarinoissaan. Päinvastoin ne ovat usein aika julmia. Toivon että Viewfinderista tulee suosittu ja myös Ikoku Irokoi Romantan ja Crimson Spell käännetään.

En ole kuullut kenenkään saavan tuota BeBeautifulin käännöstä vielä käpäliinsä, vaikka se kuinka olisi kotisivujensa mukaan ulkona. Omani menin tilaamaan Amazonista, ja siellä se nyt pidättelee Yellow'tani...

Yamane Ayanosta olen kyllä samaa mieltä, kynänjälki on kaunista kuin mikä ja juonetkin (tai Viewfinderin ainakin, vaikka välillä kuvittelin jo pistäväni sen erinomaisuuden fanityttöyteni piikkiin; säälittävää kyllä laskeskelen täällä jo päiviä seuraavien lukujen ilmestymiseen) ovat menossa koko ajan parempaan suuntaan. Yamanen luomat hahmot ovat myös ihanan epätäydellisiä verrattuna joidenkin BL-mangojen ihannepoikaystäväbisheihin.

kolme muutakin jenkeissä lisensoitua BL-mangaa, joista itse jossain määrin pidän tai olen kiinnostunut: Kodaka Kazuma, Kimera (ADV); Yuu Higuri, Gorgeous Carat Calaxy (Digital Manga); Hoshino Lily, Harem de Hitori (Digital Manga)

Millainen lie tuo Gorgeous Carat Galaxy, ts. onko tarkoitus että (toistaiseksi lisensoimaton?) Gorgeous Carat -sarja olisi luettuna sitä ennen? Kimeraa en muuten mitenkään henkeäni pidätellen odottelisi, alunperin sen piti käsittääkseni ilmestyä jo viime syksynä.

Hetken mielijohteesta ostin You Asagirin Golden Cainin joka oli minulle tuntematon. Vaikuttaisi kyllä olevan ihan sitä itseään. [snip] Yellow on jo paljon parempi, ei siinäkään jätetä paljon epäilyksiä siitä että homman ideana on vain kuolata päähenkilöitä, mutta Makoto Tateno osaa jo jossain määrin piirtää ja luoda tarinaan jännitettä. Pieniltä myötähäpeän kipristyksiltä ei aina voi välttyä tarinan pöhköjä käänteitä seuratessa, mutta kysehän on hömpästä ja lajissaan se toimii paremmin kuin 90% genrensä edustajista.

Golden Cain oli minustakin varsin kökkö, petyin pahasti vaikka en siltä suuria odottanutkaan (en kummemmin tykkää Asagirin taiteesta enkä tarinoista). Yellow'sssa puolestaan on UST kohdallaan, vaikka asiaan päästäänkin lopulta aika nopeasti. Uskaltaisin suositella sitä  kaikille jotka pitävät Fakesta (tai 18 tuossa lienee ikäsuositus eli sen rajoissa kaikille), asetelmaltaan se on hölmömpi ja epärealistisempi, mutta sen verran samaa tuossa juonessa ja henkilökemiassa on.

ökpö

• ääpylä
  • Jäsen
« Vastaus #36 : 17.08.2005 klo 10:43:30 »
En ole kuullut kenenkään saavan tuota BeBeautifulin käännöstä vielä käpäliinsä, vaikka se kuinka olisi kotisivujensa mukaan ulkona. Omani menin tilaamaan Amazonista, ja siellä se nyt pidättelee Yellow'tani...

Hmm, voipi olla... Muistin lukeneeni asianharrastajien palstalta että olisi jollekulle jo saapunut.

Lainaus
Yamane Ayanosta olen kyllä samaa mieltä, kynänjälki on kaunista kuin mikä ja juonetkin (tai Viewfinderin ainakin, vaikka välillä kuvittelin jo pistäväni sen erinomaisuuden fanityttöyteni piikkiin; säälittävää kyllä laskeskelen täällä jo päiviä seuraavien lukujen ilmestymiseen) ovat menossa koko ajan parempaan suuntaan. Yamanen luomat hahmot ovat myös ihanan epätäydellisiä verrattuna joidenkin BL-mangojen ihannepoikaystäväbisheihin.

No mitään suurta sarjakuvataidetta tai tarinankerrontaa en ole BL-genressä vielä tavannut, ja olen sitä kuitenkin aika määrät lukenut ;)

Ja joo, täälläkin kääntyillään tuolilla, että millon se seuraava osa Crimson Spelliin tai Viewfinderiin ilmestyisi...

