Poll

Kuka on paras Texin piirtäjä?

Galep
Ticci
Civitelli
Villa
Letteri
Fusco
Ortiz
Nicoló
Font
Cestarot
Monti
Marcello
Giolitti
De la Fuente
Blasco
Brindisi
Venturi
Della Monica
Repetto
Diso
Capitanio
Sommer
Gamba
Muzzi
Del Vecchio
Piccinelli

Author Topic: Paras Tex Willer -piirtäjä  (Read 185211 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hannu

• Jäsen
Vs: Paras Tex Willer -piirtäjä
« Reply #600 on: 20.12.2010 klo 18:36:26 »
Mukava että löytyy uusia lukijoita jota osaavat arvostaa vanhoja mestareita, kuten Galep ja Letteri.
Kaikki on miltä se kulloinkin näyttää

Gothicus

• Jäsen
« Reply #601 on: 21.12.2010 klo 13:45:11 »
Galepin asema arvostettuna Tex-kuvittajana perustuu ihan muihin asioihin, kuin hänen varsinaiseen piirustustaitoonsa. 
"Ihminen on ihmiselle kettu."

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Reply #602 on: 21.12.2010 klo 13:53:22 »
Ei se ihan noinkaan ole. Kyllä Galep mielestäni hyvä oli. Parempi kuin kukaan hänen ns. apupiirtäjistä. Tyylii vain vakuttaa vähän vanhahtavalta nykysilmin katsottuna.
"Tex-tieteen yli-morisco"

tertsi

• Guest
« Reply #603 on: 21.12.2010 klo 14:05:24 »
Galep sai aikaan aivan omanlaisensa ja kiehtovan tunnelman piirtämiinsä Tex-seikkailuihin. Aseet ja muu rekvisiitta oli kyllä piirretty aika lailla omasta päästä.
Veikkaisin, että Galep teki aikamoista liukuhihnatyötä, pystyisikö esim. Ticci smanlaiseen vauhtiin omassa tyylissään. Mainio paljastus tuossa Traagisessa ristissä, joka oli ainakin minulle uusi: Ticci ei tussannut sarjojaan itse. Traaginen risti on tussattu minusta paljon jäykemmin kuin vaikkapa ne Ticcin ihka ensimmäiset Suomessa julkaistut, upeat seikkailut, Apassien maa ja Yellow Creekin verilöyly.
« Last Edit: 21.12.2010 klo 14:13:44 by Tertsi »

Gothicus

• Jäsen
« Reply #604 on: 21.12.2010 klo 14:19:31 »
Jos kuvitellaan hypoteettinen tilanne, jossa Galepin jälki ei olisi Texin lukijoille tuttua entuudestaan ja nyky-Texin kuvittajaksi pyrkisi Galepin taidoilla varustettu henkilö, niin epäilen ettei hän piirtäisi ainuttakaan Texin numeroa. Kysymys ei ole pohjimmiltaan pelkästä tyylistä, tai sen vanhahtavuudesta, vaan myös taidosta.

Mitä tulee Galepiin ja hänen apupiirtäjiinsä, niin siinä Janne on varmasti täysin oikeassa. Saatoin nyt antaa virheellisen kuvan, että jotenkin inhoaisin Galepin kynänjälkeä tms., mutta se ei pidä paikkaansa. Luen mielelläni Galepin piirtämiä Texejä, ja nehän olivat juuri niitä ensimmäisiä käsiini saamia Tex Willer -sarjakuvia, mutta yritin tässä käsitellä aihetta puhtaasti otsikon edellyttämällä tavalla. Ilman nostalgiapisteitä, tai muita sellaisia vaikuttimia, Galep ei mielestäni ole kovin kummoinen kynämies.    

OM

• Jäsen
« Reply #605 on: 21.12.2010 klo 14:25:01 »
Tällä kertaa olen samaa mieltä C. Gothicuksen kanssa siitä, mitä hän mainitsi piirtäjä Galepin kyvyistä. Varmasti totta tuo, että jos nyt noilla kyvyilä joku yrittäisi piirtää Texiä, niin ei ehkä menisi läpi. Jannea komppaan siinä, että Gelepin tyyli on hieman vanhanaikaista. Hänen meriittinsä minusta on ainioastaan siinä, että sattui nyt olemaan Texin piirtäjä- isä ja Bonellin hyvä ystävä. Mutta taidollisesti hän osuu kategoriaan keskinkertainen.
Jokin hänen viivassaan vaan on sellaista.....jännää. En osaa pukea juuri nyt sanoiksi mitä ajan takaa.  Minusta tyyli kiteytyy vahvasti taitoihin. Esimerkiksi Rex Masonia on pidetty huonoimpana Tarzan piirtäjänä tyylillisesti mitä se sitten tarkoittaneekin.  Voidaan verrata esimerkiksi Rex Masonia  Burne Hogartiin, Dan Barryn ja Russ Manningin piirtäjä kykyiin ja tyyliin.  Aivan erilaista hienoa kaunista viivaa näillä kolmella viimeksi mainitulla. Mutta tämä oli hieman out off tämän keskustelu osion. Anteeksi!  Mutta sivusi keskustelua hieman.
« Last Edit: 21.12.2010 klo 14:37:52 by Orjan May »

The Spirit

• Lukijakommentaattori
  • Jäsen
« Reply #606 on: 21.12.2010 klo 15:45:57 »
Mitä!? Ticcikö ei ole tussannutkaan Traagista Ristiä? Tämä kyllä tiputtaa hieman Ticcin pisteitä, mutta on se silti kiistaton ykkönen. Sitä paitsi, pidän enemmän Ticcin myöhäistuotannosta, se on kypsempää ja rennompaa meininkiä.

