Kirjoittaja Aihe: Aku Ankka -lehdet  (Luettu 70428 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lurker

• Vieras
Aku Ankka -lehdet
« : 24.02.2005 klo 13:35:39 »
Uusimmassa Akkarissa (8/05) on Oma nurkassa juttu vaikeista ankkakohteista.

Kyllä minä ymmärrän, että puutteet pitää saada paikattua, mutta onko joku todellakin valmis maksamaan Maija Poppasesta 70 € ja Aristokateista 100-200 €... varsinkaan kun ne eivät mitään sarjakuvataiteen helmiä ole.

Joskus menee yli ymmärryksen.

gollum

• Vieras
Vs: Aku Ankka -lehdet
« Vastaus #1 : 24.02.2005 klo 13:38:40 »
Aristokatit tuskin on kovinkaan harvinainen, itsellänikin on useita, mutta se juliste, se tekee siitä harvinaisen jos on juliste kiinni lehdessä. On nettihuutokaupoissa maksettu se parisataa euroa julisteen kera.

Arttu

• Legolandian Sheriffi
  • Jäsen
« Vastaus #2 : 24.02.2005 klo 19:56:43 »
Kyllähän nuo hinnat suurinpiirtein pitävät paikkansa mutta koskevat ainoastaan priimakuntoista tavaraa.

Aristokatit julisteella on erittäin vaikea kohde, koska niinkuin mainittiin juliste ei ole mitenkään lehdessä kiinni.  Hiljattain myytiin huutonetissä tällainen lähes uudenveroisessa kunnossa oleva lehti julisteineen 138 eurolla. Olen vain kerran aiemmin nähnyt tällaisen kohteen myynnissä ja siitä on jo 13 vuotta.
Ilman julistetta selvästi luettu Aristokatit on muutaman euron arvoinen.

Jostain ihmeen syystä noita Poppasia on ollut viimeisen vuoden-parin aikana huutonetissä varmaan kymmenen. Priimat ovat maksaneet 50-70€.
Joskus jostain muistelen lukeneeni että sitä olisi jaettu vain? elokuvan ensi-illassa, mitä kyllä epäilen onhan siinä hintakin kannessa, onko kellään tästä mitään tietoa?

Todellisia harvinaisuuksia ovat mielestäni ovat Ankan tilaajalahjakuoret sisältöineen. Oliko jutussa mitään Akkaria edeltäneistä Disney-kohteista?
Noissahan on kanssa vaikka mitä superharvinaisuuksia.

« Viimeksi muokattu: 24.02.2005 klo 20:01:34 kirjoittanut Arttu »
I have known many adults who have treasured throughout their lives some of the books they read as children. I have never come across any adult or adolescent who had outgrown comic-book reading who would ever dream of keeping any of these 'books' for any sentimental or other reason.- Fredrik Wertham

Velho

• Jäsen
« Vastaus #3 : 08.03.2005 klo 00:17:03 »
Laitoin tuon Aristokatit myyntiin huutonettiin heti kun Aku-lehti tänään tuli. Ei ole julistetta eikä muutenkaan huippukuntoinen. Julisteesta en muista mitään mutta kyllä faija on tuon minulle silloin uutena ostanut ja vei kattileffaakin katsomaan.

30 euroa panin hinnaksi enkä taida vähemmällä luopuakaan. Tuon on piirtänyt suosikkini Al Hubbard jota kukaan muu ei tunnu arvostavan. Poppaslehteä en ole koskaan nähnytkään. Kuka sen on piirtänyt?

No joo, on tuo 30 euron pyynti jo vähän huonoa pilaa...keräilijän näkökulmasta lähinnä roskiskamaa, mutta muisto- tms. arvoahan sillä toki varmasti on. Kuinkas monella on Bambi-julistelehti kokoelmassaan, se tuntuisi olevan yllättävänkin hankala kohde...?

T: 138 euroa - siitä julisteesta - maksanut  ;)

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #4 : 08.03.2005 klo 08:42:25 »
No on niitä toki muitakin tulevia keräilyharvinaisuuksia, kuten erikoislehti, johon oli koottu kaikki suomalaistekijöiden tribuutit Aku Ankalle 50-juhlavuonna. Painos 130 kpl.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

jonecky

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #5 : 14.03.2006 klo 20:23:02 »
En nyt millään muotoa halua olla pikkutarkka nipottaja, mutta kyllä mielestäni sarjakuvien kuntoluokitustenkin suhteen täysin ulalla olevankin henkilön luulisi osaavan erottaa kunnoltaan nuhjautuneen ja rypeneen lehden ns. loistavasta. Eli tämä lehtihän ei mielestäni ainakaan saamieni kuvien (kiitos vaivannäöstä btw) perusteella ole nähnytkään kunnoltaan loistavaa, ei edes hyvää, keskinkertainenkin on ns. "hiinä ja hiinä"  ::)

