Kirjoittaja Aihe: Kannet  (Luettu 5183 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
Kannet
« : 14.02.2005 klo 13:57:32 »
Minulla on Alainia 3:n kannen suunnittelu työalla (ja ehkäpä tällä kertaa jopa toteutus). Kannet ovat tainneet tulla muutamassa yhteydessä esiin mutta yleensä valmiiden kansien (lehtien) arvosteluna. Olisin kiinnostunut tietämään enemmän kannen suunnittelun filosiasta jne. Millainen on hyvä kansi (sarjakuvalehdessä). Millaiset kannet ovat jääneet mieleen? Jos olette oikeasti kansia (sarjakuviin) tehneet niin miten olette lähteneet liikkeelle? Olisiko esitellä tekemiänne kansia (ei tarvitse olla sarjakuvia. Moni graaffikko on varmaan tehnyt esim. CD:n kansia) tai muuten vain hyvin tehtyjä kansia?

Enemmän olen kiinnostunut tästä piirtämismielessä. Eli miten tehdään hyvä kansi. Kai tämä voi laajentua vaikka kannen merkityksen pohdiskeluksi.

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • /* You are not expected to understand this. */
Re: Kannet
« Vastaus #1 : 14.02.2005 klo 14:03:55 »
En ole asiantuntija, mutta muistaakseni se oli Rautkorven Rami, joka kertoi ihan mielestäni asiallisen vinkin: pitää ajatella, mitä potentiaalinen ostaja näkee. Eli jos Akateemisen hyllyssä on lehtesi myynnissä, vain kannen ylin kolmannes on näkyvissä.

Jos lehteäsi on vain nettimyynnissä (?) niin kannattaa pohtia millainen kansikuva näyttää ruudulla hyvältä.

Tietysti Goodfellowsin sivustoista saa malleja ulkomaan elävien käyttämistä layouteista. Oma mieltymykseni on selkeys -- kannen pitää olla siisti ja selkeä. Mutta joku muu voi olla toista mieltä...
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #2 : 14.02.2005 klo 14:12:28 »
Kannen pitää herättää huomio. Kuten Markku sanoi, niin myyntipaikka kannattaa ottaa huomioon myös. Toisaalta Alainiaakin varmaan myydään paljon festareilla ja siellä se on sitten kunnolla esillä.
Hyvä olisi myös, jos kansi kertoo jotakin lehden sisällöstä tai ideasta.

Omia kokemuksia.
Jaanan matkassa -lehtien kanssa hain yhtenäistä ilmettä ja yksinkertaisuutta. Tätä olisi korostanut se, jos olisin tehnyt vielä kansissa olevista kuvista saman kokoiset.
Harva varmaankin lähtisi ostamaan näitä puhtaasti kannen perusteella.
Pledge of Allegiancen kanssa olen seurannut puhtaasti amerikkalaista kansiperinnettä. Kansi siis kuvaa mahdollisuuksien mukaan jotakin kohtausta tarinasta (nykyisin tämä ei taida kovin usein enää pitää paikkaansa). Ensimmäisessä käytin hyväkseni takasivulle jatkuvaa kantta (samalla tapaa kuin Lucifer Chroniclessa), jolloin lukijalle tulee etukannen nähdessään väärä mielikuva kuvasta. Kakkosessa tein mukaelman Action Comics ykkösen kannesta, mikä toi myös (vääriä) mielikuvia lukijalle.
Viimeisin viritelmä on luonnos PoA kolmosen kanneksi. Se toimikoon multa esimerkkinä. Tällä kertaa lähestymistapana on enempi symbolinen. Ehkä.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
« Vastaus #3 : 15.02.2005 klo 16:28:49 »
En ole asiantuntija, mutta muistaakseni se oli Rautkorven Rami, joka kertoi ihan mielestäni asiallisen vinkin: pitää ajatella, mitä potentiaalinen ostaja näkee. Eli jos Akateemisen hyllyssä on lehtesi myynnissä, vain kannen ylin kolmannes on näkyvissä.

Tämähän liittyi ensimmäisen Anime-lehden kanteen, johon oli jäänyt valkoinen alue, johon mielestäni olisi hyvin voinut laittaa houkutintekstin. Yleisesti ottaen sarjakuvan kantta ei varmaankaan kannata suunnitella siten, että yrittää laittaa jotain erityisen kiinnostavaa yläreunaan. Sarjakuvan nimi kuitenkin kannattaa laittaa ylhäälle, jos on vähäisintäkään vaaraa siitä, että sitä myydään lehtihyllyissä.

