Kirjoittaja Aihe: Willy Vandersteenin Anu&Antti-sarjakuvat  (Luettu 38685 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tertsi

• Vieras
Vs: Willy Vandersteenin Anu&Antti-sarjakuvat
« Vastaus #45 : 13.08.2009 klo 21:03:46 »
Suomeksihan noita tuli iso vino pino, mutta mikäs sen sitten lopetti? Missään kaupoissa niitä ei näkyny koskaan. Vasta divareissa.

En ole koskaan nähnyt yhtäkään ruutua Anu et Antti sarjakuvasta.

Pässi

• Jäsen
« Vastaus #46 : 13.08.2009 klo 21:46:13 »
Suomeksihan noita tuli iso vino pino, mutta mikäs sen sitten lopetti? Missään kaupoissa niitä ei näkyny koskaan. Vasta divareissa.
Noitahan sai vaan kotiin tilattuna kirjakerhotyyliin. Meillekin tilattiin ilmaiset (?) näytenumerot Vaarallinen säde ja Avaruuden robotit. Ja noita kahta näkeekin divareissa eniten varmaan just ton takia.

Riekko

• SURFIN' BIRD
  • Jäsen
  • Right, remove the supports!
« Vastaus #47 : 13.08.2009 klo 22:07:57 »
En ole koskaan nähnyt yhtäkään ruutua Anu et Antti sarjakuvasta.

Siinäpä kokonainen sivu ihailtavaksi. Pahoittelen kuvan laatua, mutta keittiöön pykäämäni valokuvausstudio ei liene ammattilaistasoa.
Millainen maa on tämä, jossa niitä harvoja, joilla on vielä toivoa jäljellä kutsutaan epätoivoisiksi? - Stefano Benni, Elianto

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #48 : 14.08.2009 klo 00:07:25 »
Heh... Vanha kunnon kuninkaan kaksoisolento-tarina, ties monentena muunnelmana. Mutta Bazaria oli muuten aika hauska. "Kansallisuoka: Höyryperunat ja savusilli. Kirjallisuus: Valokuvaromaanit" (vähän kuin sarjakuvat). Mikä albumi?

Timo

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #49 : 14.08.2009 klo 08:38:00 »
Heh... Vanha kunnon kuninkaan kaksoisolento-tarina, ties monentena muunnelmana. Mutta Bazaria oli muuten aika hauska. "Kansallisuoka: Höyryperunat ja savusilli. Kirjallisuus: Valokuvaromaanit" (vähän kuin sarjakuvat). Mikä albumi?

Sijaiskuningas tjms. puolivälin paikkeilta? pitänyt taas lukea noita kun vain pari suomennettua uupuu ja ullakolle meno on vaativa operaatio. Joko oman kodin tai tämän vuotisen asuinpaikan

Riekko

• SURFIN' BIRD
  • Jäsen
  • Right, remove the supports!
« Vastaus #50 : 14.08.2009 klo 19:59:23 »
Jep, Sijaiskuningas-albumihan tosiaan on kyseessä (sivu seitsemän). Kliseisen juonen vastapainoksi albumi tarjoaa roiman annoksen ydinaseiden vastaista valistusta :)
Millainen maa on tämä, jossa niitä harvoja, joilla on vielä toivoa jäljellä kutsutaan epätoivoisiksi? - Stefano Benni, Elianto

Black-T

• Jäsen
« Vastaus #51 : 16.08.2009 klo 22:46:19 »
Älä anna periksi, harjoitteluhan tekee vasta mestarin. Olen tilannut Briteistä pari kovakantista Spike and Suzy-albumia 90-luvun loppupuolelta ja kyllä niissä minusta samaa imua on kuin vanhoissakin vaikka Willy itse ei enää olekkaan kuvioissa.

Hyvä idea, täytyy itsekin harkita. Suomalaiset Anut ja Antit löytyy kaikki hyllystä, mulle tuli se ennen kuin osasin lukeakaan.

mä vaan

• Vieras
« Vastaus #52 : 20.08.2009 klo 18:39:43 »
toivotaan että suomalaiset kustantamot joskus muuttaa mielensä tämän suhteen :-\
minulle myös tuli Anu ja Antti ennenkuin osasin lukea ja serkku poitsu niitä kans lainasi ahkerasti.
.ite olen lukenut kans moneen kertaan ja tosiaan vielä aikusenakin käynyt kotoa lainaamassa.
ja huutonetistä tilannut muutaman myöskin :D

