Poll

Kuka on paras Texin piirtäjä?

Galep
Ticci
Civitelli
Villa
Letteri
Fusco
Ortiz
Nicoló
Font
Cestarot
Monti
Marcello
Giolitti
De la Fuente
Blasco
Brindisi
Venturi
Della Monica
Repetto
Diso
Capitanio
Sommer
Gamba
Muzzi
Del Vecchio
Piccinelli

Author Topic: Paras Tex Willer -piirtäjä  (Read 184803 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dakota

• Tutkija (Pohjois-Amerikan intiaanihistoria)
  • Jäsen
Re: Paras Tex Willer -piirtäjä
« Reply #165 on: 24.11.2006 klo 18:17:26 »
piirtäjä Jose Ortizin omakuva löytyy Tex Willerin Maxi-painoksesta "Meksikon luotijunasta" sivulta 8. Samassa yhteydessä mainitaan hänen syntymäajakseen 1947. Tietenkin kyseessä voi olla painovirhe,koska kirjoittaja Antonio Seguran syntymäajaksi kerrotaan 1932. Olisivatko luvut menneet sekaisin?

Mr. Font

• Jäsen
« Reply #166 on: 24.11.2006 klo 18:20:29 »
Ovat. Minulla kävi juuri mielessä että Luotijunan avaus sivulla esiteltiin junien lisäksi myös Segura ja Ortiz. En vaan jaksanut lähteä maxia yläkerrasta hakemaan. Mutta kyllä se Ortiz on 32 syntynyt, eikä 47.

VilleM

• Jäsen
« Reply #167 on: 24.11.2006 klo 19:09:49 »
Etkös tarkoittane kohtaa jossa Carson polttaa sikaria ja sitten se sammutetaan varsin omalaatuisella tavalla. Unohtumaton kohtaus  

Juuri sitä ja oikeastaan ihan koko kylpyläkohtausta! Oli se vaan niin herkullista luettavaa alusta loppuun, aidosti nauruhermoja kutkuttavaa meininkiä.  :)

Ja vielä täytyy erikseen mainita Letterin kiinalaiset. Eipä niitä voi enää paremmin piirtää, vaikka oli muuten Villallakin aika veikeitä kiinalaisia Kadonneen poliisipäällikön alkukohtauksessa.

Dakota

• Jäsen
« Reply #168 on: 24.11.2006 klo 19:38:28 »
Ikäisekseen Ortiz on kyllä varsin vetreässä kunnossa,ainakin kuvien laadusta päätellen. Tosin en tiedä minkä ikäinen maestro on mahtanut olla piirtäessään  "luotijunan". Osa Willerin piirtäjä-äänestyksessä esiintyvistä nimistä ovat minulle aivan outoja,mutta koetan hankkia jostakin sarjan vanhempaa tuotantoa. Nicoloa ovat jotkut kirjoittajista moittineet. Itse en pidä häntä ollenkaan huonona. Olen lukenut hänen 70-luvulla piirtämiään juttuja,eikä niissä mielestäni ole juuri moitteen sijaa. Myöhempinä aikoina on piirtäjien joukossa on näkynyt "taiteilijoita",joiden kynän jälki on ollut luokattoman kehnoa. Letterin,Ortizin,Villan ja Nicolon lisäksi kelvollista jälkeä tekee ainakin Civitelli. Hänen kuvansa ovat selviä. Ehkä persoonallisuus jää uupumaan. Alfonso Fontin kuvia vaivaa jonkinasteinen teatraalisuus tai naisellisuus. Etunimi antaa kuitenkin vihjeitä sukupuolesta,ellei kyseessä ole taiteilijanimi. Suttuisuus hänen piirroksistaan on kaukana. Muita piirtäjiä analysoin kunhan heidän töitään osuu kohdalle.

VilleM

• Jäsen
« Reply #169 on: 24.11.2006 klo 21:40:24 »
Ikäisekseen Ortiz on kyllä varsin vetreässä kunnossa,ainakin kuvien laadusta päätellen. Tosin en tiedä minkä ikäinen maestro on mahtanut olla piirtäessään  "luotijunan".

Kyseessä oleva Maxi on julkaistu Italiassa 2004 eli pappa Ortiz on ollut sitä piirtäessään yli seitsemänkymppinen.

Erio Nicolo on minunkin salainen suosikkini. Hänen heikoin osa-alueensa on taustoissa, jotka jäävät usein pahuksen vaisuiksi. Aika harvassa ovat ne 'teknisesti ei niin taitavat tai omaperäiset piirtäjät',  joista pitäisin. Mutta Nicolo on ehdottomasti yksi heistä.