Muotitietoinen Warren Ellis on käsitellyt kansiasiaa Streaming-kolumnissaan.
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Jouni Ahola

• Jäsen
« Vastaus #4 : 16.02.2005 klo 02:25:01 »
Koskapa oli niin sopiva sattuma että luin juuri mielenkiintoisen prosessikuvauksen Mark Brooksin Arana #4 -kannen tekemisestä, laitanpa sen tähän.

http://www.herorealm.com/forums/viewtopic.php?t=1489

Tuossa on kyllä enemmänkin käytännön asioita, mutta kuitenkin...

Olen kyllä sitä mieltä että kannen täytyy olla houkutteleva. Mieluiten vieläpä muista erottuva että sen sieltä lehtimassasta bongaa vähän tampiompikin. Ei kuitenkaan mikään yksinkertainen logo + pieni kuvanrääpäle ettei luule euroshopper-mainokseksi, mutta ei myöskään (tietenkään) niin yksityiskohtien sekamelska ettei siitä saa nopealla vilkaisulla selkoa.

Tai emmätiiä, minä ostan säännöllisesti kaikki säännölliset lehdykät ja albumit ja jos ei heti löydy niin metsästän.

Tuukka

• Vaivainen
  • Jäsen
  • Words of wisdom ->
« Vastaus #5 : 16.02.2005 klo 22:06:45 »
Itseäni viehättävät suunnattomasti selkeät väripinnat ja dramaattiset sommitelmat. Ei ehkä toimi fantasiahenkisessä alpparissa, mutta sellainen tietty yksinkertaisuus kannattaa.

Hyvä:

-Dramaattiset värit
-Vahva kontrasti
-Tarpeeksi yksityiskohtia katseen vangitsemiseksi

Siis tää nyt oli vaan tällainen "mistä minä pidän"- henkinen juttu :P
<- Klikkaa, tsekkaa ja kommentoi :)

tertsi

• Vieras
« Vastaus #6 : 16.02.2005 klo 22:17:55 »

Hyvä punainen väri. Päähenkilö isona etualalla. Pään kokoa liioiteltu. Vaaran ja seikkailun tuntua. Jännitystä. Kohderyhmä 7-77v.

Hyvä kansi, mielestäin. Ajan hammas ehkä nakertanut, mutta niinhän se ajan hammas tekee.

Monet( ellei melkein kaikki) Tinttien kannet ovat yksinkertaisuudessaan ja iskevyydessään täydellisiä.

« Viimeksi muokattu: 17.07.2005 klo 13:35:39 kirjoittanut tertsi »

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Vastaus #7 : 19.02.2005 klo 15:02:36 »
Itse olen viime aikoina ihastunut joihinkin Planetaryn kansiin. Kai kiinnitin huomiota joskus johonkin valkoiseen kanteen jossa oli joku leveä avaruus kuva tms. Ilmeisesti se oli tämä vaikka muistikuvassani se oli parempi. http://home.earthlink.net/~richardsonag/issue19.htm (10 ja 11 olivat myös hyviä) Muuten sarjan suhteen minulla on aukko sivistyksessä mutta uskoisin että muutenkin kuin kansien puolesta tämä aukko sivistyksessä kannattaa paikata ja joskus lukea ko sarjakuvat.

Yksi asia noissa on kuitenkin mikä ei miellytä niin paljon ja se on se että kannet vaihtelevat todella paljon. Tässä suhteessa taas arvostaisin enemmän Sandmania jossa kannen tekijä pysyi samana ja teki saman tyylisiä kansia. Samasta syystä nuo Jaanan Matkan kannet ovat hienoja. Tosin kopiokoneen (?) vuoksi ne on jäänyt vähän turhankin yksinkertaisiksi.

Täällä on nostettu kannen suhteen esiin juuri se että lehden pitäisi erottua muista ja nousta esiin.  Mitä muita arvoja kannelle voisi antaa kuin myyvyyden?

Tossa Aholan lähettämässä linkissä olevan hämiksen kannessa miellytti se että kuva jo itsessään kertoo jonkin sortin tarinan. Jo yksittäisenä kuvana erittäin hyvä. Se ja tuo Tertsin esittämä Natascha kansi lupaavat jotain sisällöstä kertomatta liikaa (ainakin oletettavasti).

