Kun en osaa ranskaa tai italiaa, täytyy tämmöinen kysymys pukata tänne...
Olen nyt taas kiinnostunut realistisesta sarjakuvasta. En väheksy muunlaista sarjakuvaa, mutta nyt kysyn tästä, okei?

(Siis oman kummallisen maailmankuvani mukaan Valerian on realistinen mutta Niilo Pielinen ei. Eli puhun piirrosjäljestä eikä sisällöstä.)
Aina silloin tällöin näkee jotain huisan hyvän näköistä tulevan Ranskasta ja Italiasta (tai yleensä Euroopasta). Osa siitä rantautuu Suomen hienostuneelle kielellekin, niinkuin Meziereksen Valerian tai Moebiuksen Incal. Mutta suurin osa ei.
Elän siinä kuvitelmassa, että amerikkalaistyyliset supersankarit eivät ole suosittuja eurooppalaisten tekijöiden piirtäminä, mutta sen sijaan scifi-jutut, jännärit ja lännenjutut ovat.
Minua viehättäisivät etenkin nämä scifin tai fantasian suuntaan menevät (tai sitten jos alkuoletukset eivät pidä paikkaansa, supersankarit).
Mitä hienoa on saatavissa Ranskasta, Italiasta, Espanjasta...? Onko jotain, mitä saa englanniksi, tai sitten jotain niin hienoa, että se kannattaa ostaa selattavaksi vaikka ei tajua kieltäkään...? (Minulla on Moebiuksen ranskankielinen taidekirja, josta pidän paljon, vaikka en tajua kieltä...)
Jos joku tykkää Valerianista, Gigantikista, Mustasta Incalista, Metabaroneista jne. , mitä suosittelette?
Muitakin kansallisuuksia saapi paiskoa.