Lainaus
Millainen lie tuo Gorgeous Carat Galaxy, ts. onko tarkoitus että (toistaiseksi lisensoimaton?) Gorgeous Carat -sarja olisi luettuna sitä ennen? Kimeraa en muuten mitenkään henkeäni pidätellen odottelisi, alunperin sen piti käsittääkseni ilmestyä jo viime syksynä.

Hmm, en enää kovin tarkkaan muista GC:a, mutta luulen että GCG:n voi hyvin lukea sitä tuntematta. Harvinainen poikkeus siinä suhteessa, että tässä sarjassa on oikeasti *juoni*. Se tuntuu toisaalta vaatineen lunnaana kaikki suorasukaiset BL-elementit. Odottelen josko sarja kuitenkin lunastaisi odotukset lopussa edes jossain määrin, kun sen kerta on joku BL-kustantaja lisensoinutkin.

Lainaus
Golden Cain oli minustakin varsin kökkö, petyin pahasti vaikka en siltä suuria odottanutkaan (en kummemmin tykkää Asagirin taiteesta enkä tarinoista). Yellow'sssa puolestaan on UST kohdallaan, vaikka asiaan päästäänkin lopulta aika nopeasti. Uskaltaisin suositella sitä  kaikille jotka pitävät Fakesta (tai 18 tuossa lienee ikäsuositus eli sen rajoissa kaikille), asetelmaltaan se on hölmömpi ja epärealistisempi, mutta sen verran samaa tuossa juonessa ja henkilökemiassa on.

Minäkin ostin tuon Golden Cainin melkein vahingossa, sekoitan aina You Higurin ja You Asagirin (niin mahdottomalta kuin se tuntuukin)... No, tulipa tuettua kustannustoimintaa, joskin vähän liian kalliilla.

Onko Yellow'sta ilmestynyt enempää kuin ne kolme osaa ylipäätään? Olen nähnyt skanneja kolmannesta osasta, mutta useammasta en ole kuullut.

starscream

• Jäsen
« Vastaus #37 : 17.08.2005 klo 16:10:05 »
Ja joo, täälläkin kääntyillään tuolilla, että millon se seuraava osa Crimson Spelliin tai Viewfinderiin ilmestyisi...

Viewfinderista pitäisi tulla jotain ekstraa tämän kuun lopussa ja jatkoa todennäköisesti lokakuun, Crimson Spellin kohdalta taisin kirjoitella marraskuuta muistiin mutta olisiko ollut arvaus vasta.

Lainaus
Hmm, en enää kovin tarkkaan muista GC:a, mutta luulen että GCG:n voi hyvin lukea sitä tuntematta. Harvinainen poikkeus siinä suhteessa, että tässä sarjassa on oikeasti *juoni*. Se tuntuu toisaalta vaatineen lunnaana kaikki suorasukaiset BL-elementit. Odottelen josko sarja kuitenkin lunastaisi odotukset lopussa edes jossain määrin, kun sen kerta on joku BL-kustantaja lisensoinutkin.

Kiitosta, pitää katsella sitten lähempänä sen ilmestymistä, ehkä jotain lisätietoakin alkaa kuulua siihen mennessä. Ei ole tullut luettua Higuria aiemmin niin en oikein tiedä mitä odottaa (Seimadenin ensimmäinen kyllä odottelisi koskemattomana hyllyssä).

Lainaus
Onko Yellow'sta ilmestynyt enempää kuin ne kolme osaa ylipäätään? Olen nähnyt skanneja kolmannesta osasta, mutta useammasta en ole kuullut.

Neljäs on viimeinen. Senkin ilmestymisen jälkeen olen kyllä nähnyt Magazine Be x Boyn sisällysluettelossa jotain sarjaan liittyvää, mutta olisiko ollut joku sidestory. Tuo neljäs osa päättyy kuitenkin sen oloisesti että jatkoa ei olisi tulossa.

