Kirjoittaja Aihe: 4 ässää  (Luettu 2638 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jukka Laine

• Ylläpitäjä
4 ässää
« : 02.09.2015 klo 16:06:40 »
4 ässää oli belgialaisten Georges Chauletin (1931-2012) kirjoittama ja François Craenhalsin (1926-2004) piirtämä viisikkomainen albumisarja. Sarjakuva alkoi 1964, mutta Chaulet oli jo aikaisemmin kirjoittanut kuusi romaania aiheesta, jotka Craenhals oli kuvittanut. SItten he päättivät kustantajan ehdotuksesta muuttaa sarjan sarjakuvaksi.

Loppuvaiheessa Chaulet ei kirjottanut kaikkia vaan piirtäjä Craenhalskin kirjoitti. Avustaja Jacques de Bruynekin sai nimensä kansiin. Craenhalsin kuoleman jälkeen tehtiin vielä yksi, 43. albumi vuonna 2007, jossa olivat kokonaan uudet tekijät, mutta aika oli ajanut sarjasta ohi eikä tuon jälkeen ole uusia näkynyt.

Suomeksi ilmestyi viisi albumia 1972-1975. Olivathan nuo aikanaan minun mieleeni, mutta nykyään tuntuu vahvasti siltä että eivät nuo ole näin vanhalle äijälle tarkoitettuja. Onhan tässä sarjakuvafaneille bongattavaa. Pyhässä lehmässä esiintyvät Tintti ja Milou, ja Keskiyön kummituksessa piirtäjä on piirtänyt itsensä kierosilmäiseksi rahanväärentäjäksi.

Viimeiseen albumiin ryhmän poikahahmojen typerät lempinimet oli muutettu normaaleiksi. Mekano oli Marco, Rilli oli Théo ja Pihvi Jean-Louis.
« Viimeksi muokattu: 02.09.2015 klo 16:13:46 kirjoittanut Jukka Laine »

Clavia Z

• Kummajainen
  • Avustava toimittaja
  • *
Vs: 4 ässää
« Vastaus #1 : 02.09.2015 klo 16:23:46 »
Minulla on yksi albumi, 4 ässää ja keskiyön kummitus. Sain sen eräältä tuttavaperheeltä joskus 1980-luvun loppupuolella. Enempää en ole välittänyt noita hankkia. Kyllä minä olen tuota lukenut, mutten ole nyt niin hirveästi tykännyt.

Aika vahvasti tuntuu Viisikon ja Tintin sekoitukselta ainakin tuon yhden albumin perusteella. Jokaiselle lapsilukijalle on haluttu tarjota joku samastumiskohde: yksi päähenkilöistä on älykäs, toinen omaa teknisiä taitoja, yksi on lihava syömäri ja yksi on fiksu mutta omapäinen tyttö. Nelikolla on pieni koira joka laukoo omia kommenttejaan - väriltään se vain on kermankeltainen eikä valkoinen kuten Milou. Poliisietsivät ovat vielä reippaasti Dupondtejakin ammattitaidottomampia eivätkä saa aikaiseksi mitään.

Ranskaksi tuota sarjaa on tullut 43 albumia, huh heijaa.

Jukka Laine

• Ylläpitäjä
« Vastaus #2 : 02.09.2015 klo 16:25:31 »
Poliisit on selvästi luotu Dupondteiksi. Toinen on vaan pomo ja toinen ihailee pomoaan sokeasti.

Miljoonaralli on saanut innoituksensa 60-luvun lopun hittielokuvasta jonka nimi nyt pakenee. Olen minä sen nähnyt.

Clavia Z

• Kummajainen
  • Avustava toimittaja
  • *
« Vastaus #3 : 02.09.2015 klo 20:40:12 »
Onko niiden viiden suomenkielisen albumin keräilyarvolla oikeasti paljon heittoa? Tuo Keskiyön kummitus tuntuu löytyvän divarista kuin divarista viidellä eurolla, mutta 2-3 ensimmäistä osaa olen nähnyt Kulku-Katissa jopa muutaman kymmenen euron pyyntihinnoilla. Vai onko ainoastaan kunto ratkaiseva?

Jukka Laine

• Ylläpitäjä
« Vastaus #4 : 02.09.2015 klo 21:36:26 »
Kyllä kaikissa 70-luvun albumeissa kunto ratkaisee paljon. Ehkä kannattaa kysellä kvaakin keräilyosiossa.

Jukka Laine

• Ylläpitäjä
« Vastaus #5 : 11.09.2015 klo 18:34:49 »
Luin muutaman albumin ulkomaiden kielillä. Poliisikaksikko oli eräässä alussa valepuvussa pukeutuneina arabeiksi. Ne tyhmäilivät vaan sen verran että kaikki tiesivät selvästi keitä nuo olivat.

Ja ne ajoivat jeepillä aavikolla ympyrää.

Viimeisellä sivulla paljastui henkilöllisyys, mutta mitäpä tuosta, he olivat jo albumin kannessa. Jatkiksena tietysti juttu olisi ollut eri tavalla suhteutettu.

VesaK

• Avustava toimittaja
  • *
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #6 : 30.12.2019 klo 13:56:32 »
Ruotsiksi 4 Ässää tuli muutama albbu enemmän. Ilmeisesti sarjakuvayleismies Sture Hegefors tykkäsi sarjasta, koska on saanut jopa nimensä ruotsialbumien kanteen kääntäjänä ja toimittajana.

Oman aikansa lapsia nämä ovat. Tintistä on saatu innoitus ja kohellusta piisaa, mutta juonet ovat yhden virkkeen mittaisia.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama