Kirjoittaja Aihe: Corto Maltese  (Luettu 230670 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Irene

• Jäsen
Vs: Corto Maltese
« Vastaus #435 : 18.10.2011 klo 20:36:21 »
Olen vääntämässä Samarkandista arviota Kvaakiin (julki varmaan joskus tällä viikolla) ja keskustelun innoittamana plarasin vierekkäin läpi tämän albumin ja omistamani ranskankielisen mustavalko-Samarkandin, Castermanin julkaisu vuodelta 2001. Sivun 45 alalaidassa olevat kartta- ja kansallisuustutkielmaruudut ovat värillisessä mukana, mutta eivät mustavalkoisessa. Muita pieniä muutoksia oli joidenkin puhekuplien puuttuminen jommastakummasta versiosta, ne tosin olivat näitä "aah" tyyppisiä puhekuplia, mitään todella olennaista ei ollut kadonnut.

Tuon kahden lisäruudun vuoksi värillisen version sivutaitto heitti koko loppualbumin ajan puoli sivua mustavalkoisen sivutaitosta.

Olisi kiinnostava tietää, onko nuo kaksi ruutua lisätty värilliseen versioon ylimääräisinä, vai ovatko ne "alkuperäisainesta" joka on jätetty mustavalkoisesta pois.

Mutta en minäkään tätä väripainosta sanoisi tämän perusteella "kokonaisvaltaiseksi hirveydeksi".
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com

Kreegah Bundolo

• Jäsen
« Vastaus #436 : 18.10.2011 klo 21:46:42 »
Mutta en minäkään tätä väripainosta sanoisi tämän perusteella "kokonaisvaltaiseksi hirveydeksi".

Ehkä meni savolaisen liittoiluksi ja muutenkin ylidramaattiseksi lausunto, mutta silti: Omaan silmääni muutaman uuden albumin kirjasuunnittelussa olevat puutteet ovat ilmeiset. Paperivalinta, kannen karsea typografia jota käytetään myös sisäsivuilla, ihme tietokoneella rakennetut ja väritetyt kansikuvat, materiaalin muokkaaminen ja (oletettavasti) alkuperäisten sivurytmien sekoittaminen sekä venyttäminen, tarpeettomat uudet tekstiosiot. Voisin jatkaa listaa jos olisi pari uusinta alpparia nyt käsillä mutta piti poistaa ne nettikauppani valikoimasta kun hävetti myydä niitä.

Täsmennykseksi vielä: Minua rassaavat siis nämä kaksi tuoreinta uusintapainosta.

Irene

• Jäsen
« Vastaus #437 : 19.10.2011 klo 18:15:35 »
Tuskin kuitenkaan hassaan rahojani nuihin uutuuksiin, ainakaan täysihintaisina.

Pakko vielä jatkaa maksamattomalla mainoksella: osta ihmeessä Cortot silloin kun niitä kaupassa on. Myöhemmin voi nimittäin kaduttaa.

Aina kun olen ostanut Corto-albumin, olen kiittänyt itseäni siitä vuosia myöhemmin. Aina kun olen jättänyt Corto-albumin ostamatta, olen katunut sitä myöhemmin. (Ja jäljittänyt niitä ostamattomia kallilla milloin mistäkin.)

Kreegah Bundolo

• Jäsen
« Vastaus #438 : 19.10.2011 klo 18:30:48 »
Vinkkinä: Monia harvinaisiakin Corto Malteseja on edulliseen hintaan käyttämättömänä saatavilla Tampereen Lukulaarista. Helsingin antikvariaatit ja jopparit hakivat niitä sieltä laatikkokaupalla ja myyvät nyt netissä moninkertaisella hinnalla, mutta heille ei enää myydä, tavallisille asiakkaille vain. Muutamia jäännöseriä Hugo Prattin viime vuosikymmenen suomennoksista on myös Kuopion Halpakirjassa. Näistä kahdesta antikvariaatista olen haalinut lähes täyden Corto Maltese-kokoelman.

Irene

• Jäsen
« Vastaus #439 : 19.10.2011 klo 18:43:55 »
Vinkkinä: Monia harvinaisiakin Corto Malteseja on edulliseen hintaan käyttämättömänä saatavilla Tampereen Lukulaarista. Helsingin antikvariaatit ja jopparit hakivat niitä sieltä laatikkokaupalla ja myyvät nyt netissä moninkertaisella hinnalla, mutta heille ei enää myydä, tavallisille asiakkaille vain. Muutamia jäännöseriä Hugo Prattin viime vuosikymmenen suomennoksista on myös Kuopion Halpakirjassa. Näistä kahdesta antikvariaatista olen haalinut lähes täyden Corto Maltese-kokoelman.