Inuyasha

• Jäsen
« Vastaus #38 : 17.08.2005 klo 17:07:01 »
OIH! Puhutte täällä lempiaiheestani!  ;D Vähän aikaa kun on poissa foorumeilta niin heti...! *vihainen muille kvaakkilaisille ja itselleen kun ei ole olut läsnä* Elikkä siis ettei mene ihan offtopiciksi niin mun mielestäni shonen-aista pitämisessä ei oo yhtään mitään outoa. Omista kavereistanikin 80% pitää shonen-aista, ja loput onkin sitten poikia tai taoi-faneja joita shonen-ai vain ei kiinnosta. Itse olen yaoihin jonkin verran nyt parin kuukauden aikana tutustunut, mutta se ei vain kolahda niin kuin shonen-ai. Yaoi sarjat kun usein ovat niin... no sanotaan vaikka kivuliaita, alla olevia käy sääliksi ja lisäksi yaoissa usein (tai ainakin niissä joita itse olen lukenut) keskitytään lähestulkoon vain ja ainoastaan seksiin. Sitä ei vain enää pureskelematta niele ja sittenkin se jää kurkkuun... (ei älkää yrittäkökään ymmärtää mitä yritän sanoa) Yellow taasen sillä linjalla jollain oudolla tavalla iski... tiedä häntä miksi, mutta silti. Gravitaion nyt on jokaisen shonen-ai fanin pakko ostos, itselleni ensimmäinen ja olin hieman yllättynyt siitä kaikin tavoin, raivostuttavaa sarjassa vain oli se miten se alkoi 5:nen kirjan jälkeen käydä tylsäksi! Loppua kohden luojan kiitos vähän parani, mutta silti kaikki se turha täyte jäi ärsyttämään (mm. Reiji ja jättipandat...)Eerie Queerie taasen oli juuri sopivan mittainen, mutta jäin todella odottamaan että Mitsuo ja ööh... no mikä-sen-nimi-nyt-olikaan pääsisivät johonkin, mutta ei! BeBeutifulin Selfish love taasen ,siitä huolimatta että siinä oli yaoita, oli mainio!Joskin pidän Naduki Koujiman sarjoista... tai siis lähinnä Our Kingdomista, jota sain kaverilta imuroituna jostain. Only the Ring Finger Knows taasen saattaa olla hyvä sarja jollekin joka haluaa tutustua shonen-aihin, vaikka kannessa lukee yaoi niin se yltää hädin tuskin lievän shonen-ain tasolle (ne pussaa 3:sti! jos siis mukaan lasketaan suukko kädelle!!!) Ja niille jotka eivät yaoista perusta niin DMP:n Desire on PALJON pahempi kuin miltä se kannen perusteella vaikuttaa! Oli todellla hauskaa lukea sitä julkisella paikalla naama punaisena... (kyllä oikeasti olen hyvin ujo ja häveliäs...) :-X nyt odottelen DMP:n La Esperancaa... Mutta sen ilmestymiseen on vielä aikaa... :'( niin ja muuten, itse olen oppinut, että shojo-ai= tyttö rakkaus ja Yuri= 2 tyttöä sängyssä kun joku siitäkin tuolla mainitsi  ;) ...Nonniin eiköhän tuossa ole riittävästi teksiä yhdelle tekstille, *kiitos ja kumarrus niille jotka jaksoivat lukea*
Vein haluamasi nimimerkin JO vuonna 2004! Muahahahaa!

ökpö

• ääpylä
  • Jäsen
« Vastaus #39 : 18.08.2005 klo 10:41:31 »
Viewfinderista pitäisi tulla jotain ekstraa tämän kuun lopussa ja jatkoa todennäköisesti lokakuun, Crimson Spellin kohdalta taisin kirjoitella marraskuuta muistiin mutta olisiko ollut arvaus vasta.

Ahaa, kiitoksia... Olen kyllä seuraillut säännöllisesti Yamane Ayano -friikkien palstaa livejournalissa, sinne pulahtaa yleensä kaikki suunnilleen seuraavana päivänä :)

Lainaus
Kiitosta, pitää katsella sitten lähempänä sen ilmestymistä, ehkä jotain lisätietoakin alkaa kuulua siihen mennessä. Ei ole tullut luettua Higuria aiemmin niin en oikein tiedä mitä odottaa (Seimadenin ensimmäinen kyllä odottelisi koskemattomana hyllyssä).

You Higuri on *loistava* piirtäjä ja osaa jopa tarinoida, eli kannattaa ehdottomasti tutustua. Jutut vaihtelevat lievästä shounen-aista ihan suoraan toimintaan. Tuntuu että suurin osa tän mangakan jutuista on fanikäännetty, joitakin saa ihan imutella suoraan vepistä... Google auttanee.

Lainaus
[Fake] Neljäs on viimeinen.

Oi kiitoksia, en tiennyt että on neljäskin osa tullut.

starscream

• Jäsen
« Vastaus #40 : 18.08.2005 klo 15:13:03 »
Olen kyllä seuraillut säännöllisesti Yamane Ayano -friikkien palstaa livejournalissa, sinne pulahtaa yleensä kaikki suunnilleen seuraavana päivänä

Tuttu paikka. ^^ Jos yaoi-piirit onkin pienet Suomessa, niin eivät ne taida olla hirvittävän suuria maailmallakaan.

