Kirjoittaja Aihe: Rotring piirtimien puhdistus ja käyttö?  (Luettu 13232 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

goldi

• Jäsen
Rotring piirtimien puhdistus ja käyttö?
« : 24.08.2003 klo 15:11:54 »
Sain pari käytettyä Rotring rapidograph piirrinkynää, ennen en ole semmoisia käyttänyt. Niitä ei ole puhdistettu viimeisen käyttönsä jälkeen (varmaan about vuosi sitten), joten mitenkäs ne nyt sitten saisi puhdistettua uudelleen käyttöön?

Vinkkejä piirtimien hyvästä huoltamisesta muutenkin otetaan vastaan, samoin tietoja mistä saisi Helsingissä halvimmalla niihin mustepatruunoita.

Kiitos! :)

Juha Kouvalainen

• Jäsen
Re:Rotring piirtimien puhdistus ja käyttö?
« Vastaus #1 : 24.08.2003 klo 16:52:35 »
Ellen ole pahasti väärässä, niin oman kokemukseni mukaan rapidograph on sökö, jos muste pääsee kuivamaan terän sisään eikä se "patruuna" hölsky hylsyssä. En tiedä onko olemassa sitten muita mömmöjä, jotka tosiaan liuottaisivat noita, mutta ainakin ohuemmilla (0,5, 0,25, 0,15 jne) terät kyllä ovat auttamattomasti jumissa.

Siis jos kynät ovat pitkään käyttämättömänä, niistä pitää heitellä musteet pois ja pestä hyvin. Muuten voi sanoa pai pai terille.

Ja eikös rapidoissa ole täytettävä mustesäiliö - ei mustepatruunaa. Ainakin joissakin 70-80-luvun kynissä, joita itse takavuosina käytin, näin oli.

Mustetta saa ostettua (tai ainakin yhteen aikaan sai) Rottringin omissa muovipulloissa. Mikään tavallinen muste tuohon rapidoon ei käyne, joten muuta tököttiä ei voi käyttää.

Viisaammat korjatkoot jos mutuilin väärin.

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #2 : 24.08.2003 klo 17:33:00 »
eipäs juha ihan heti olla heitätyttämässä kalliita kyniä roskikseen. tähän hätään kyllä löytyy liuotinta sun toistakin. kirjakaupoissa pitäis olla varta vasten tarkoitukseen tehtyä rotringin omaa härpättiä jolla pitäis saada rapidot sun muut kärsivällisen liuotuksen seurauksena puhtaiksi.

itse olen saanut viisikin vuotta toimintakelvottomina olleita kyniä toimimaan. joskus taas riittää joku pienikin kuivahtaminen tai kolhu, eikä rapidosta tuu enää ikinä mustetta niin kuin pitäisi, vaan aina joko liikaa tai liian vähän. oman mielensä mukaan. rapidot ei oo pelkkiä piirtimiä. ne on persoonia.

edit: muistakaa muuten että rapidoihin saa teriä irtonaisinakin. pitäkää kuoret tallessa niin ei tule niin kalliiksi joka kerta kun terä tuntuu lopullisesti kupsahtaneen. umm. toisaalta, näkeepä tuota toisinaan tätä kolmen kynän peruspakettia tarjouksessa niin halvalla, et kannattaa koko paketti ostaa ennemmin kuin yksittäinen terä, vaikkei sit käyttäisikään kuin sitä yhden paksuista terää, kuten minä teen.

toinen edit: itse ostin helsingissä asuessani mustekapselit ihan vain akateemisesta. tuskin ne paljoa halvempia missään on.
« Viimeksi muokattu: 24.08.2003 klo 17:46:06 kirjoittanut kaltsu »

Juha Kouvalainen

• Jäsen
« Vastaus #3 : 25.08.2003 klo 00:52:03 »
Melkoista tököttiä mahtaa olla, kun viisi vuotta vanha Rottringi sillä vielä virkoaa. Itse olen lähinnä saanut puhdistettu vain sellaisia "puolikuivia" liottamalla - eli hylsy hölskyy ihan vähän, mutta tukkoista on.

Jotain täysin tukkeutuneitakin on auottu, mutta kuten Kaltsu sanoi, ei niistä enää uutta tule. Ja kynä jos tipahtaa lattialle terä edellä, niin pai pai taas kerran.

Totta. Niitä teräosia (joka itse asiassa onkin koko kynä, johon vain kierretään mustesäiliö, ontto varsi ja korkki) saa kyllä irtonaisenakin ostettua. Usein vaan tahtoo olla, kuten minkä tahansa varaosan kanssa, että kalliimmaksi ne tulee osista kasata.

Enkä nykyisin siedä rapidoja. Ne repivät huokoisemman  paperin pinnan söhräksi ja muste leviää kuin veritippa talouspaperiin. Kiiltäväpintaisilla papereilla muste taas tahtoo kuivua onnettoman hitaasti.

