Kirjoittaja Aihe: New Gods, Fourth World  (Luettu 895 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
New Gods, Fourth World
« : 18.02.2019 klo 19:03:18 »
Jack Kirbyn New Gods on jäänyt toistuvasti väliin, koska sarjan taustahistoria ennen aikaisine päätöksineen ei rohkaise siihen tarttumaan.

Olen sitä toki vuosien aikana monesti pyöritellyt käsissä, lähinnä kuvia katsellen, ja onhan se melkoisen happoisen oloista materiaalia.

Walter Simonsonin Orion-sarja kuten myös John Byrnen 90-luvun lopussa työstämää Fourth World -kokonaisuutta ei taas oikein tule poimittua, kun aina tuntuu, että pitäisi kuitenkin lukea se Kirbyn aloitus siihen alle.

Aloitin uuden ketjunsa, koska DC puskee kaikenlaista Kirbyn hahmoihin perustuvaa minisarjaa, uusimpana Female Furies. Kummasti näitä ei ole brändätty mihinkään omaan kategoriaansa, vaikka New Gods -hahmot taitavat tässä Rebirth-uudistuksessa olla erillään Teräsmiehistä ja muista.

Toinen tekosyy ketjulle on, että luin Tom Kingin ja Mitch Geradsin 12-osaisen minisarjan Mister Miracle. Jälkimmäinen vastaa väritystä myöten visuaalisesta puolesta, ja sarjan voi yksikantaan totea olevan siltä osin hyvä.

Kingin Marvel-sarja Vision ei kaikista kehuista huolimatta minua kiskaissut mukaansa. Mister Miracleen tartuin varauksella, kun en taas kaikesta ylistyksestä johtuen voinut vastustaa kiusausta. Sarja nousi monelle vuoden paras -listalle, ja siksi jäi mieleen.

Ensimmäinen kolmannes, siis neljä numeroa, on parhautta. Sarjassa on ISO idea, joka on HYVÄ. Jos sarja olisi tällä tasolla kaksitoista numeroa, ulvoisin Kvaakin täyteen ylistysviestejä.

Kuitenkin jo viidennessä alkaa jo hieman herätä levottomuus, että perusideaa venytetään nyt jo liian pitkälle.

Yhdeksännessä numerossa sitä jo kärsimättömänä laskeskelee, että missä mennään kohden finaalia. Finaalia ei koskaan tule. Sarja rullaa siis kaksi kolmannesta joutokäynnillä ja viimeisessä ruudussa vain todetaan, että ehkä tämä vielä jatkuu, stay tuned.

Taas on Matti Näsällä asiaa  ja kierrokset kasvavat, mutta mitä virkaa sarjakuvatoimituksella enää nykyään on? Lukeeko näitä kukaan etukäteen? Eihän siinä ole mitään järkeä, että alkunumeroiden pohjalta kirjoitetut "sarjakuvajournojen" kehut lätkäistään kanteen ja sillä se sitten myydään.

On tällä tietysti taiteellinen arvonsa, mutta oliko nyt oikein kokeilla tällaista sepalus auki -lopetusta jossain supersankaritarinassa.

Sarjalle passeli mitta olisi kuusi numeroa ja venytettynäkin korkeintaan kahdeksan. Tällaisessa vielä voisin hyväksyä kirjoittajan ratkaisun. Vedätyksen maku tästä nyt kahdentoista numeron mittaisena väkisin jää.

Curtvile

• Ylläpitäjä
Vs: New Gods, Fourth World
« Vastaus #1 : 18.02.2019 klo 21:04:06 »
Moi.
Minä en ole Martti Näsä enkä muukaan ulkomainen (kyllä, Tampere on ulkomaa) komediallinen hahmo enkä varsinkaan kummelista.
Sen sijaan olen lukenut paitsi Tom Kingin Mister Miraclen myös valtaosan Jack Kirbyn Mister Miracleista, Fourth Worldeja sekä Walt Simonsonin Orion sarjan.

tässä :

Kingin Marvel-sarja Vision ei kaikista kehuista huolimatta minua kiskaissut mukaansa. Mister Miracleen tartuin varauksella, kun en taas kaikesta ylistyksestä johtuen voinut vastustaa kiusausta. Sarja nousi monelle vuoden paras -listalle, ja siksi jäi mieleen.

kohtaa kohtelianta on todeta että Tom King on oikeasti suitsutuksensa ansainnut ja jos vikaa etsii se on se että luottaa muiden makuun eikä siihen omaansa.
Minun näkövinkkelistäni Mister Miraclen ja Visionin lynttääminen  on absurdia, tasolla Barack Obama oli paska presidentti Trump on moninverroin parempi, mutta se onkin vain se subjektiivisen maun periaate josta ei voi kuin väitellä ja sen kohdalla on turha etsiä sopua.
Lähimmäs pääsee sillä että eri ihmisillä on erilaiset arvot ja ajatusmaailmat.

Fourth World on hyvin suurellinen, oman luentosarjansa veroinen voimannäyttö, yhtä lailla isoa scifiä, supersankaruutta kuin uskonnollisuuteen rinnastuva.
Jack Kirbyn luomisvoima oli jotain etäisesti normi-ihmisen kuviteltavissa olevaa. Oma ateismi ei estä ihailemasta sitä alkuperäisen monisyistä kosmologiaa ja mytologiaa joka on uskontotieteelisessäkin mielessä vertailukelpoinen muille ihmisen luomille jumaluusopeille fiktiivisistä hahmoista.

Kingin ja Gerardsin Mister Miracle oli Visioninn vertautuva: tuntee sen pohjan ja taustatarinan joka hahmolla ja maailmalla on mutta tekee siinä henkilövetoisen tarinan sen suuren tappelumelskeen ollessa vain viitekehyksen omainen.

Itsellä tämä oli kerrassaan mainio lukukokemus lehtinä vaikka se kokoomakin varmaan tulee hankittua.

Darkseid on.