Pienen pähkäilyn jälkeen mullekin tuli mieleen että kannattaisi ehkä panostaa softaan mieluummin kuin fyysisiin matskuihin. Tietenkin jos ei ole piirtopöytää/näyttöä, niin ei sillä kovin lähelle pääse vesivärihommaa.
Paperiksi olin miettinyt Bleedproof Marker block A3 Winsor & Newton tai Tomoe riveriä. Kummastakaan mulla ei ole kokemusta.
Olisiko sinulla suositella jotain softaa millä saisi vesivärijälkeä?
Kyllähän kai jo Fotariinkin saa aika hyviä vesivärisiveltimiä, en tiedä. Mutta sitten on vaikka Painter ja uudempi Rebelle (viimeksi mainittua olen itse harkinnut hankkia... mutta ei ole kauheesti tarvetta just nyt ja tykkään kuitenkin tehdä vesi- ja peiteväreillä, jotka omistan).
Vesiliukoisa markkereita en ymmärrä ollenkaan, siis sitä mikä järki niissä on? Jotenkin ne ei vaan teknisesti toimi, ainakaan ne jotkut (Promarkerit?) joita joskus kokeilin. Markkerit sinänsä on oma juttunsa, niillä saa peittävää jälkeä vähän samaan tapaan kuin peiteväreillä, mutta ohuempia, vaaleampia ja läpikuultavia pintoja (toisin kuin peiteväreillä). Markkerien idea on että jälki leviää, mutta vain sen verran että pinnoista tulee tasaisia ja pystyy tekemään värien sulautuksia toisiinsa. Vesiväreillä siinä sulautumisessa on mukana lähes lammikko vettä. Siinä prosessissa osa vedestä imeytyy paperiin ja osa haihtuu. Markkereilla ei paljon imeydy vaan suurin osa "yllimääräisestä" liuottimesta haihtuu.
Markkeripaperit tuppaa usein olemaan sileitä, eli niissä ei ole pintarekennetta niin kuin normi vesiväripapereissa. Eli kannnattaa ottaa huomioon että vesivärijälkikin on sen myötä jotenkin platkumpaa kuin röpöliäisellä pinnalla. (itse en moisesta tykkää

)
Vesiväripaperihin pätee aika hyvin sääntö että kalliimpi on aina parempi. Toisaalta jos et ole paljon tehnyt vesivärihommia, on aika sama hieman harjoitella jokusen kerran halvalla paperilla. Kalliinkin paperin hankinta onnistuu sitten edullisemmin pienempinä lappusina tai pienikokoisina lehtiöinä.
Videolle maalaus siirtyy ehkä helpoimmin ja näteimmin still-kuvana, mutta skannaus on myös yksi vaihtoehto. Suoraan kameralla kuvatessa ei pysty enää niin helposti vaikuttamaan kuvan sävyihin, tummuuteen yms.