Wade

• Jäsen
« Reply #170 on: 24.11.2006 klo 21:45:25 »
Erio Nicolo on minunkin salainen suosikkini. Hänen heikoin osa-alueensa on taustoissa, jotka jäävät usein pahuksen vaisuiksi. Aika harvassa ovat ne 'teknisesti ei niin taitavat tai omaperäiset piirtäjät',  joista pitäisin. Mutta Nicolo on ehdottomasti yksi heistä.
Joo, kyllä Nicolo oli parempi, kuin vaikkapa Letteri ja Galep. Moni voi saada tästä sydämen tykytystä tms., mutta näin on. "Vanhoista" piirtäjistä vain Blasco oli parempi kuin Nicolo (huom. Ticciä en edes tuossa viitsinyt mainita. Nuo "wanhat" piirtäjät tarkoittaa niitä vanhalla, eli suurinpiirtein Galepin piirtämällä tyylillä piirretyt Texit)
Wade Koivurinne

Wade

• Jäsen
« Reply #171 on: 24.11.2006 klo 22:03:28 »
Laittakaapa muuten nuo kaikki Tex- piirtjät, jotka listalla ovat, paremmuusjärjetykseen. Kyllä, tämä on haaste. Kuka ehtii ensinnä. Voipi olla älyttömän hankala duuni. Mä pistän, ku kerkiän
Wade Koivurinne

Mr. Font

• Jäsen
« Reply #172 on: 24.11.2006 klo 22:29:58 »
 Nyt tulee kyl helkutin pitkiä listoja, mutta kuitenkin:

1)Villa
2)Font
3)Cestarot
4)Civitelli
5)Letteri
6)Ticci
7)Fusco
8)Ortiz
9)Repetto
10)Monti
11)Della Monica
12)Capitanio
13)Marcello
14)Venturi
15)Brindisi
16)De la fuente
17)Galep
18)Giolitti (Gilbert)
19)Sommer
20)Nicoló
21)Blasco
22)Diso
23)Muzzi
24)Gamba

Helppohan se oli pistää kun ekat kymmenen oli jo listattuna edempänä tuolla.

(Lyödäänkö muuten vetoa että puoletkaan faneista ei jaksa kirjottaa tota listaa...)

EDIT: muokkasin listaa. Venturi ja Letteri nousi, Galep laski...
« Last Edit: 03.12.2006 klo 10:48:08 by Mr. Font »

Wade

• Jäsen
« Reply #173 on: 24.11.2006 klo 23:26:01 »
(Lyödäänkö muuten vetoa että puoletkaan faneista ei jaksa kirjottaa tota listaa...)
Niin, luulen. < turhaa pään aukomista> puoletkaan Tex-faneista ei käy Kvaakissa </ turhaa pään aukomista>.

Mutta oikeasti, voipi tuottaa miettimisen aiheita. Vielä on muuten tekemättä tuo paras Texin huivivuosikertaäänestys. Kuka pistää?
Wade Koivurinne

pasoleati

• Jäsen
« Reply #174 on: 25.11.2006 klo 04:41:06 »
Millä perusteella Font rankkasi mestarillisen Giolitin niin alas? Onnettomien Galepin, Marcellon ja De La Fuenten jälkeen??? Kuten jo aiemmin olen sanonut, en lähde rankkaamaan piirtäjiä ihan paremmusjärjestykseen, vaan luokittelen ne mieluummin 3 ryhmään: huiput, kelvolliset ja surkeat.

Huiput: Magnus, Villa, Civitelli, Monti, Repetto, Ortiz, Cestarot, Capitanio, Letteri, Ticci, Civitelli, Fusco, Giolitti,

Kelvolliset: Sommer, Nicolo, Font (parhaimmillaan huippua), Della Monica, Blasco, Diso, Alessandrini

Surkeat: Muzzi, Buzzelli, Galep, Gamba, Marcello, Venturi, De La Fuente, Zaniboni, Parlov

Nämä äkkimuistilta.

Wade

• Jäsen
« Reply #175 on: 25.11.2006 klo 10:10:52 »
Millä perusteella Font rankkasi mestarillisen Giolitin niin alas? Onnettomien Galepin, Marcellon ja De La Fuenten jälkeen???
Niinpä. Olen itse unohtanut Giolittin kympistäni ilmeisesti. Siis uusi top 3 on: Ticci, Villa,Gilbert (tai Alberto Giolitti, miten nyt kukakin haluaa)
Huiput: Magnus, Villa, Civitelli, Monti, Repetto, Ortiz, Cestarot, Capitanio, Letteri, Ticci, Civitelli, Fusco, Giolitti,

Kelvolliset: Sommer, Nicolo, Font (parhaimmillaan huippua), Della Monica, Blasco, Diso, Alessandrini

Surkeat: Muzzi, Buzzelli, Galep, Gamba, Marcello, Venturi, De La Fuente, Zaniboni, Parlov
Muuten sama, Paso, minulla, mutta:
Marcellon ja Venturin nostaisin tuonne kelvollisiin ja jos sieltä sen tilalta pitäisi pari pois pudottaa niin ne olisi Diso ja (toista en keksi). Ja Letterin pudottaisin kelvollisiin.