Tämä on erinomainen vinkki, ja muistan itsekin tilanneeni muutama vuosi sitten Corto-novellialbumit Banaaniconga, Kauriin merkin alla ja Kelttiläistarinoita juuri Lukulaarista. (Tämäkin tarina löytyy varmasti Kvaak-keskustelujen historiasta.)

Spip-orava

• Jäsen
  • Pähkinöitä!
« Vastaus #440 : 19.10.2011 klo 19:12:20 »
Olin vähän aikaa sitten kuvaamassa seiniä. Koska seinien kuvaaminen voi olla antoisaa. Vähän niinkuin maalin kuivumisen katselu. Tälläkertaa seinistä löytyi mm. Cortoa. Tuossa osa-otos neljän talon pituisesta maalauksesta:

musta köksä

• Jäsen
« Vastaus #441 : 20.10.2011 klo 15:04:59 »
Olin vähän aikaa sitten kuvaamassa seiniä. Koska seinien kuvaaminen voi olla antoisaa. Vähän niinkuin maalin kuivumisen katselu. Tälläkertaa seinistä löytyi mm. Cortoa. Tuossa osa-otos neljän talon pituisesta maalauksesta:

Mistä tällainen löytyy?

tertsi

• Vieras
« Vastaus #443 : 20.10.2011 klo 20:22:20 »
Siinähän se oli Citroen huollon vieressä.
http://maps.google.fi/maps?q=Quai+des+P%C3%A9niches,+Bruxelles,+Belgique&hl=fi&ie=UTF8&sll=62.593341,27.575684&sspn=11.845094,52.558594&vpsrc=0&hnear=Quai+des+P%C3%A9niches,+1000+Bruxelles,+Belgia&t=m&z=16
Minkälaista seutua tuo Corton ympäristö on? Teollisuusaluetta? Slummia?
En ole tuolla päin paljon liikuskellut,
kas kun eräs hotellin vastaanottovirkailija aikoinaan sanoi: "älä mene sinne".   ;D

Spip-orava

• Jäsen
  • Pähkinöitä!
« Vastaus #444 : 20.10.2011 klo 20:45:09 »
Kävin päiväseltään ja kun metrosta nousin maanpinnalle tulvi business porukkaa puku päällä kadulla joka puolelta. Ihan tuota kanaalia ennen on paljon isoja yrityksiä. Corto maalausten vieressä tolkuttoman suuri Sitikka kompleksi. Minusta ihan turvallista aluetta. Lombard-kustantamon kulmilla Gare du Midin vieressä tuntui olevan Rysselin heikkohappisemmat heebot. Sitä välttelisin.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #445 : 20.10.2011 klo 20:55:45 »
Gare du Midille johtavan Avenue de Stalingradin nimi on jotenkin erittäin hyvin tunnelmaan sopiva.  :D

Wladislaw

• Jäsen
« Vastaus #446 : 21.10.2011 klo 11:17:43 »
Tämä on erinomainen vinkki, ja muistan itsekin tilanneeni muutama vuosi sitten Corto-novellialbumit Banaaniconga, Kauriin merkin alla ja Kelttiläistarinoita juuri Lukulaarista. (Tämäkin tarina löytyy varmasti Kvaak-keskustelujen historiasta.)

Jep, Lukulaarista minäkin olen monta ostanut kun sinne vain vajaan 10 minuutin kävelymatka on. :) Mutta Samarkandia en siellä muista koskaan nähneeni. Vähemmän harvinaisia vanhoja painoksia kyllä.

Se oli myös ainoa paikka josta eräs Borgesin suomennettu kokoelma löytyi, järkihintaan totta kai sekin. Kantakaa rahanne Lukulaariin!

Irene

• Jäsen
« Vastaus #447 : 23.10.2011 klo 09:19:06 »

Jari Lehtinen

• Jäsen
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
« Vastaus #448 : 23.10.2011 klo 15:06:45 »
Murretuilla ja haaleilla sävyillä tehdyistä väritysnäytteistä pälkähti mieleeni kysymys. Onko tietoa siitä, kuka/ketkä värittivät Corto Maltesen Non Stopiin?
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Irene

• Jäsen
« Vastaus #449 : 23.10.2011 klo 15:22:21 »
Samarkand-arvio julkaistu: http://www.kvaak.fi/index.php?articleID=1661

Päivitin artikkelia, nimen oikea muoto on Samarkandin Kultainen talo. Pahoittelen, olisi pitänyt tarkastaa ennen julkaisua.