Tällä hetkellä ajatukset kansien suhteen menevät siihen suuntaan että kannet kuva jollain tavalla antaisi lisämerkitystä itse sarjan tarinalle. Tai antaisi ehkä hieman toisen merkityksen sarjakuvan tarinalle. Itse asiassa tämä taisi lähteä liikkeelle siitä että mietin antaako suunnittelemani kansi väärän kuvan sisällöstä. Tai ainakin kertooko se tarinasta jotain muuta mitä siinä itse asiassa tapahtuu. Tosin tuskin ketään olisi kantta samalla pohtinut... ei kai kanteen sen enempää kiinnitetä huomiota kuin että se herättää huomiota ja jos kansi on hyvin tehty niin toki huomataan että onpa hyvin tehty kansi.

Mutta palaan kannen tekoon omalta osaltani seuraavassa viestissä.

Ps. Tuli mieleen myös hyvä kansi Ryhmä-X:stä. Siinä oli teksti "Oliko jotain valittamista?" ja kuvattu sankarit kunnon asenteella sen näköisinä että paras pysyä noista erossa.

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Vastaus #8 : 19.02.2005 klo 16:13:51 »
Tässä tämän hetken suunnitelmia. Olisi mukava saada tietää missä mennään metsään kun olen kuitenkin sokea joillekin virheille ja olisi mukava saada ratkaisu muutamaan ongelmaan.

Alainia kannen perusperiaatteet kai tuli tuon ykkösen myötä selväksi.

Eli että taustaa käytetään myös takasivulla ja sisäsivuilla. Kansi muodostuu osin erillisistä kuvista. Otsikko on tommosessa harmaassa raidassa ja noita fontteja käytetään. (Kannen suunnittelusta krediitit Maija Rajalalle).

Tässä olisi uuden suunnitelma:

Idea olisi siis että tuossa keskellä olisi ikkuna jossa on lasimaalaus sankarista. Kirkkaat värit. Tausta on tiiliseinä (mikä jää tässä pienennyksessä tosi harmaaksi ja tylsäksi mutta pelkään että se tulisi olemaan tylsä muutenkin.)

Ympyröissä sitten olisi sarjan naissankari ja kuva toisesta tässä sarjassa ensikertaa esintyvästä hahmosta.

Niin siis kaikki fontit ja muiden pysyvien elementtien sijoittelu suunnilleen ekan kannen mukaisesti. Takakannen kuvasta ei ole vielä mitään käsitystä. Olen myös miettynyt että noissa ympyröissä olevat kuvat pitäisi rajata niin että hahmot olisivat suurempia.

Jotenkin nyttemmin pidän perus ideasta tuossa mutta ainakin suunnitelman perusteella se näyttäisi vähän turhan kuivalta ja tylsältä. Nyttemmin myös mietityttää että miten laittaa tarinoiden nimet esille kun kolmosesta alkaen joka numerossa on kaksi osaa, lukua. Kolmosessa tosin kaksiosainen... pitäisikö tuossa sitten olla osat 1 ja 2 ??? Tekijöiden nimet täytyy vielä jotenkin sijoittaa ja kun tekijöiden määrä todennäköisesti kasvaa kolmeen per numero niin kai nekin pitäisi jotenkin uudelleen sijoittaa tuohon kanteen.

Ps. Onhan vielä kannen tekemisessä yksi ongelma mutta sillä ei ole mitään tekemistä piirtämisen kanssa ja se on takakansiteksti. Itselläni ei edellenkään ole mitään käsitystä millainen on hyvä takakansiteksti.

laymon

• Vieras
« Vastaus #9 : 19.02.2005 klo 18:34:34 »
Ps. Onhan vielä kannen tekemisessä yksi ongelma mutta sillä ei ole mitään tekemistä piirtämisen kanssa ja se on takakansiteksti. Itselläni ei edellenkään ole mitään käsitystä millainen on hyvä takakansiteksti.

Tyypillisestihän takakansiteksteissä esitellään ensin tarinan alkuasetelma ("Palomies Paavo Virtanen oli menossa kotiin, kun häneen kimppuunsa kävi joukko partiotyttöjä"), ja sitten lähdetään esittämään kysymyksiä ("Mikä on saanut tytöt liikkeelle? Onko Paavon työpaikalle ilmestyneellä oudolla putkimiehellä osuutta asiaan?"). En sitten tiedä, onko se hyvä tyyli, mutta voihan niitä tekstejä viilailla vielä täällä Kvaakillakin..

