Kirjoittaja Aihe: storyboard-paperit  (Luettu 5122 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ana

• Jäsen
storyboard-paperit
« : 31.08.2003 klo 13:23:02 »
televisiossa näkee usein ohjelmia esim jonkin elokuvan tekemisestä, ja luultavasti jossain vaiheessa tekijät vilauttavat storyboardia, joka on joskus paperilla ja joka on jaettu ruutuihin. vasemmalla puolella olevissa ruuduissa näkyvät kuvat ja oikealla selostus mitä tapahtuu. mietin vain että voiko tälläisiä papereita ihan oikeasti ostaa jostain(siis tietenkin puhtaita ja käyttämättömiä)? jos nyt kukaan oudoista selittelyistäni sai selvää  ;D
vai pitäisikö ne vain sitten tehdä itse?
tarvitsisin juuri tälläisiä niin helpottuis kovasti käsikirjoitusten tekeminen(vaikka en niitä niin ahkerasti teekkään).
« Viimeksi muokattu: 31.08.2003 klo 13:23:54 kirjoittanut ana »

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Re:storyboard-paperit
« Vastaus #1 : 31.08.2003 klo 13:49:44 »
En nyt osaa paremmin neuvoa, mutta olen törmännyt, kyllä mm. Digital Webbingin foorumeilla sarjakuvakäyttöön tarkoitettuihin luonnosteluarkkeihin.
Mutta yksi keino ehkä olisi hankkia isoa paperia ja siihen rustailla kuvia ja tekstiä. Ainakin mun mielestä tuommoinen touhu on lähinnä snobbailua ja rahan tuhlausta, mutta en kyllä yhtään epäile, etteikö siitä jollekin olisi hyötyäkin.

Silloin harvoin kun itse teen tarinani ja vaivaudun tekemään myös käsiksen (olen sponttaanin ilmaisun kannattajia  ;D), niin teen A5 -kokoiselle arkille kuvakäsikirjoituksen, mistä käy suurinpiirtein ilmi kuvien sijoittelu ja niiden sisältö (= lähinnä tekstiä ja epämääräisiä ukkelihahmotelmia).

Useimmiten käsiksestä (jonkun toisen) piirrellessä saatan tehdä pienen thumbnailin ruutujakosuunnitelmaksi (koko noin tulitikkuaskin luokkaa) käsispaperin reunaan.

Ehkäpä noita storyboard -arkkeja kannattaisi kysyä jostakin elokuvaamiseen erikoistuneesta firmasta tai etsiä netistä.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

ana

• Jäsen
« Vastaus #2 : 31.08.2003 klo 14:04:40 »
jooh, samoin, spontaanisti minäkin useimmiten teen. mitä nyt joku yhden ruudun harjoitelma löytyy jostain kouluvihosta  ;D
totta, rahan tuhlausta siinä mielessä että sellasen vois tehdä itsekkin, mutta tuli kuitenkin mieleen kysellä.
kun mulle ainakin selkeyttäisi huomattavasti sarjakuvan hahmottaminen, kun pystyn katsomaan kuvasta mitä tapahtuu ja myös lukemaan. niin hidas aivotoiminta kun välillä on ;)
nooh, isosta paperista ei huolta, minä hentona pienenä ihmisenä raahasin pari kk.sitten pari kiloa painavan paketin A3 papereita pitkin kaupunkia :)

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #3 : 31.08.2003 klo 19:07:59 »
Ainahan voi väsätä omaan työskentelymenetelmään sopivan ruutu-tms-jaon vaikka word dokumenttiin ja kiikuttaa sen tulostettavaksi (tai tulostaa koulussa, työpaikalla tai jossain)  kunnon tulostimella kunnon paperille.

