Be Beautiful on alkanut julkaista englanniksi Yamane Ayanon Viewfinder-sarjaa, joka on omasta mielestäni milteipä parasta aikuiselle yleisölle suunnattua BL-mangaa. Yamane Ayanon tarinat alkavat jo olla samaa tasoa mainstreamimpien suosikkien kanssa, piirrosjälki on harvinaisen kuolattavaa, eikä Y.A. pahemmin sorru koulupoikiin tai siirappisuuteen tarinoissaan. Päinvastoin ne ovat usein aika julmia. Toivon että Viewfinderista tulee suosittu ja myös Ikoku Irokoi Romantan ja Crimson Spell käännetään.
Fake ei minustakaan ole juonellisesti erityisen ihmeellinen, omistanpahan kuitenkin sarjan ja olen sen läpi lukenut... Koko poliisiskenaario on melkolailla pelkkää kulissia, päähenkilöiden ratkomat jutut jäisivät paskemmassakin tv-sarjassa kyllä sinne käsikirjoitusten ö-mappi -osastolle. Jos keskittyy vain tuntemaan vatsankipristyksiä siitä pääseekö Ryo vihdoin kakkospesälle Deen kanssa, ja mistä Ryo ja Bikky tällä kertaa saavat tappelun aikaiseksi, niin sarjis toki toimii.
Aika samanlaista kamaa on Makoto Tatenon poliisihömppä Yellow, jota muistaakseni aletaan julkaista englanniksi vielä tämän vuoden puolella. Vain hieman pidemmälle vietynä, eli sarja sisältää jo useita ihan suorasukaisia sänkykohtauksia, siinä missä Fakessa oli niitä vain pari.
Myös Kazuma Kodakan Kizuna-sarjaa käännetään, eikä sekään ole varsinaisesti koulupoikalätinää. K2:n pitkissä sarjoissa piirrostyyli tapaa parantua loppua kohti huomattavasti. Päähenkilöt edustavat mafiosojen, etsivien ja huippu-urheilijoiden kaltaisia ammattiryhmiä ja K2:lle on ominaista kehitellä päähenkilöiden suhteita jopa kymmenen kirjan verran ennen kuin päästään "itse asiaan". Faken tavoin tämä homoeroottinen ja -eksoottinen saippuaooppera muodostuukin koko sarjan miltei ainoaksi viehätykseksi; itse kulissit ovat toissijaisia.
En oikein jaksa uskoa, että mikään näistä sarjoista nappaisi kunnolla ketään, jonka ensisijainen motivaatio lukea kyseisiä sarjiksia ei ole itse BL. Toki tarinankerronta pelaa näissä kaikissa kliseistä huolimatta sen verran, että jos tilaisuus ilmenee, epäilevienkin mangaharrastajien kannattaa varmaan sivistää itseään edes sillä yhdellä kirjalla. Jottei se kuulopuheiden perusteella muodostettu kuva "pikkutyttöjen koulupoikafantasioista" vaikka jäisi ainoaksi käsitykseksi siitä, mitä kaikkea BL sisällään pitää.