Kirjoittaja Aihe: Laser- ja mustesuihkutulostimista/ käyttö- ja hankintavinkit  (Luettu 16561 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Holle

• Jäsen
Re:Tulostin
« Vastaus #15 : 12.01.2004 klo 14:48:41 »
 Jos sulla "teos" on jo koneella, niin miksi ihmeessä se pitäisi tulostuksesta painattaa? Kysyt vaan lehdestä missä formaatissa ja millä tarkkuudella sen haluavat.
Yleensä tietysti toimitan rompulla tai sähköpostissa ,mutta on tullut tilanteita joissa on pyydetty toimittamaan hyvälaatuisia kopioita, esim. omakustanteeseen jonka tekijällä ei ole tarvittavaa tekniikkaa.
Holle
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #16 : 12.01.2004 klo 14:51:36 »
Varsinkin, jos on paljon mustavalkotulostusta, niin kannattaa siirtyä lasertulostimeen. Kustannukset laskee ja jälki on parempaa.
Hyvän laserin saa jo n. 200 eurolla.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Markku Mäkelä

• Jäsen
  • MM
« Vastaus #17 : 12.01.2004 klo 15:06:00 »
Jos vastaanottajan tekniikka on niin vajavaista ettei ole sähköpostia tai romppuasemaa niin pienellä varauksella itse suhtautuisin ko. "lehtitaloon".

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #18 : 12.01.2004 klo 15:11:44 »
Jaa, jos omakustanteen tekijällä ei ole tietokonetta ja sen semmoista nykytekniikkaa, niin tuskinpa on sitten pahemmin varaa tehdä värillistäkään painotyötäkään, joten varmaan ihan valokopiot mustavalko-originaalista riittänevät siinä tapauksessa? Semmoinenhan on aina parempi kuin mustesuihkarin m/v-tuloste.
Vaihtoehtoisesti olisin itse taipuvainen käyttämään vaikka tulostuspalvelua, jos isoista määristä ei ole kyse.

Timo

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #19 : 12.01.2004 klo 20:45:24 »
Yleensä tietysti toimitan rompulla tai sähköpostissa ,mutta on tullut tilanteita joissa on pyydetty toimittamaan hyvälaatuisia kopioita

Seuraa Kiven pirkkaniksi tuollaisiin tilanteisiin:

1) Kysyy printin tahtojalta paikallisen kopiopalvelun tai tulostamon yhteystiedot (nimi ja puhelinnumero riittää)

2) Soittaa ko. kopiopalveluun, tarkistaa että heillä on sähköposti, ja sopii, että...

3) ..."kun se sivu tulee sähköpostissa, tulostatte sen laserilla vähän paksummalle paperille, vaikka 140-grammaiselle. Asiakas noutaa ja maksaa."

4) Jos asiakas ei nouda, kopiopalvelu varmaan tietää hyvän lähettifirman. Se tietty maksaa lisää...

Tuolla tavalla mä teen, kun asiakas vaikka Helsingissä haluaa tulosteen. Yhtä laadukkaaseen lasertulostimeen kuin Diivari-Kopilla Helsingissä on, mulla ei oo varaa, ja homma hoituu nopeammin (tavallinen posti kulkee pari päivää) eikä tarvi haaskata postimerkkeihin. Fillarilähetit on autolähettiä nopeampia, vihjevihjevihje.

Joka ikisessä kaupungissa on joku tulostamo. Muistaa vain sanoa, että tavallinen 600dpi laserprintti riittää, ettei tuu liian kalliiksi. Hintaa kertyy noin euro + se mitä tiedoston asemointi/avaus maksaakaan (kanta-asiakkaalle saattaa olla ilmaistakin).

Paksu tulostuspaperi on se varsinainen juju. Tavallinen kopiopaperi saa työn tuntumaan halvalta, mitättömältä; kartonki tuntuu 'originaalilta' vaikka valokopiokoneella "tulostettuna" - 160g/m2 on vielä parempi.
:-)

PS. Juu, on mulla tulostin, vanha mv laserinräyskä, mutta kun se ei toimi ellei boottaa konetta erikseen, ja sittenkin muisti loppuu kesken...

