Itse asiassa ei: kyse ei ole kirjoittajan hätkähdytysyrityksestä, Garth Ennis kun on toistuvasti haastatteluissa lausunut olevansa
“more and more hardcore atheist with each passing year.”
Linja jonka ymmärrän oikein hyvin.
Ennisin uskonnonvastaisuus löytyy kautta tuotannon Preacherista Demoneihin, True Faithiin, Chronicles of Wormwoodiin ja lukuisista sotasarjakuvistaan.
Garth ei usko satuhahmoihin saati vaadi että muiden tulisi elää satuhahmoihin uskovien normien mukaan, osaltaan varmastikin pohjois-irlantilaisen taustansa takia.
Jos jossain on sievistelty syypää löytynee juurikin mainitusta DCn toimituskunnasta, ei Enniksestä tai Dillonista. The Demonin ajoista lähtien Ennisin tekstiä on tarkasteltu ihan varmuuden varalta.
Itselleni Ennisin uskonnonvastaisuudessa ei ole ongelmaa, en pidä uskontoja (mitään niistä)järjestäytyneessä muodossaan muuna kuin yhteiskunnallisena ongelmana ja vain ongelmana.
Usko on kunkin yksityisasia ja vain sellaisena pysyvänä ihan ok, järjestäytyneellä uskonnolla en näe arvoa.
Tämä ei tietääkseni ole 1:1 Ennisin näkemys mutta tästä perspektiivistä nähtynä tilanne on toinen: uskonto on silkkaa aku ankan taskukirjaa ja sen käsitteleminen vakavasti otettavan ilmiönä yksinomaan absurdia jonka voi vain tehdä naurettavaksi.
Uskonnon sisältä toki tämä näkemys näyttäytyy vain infantiilina herjaamisena, mutta uskonnon ulkopuolelta taas täysin loogisena päättelynä.
Tämän Ennisin tuotannon piirteen olen nähnyt yhtenä syynä miksi monet haluavat korostaa vain sen huumoria ja räävittömyyttä, sivuuttaa ateistisen maailmankuvan jotta voi keskittyä vain tarinaan.
Ei siihen mitä tarina sanoo.
Silloin uskonnon sisäinen logiikka pitäisi korvata johdonmukaisuudella ja logiikan määritelmä ei pätisi siihen.
Itse olen miettinyt onko juurikin tekijänsä maailmankuvan yhtäläisyys ateismissaan ja feminismissään omaani yksi syistä miksi nautin Ennisin kyvystä kertojana, sen ei-yksiselitteisestä mutta humanistisesta maailmankuvasta.
Varmaankin.
Toinen on tietenkin aihevalintansa kuten sodat ja kriisitilanteet joiden käsittelyssä Garth Ennis on mielestäni omaa luokkaansa.
Ennen muuta koska ei sorru yleisimpiin sudenkuoppiin, ne normaalisti kovan karskit suorittajat kun eivät ole silkkoja samaistumismalleja ja uransa edetessä kerrontansa "hyvien" ja "pahojen" harmaasävyjen kirjo on moninkertaistunut.
Mies on jälleen nosteessa sarjakuvapiireissä.
Pride &Joyn ja Bloody Marien lisäksi kun uudelleenjulkaistaan englanninkielisessä maailmassa myös Adventures of Rifle Brigade eli suomeksikin nähty Karkeajännityksen Kiväärikompania ,siinä kuin The Demonia ja Hitmania sekä Punisherin tuomarointia (nähtävästi viimeksimainittua tarinoitten sisäisessä kronologisessa aikajärjestyksessä, ei julkaisujärjestyksessä) kokoomina.
Jo ketjussa aiemmin mainittujen (ateisti)ensihoitaja
Pru yliluonnollisten ökkömönkiäisten maailmassa -sarjakuvan ja
Red Teamin jatko saavat seurakseen nähtävästi nettipelin(jonka pelaajille jotka eivät ennestään Ennistä tunne, Garth voi tuottaa ..sanotaanko yllätyksen) kylkiäiseksi/mainokseksi tehdyn
World of Tanks sarjakuvan jossa Ennis saa pitkästä aikaa (minusta) kuvitus-aisaparikseen Carlos Ezquerran

Ihan suoraan peruskorkkaria odottavalle tuo( aiempien näyttöjen pohjalta) lienee karvaampaa kalkkia.
Itse olen pitänyt aiemmista sotasarjakuvistaan kautta linjan.