Lainaus
You Higuri on *loistava* piirtäjä ja osaa jopa tarinoida, eli kannattaa ehdottomasti tutustua. Jutut vaihtelevat lievästä shounen-aista ihan suoraan toimintaan. Tuntuu että suurin osa tän mangakan jutuista on fanikäännetty, joitakin saa ihan imutella suoraan vepistä... Google auttanee.

Seimadenin lisäksi olisi tarkoitus tutustua Cantarellaan kunhan se tässä ilmestyy ja eiköhän siihen Gorgeous Carat Galaxyynkin tule sorruttua jos noista muista tykkään. Jotain noista fanikäännöksistä muistelisin kerran yrittäneeni lukea (...Zeus?), mutta se taisi jäädä kesken ja nykyään ei tahdo noihin niin aika eikä kiinnostus riittää.

Tulipa mieleen että Higurin piirtämän Gakuen Heavenin mangaversionhan olen kerran plärännyt läpi, mutta kun en ko. sarjasta / pelistä ole erityisen kiinnostunut niin ei siitäkään jäänyt juuri muuta mieleen kuin että nättihän se oli.

Ichou

• Uusi jäsen
« Vastaus #41 : 30.08.2005 klo 15:27:20 »
Minulla ei henkilökohtaisesti ole mitään tiettyjä mangagenrejä vastaan. Olen sitä mieltä että lukekoon kuka mitäkin mielii.
Minä luen mielelläni shounen-aita ja yaoita. Kukaan ei ole koskaan sanonut minulle siitä mitään kielteistä kasvotusten, mitä nyt lievää inhoa olen nähnyt muutaman henkilön kasvoilla kertoessani että tällaista täällä tänään luetaan. Pidän, rakastan, luen ja kannustan omassa pienessä mielessäni tätä.
Shounen-ai viittaukset "tavallisissa" manga/anime sarjoissa ovat aina tervetullutta plussaa ja yaoita katsotaan sitten erikseen. Viimeisin shounen-ai sarja jota katsoin oli Sukisyo. Hellyttävä, koskettava, tätä näissä sarjoissa kaivataankin.
Shounen-ai/yaoi ei kuitenkaan vie tilaa muilta sarjoilta tai elokuvilta. Eilen katsoin Akiran, sanoisin katsovani miltei kaikkea animea. Kerään Gravitation-mangaa, se on jo länsimaissa legendaarinen shounen-ai sarja.
Rakastan doujinsheja, ensimmäinen lukemani manga oli doujinshi.
Ai no Kusabi kunniaan. Maissit piiloon. Yeah.
Se pieni ääni päässäsi sanoi ettei niin kannattaisi tehdä.
Ecchi.

Saor

• Jäsen
  • Absolutely unbelievable!
« Vastaus #42 : 12.02.2006 klo 01:43:23 »
Pidän kyllä poikarakkausgenrestä, varmaan juuri samoista syistä kuin tytöt yleensä (on ne pojat niin söpöjä ku ne tykkää toisistaan). Mutta jotenkin häiritsee silti, miten vajavaisesti toteutettuja teokset yleensä ovat. En nyt väitä lukeneeni ihan hirveitä määriä yaoita, mutta useimmat lukemani ovat olleet piirrostyyliltään aika kömpelöitä, hahmot hyvin yksiuloitteisia ja miljööt epäuskottavia. Piirrostyylillä tarkoitan nyt sitä, että tekijä ei usein jotenkin ole opetellut piirtämään mitään muuta kuin niitä nättejä poikia, ja niitäkin vain yhdellä tyylillä. Taustat ja tilavaikutelmat on hirveän yksipuolisia jne. Hahmot taas ovat jotenkin samoista malleista tehtyjä. (Söpö ja naiivi nuorempi poika, itsevarmempi ja aggressiivisempi vanhempi poika, kuulostaako tutulta?)