Mutta kuten sanottu, ei ole minun asiani puuttua myyntitapahtumaan sen puolesta, lähinnä halusin tuoda oman mielipiteeni myyjälle ilmi informatiivisena asiana. olkoonkin ihmiset termistä "loistava" sitten mitä mieltä tahansa niin omasta mielestäni tällöin tarkoitetaan lehteä, jonka kunto kyllä kestää tarkastelun kuin tarkastelun  ;D
« Viimeksi muokattu: 15.03.2006 klo 18:47:44 kirjoittanut Petteri Oja »

dokki

• Jäsen
« Vastaus #6 : 14.03.2006 klo 21:13:50 »
Ihan mielenkiinnosta, kun muutamien teidän nimimerkit ovat tuttuja myös Huuto.netistä, että keräättekö te täydellistä ja priimaa AA-kokoelmaa vai vain noita harvinaisimpia numeroita sijoitusmielessä? Mikäli keräätte koko sarjaa, niin onko vielä paljon puutteita?

Meni vähän ohi aiheen, mutta olen pitkään miettinyt tätä. :)

marko70

• Vieras
« Vastaus #7 : 14.03.2006 klo 21:23:54 »
Meni vähän ohi aiheen, mutta olen pitkään miettinyt tätä. :)
Lainaus

Mulla on vaan se että ostais yhden noista harvinaisemmista mielellään priimana meinaan noita 4 vaikeinta joskus omistin näyttiksen jonka myin ja on ainoa asia joka VIT***AA suunnattomasti...on tietty elämää ilman sitäkin...
En osta kun noita nahkakirjoja ja jotain muuta"SAIRASTA" tunnustan tän sairauden!!! ;)
Jos tyydytti... :-*

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #8 : 15.03.2006 klo 09:03:15 »
Utelin tästä asiasta eräältä divarin pitäjältä. Hän totesi 50-luvun huonokuntoisten Akkareitten arvon romahtaneen Näkkäreiden julkaisemisen myötä. Huonokuntoisia lehtiä kun ostettiin ennen lukukappaleiksi ihan hyvälläkin hintaa ja se kaikkein kallisarvoisin priimakappale pidettiin visusti arkistossa. Mutta lukukappaleita ei tarvita enää...

Priimat ja melkein priimat 50-luvun Akkarit ovat edelleen korkeassa kurssissa, muut eivät.

Tämähän pätee kaikkeen keräilyyn. Jos Arabian jossain vanhassa posliinipytyssä on pieninkin särö tai muu vika, se on lähes arvoton, priimana siitä taas maksetaan vaikka mitä (tosin en ymmärrä, mikä niissä maitokannuissa ihmisiä niin viehättää...)

jonecky

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #9 : 15.03.2006 klo 15:52:21 »
Henkilökohtaisesti yritän kerätä koko sarjaa täysin tai hyvin lähelle priimana, 50-lukulaisista alkaa suurin osa olla priimaa tai melkein priimaa kasassa, lähinnä puutteita on Näytenumero, 52 vuoden A-numeroita n. puolet, sekä yksittäisiä numeroita 53-55 vuosilta sekä Davy Crockett v56.
60-luku ei taas enää niin ole napannut, joten 60-66 vuodet puuttuu melkein kokonaan kun en ole enää yksittäisiä numeroita jaksanut poimia sieltä täältä vaikka niitä kyllä olisi paljonkin pyörinyt saatavilla toisin kuin 50-lukulaisia, sitten vuodet 67-04 on kokonaan paitsi vuodet 70-71 välistä puuttuu, joista odottelen myös kertapompseja kummastakin.