Timo

tertsi

• Vieras
« Vastaus #4 : 01.09.2003 klo 09:50:22 »
Muistaakseni Temperasta Helsingin Uudenmaankadulta sai joitakin vuosia sitten A3 kokoisia storyboard-lehtiöitä. yhdellä arkilla oli noin kuusi ruutua pystyrivissä ja oikealla tyhjää tilaa kirjoitukselle. valmistaja oli muistaakseni Letraset.

ana

• Jäsen
« Vastaus #5 : 01.09.2003 klo 14:22:13 »
Muistaakseni Temperasta Helsingin Uudenmaankadulta sai joitakin vuosia sitten A3 kokoisia storyboard-lehtiöitä. yhdellä arkilla oli noin kuusi ruutua pystyrivissä ja oikealla tyhjää tilaa kirjoitukselle. valmistaja oli muistaakseni Letraset.

ettet yhtään muista paljon maksoivat? edes suunnilleen?

Maria :c))

• Uusi jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #6 : 08.09.2003 klo 09:17:22 »
Valmiit storyboard-pohjat ovat erinomaisen hyödyllisiä, kun tekee elokuvaa. Itse käytän animaatiossa niitä siten, että minulla on yksi proffi storariarkki, josta voi sitten valokopioida niin monta sivua kuin sielu sietää. Kuvakäsiksessä kun tuo paperilaatu ei ole mitenkään ratkaiseva, kopiopaperi käy loistavasti.

Mutta en käytä samoja storaripohjia ikinä sarjakuvan tekemisessä. Niistähän puuttuu sarjakuvan kannalta elintärkeitä ominaisuuksia, eri kokoiset ruudut ja ennen kaikkea sivutaitto. Siinäkin harvinaisessa tapauksessa, että käyttää vain ja ainoastaan yhden kokoisia ruutuja, kuinka monella ne ovat suhteeltaan tv- tai filmiruudun mitoissa (kuten storarin kuvat)? Eikä siltikään storarista hahmotu ruutujen suhde toisiinsa ja määrä yhdellä sivulla.

Eli soveltuisi minun mielestäni sarjakuvassa vain aivan alustavaan tarinan suunnitteluun. Sen jälkeen uusi kierros luonnoksia sivutaittojen mukaan.

t: Maria :c))

ozz

• Jäsen
« Vastaus #7 : 08.09.2003 klo 11:26:42 »
Kattelin joskus jonkun making of dokkarin Matrixista, siinä oli muistaakseni joku tyyppi tehnyt sen kuvakäsikirjoituksen melkein valmiiksi sarjakuvaksi.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #8 : 15.09.2003 klo 11:56:53 »
Siinäkin harvinaisessa tapauksessa, että käyttää vain ja ainoastaan yhden kokoisia ruutuja, kuinka monella ne ovat suhteeltaan tv- tai filmiruudun mitoissa (kuten storarin kuvat)?

Tuossapa se storariarkin idea tulikin: storarilehtiössä on valmiiksi tv-ruudun tai valkokankaan kuvasuhde. Ja kyllä niitä myydään, tosin en yhtään tiedä missä, mun käyttämät storarilehtiöt tuli Comicolorista, Hollywoodista.

Sen sijaan sarjakuvan "vastaavaksi" ratkaisuksi suosittelisin itsekin käyttämääni systeemiä, jossa printtaan vakiokorkuisia vaakapalkkeja sivupohjille, ja sitten piirtäessä pelaan lähinnä ruudun leveydellä; kun ruudut ovat pääsääntöisesti vakiokorkuisia, tekee homman ajoittainen rikkominen paljon dramaattisemman vaikutuksen.

Se, montako riviä sivulle tulee, riippuu tekijästä, sarjasta, julkaisukoosta ja originaalikoosta. Yhtä oikeaa ratkaisua ei oo. Missään tapauksessa kukaan muu ei voi sitä päättää:-)

Hm. Onneksi printteri kelpuuttaa paperia 160g/m2 painoon asti (käsi- ja suorasyöttönä 220g/m2), niin voi suoraan "oikealle" paperille tehdä taatusti suorakulmaiset ruudut...
« Viimeksi muokattu: 15.09.2003 klo 11:57:44 kirjoittanut [kivi] »