Justus

• Jäsen
  • Ralf on Kuningas
« Vastaus #20 : 13.01.2004 klo 09:25:38 »
Tulostimesta: Printtailen aika harvakseen ja muste kuivuu aika usein. Mulla on Canonin S100 musteruikkari jossa erikseen värit ja musta. Koitin tulostaa toissapäivänä eikä tullut mitään. Tiesin, etteivät värit lopussa ole, joten koitin kostuttaa pumpulipuikolla väripäitä. Pari viirua tuli, sitten kastoin veteen koko roskan ja sitten rupesi tulemaan kunnolla joitan värejä. Mustan kasetin kastelin sitten jo juoksevan veden alla ja nyt tulee jopa mustaa. Muut väritkin tulostuvat ihan ok kun sen kasetin pesi. Ne väripäät tulevat valkoisiksi. Pitää varoa ettei sinne mene vettä, värit laimenevat. Musta on harmaata mutta ei sen väliä, kunhan nyt tulostuu.

Myyrmäen Anttilassa oli kerran "hauska" juttu, siellä oli tulostin (sama kuin minulla) halvempi kuin värikasetit kyseiseen laitteeseen :( . En ostanut. Kävin sitten Cittarissa, siellä oli halpoja musteita.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #21 : 13.01.2004 klo 10:51:42 »
Tulostimesta: Printtailen aika harvakseen ja muste kuivuu aika usein. Mulla on Canonin S100 musteruikkari jossa erikseen värit ja musta.
Tässäkin mielessä laseri on kannattavampi, kun värijauhe ei kuivu, vaan jälkeä tulee, vaikka olisi pidemmänkin aikaa käyttämättä. Tietenkin vähän tulosteita ottavalle laser on jo hintavampi ostos.
Olen itsekin miettinyt tota, että nykyään taitaa olla järkevämpää ostaa uusi tulostin aina kun väri loppuu. Tulee melkein halvemmaksi. Ihme, etteivät ole vielä keksineet kertakäyttötulostinta...

O.K.

• Jäsen
« Vastaus #22 : 21.01.2004 klo 13:06:50 »
Kertakäyttötulostimia ei vielä onneksi ole, mutta sen sijaan löytyy uusio- ja tarvikekasetteja, jotka ovat roimasti halvempia ja suurin osa täysin alkuperäisiä vastaavia. Uusiokasetit on teollisesti puhdistettuja ja uudelleentäytettyjä ja testattuja, tarvikekasetit on valmistettu kuten alkuperäisetkin, mutta niissä ei ole kallista logoa päällä. Lisäksi jos viitseliäisyyttä riittää, voi askarrella ja täyttää kasettinsa itse uudelleen, noita täyttöpakkauksiakin alkaa olla hyvin tarjolla. Yleisesti ottaen mustesuihkarit vaativat jatkuvaa hellää huolenpitoa. Rullia ja tulostuspäitä voi putsailla, mutta paras huolto on silti säännöllinen tulostaminen. Kasetit on hyvää pitää auki vaikka sitä kallista mustetta kuluisikin tyhjänpäiväiseen tulosteluun. Mutta mieluummin kannattaa tulostella vaikka hassuja kuvia kuin ajaa läpi koneen omaa puhdistusohjelmaa, joka syö musteet nopeammin kuin tulostus. :P

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #23 : 21.01.2004 klo 13:59:21 »
Mutta mieluummin kannattaa tulostella vaikka hassuja kuvia kuin ajaa läpi koneen omaa puhdistusohjelmaa, joka syö musteet nopeammin kuin tulostus. :P
Totta! Se on varmaan joku tulostinvalmistajien salajuoni tehdä noista testisivuista mahdollisimman mustetta tuhlaavia, että myynti kasvais.
Yks kerta kalibroin koulun tulostinta (oli tosin värilaser) ja se tulosti ainakin viisi täyttä arkkia värikuvia. Ja se oli vasta vertailutulostus. Sen jälkeen tehtiin kalibrointi ja uudet tulosteet ja sitten vertailtiin, oliko jälki parantunut.

tapani

• Vieras
Vs: Laser- ja mustesuihkutulostimista/ käyttö- ja hankintavinkit
« Vastaus #24 : 07.04.2008 klo 14:08:38 »
Sori, että kaivan ikivanhan ketjun uudelleen esiin mutta pikaisen haun perusteella se vaikuttaa asianmukaisimmalta.

