Pidän kyllä poikarakkausgenrestä, varmaan juuri samoista syistä kuin tytöt yleensä (on ne pojat niin söpöjä ku ne tykkää toisistaan). Mutta jotenkin häiritsee silti, miten vajavaisesti toteutettuja teokset yleensä ovat. En nyt väitä lukeneeni ihan hirveitä määriä yaoita, mutta useimmat lukemani ovat olleet piirrostyyliltään aika kömpelöitä, hahmot hyvin yksiuloitteisia ja miljööt epäuskottavia. Piirrostyylillä tarkoitan nyt sitä, että tekijä ei usein jotenkin ole opetellut piirtämään mitään muuta kuin niitä nättejä poikia, ja niitäkin vain yhdellä tyylillä. Taustat ja tilavaikutelmat on hirveän yksipuolisia jne. Hahmot taas ovat jotenkin samoista malleista tehtyjä. (Söpö ja naiivi nuorempi poika, itsevarmempi ja aggressiivisempi vanhempi poika, kuulostaako tutulta?)
No tietysti kaiken selittää se, että teosten ei ole tarkoituskaan olla mitään muuta kuin romanttista hömppää naisille ja keskittyä juuri siihen romanssiin. Lukijakunta ei oikeastaan haluakaan stereotypioista poikkeavia päähenkilöitä, vaan pitää aina olla se seme/uke-jaottelu, koska se "kuuluu asiaan". Ja poikien pitääkin olla söpöjä ja nättejä, koska kauniit asiat on kivempia hömpässä. (Anteeksi, mutta tällaisen kuvan olen saanut ties mitä foorumeita lukemalla...) Mutta silti, jos genre on ollut jo jonkin aikaa elossa ja on melko suosittukin, niin olisi kiva, jos saisi lukea jotain vähän kunnianhimoisemmin toteutettua. Tai sitten olen vain lukenut vääriä teoksia. Mh.
Olen tosi huono perustelemaan mitään, mutta tulipahan taas yritettyä.
Kannattaa muuten lukea sellainen kuin
Alone in my King's Harem. Todella kauniisti piirretty, tunnelmaltaan aika sadunomainen. Koostuu kuudesta lyhyestä, novellinomaisesta kertomuksesta. Neljä ensimmäistä siis todellakin ovat jotenkin vanhojen satujen muotoon puettuja, täynnä taikuutta, kaksi viimeistä sitten ovat vähän tavanomaisempaa koulupoikarakkautta (ja ovat kyllä samaa tarinaakin). (Takakansiteksti muuten kuvaa tätä todella huonosti, joten älkää sen perusteella tuomitko

"Become a slave to the temptation", voi hyvänen aika...)
Edit: vanhempi vanhempi poika, qué?