Jälleen kerran huudatan kuulamustekynien puolesta. Eivät revi ja jälki on yhtä tasainen. Hitto kun joku valmistaja vain älyäisi ruveta tekemään noita täytettävinä versioina, nyt saa vain kertakäyttöisinä..

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #4 : 25.08.2003 klo 13:09:20 »
Ja mulla ne vuotaa käsiin aina. Vaikka putsaisin ne kuinka ja vaikka pitäisin missä asennossa (no, ylösalaisin ei tule sitten ollenkaan, tietenkään), niin aina on enemmän mustetta käsissä kuin paperissa.
Mutta toisaalta en rotrinkia olekaan käyttänyt. Faber-Castellia vaan, mutta liekö niissä muuta eroa kuin kuoren koko (ne ei sovi toistensa harppeihin).
Enää pitkään aikaan en ole niitä käyttänyt (viimeinen pisara oli, kun annoin yhden kuivua ja terä, siis se pienen pieni metallilanka, lähti irti), kun tykkään enempi vaihtelevasta viivanjäljestä, mutta välillä kaipaan sitä ohutta ja tarkkaa viivaa.
Nykyisin tyydyn lähes yksinomaan piirtoheitintusseihin.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

goldi

• Jäsen
« Vastaus #5 : 27.08.2003 klo 09:42:03 »
Akateemisessa ja Temperassa kävin, Temperasta yllättäen löytyi halvemmalla puhdistusainetta ja mustepatruunoita.

Vuorokauden liottaminen avasi toisen, mutta toinen vaati kaksi vuorokautta. Nyt toimivat molemmat ihan hyvin. Vaati se liottamisen lisäksi reilusti vedellä lotraamistakin.

Katsotaan nyt tykästynkö piirtimiin, mutta kiva on ainakin kokeilla. Tavallisiin mustekyniin totuin jo pentuna Englannissa koulussa (siellä kun kirjoitetaan vain "oikeilla" mustepatruuna mustekynillä ja sinisellä musteella, jota vieläkin löytyy kotoa pieni varasto...), joten mustekynät ei itsessään tunnu hankalilta ja vierailta.

Kiitokset avusta ja keskustelusta :)

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #6 : 16.09.2003 klo 08:48:35 »
Ajattelinpa pistää pari vinkkiä lisää. Nää on historiavarauksella - en oo käyttänyt rapidoja liki 20 vuoteen, vaikka sitä ennen ne olivat mun tärkeimmät työvälineeni. Saattaa olla että muistan jotain väärin, ja jotain on ehkä muuttunutkin.

Rapidot saa puhdistettua myös retussiruiskunpesuaineella, jota on saatavissa varmaan jopa järeämpää kamaa (esim retussiruiskun vinyylivärin puhdistusaine) kuin rapidojen oma pesuaine.

Ankkuria (se ohut karva, joka heiluu siellä putkessa) ei kannata vetää kynnellä puhtaaksi - jos se käyrtyy, se on sökö, ja pitää saada suoraksi taas (helpommin sanottu kuin tehty). Ja sehän kihartuu kynsissä kuin lahjapakettinaru.

Jos rapido valuttaa sormille, on terä mahdollisesti jäänyt kiristämättä. Eli se muovinen mutteri, jonka keskeltä putki lähtee. Sen voi kiristää joko pienellä jakoavaimella, tai joissain rapidoissa on varressa kuusikulmainen holkki.

Rapidoon saa erilaisia kestäviä ja eri lailla kuivuvia musteita täyttöpulloissa, samoin tankin paikalle saa täytettävän säiliön, jollainen vanhemmissa rapoidoissa aina onkin. Kannattaa valita muste paperimieltymyksen mukaan - kalvomustetta ei tarvi kopiopaperille, eikä paperimuste kuivu kiiltävällä pinnalla.

Liituliimapintainen paperi (kiiltävä) on kivan liukasta (nopeaa piirtämistä), mutta kaikki kynät imevät liitua ja menevät hetkessä tukkoon.

Kaikki kynät ovat yksilöitä. Rapidomusteen syvänmusta ja kestävä jälki miellyttää, ja joka tapauksessa ne on helpompia käyttää kuin vetopiirtimet, jotka ne korvasivat.

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #7 : 18.09.2003 klo 20:25:03 »
ai hitsi ku kivi tietää ja haltsaa nää hommat aina hyvin. tossa tuli monta juttua jotka oli mulle ihan uusia. pitäisiköhän oikein kaivaa vanha kunnon nollavitonen komeron perukoilta ja katsoa saisinko elvytettyä ystävyytemme.