No tietysti kaiken selittää se, että teosten ei ole tarkoituskaan olla mitään muuta kuin romanttista hömppää naisille ja keskittyä juuri siihen romanssiin. Lukijakunta ei oikeastaan haluakaan stereotypioista poikkeavia päähenkilöitä, vaan pitää aina olla se seme/uke-jaottelu, koska se "kuuluu asiaan". Ja poikien pitääkin olla söpöjä ja nättejä, koska kauniit asiat on kivempia hömpässä. (Anteeksi, mutta tällaisen kuvan olen saanut ties mitä foorumeita lukemalla...) Mutta silti, jos genre on ollut jo jonkin aikaa elossa ja on melko suosittukin, niin olisi kiva, jos saisi lukea jotain vähän kunnianhimoisemmin toteutettua. Tai sitten olen vain lukenut vääriä teoksia. Mh.

Olen tosi huono perustelemaan mitään, mutta tulipahan taas yritettyä.

Kannattaa muuten lukea sellainen kuin Alone in my King's Harem. Todella kauniisti piirretty, tunnelmaltaan aika sadunomainen. Koostuu kuudesta lyhyestä, novellinomaisesta kertomuksesta. Neljä ensimmäistä siis todellakin ovat jotenkin vanhojen satujen muotoon puettuja, täynnä taikuutta, kaksi viimeistä sitten ovat vähän tavanomaisempaa koulupoikarakkautta (ja ovat kyllä samaa tarinaakin). (Takakansiteksti muuten kuvaa tätä todella huonosti, joten älkää sen perusteella tuomitko :D "Become a slave to the temptation", voi hyvänen aika...)

Edit: vanhempi vanhempi poika, qué?
« Viimeksi muokattu: 12.02.2006 klo 20:56:05 kirjoittanut Saor »

Storm

• Jäsen
  • Elämä ei ole aina helppoa.
« Vastaus #43 : 14.02.2006 klo 18:52:58 »
Itse en pahemmin pidä, mutta minulla on kaksi kaveria, jotka suorastaan ihkuttavat niitä ja toinen niistä on mennyt aika pitkälle, että netistä etsii kaikki sen suosikki mangaan liittyvät tarinat ja lataa ne koneelle ja lukee niitä.
Tietysti on ostanut niitä mangoja sitten itselleen, vaikka on japaniksi. Itse en jaksa välittää koko hömpästä, kun aikaa ja rahaa menee ihan muuhun.
Kaverini myös lukee JOKA päivä näitä tarinoita ja sitten hieman valittelee minulle, että luen pelkkiä fantasiakirjoja... Juuh, mutta ei muuta tällä kertaa.
Taas jäi lyhyeksi.
I live, when my heroes live...

Aelether

• Jäsen
Vs: Shonen-ai mangat
« Vastaus #44 : 17.06.2012 klo 11:58:53 »
Itse olen kerännyt paljon shonen-ai/yaoi -tyyppistä mangaa. Monet niistä jutuista vaan ovat aika samantapaisia, niin että varsinaiset helmet ovat harvassa. Joitakin kuitenkin suosittelisin:

-CLAMPin sarjoissa monissa esiintyy jonkinasteista poikarakkautta (xxxHolic, Tsubasa, Tokyo Babylon, RG Veda, Wish), mutta Legal Drug vetää asian pisimmälle. Se on aivan hillitön. Ikävä kyllä sitä ei ole taidettu tehdä kuin kolme osaa, enkä tiedä onko CLAMPillä ajatusta jatkaa sen tekemistä.

-Love Recipe on aivan erinomainen hillittömän hauska yaoi-sarja. Ikävä kyllä sitä on englanniksi julkaistu vain kaksi osaa, enkä tiedä onko lisää tulossa.

-Historialliseen ympäristöön sijoittuva Gerald & Jacques on hyvää yaoia; ideaa on enemmänkin kuin pelkkää nussimista.

-Korealainen Boy Princess on varsin sekava, mutta silti ihan lukemisen arvoinen fantasia-aiheinen BL-sarja.

-Fakestä ihmisillä näyttää olevan monia mielipiteitä, mutta suosittelisin silti.

-Pet Shop of Horrorsissa asiat tuppaavat jäämään pelkän vihjailun tasolle, mutta se on muilta osin niin järjettömän hyvä sarja että kyllä sen pitäisi kuulua jokaisen kirjakaappiin.

-Amerikkalainen mangatyylinen Offbeat-sarja vaikuttaa parin ensimmäisen osan perusteella ihan kiinnostavalta.

-Earthian-sarjaa pidetään jostain syystä genren klassikkona, mutta minusta siinä oli aika vähän BL-aineksia. Enkä muutenkaan kauheasti innostunut. Ajattelin kuitenkin mainita, koska kyllä siinä muutama aika kutkuttava kohta oli.

Ainakin tämmöisiä kannattaa etsiskellä jos kiinnostaa.