Kirjoittaja Aihe: Olen menossa tänään kynäostoksille?  (Luettu 7031 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Renki

• Malttamaton kakara
  • Jäsen
  • Ostan Marvel-lehtiä sopuhintaan.
Olen menossa tänään kynäostoksille?
« : 31.01.2005 klo 14:09:23 »
Kertokaapa aivan avuttomalle ihmiselle. Mitä tarvikkeita tarvitsen, että voin aloittaa sarjakuvapiirtämiseen?

Siis vääntäkää rautalangasta kiitos.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Re: Olen menossa tänään kynäostoksille?
« Vastaus #1 : 31.01.2005 klo 14:15:25 »
Lyijykynä riittää aluksi oikein hyvin. Se, onko se tavallinen tai lyijytäytekynä on ihan makuasia. Kynän kovuuskin on.
Tussaukseen käy aluksi aivan tavalliset mustat tussit. Itse olen käyttänyt mm. Stabilon piirtoheitintusseja ja Yokenin ja Eddingin tusseja.
Viivojen tekemiseen viivotin on hyvä apuväline. Pituus ihan oman maun mukaan, mutta itse olen havainnut 30 cm viivottimen käytännöllisimmäksi.
Pyyhekumi virheiden varalta.
Ja tietenkin paperia. Paperiksi käy melkein mikä vain missä ei ole valmiiksi painettuja viivoja yms. Eli kopiopaperista oikeisiin piirustuspapereihin. Se, minkä valitsee, on taas ihan makuasia.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • /* You are not expected to understand this. */
« Vastaus #2 : 31.01.2005 klo 14:24:03 »
Velin vastaus olli kerrassaan tyhjentävä.  ;D Ihan alkuun tarvitaan vain lyijäri, kopiopaperin pala ja kuorma-autollinen kärsivällisyyttä.

Sitten kun alkaa piirustus kulkea, voi kokeilla tussaamista, papereita, tietokoneen käyttöä apuvälineenä... Paljon tietoa löytyy juuri täältä Kvaakista (käytä Haku-toimintoa tuolla ylälaidassa sivua...)
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

O.K.

• Jäsen
« Vastaus #4 : 31.01.2005 klo 15:08:27 »
Niin ja tietenkin:

Kupla-akatemia

Sieltä ykköskerroksesta löytyy puhetta välineistä.

Renki

• Malttamaton kakara
  • Jäsen
« Vastaus #5 : 05.02.2005 klo 12:02:17 »
Hei!

Luonnostelin tässä eilen ja huomasin, että pyyhekumia tarvitsee meikäläinen aika paljon, mutta nyt kysymys kuuluu: onko olemassa sellaisia pyyhekumeja millä saisi pyyhittyä erittäin pieniä alueita? Meinaan, että jos vaikkapa suu menee vitunralleelleen. Saisi pyyhittyä pelkästään ne viivat mitkä ovat eäonnistuneita, eikä niin, että puoli leukaa häviää?

Teera

• Vieras
« Vastaus #6 : 05.02.2005 klo 12:07:02 »
Leikkaa kumia terävämmäksi  ;D

T.Kokkila

• Jäsen
« Vastaus #7 : 05.02.2005 klo 13:07:00 »
Saisi pyyhittyä pelkästään ne viivat mitkä ovat eäonnistuneita, eikä niin, että puoli leukaa häviää?

Muinaisena (siis ennen tietokoneiden yleistymistä) aikana esim. arkkitehdit käyttivät usein pienten yksityiskohtien raaputtamiseen tai kummaamiseen hyvin ohuesta metallilevystä tehtyä mallinetta, jossa on erikokoisia ja -muotoisia reikiä. Niiden läpi kummaamalla saa pyyhittyä pois vain haluamansa kohdan. Ehkä semmoisia on vielä jossain myynnissäkin? Kirjakaupan pölyttyneimmän piirustustarvikelaatikon pohjalla?

Jouni Ahola

• Jäsen
« Vastaus #8 : 05.02.2005 klo 16:31:21 »
Tai sitten kokeile kittikumia... Niitä on ainakin Suomalaisessa (muista alan liikkeistä en tiedä kun en ole päässyt käymään) ja yleensä taideliikkeissäkin.

Se on sellainen sinitarramainen köntti jota voi muotoilla minkälaiseksi tahansa, joten siihen voi puristella miten pienen kärjen haluaa. Ja pysyy pöytä puhtaana kun se ei roskaa yhtään.

Allekirjoittanut suosittelee.

J.M:salo

• Jäsen
« Vastaus #9 : 05.02.2005 klo 17:45:02 »
Lisäksi olen nähnyt kumeja, jotka ovat muotoiltu täytekynän näköiseksi, niin että niissä on "terä". Siis eräänlainen kymä, joka ei piirrä, vaan kumittaa. Itse en ole käyttänyt, mutta nähnyt niitä kavereilla yms. Olisikohan se hyvä?

Renki

• Malttamaton kakara
  • Jäsen
« Vastaus #10 : 05.02.2005 klo 19:03:57 »
Lisäksi olen nähnyt kumeja, jotka ovat muotoiltu täytekynän näköiseksi, niin että niissä on "terä". Siis eräänlainen kymä, joka ei piirrä, vaan kumittaa. Itse en ole käyttänyt, mutta nähnyt niitä kavereilla yms. Olisikohan se hyvä?

Juuri tuon kaltaista ajattelin. luulisi, että se olisi kaikkein simppelein vaihtoehto.

J.M:salo

• Jäsen
« Vastaus #11 : 05.02.2005 klo 19:24:29 »
Edellinen vastaukseni oli vähän kökkö. Tarkennan siis, että täytekynä, jonka sisään ei pistetä lyijyä vaan kumi.

O.K.

• Jäsen
« Vastaus #12 : 05.02.2005 klo 20:16:08 »
Ja sitten on semmoisia puukuorisia "kumikyniä", raapekyniksikö niitä sanotaan. Sydän on aika kovaa, mutta toimii yleensä varsin hyvin. Itse käyttelin noita lyijykynäpiirrosten valokohtien tekoon.

Edit: tämmöisen kuvan löysin, ihan kynäkumin nimellä kulkee

Kumitäytekynät ovat vaihtelevanlaatuisia, toiset huonon muovikumin tasoisia, jotkut toimivat hyvin. Itse en ole käyttänyt aikoihin, joten en osaa just nyt merkkejä heittää. Vaihtosydämiä voi olla vaikea löytää.
« Viimeksi muokattu: 05.02.2005 klo 20:22:59 kirjoittanut O.K. »

Renki

• Malttamaton kakara
  • Jäsen
« Vastaus #13 : 05.02.2005 klo 20:56:22 »
Löytyykös näitä "kumikyniä" Ihan tiimaristakin? Vai pitääkö lähteä merta edmmäs kalaan.

Jouni Ahola

• Jäsen
« Vastaus #14 : 05.02.2005 klo 21:21:06 »
Johan on kumma kun yritin kysyä samaa kuin Renkikin (tosin en usko että Tiimarista noita löytää) mutta aina kun painaa lähetä-nappia tulee vain lisää viestejä eikä voi lähettää... Aika kätevä systeemi. :)

Eli niin, kaksi henkilöä jotka haluavat tietää.