En tiedä miten mielekästä on verrata Galepia nykyajan piirtäjiin. Massan laki puree tässäkin asiassa. Nykyään piirtäjiä on suoranainen armeija ja tuntuu, että aina vain putkahtaa esiin parempia ja parempia piirtäjiä. Galep oli melkolailla yksin ja työtahti on varmaan ollut aivan eri.

tertsi

• Guest
« Reply #607 on: 21.12.2010 klo 16:14:20 »
en tiedä kuka on tussannut Traagisen ristin, mutta jälkipuheessa mainitaan että Ticci on tussannut vain myöhäistuotantonsa, mainittiinko että 2000-luvun alusta? En ole varma.

OM

• Jäsen
« Reply #608 on: 21.12.2010 klo 16:35:50 »
Hieno ajatus The Spiritillä tuossa noissa viimeisissä lauseissa. Tosiaan tuolloin kun Galep aloitti uransa hän oli tosiaan yksin puurtamassa Texin parissa. Nykyään tilanne on toinen. Hieno oivallus.

Nyt kun on puhuttu siitä, että Ticci ei tussanut itse Traagista Ristiä, niin huomatkaapa se, että silloin hän ei myöskään tussannut Luvattu Maa jaksoa. Siinä on selvästi  mielestäni sama tussaaja, sillä intiaanit ja Tex ovat samalla muotilla tehtyjä. Katsokaapa tarkasti. Noissa jaksoissa on käytetty yksinkertaisia hienoja viivoja ja muotoja joita ei enään myöhemmin Giovanni Ticcin piirtämistä jaksoista löytynyt. Esimerkiksi Dakotojen sanoma tarina on hieman muuttunut erilaiseksi kuvallisesti kuin Traaginen risti ja Luvattu maa. Ilmeisesti Giovanni Ticcillä tuolloin oli aivan mahtavan hyvä tussaaja kuka lie ollutkaan. Täytyy sanoa että tussaaja on ollut mertarillinen. Osaksi hänen ansiotaan kyllä täytyy lukea tuon aikakauden Ticcin parhaimpien töiden sato väheksymättä lainkaan Giovanni Ticcin panosta.
The Spirit mainitsi että hän pitää Giovanni Ticcin myöhäis kaudesta, jolloin ote piirtämiseen oli rennompaa ja kypsempää. Totta tuokin. En sano pahalla, mutta minusta Giovanni Ticcin myöhäis kausia vaivaa tietynlainen panostamisen puute yksityiskohtiin jne. Kyllä nuo varhaiset työt minusta edustavat hänen ehdottomasti parasta kauttaan. Tähän kauteen siis kuuluvat Traaginen risti ja Luvattu maa ja jokunen muu.  Myöhemmällä kaudella hänellä ehkä oli niin kiire piirtää, että kuvaan mukaan tuli tietynlaista huolimattomuutta ja rosoisuutta, joka ilmeni ennen kaikkea hahmojen kasvoissa. Taustatkaan eivät enään olleen graafisesti universaaleja vaan hieman rajoitettuja kokonaisuuksia. Tämä kauden rosoisuus  alku näkyy selvästi tultaessa 1990-luvun puolivälin paikkeille. Graafisesti elinvoimainen dynaaminen kausi oli vielä jaksoissa Coloradon kultaa, Keltainen koira ja vielä myöhään 1980-luvulla, mutta tason alamäki saavutettiin selvästi 1990-luvun puolivälin jälkeen. Tästähän oli mainintaa eräässä artikkelissa, jossa käsitelteltiin Giovanni Ticciä. Se  artikkeli taisi olla jopa Kvaakin etu-sivulla. En muista kuka sen oli kirjoittanut. 2000-luvun puolivälin tarinat piirroksellisesti ovat olleet .....kohtalaisia. ;) :P
« Last Edit: 21.12.2010 klo 16:59:09 by Orjan May »

VilleM

• Jäsen
« Reply #609 on: 21.12.2010 klo 19:22:35 »
Nyt kun on puhuttu siitä, että Ticci ei tussanut itse Traagista Ristiä, niin huomatkaapa se, että silloin hän ei myöskään tussannut Luvattu Maa jaksoa.

Väärää tietoa! Ticci on tehnyt kokonaan itse sekä Traagisen ristin että Luvatun maan kuvitukset. Näin väittävät Italian luotettavat Tex-tietäjät.