Eli huiput: Repetto, Ticci, Villa, Giolitti,Fusco, Cestarot, Ortiz, Civi, Monti ja Capitanio

Kelvolliset: Sommer, Marcello, Nicolo, Font, Blasco.

ja loput on surkeita ;) (huom. jätin tästä ne "vain yhden" piirtäneet heppulit pois).
Wade Koivurinne

Dakota

• Jäsen
« Reply #176 on: 25.11.2006 klo 10:52:47 »
Olisi hienoa löytää jostain Giolittin,Montin,Repetton, Della Monican, Venturin ja Cestarotin veljesten töitä. Minkähän nimisiä tarinoita mainitut herrat ja ilmeisesti yksi nainen ovat kuvittaneet? Osaisiko jokui suositella jotain heidän piirtämäänsä Willeriä.  Uuden Sommerin ostin juuri. Hänen kuvansa sijoittuvat keskitason yläpuolelle. Niissä on selvää yritystä tehdä hyvää ja toimivaa sarjakuvaa.

Wade

• Jäsen
« Reply #177 on: 25.11.2006 klo 11:00:27 »
Olisi hienoa löytää jostain Giolittin,Montin,Repetton, Della Monican, Venturin ja Cestarotin veljesten töitä. Minkähän nimisiä tarinoita mainitut herrat ja ilmeisesti yksi nainen ovat kuvittaneet? Osaisiko jokui suositella jotain heidän piirtämäänsä Willeriä.  Uuden Sommerin ostin juuri. Hänen kuvansa sijoittuvat keskitason yläpuolelle. Niissä on selvää yritystä tehdä hyvää ja toimivaa sarjakuvaa.
Giolittiltä voipi saada tällä hetkellä oikeastaan vain sen suuralbbarin, eli Kaupunki ilman lakia. Mieshän on jo kuollut. Lähde etsimään divareista noita. Ralf ja Gianluca ei ole suuralbumia piirtänyt, joten etsi normaali-Texejä. Poismenneitä ovat lisäksi kai Della Monica, joka ei tietääkseni ole nainen.
 Joten divariin etsimään. Missäpäin asut/ liiku, että voitaisiin sulle hyvää divaria suositella?
Wade Koivurinne

VilleM

• Jäsen
« Reply #178 on: 25.11.2006 klo 11:15:51 »
Minä olen oman top-10 jo kertonut enkä lähde sitä nyt mihinkään muuttamaan. Mutta toiseen ääripäähän eli inhokkiosastolle sijoittaisin Gamban ja Muzzin sekä Roberto Dison. Lisäksi sinne ovat vahvasti tyrkyllä Victor de la Fuente sekä Buzzelli (jos häntä yhden tarinan miehenä voidaan mukaan laskea). Näiden herrojen kätten jälki miellyttää ehdottomasti kaikista vähiten. Kaikki muut Tex-piirtäjät sijoittuvat sitten epämääräiseen järjestykseen tämän inhokkikoplan ja huippukympin väliin. Heitä en viitsi ruveta laittamaan keskinäiseen paremmuusjärjestykseen.

Letterin,Ortizin,Villan ja Nicolon lisäksi kelvollista jälkeä tekee ainakin Civitelli. Hänen kuvansa ovat selviä. Ehkä persoonallisuus jää uupumaan.

Olen eri mieltä. Cicitelli on loppujen lopuksi hyvinkin persoonallinen; ei heti tule ketään muuta Tex-taiteilijaa mieleen kehen häntä voisi tyyliltään verrata. Olen juuri lukemassa monen vuoden tauon jälkeen Tehtävää Bostonissa ja paikoin kuvitus on siinä aivan mieletöntä. Esimerkiksi kohtaukset, jossa Tex ja Carson kävelevät kaupungilla lumen leijaillessa taivaalta ja lyhyt viemärikohtaus ovat tunnelmaltaan huikeita. Tällainen kuvaus on parasta Civitelliä: hyvin taitavaa ja vahvasti persoonallista. Civi on valon ja varjon mestari.

Wade

• Jäsen
« Reply #179 on: 25.11.2006 klo 11:19:19 »

Civi on valon ja varjon mestari.
Siinä ei löydy vastaväitteen sijaa!
 Civi olisi top kybäni toinen, jos hän osaisi piirtää ihmisille naamat. Kuvitelkaa millainen yhdistelmä: Villan naama, Ticcin maisema ja Civin varjostus. Tai jos kaupungissa oltaisiin, niin Civin taustat.
Wade Koivurinne