Lähestymistapa käsikirjoittamiseen vaihtelee aika paljon. Tarina joka on saatava nopeasti valmiiksi... esimerkiksi Kemiin viime vuonna lähettämäni tarina (
http://www.studio-rain.com/tpm/comic/kemi2004/) ja FinnMangaan väsäämäni mecha tarina ovat molemmat syntynyt periaatteella: Joku pieni idea, nopea luonnostelu tai ylimalkainen sivujako ja piirtämään kun työ pitää saada nopeasti valmiiksi. Hyvä puoli on se että ei ehdi jäädä pohtimaan miten huono idea oikeastaan oli. Sopinee parhaiten lyhyihin tarinoihin (Nuo molemmat on 12 sivuisia.)
Toinen FinnMangaan tehty (
http://www.studio-rain.com/maija/htmls/comics/blaomen1.html) oli hyvin pitkälti piirtäjän ehdoilla. Kunhan nyt alkuperäisen idean ja tekstit lähetti (osittain valmiisiin sivuihin) niin se oli siinä.
Yleensä kuitenkin koitan noudattaa kaavaa että kirjoitan ensin noin puolen sivun synopsiksen tarinasta ja sitten teen siitä kuvakäsikirjoituksen ja "DC-tyylisen" käsikirjoituksen. Jossa on siis jokaisesta ruudusta sanallinen kuvaus ja dialogi. Tällä menetelmällä en ole onnistunut vielä itse piirtämään mitään. Alkaa niin helposti piirtämään ja käsikirjoittaminen unohtuu... Muiden kanssa se onnistunut paremmin. Työskentely on yleensä tässä tapauksessa sitä että kirjoitan ensin käsikirjoituksesta version vihkoon mitä sitten koitan parannella kun kirjoitan käsiksen puhtaaksi tietokoneella.
Olen huomannut että mitä kunnianhimoisempi tarina on kyseessä sen vaikeampi sen työstäminen on. Peruskohellusta jossa on ehkä yksi idea jos sitäkään saa aikaan aika helposti mutta kun yrittää tehdä joitain vähän parempaa niin sitten ei olekaan tyytyväinen mihinkään.
Hahmot on yleensä ensin valmiina jollain tasolla. Sen jälkeen tulee tarina jossain yksinkertaisessa muodossa mitä sitten muokataan ja muokataan. Alainiassa prosessi vaikuttaa kaiken aikaa kokonaisuuteen eli alkaa enemmän kirjoittamaan tulevia numeroita milloin homma alkaa karata käsistä. Eteenkin on tuossa omakustannelehdessä pyrkinyt siihen että jokainen numero toimisi itsenäisesti. Toisen numeron jälkeen muuten olen pahasti Alainian kanssa eksyksissä kiitos sen että tulee kunnianhimoisempia tavotteita tarinan suhteen ja lopulta homma leviää käsiin. Eteenkin kun on tahtonut pitää ko julkaisun kuitenkin aika selkeänä seikkailuna.
Tällä hetkellä olen toteuttamassa Kvaakin haastetta... kaikista kiireistä huolimatta. Lähinnä teen sitä silloin kun ei voi tehdä muuta. Tämä tarina lähti myös yksinkertaisesta ideasta ja valmiista hahmoista. Yksi hahmoista on minulle ennestään tuttu läpikotaisin ja toinen sankari syntyi prosessin aluksi. Kolmas tarinan hahmoista tuli paljon myöhemmin - sitten kun häntä tarvittiin tarinan kannalta. Käsikirjoitus on elänyt päässäni muutamina iltoina kun olen ollut kävelemässä ja hiljalleen muodostunut jonkinlaiseksi koherentiksi kokonaisuudeksi... mikä nyt pitäisi jossain välissä kirjoittaa synopsiksen muotoon ylös. Vastaavasti aloitin ensimmäisen sivun teon. Mitään hirveän syvällistä tästäkään parodisesta kohelluksesta ei kannata odotaa.
Pisin itseni piirtämä (ja kirjoittama) julkaistu on 12 sivuinen (Joka siis tuli FinnMangaan) ja pisin käsikirjoittamani julkaistu on 30 sivuinen.