Itse rakastan tätä sarjakuvaa. Puuttuu vain n. 5 viimeistä ja pari yksittäistä siinä välistä. Nuo kun joskus saisi kun ei ole huutonetissäkään vähään aikaan näkynyt, tosin en ole aktiivisesti etsinytkään.
Tässä olen miettinyt semmoista, kuinkahan iso urakka/mahdottomuus olisi suomentaa näitä sarjakuvia lisää, vaikkapa tuosta mihin sarja jäi, tai edes vaikkapa näitä uudempia tekeleitä?
Paljonko homma tulisi kustantamaan esimerkiksi suomennoksen osalta ja mahdolliset muut kustannukset, puhumattakaan itse kirjan painamisesta ja jakamisesta. Painomäärätkään ei alunperinkään taineet montaa sataa tai ainakaan tuhatta olla, lukuunottamatta näytekappaleita.
Olen kyllä melko köyhä ja taloudellisesti ei ainakaan tällähetkellä tämmöiseen projektiin ole varaa, mutta mitenköhän jos joskus löytyy rahaa ja intoa, onko tämmöinen projekti nyt ihan mahdotomuus? Ei tällä varmaan voittoa tehtäisi, mutta jos lähelle edes omia pääsisi..
Joku 60 taidettiin julkaista suomeksi ja joku 200 albumia sitten hollaniksi/belgiaksi ja nykyään myös noita joitakin uudempia anu ja anttejakin viellä ilmestyy joten paljon hyvää sarjakuvaa olisi vailla kotimaista kieltä.. saati sitten englantia ym. vai onkohan englanniksi saatavuus mitä luokkaa.. Silloin varmaan myös kääntäminenkin helpottuisi..
Jonkinsortin haave ollut jo tässä monta vuotta saada jotakin tommoista aikaan, mutta tiedä sitten voiko tämmöinen olla enää ylipäätänsä mahdollista, kuka omistaa oikeudet ja paljonko maksaisi kustantaa sitten suomeksi, varsinkin varmaan kun hollanin ja belgian osaajia on varmaan vain kourallinen joten kääntäminenkään ei olisi helpoa..