Antti Schroderus

• Jäsen
« Vastaus #8 : 18.10.2003 klo 18:23:47 »
Oikaiskaa pöljää, mutta ovatko nuo Rotringin piirtimet juuri samalla periaatteella toimivia ja samaan käyttöön kuin juuri Teknillisen korkeakoulun kirjakaupan roskiksesta pelastamani Staedtlerin Marsmatic-malliset tekniset piirtimet? Täytettävä mustesäiliö on näissäkin ja eripaksuisia ISO-vahvuuksilla olevia teriä oli saatavilla (saaneeko enää näitäkään uutena mistään).

Olen käyttänyt tässä ihan tavallista akryylipohjaista mustetta ja Indian inkiä, onko näihin jotain omaakin mustetta olemassa?

Ja jos nämä eroavat Rotringeista, niin mitkä ovat erot ja miksi Rotring löytyy useammin piirtäjän pöydältä?

EDIT: Niin joo, kannattaisiko pelastaa loputkin kirjakaupan varastoista, kun halvalla saisi? Tekeekö näillä mitään :)
« Viimeksi muokattu: 18.10.2003 klo 18:24:36 kirjoittanut Antti Schroderus »
--------
I go to eleven.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #9 : 18.10.2003 klo 19:07:48 »
Oiskohan ne samoja. Rotring on vain kynämerkki. Mullakin oli ainakin Faber-Castell.

Ja kyllähän niille omaa mustetta myydään. Tosin en tiedä eroaako se tavallisesta muuten kuin, että on erilaisessa putelissa (löysempää?).

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #10 : 20.10.2003 klo 21:10:20 »
ovatko nuo Rotringin piirtimet juuri samalla periaatteella toimivia ja samaan käyttöön kuin juuri Teknillisen korkeakoulun kirjakaupan roskiksesta pelastamani Staedtlerin Marsmatic-malliset tekniset piirtimet?

---

Olen käyttänyt tässä ihan tavallista akryylipohjaista mustetta ja Indian inkiä, onko näihin jotain omaakin mustetta olemassa?

Ja jos nämä eroavat Rotringeista, niin mitkä ovat erot ja miksi Rotring löytyy useammin piirtäjän pöydältä?

EDIT: Niin joo, kannattaisiko pelastaa loputkin kirjakaupan varastoista, kun halvalla saisi? Tekeekö näillä mitään :)

Ihan samoja kyniä ovat, valmistaja on vain eri. Rotring tuli ekana, vähän niin kuin Hoover pölynimureissa, ja vakiintui nimeksi. Omat ykkössuosikit oli jotain japanilaisia, Piloteja tai Pentelejä.

Ja kannattaa pelastaa loputkin. Ainakin kaikki mitä vain saat kokoja 0,35 ; 0,5 ja 1,0. Missä niitä muuten nyt on halvalla?

Ja joo, tervetuloa tänne munkin puolestani. Avatarista tunnistin heti, jo ennen kuin nimen olin lukenut
:-)

Antti Schroderus

• Jäsen
« Vastaus #11 : 21.10.2003 klo 15:23:00 »

Ja kannattaa pelastaa loputkin. Ainakin kaikki mitä vain saat kokoja 0,35 ; 0,5 ja 1,0. Missä niitä muuten nyt on halvalla?

Ja joo, tervetuloa tänne munkin puolestani. Avatarista tunnistin heti, jo ennen kuin nimen olin lukenut
:-)

TKK:n Yliopistokirjakaupasta löysin. Pitänee käydä ostamassa loput pois, kunhan opintotuki tupsahtaa.

Eivät enää koneenpiirtäjätkään noita tarvitse.

Juu, ja tänne löysin minäkin tosiaan tieni. Loistosaitti.
--------
I go to eleven.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Re:Rotring art pen?
« Vastaus #12 : 25.07.2004 klo 21:45:50 »
En tiedä yhtään, mutta kannattaa kysellä myös sellasista rakennusalan liikkeistä, joissa myydään arkkitehti yms. suunnittelukamaa. Esim. täällä Tampereella Rakennustieto Siperiassa.
Kannattaa katsoa myös: http://www.mustekala.com/

Kitty Vane

• Pilvilinna arkkitehti
  • Jäsen
  • Batgirl is a geek
« Vastaus #13 : 28.07.2004 klo 20:13:42 »
Itse näin Rotringin Art Penejä myynnissä Stokkalla, taidetarvike osastolla kun pyörähdin siellä viime viikonloppuna. Niitä löytynee myöskin Temperasta (Uudenmaankatu 16), jossa on myös laaja valikoima sen patruunoita yms. tilpehööriä saatavilla.
Valitettavasti en tiedä Art Penien saatavuutta Helsingin ulkopuolella.
Put on your big girl panties and deal with it!

haamuvarjo

• Jäsen
  • Haamuvarjo
« Vastaus #14 : 28.07.2004 klo 21:54:04 »
Aha...auttaa taas eteenpäin, kiitos. Tsekataanpa Oulun Stokka.
Temperalla lienee myös nettikauppa. Katsellaan sieltäkin kunhan yhteys pelaa ja sivut aukeaa.

Kiitokset vinkistä.