Jos nyt kansikuvista puhutaan, niin itse pidän eniten semmoisista, joissa joku on pahassa pulassa. Mutta nehän eivät tietenkään kaikkiin sarjakuviin sovi...

Mikael Mäkinen

• maziwapp
  • Valvoja
  • Ostapa kuule sarjakuvaa.
« Vastaus #10 : 03.07.2005 klo 03:25:19 »
Vastaanpa, kun kerrankin olen jotain tehnyt. Nää nyt on aika perus-kannet. Pyrin mahdollisimman tummiin sävyihin ja mustaan taustaan, lähinnä siksi, että se mielyttää omaa silmääni. (Varmaan ainoa asia koko lehdessä jota ei ole kaupallistettu). Koska suurin osa lehdestä on huumoria, päätin lisätä sisältöa "kuvaavan" tekstin "Lumiukkomiehen kylmä katse on jäätävä". Kansi voi tosin muuten olla harhaanjohtava, sillä Lumiukkomieskin on strippi-sarjaa.

Edit: Korjasin ainakin kuusi yhdyssana virhettä

kespa

• Jäsen
  • Iron Knights - Tulossa maaliskuussa 2014
« Vastaus #11 : 17.07.2005 klo 12:57:01 »
Pistän tähän tuon meidän Kaamion ensimmäisen kannen, vaikka ei oma tekeleeni olekaan. Mielestäni Rinteen Jarkko onnistui siinä aika helvetin hyvin. Periaatteessa kansi ei liity mitenkään yhteenkään sarjakuvista, mutta liittyy kuitenkin selkeästi kauhu-aiheeseen, joten toimii ihan omillaan. Melko tummasävyinenhän kansi on, mutta kirkkaat värit taas eivät lehden teemaan sopisi. Logot ja muut taas on vedetty ihan simppelisti ja mielestäni hyvällä asettelulla päälle.

Lind JR.

• oikee meka agtiivi.
  • Jäsen
  • "omapa on mielipiteeni."©
« Vastaus #12 : 18.07.2005 klo 13:54:42 »
itse olen kyllä nähnyt joskus kannen jossa on johdanto tarinaan sarjakuvana. periaatteessa se on hyvä koska se erottuu mutta periaatteessa huono koska sellainen kansi on ruma ja tökerö.

jeesus, kun on hyvä kansi tossa yläpuolella...
« Viimeksi muokattu: 19.07.2005 klo 12:57:18 kirjoittanut locke »
miksi minä aina sanon viimeisen sanan keskusteluissa?

Avalkis

• Valveunessa
  • Jäsen
« Vastaus #13 : 28.07.2005 klo 22:29:13 »
Olen 1992 asti tehnyt tietokonegrafiikkaa/taidetta ja muuta aiheeseen liittyvää (fontteja, logoja, jne.).
Kannet, julisteet ja niiden tekeminen on aina kiinnostanut.

Tässä kaikki musiikki-CD-kanteni 1998-2005
(teen mm. ambient/trance/electronic/klassista ym. musiikkia; aloitin säveltämisen 1993):

Piirretyt kannet (ja osa muistakin) liittyvät tulevien fantasiasarjakuvieni maailmaan jonka kotivut löytyvät täältä - Kevääntuoja:
http://www.springbringer.com/fin.html

Yllä olevat kannet löytyvät isompina täältä (klikkaa kansikuvia):
http://www.springbringer.com/music2.html

Tällä hetkellä sivustolla on nettisarjakuvastrippejä, taidetta, musiikkia (MP3/CD), ja jatkossa paljon muutakin.

Tässä scifi-kansia/julisteita (myös pitkäaikaisesta sarjakuva-/musiikki- jne. taideprojektista):

Ja vielä jokunen mainosjuliste:
http://www.springbringer.com/pics/promo_poster01.jpg
http://www.springbringer.com/pics/promo_poster02.jpg
« Viimeksi muokattu: 28.07.2005 klo 22:47:35 kirjoittanut Psychic »
http://www.jukkaeronen.com - Suomen luonnosta inspiroituneita fantasiasarjakuvia ja scifi-elokuvia & ambient-musiikkia