Eli kuten jo murhe-ketjussa ruikutin niin uusi värilaserini tuhraa ja tulosteet on täysin kelvottomia. Paperille muste on kyllä kuivan tuntuista välittömästi tulostuksen jälkeen.

Onko kenelläkään mitään ajatusta mistä tämä saattaisi johtua? Masiina on siis upouusi Xerox Phaser 6110, mustepatruunatkin juuri pakkauksesta avattuja. Kokeilin tulostaa sekä tavalliselle kopiopaprulle että tuhdimmalle lasertulostukseen tarkoitetulle tavaralle mutta lopputulos oli sama.

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Vastaus #25 : 07.04.2008 klo 14:35:09 »
...Onko kenelläkään mitään ajatusta mistä tämä saattaisi johtua? Masiina on siis upouusi Xerox Phaser 6110, mustepatruunatkin juuri pakkauksesta avattuja.

Koska se kerran on upouusi, saattaa olla kyse

a)tehtaalta asti viallisesta kappaleesta, jonka tottakai viet takaisin kauppaan ja lyöt nyrkkiä pöytään, ettei tämmöinen peli vetele, tai

b) siitä tehtaalta asti koneiston välissä olleesta "suojaavasta" pakkausteipinpätkästä, jota et huomannut ottaa pois laittaessasi masiinaa toimintakuntoon. Minulla on käynyt niin, ja tunaroin kokonaisen työpäivän mustesuihkarini kanssa ennen kuin tajusin, että siellä on vielä yksi oranssi teippi jumissa telan välissä. Oli nolo tilanne.

Minä tosin en ole oikea ihminen puhumaan paljon mitään teknisistä laitteista. Toivottavasti kumminkin asia lutviutuu.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

jellysenda

• Vieras
« Vastaus #26 : 08.01.2009 klo 13:55:07 »
heipsis..minulla on canon pixma ip 1500 tulostin..se oli käyttämättä liki vuoden..nyt ostin siihen uuden mustan ja väri patruunat..värit tulevat normaalisti mutta mustaa ei tule..luulen että se on jotenkin tukossa vai?värit kuitenkin ovat uudet joten ne eivät ole kuivuneet...miten sen syöttöjutun saisi putsattua auki jotta väri kulkee??olen koittanut tulostaa nyt useamman kerran mutta mustaa ei irtoa...jonkun c leaning jutunkin laitoin läpi mitä ohjelma pyysi...

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #27 : 08.01.2009 klo 15:44:13 »
Jos käy läpi laitteen häiriönjäljitysohjelman, ehkä pätyy toteamaan ettei musta kasetti ole loksahtanut paikalleen asti. Onhan senkin suuttimen peittona muuten teippi?

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #28 : 08.01.2009 klo 16:36:23 »
Joskus pitkään käyttämättä olleen mustesuihkun suuttimet vaan kuivahtaa ja turhan usein niin pahasti, ettei sille voi enää mitään (yhden tulostimen menetin näin). Elämme kertakäyttökulttuurissa.

Timo

echramath

• Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
« Vastaus #29 : 08.01.2009 klo 18:48:49 »
Joskus pitkään käyttämättä olleen mustesuihkun suuttimet vaan kuivahtaa ja turhan usein niin pahasti, ettei sille voi enää mitään (yhden tulostimen menetin näin). Elämme kertakäyttökulttuurissa.

Jos tulostaa paljon, kannattaa ostaa laser, koska mustesuihkutulostus on kalliimpaa ja laserin jälki on arkistointikelpoista. Jos tulostaa vähän, kannattaa ostaa laser, koska mustesuihkari menee kuitenkin tauon aikana tukkoon. En tiedä kenen enää kannattaa ostaa mustesuihkaria, kun värilaserienkin hinnat ovat kohtuullisia.
I've got 99 problems, but luftballons ain't one.