Samoin kerään sitten noita muita Ankkajulkaisuja kaikkea mitä harvinaista sattuu nenän eteen tulemaan, mutta vain sarjakuvasellaista enää, aiemmin myös tilaajalahjat ja kirjat yms, mutta se olisi mennyt jo sairauden puolelle  ;D

Miksi sitten kerään priimaa johtuu ihan siitä, että olen aina pennusta lähtien kelpuuttanut yleensä vain priiman tai todella hyväkuntoisen, ja onhan se tietenkin ihan selvää, että arvo säilyy priimoissa harvinaisuuksissa, joten jos nyt jostain syystä joskus joutuisi luopumaan keräämistään lehdistä niin ei niissä ainakaan takkiin hirveästi tulisi kuten monen muun tavaran kohdalla, joskaan ei näillä varmasti mitään tiliä pääse sijoitusmielessä tekemään jos joku sitä priimojen keräämisellä hamuaisi. Ja joku perversio kait se on sekin, että jos omistaa jostain harvinaisesta kohteesta täysin priiman version, niin voi olla tyytyväinen siihen, ettei kellään ainakaan löydy parempaa versiota   :D

Mutta se siitä, tuo sama pätee moneen muuhunkin keräilyyn, paitsi taiteeseen, jossa ajan myötä hinnat nousevat niin pilviin tietyillä taiteilijoilla, että niissä piireissä tekee sitten ihan kunnolla rahaakin kun on oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

PS. Jos jollain tuo Näytenumero on nurkissa priimana odottamassa kauppaa hyvällä hinnalla, niin täältä löytyy ostajaehdokas ;)

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #10 : 15.03.2006 klo 19:19:33 »
Jos ajatellaan luokittelua niin näinhän se sumealla logiikalla menisi, jos priiman vertailuhinta olisi 100.

Priima 100
Melkein priima 90-95 (jos oikein vanha lehti, niin 100)
Oikein hyvä 80
Hyvä 60-70
Melkein hyvä 30-40
Heikko 20
Risa 1-5

Ärsyttävää, että joissakin divareissa myydään heikkoa lehteä keräilyhinnalla jonka myyjä on katsonut luettelosta. Älkää maksako!

Jenkeissä, joissa hinnat ovat korkeita, luokittelu onkin sitten jo taidetta:
http://www.freecomicbookday.com/new_grading.asp

Rauta

• Cheap plastic imitation of Orson Welles
  • Jäsen
  • Voi millaista höpinää!
« Vastaus #11 : 16.03.2006 klo 11:11:46 »

Miksi sitten kerään priimaa johtuu ihan siitä, että olen aina pennusta lähtien kelpuuttanut yleensä vain priiman tai todella hyväkuntoisen, ja onhan se tietenkin ihan selvää, että arvo säilyy priimoissa harvinaisuuksissa, joten jos nyt jostain syystä joskus joutuisi luopumaan keräämistään lehdistä niin ei niissä ainakaan takkiin hirveästi tulisi kuten monen muun tavaran kohdalla,

Tässäpäs olen juuri eri mieltä. Priima on juuri se kuntoluokka, jossa arvo helpoimmin putoaa. Toki myös kasvaa. Eurolla ostettu vg on viiden vuoden päästäkin euron arvoinen, mutta 100 € mint, jonka on kerran uteliaisuuttaan ja toisen kerran innostuksissaan lukenut onkin enää 50 € arvoinen fine. Kallista lystiä :) Tämän vuoksi en itse keräile minttejä. Lehtiä "pitää" myös lukea IMHO :)

Pari kertaa olen koittanut huutonetissä ostaa minttejä sijoitusmielessä. Mutta kun kiivaan ennakkopostinvaihdon ja minttivakuuttelun jälkeen käsiin tulee juuri ja juuri fine luokan lehti, olen todennut, ettei tämä "sijoitusostelu" sovi minulle.

Vai tarkoititkos, että yksi 100 € lehti on helpompi palauttaa rahoiksi kuin 100 kpl 1 € lehtiä? Näinhän asia toki on.
« Viimeksi muokattu: 16.03.2006 klo 11:23:49 kirjoittanut Rauta »

marko70

• Vieras
« Vastaus #12 : 16.03.2006 klo 12:29:49 »
Tässäpäs olen juuri eri mieltä. Priima on juuri se kuntoluokka, jossa arvo helpoimmin putoaa. Toki myös kasvaa. Eurolla ostettu vg on viiden vuoden päästäkin euron arvoinen, mutta 100 € mint, jonka on kerran uteliaisuuttaan ja toisen kerran innostuksissaan lukenut onkin enää 50 € arvoinen fine. Kallista lystiä :) Tämän vuoksi en itse keräile minttejä. Lehtiä "pitää" myös lukea IMHO :)

Sehän menee silleen että sä et pystykkään niitä "MINTTEJÄ" lukemaan vaan tarkastaa että ne on minttejä ja olee senjälkeen "KESKELLÄ VAATTEITA" ettei ne kulu tai LUKEE SEN NÄKKÄRISTÄ TAI KIRJASTONKIRJOISTA...