Vuosina 1976-1987 Ticcin tarinat (Veristä hiekkaa - Susipoika) tussasi hänen veljensä Alfio. Hän ei saanut työstään virallista tunnustusta kustantajalta. Sitä aikaisemmat ja sitä myöhemmät tarinat Giovanni Ticci siis laati ihan omin pikku kätösinensä. Ainoastaan tarinaan Kultaluolat (2002) Civitelli tussasi muutaman sivun, johtuen kiireestä tms.

OM

• Jäsen
« Reply #610 on: 21.12.2010 klo 19:30:28 »
Huom! Minä en ole väittänyt että Ticci ei olisi tussannut noita. Tartuin lauseeseen, jonka otin lainauksena Tertsiltä johon The spirit totesi, että " eikö Ticci ole tussannutkaan...."  ja  sitten minä sanoin,  että "nyt kun on puhuttu siitä, ettei Ticci tussannut itse traagista ristiä.....".  Mistä tuollainen huhu on saanut alkunsa? En tiedä.

Oli miten oli sitten tuon tussauksen kanssa, en tiedä asiasta sen enempää kuin mitä tässä osiossa te olette puhuneet, niin jokatapauksessa Traagisen Ristin ja Luvatun maan on tussannut yksi ja sama henkilö. Olen aivan 100% varma. Minä olen sen verran tarkka silmäinen graafisissa yksityiskohdissa, että erotan tuollaiset pienet nyanssit taiteilijan piirrosjäljestä.

Muuten Cheynne.....kerrotko ketkä ovat ne luotettavat Italian Tex tietäjät jota väittävät tuota mistä puhuit. Nimittäin kallistun kyllä edelleen siihen suuntaan mitä joku on sanonut, ettei Ticci ole niitä itse tussannut vaan joku apulainen.  Olisi kiva saada itsekkin tietää, kun Ticcion suosikki piirtjäni Tex universumista.

Tuo että hänen veljensä on tussannut joitakin juttuja on ollut yleisesti tiedossa Italiankielisissä Tex Willer plogeissa ja portaaleissa.

ps. Kuinka Ticcin piirrosjälki voi muuttua noin radikaalisti mestariteoksien Luvatun Maan ja Traagisen Ristin jälkeen? Ei ehkä ihan heti, mutta aika pian kuitenkin?
« Last Edit: 21.12.2010 klo 19:58:31 by Orjan May »

Gothicus

• Jäsen
« Reply #611 on: 21.12.2010 klo 19:37:30 »
Huom! Minä en ole väittänyt että Ticci ei olisi tussannut noita. Tartuin lauseeseen, jonka otin lainauksena Tertsiltä johon The spirit totesi, että " eikö Ticci ole tussannutkaan...."  ja  sitten minä sanoin,  että "nyt kun on puhuttu siitä, ettei Ticci tussannut itse traagista ristiä.....".  Mistä tuollainen huhu on saanut alkunsa? En tiedä.
Sähän olet kohta kuin P.Väyrynen.

OM

• Jäsen
« Reply #612 on: 21.12.2010 klo 19:39:20 »
C. Gothicus,

Äläpä rupea taas  jälleen nokkimaan kuten alhainen Roomalainen tapasi on ollut usein!  :P Täälltä pesee aina takaisin!
« Last Edit: 21.12.2010 klo 19:45:19 by Orjan May »

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Reply #613 on: 21.12.2010 klo 19:42:15 »
Hold your horses, honeybunnies. Kirjoitin näin: "Syynä piirrostavan muutokseen oli osittain myös se, että Giovannin nuorempi veli Alfio autteli veljeään kaikkiaan 12 peräkkäisessä tarinassa. Itsenäisiä ruutuja hän ei tehnyt, mutta taustoja runsaasti ja hoiti tarinoiden tussauksen kokonaan. Kyseessä oli se aikakausi, vuodet 1976-87, mitä yleisesti pidetään klassisen Ticcin kautena."

Kaikki tarinat, mukaan lukien Luvattu maa ja Traaginen risti, siis ennen vuotta 1976 tussasi vanhempi Ticci itse. En ole vielä Traagista ristiä saanut käsiini, mutta oletan, että lopullisessa versiossa teksti menee suunnilleen saamalla tavalla kuin sen kirjoitin.

Jaha, Cheyenne ehti tässä välissä jo oikaisemaan...

Ja tässä ketjussa ei sitten tapella, lapsukaiset. Joulu ja kaikkee...
"Tex-tieteen yli-morisco"

OM

• Jäsen
« Reply #614 on: 21.12.2010 klo 19:47:23 »
Nyt saatiin tärkeää Infoa Jannelta kuinka siinä artikkeissa  oli kirjoitettu asiasta. Cheynne ja Janne ovat huippuja mitä tulee Tex sarjakuviin ja siihen liittyvään materiaaliin. Hyvä että meillä on tietäjiä, jotka jakavat oikeaa ajankohtaista faktaa meille aina niin mukaansatempaavasta Tex maailmasta.
« Last Edit: 21.12.2010 klo 20:01:23 by Orjan May »