Black-T

• Jäsen
« Vastaus #53 : 20.08.2009 klo 23:07:32 »
toivotaan että suomalaiset kustantamot joskus muuttaa mielensä tämän suhteen :-\
minulle myös tuli Anu ja Antti ennenkuin osasin lukea ja serkku poitsu niitä kans lainasi ahkerasti.
.ite olen lukenut kans moneen kertaan ja tosiaan vielä aikusenakin käynyt kotoa lainaamassa.
ja huutonetistä tilannut muutaman myöskin :D

Juu oon minäkin päivittänyt kokoelmaa kun monet suosikit oli jo niin repaleisessa kuosissa. Ennen lukemaan oppimista mun suosikki oli 'Lumotut merirosvot', sen jälkeen moni muu.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #54 : 21.09.2010 klo 11:44:02 »
Willy oli miehityksen aikana kollaboraattori... tai melkeinpä jo enemmänkin. Kyse on ihan oikeasta propagandasta eikä pelkästä passiivisesta myötäilystä, kuten Hergéllä.

The dark past of a seminal cartoonist -  The Forbidden Planet International Blog

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #55 : 21.09.2010 klo 12:53:37 »
Toisaalta jutussa sanotaan:
Lainaus
And even while he was working for collaborating magazines, he also drew comics that derided the occupier and promoted the cause of the resistance.

Eli piirsi toisiin lehtiin miehittäjiä ivaavia juttuja jotka oli vastarinnan puolella. Ota selvää. Otti kai vaan rahat pois sieltä ja täältä. Opportunisti.

Timo

Pässi

• Jäsen
« Vastaus #56 : 21.09.2010 klo 14:00:06 »
Käviköhän Willylle samalla tavalla kuin muille isänmaansa pettäneille maamiehilleen elokuvan Black Book (Zwartboek) lopussa?

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #57 : 21.09.2010 klo 15:30:36 »
Vandersteen kuoli 1990, ei siis käyny mitenkään. En tiedä kyllä oliko jotain kuulusteluja tms.

Timo

Pässi

• Jäsen
« Vastaus #58 : 21.09.2010 klo 17:18:36 »
Elokuvan lopussa saksalaisten kanssa veljelleitä, miehittäjien alaisuudessa työskennelleitä tai kollaboraattoreiksi vähäisimpienkin todisteiden perusteella epäiltyjä nöyryytettiin julkisesti ja julmasti.
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

joku...

• Uusi jäsen
« Vastaus #59 : 25.04.2011 klo 04:44:03 »
Itse rakastan tätä sarjakuvaa. Puuttuu vain n. 5 viimeistä ja pari yksittäistä siinä välistä. Nuo kun joskus saisi kun ei ole huutonetissäkään vähään aikaan näkynyt, tosin en ole aktiivisesti etsinytkään.

Tässä olen miettinyt semmoista, kuinkahan iso urakka/mahdottomuus olisi suomentaa näitä sarjakuvia lisää, vaikkapa tuosta mihin sarja jäi, tai edes vaikkapa näitä uudempia tekeleitä?

Paljonko homma tulisi kustantamaan esimerkiksi suomennoksen osalta ja mahdolliset muut kustannukset, puhumattakaan itse kirjan painamisesta ja jakamisesta. Painomäärätkään ei alunperinkään taineet montaa sataa tai ainakaan tuhatta olla, lukuunottamatta näytekappaleita.

Olen kyllä melko köyhä ja taloudellisesti ei ainakaan tällähetkellä tämmöiseen projektiin ole varaa, mutta mitenköhän jos joskus löytyy rahaa ja intoa, onko tämmöinen projekti nyt ihan mahdotomuus?  Ei tällä varmaan voittoa tehtäisi, mutta jos lähelle edes omia pääsisi..

Joku 60 taidettiin julkaista suomeksi ja joku 200 albumia sitten hollaniksi/belgiaksi  ja nykyään myös noita joitakin uudempia anu ja anttejakin viellä ilmestyy joten paljon hyvää sarjakuvaa olisi vailla kotimaista kieltä.. saati sitten englantia ym. vai onkohan englanniksi saatavuus mitä luokkaa.. Silloin varmaan myös kääntäminenkin helpottuisi..

Jonkinsortin haave ollut jo tässä monta vuotta saada jotakin tommoista aikaan, mutta tiedä sitten voiko tämmöinen olla enää ylipäätänsä mahdollista, kuka omistaa oikeudet ja paljonko maksaisi kustantaa sitten suomeksi, varsinkin varmaan kun hollanin ja belgian osaajia on varmaan vain kourallinen joten kääntäminenkään ei olisi helpoa..