Sitten on se että ihmiset ostaa vanhaa sarjista "kaameeseen hintaan"  "sorrun siihen itsekkin" ja niinkun mulla on originelli Rosa hinta on edelleen se 500€ jonka maksoin itse...Myynnissä niin porukat valittaa hinnasta ja sanoo että noita saa jenkeistä 300$...Ne ei tajua että jos joku sen ostaa myyn jos ei ruuvi on seinässä jo valmiiksi roikkukoon siinä...
Olen laittanut niille että voin ostaa ne piirrokset jos ne mun silmää miellyttää sillä 350$ ja en saa tarjouksia???
Rosaa kylläkin liikkuu aikas paljon nykyään onhan hemmo vielä kynäily kunnossa...Noi kuvat saa vielä seinälle en kylläkään pidä parhaista seinällä kun värikopiot värit haalistuu ja mies itse sanoi että kylläkai ne tussivärit pysyy jotain 30vuotta ja sanoi että ota niistä kopiot ja jos joku haluaa nähdä aidon näytä sitten kukaan ei ole vielä sanonut ettei toi ole aito vaan kopio...Vai olenko vajonnut SAIRAUDEN seuraavalle tasolle??? ;)

On tietty jokaisen oma asia minne palikkansa tunkee vaikka kyynerpäätämyöten p*****seen...

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #13 : 17.03.2006 klo 07:41:53 »
<snip>
"Erinomainen" puuttuu Lurkerin listasta välistä.

Mutta itsekin mietin että nuo suomalaiset tulkinnat ovat...niin...tulkinnanvaraisia.
<snip>

Justiinsa tästä tulkinnanvaraisuussyystä jätin erinomaisen pois. Monet käyttää lehteä myytäessä luokittelua erinomainen priiman synonyymina.  7-tasoinen luokittelu on mielestäni riittävä muutenkin.

Luokitteluni voidaan täten ottaa virallisena suomalaisena luokitteluna käyttöön tällä päivämäärällä Kvaakin virallisella asetuksella. Sain juuri tänään sille patentin, jonka kautta minulle kuuluu 10 prosenttia kaikesta Suomessa käytävästä sarjakuvakaupasta jos siinä käytetään luokitteluani.

jonecky

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #14 : 17.03.2006 klo 10:42:02 »
Vai tarkoititkos, että yksi 100 € lehti on helpompi palauttaa rahoiksi kuin 100 kpl 1 € lehtiä? Näinhän asia toki on.

Tarkoitin juuri tuota, eli kun kerää vain niitä Priimoja tai hyvin lähelle sitä olevia, niin niistä saa kyllä sen omansa suht helposti pois, tai jos ei kokonaan niin ainakin lähelle ja hyvällä lykyllä enemmän. Mutta tosiaan noita kurapurosta poimittuja tai muuten vaan "ihan jees"-kuntoisia saa kyllä myydä pitkään ja hartaasti, useimmiten juuri polkuhintaan että niistä joku nykyisin edes kiinnostuisi.

Ja tosiaan, kuten Kajjjaanin mies asian ilmaisi, niin ei niitä minttikuntoisia lueta, ne käydään suuren ihailun vallassa tärisevin käsin hyvin varovasti läpi, ettei virheitä löydy, jonka jälkeen tungetaan happovapaiden pahvien kera mylarin sisälle talteen, ja suojaan n. 20-asteiseen valolta ja isommilta pölyiltä suojattuun paikkaan kuten vaatehuone, tai kuten minun tapauksessani  kalleimpien kohdalla jopa edellämainitut olosuhteet täyttävä pankkiholvi :D

Toiset ei tuota tajua ja jopa halveksivat keräilijöitä, jotka ovat näin "paneutuneita" asiaan, mutta kun joka ikisestä vanhasta harvinaisuudesta on kuitenkin olemassa näköispainos jonka voi lukea (ja jotka on ihan oikeasti luettu kymmeniä, jopa satoja kertoja), niin eikös se ole jo kulttuurihistoriallisestikin kunnioitettavaa että jotkut arvostavat vanhoja sarjakuvia näinkin korkealle ? Kyllä se vain kuitenkin on ihmeellinen tunne pidellä kädessään esim. priimakuntoista Lumikkia vuodelta 1952 kuin vuoden 1973 imelänväristä ja paperilaadultaan surkeaa näköispainosta. Monesti käy jopa niin, että rupeaa miettimään, missä ko. lehti on esim. vuonna 1952 ollut myynnissä, kuka sen on ostanut ja mikä yleensäkin on lehden historia, jne jne...

Sellaista tällä kertaa  :o