Kirjoittaja Aihe: Minä Milla Magia?  (Luettu 9780 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
Vs: Minä Milla Magia?
« Vastaus #15 : 04.11.2018 klo 19:44:44 »
Ei kannata tukea julkaisuja, joissa sarjojen ulkoasua on muutettu pahasti toisenlaiseksi kuin ne on tarkoitettu. Peruste: sarjakuvien tekijöiden kunnioittaminen.

Sarjakuvajulkaisuja vähennetään nyt sitä tahtia, että näen kyllä aiheellisiksi tukea kaikkia mitä vielä julkaistaan. Sanomankin rahantekokone alkaa yskiä, taskarisarjat saavat kirveestä, samoin moni kovakantinen julkaisu. Jättikirjoissa on myös nostalgiaa, tulee lapsuus mieleen.
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #16 : 04.11.2018 klo 20:27:43 »
Hankintalistalle menee, itse pidän näistä jättikirjoista.
Kyllä meikäkin ostaa!
Silloin lapsena ei ollut jättikirjoihin varaa...nyt on ja nyt ostetaan. Kyllähän tuo ruudunjako kirvelee ja toivoisin, että Sanoma tekisi nämä kirjat kunnolla. Taitaa vaan olla, että Sanomilla ei Kivekkään jälkeen ole ollut yhtään asiantuntevaa sarjakuva-ammattilaista.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #17 : 04.11.2018 klo 20:38:46 »
Kyllä meikäkin ostaa!
Silloin lapsena ei ollut jättikirjoihin varaa...nyt on ja nyt ostetaan. Kyllähän tuo ruudunjako kirvelee ja toivoisin, että Sanoma tekisi nämä kirjat kunnolla. Taitaa vaan olla, että Sanomilla ei Kivekkään jälkeen ole ollut yhtään asiantuntevaa sarjakuva-ammattilaista.

Julkaistiinhan noita jättikirjoja Kivekkäänkin aikoina.

Ja mitenkäs noihin jättikirjoihin alkuperäinen lehtitaitto saataisiin, kun mittasuhteet eivät anna myöten? Vanhat Mikki-stripit sen sijaan rivittyvät hyvin.

Yllättävän paljon noita on ilmestynyt, eli menee kaupaksi.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #18 : 04.11.2018 klo 21:11:38 »
Ei tuo toiminta liity asiantuntemuksen puutteeseen. Näitä kirjoja tehdään tuolla väärällä tavalla täysin tietoisesti nostalgian takia, ja näköjään se puree.

Lehtien sivuja voisi julkaista jättikirjassa joko isommassa koossa taikka lehtikoossa isoilla marginaaleilla – taikka sitten jättää kokonaan julkaisematta. Olennaista on muokkaamattomuus.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #19 : 04.11.2018 klo 23:32:24 »
Ekat jättikirjathan tulivat nimenomaan Kivekkään aikana. Minä AA, Mikki ja Roope 1970-luvulla. Ne olivat oikein kova sana silloin ja parasta mahdollista. Ei ollu ennen semmosia nähty eikä tehty edes Amerikassa. Italiassa koottujahan nämä olivat. Voi olla ettei niitä olis ilman Kivekästä edes suomennettu.

Timo

Darzee

• Valistunut arvailija
  • Jäsen
  • Me likes prairie dogs!
« Vastaus #20 : 05.11.2018 klo 13:58:34 »
Ekat jättikirjathan tulivat nimenomaan Kivekkään aikana. Minä AA, Mikki ja Roope 1970-luvulla. Ne olivat oikein kova sana silloin ja parasta mahdollista. Ei ollu ennen semmosia nähty eikä tehty edes Amerikassa. Italiassa koottujahan nämä olivat. Voi olla ettei niitä olis ilman Kivekästä edes suomennettu.

Nyt en muista ulkoa, ruotiiko Kivekäs muistelmissaan jättikirjojen julkaisun yksityiskohtia. Valistunut arvaukseni kuitenkin on, että on seurattu italialaista esikuvaa samaan malliin kuin vaikkapa Mikki Hiiren kulta-aika -sarjassa. Tuskinpa Kivekkäällä on ollut halua tai mahdollisuuksia vastustaa sivutaitoltaan kyseenalaista julkaisua siinä toivossa, että samat sarjat saataisiin suomeksi alkuperäisversioita kunnoittavammalla tavalla.

Loppu hyvin, kaikki hyvin: jättikirjat ovat myyneet hyvin, ja niiden sisältämät sarjat on sittemmin saatu suomeksi alkuperäisjulkaisuja paremmin noudattelevassa muodossa myöhemmin.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #21 : 05.11.2018 klo 15:53:53 »
Kattelin tänään Milla Magia -kirjaa kaupassa. On kyllä aivan kamalaa. Pahaa tekee.

Timo

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #22 : 05.11.2018 klo 17:05:20 »
Kattelin tänään Milla Magia -kirjaa kaupassa. On kyllä aivan kamalaa. Pahaa tekee.

Timo

Tämä kirja on sarjakuvan perversiota. Voihan onnenlantti! 🤢

DanyB

• Jäsen
« Vastaus #23 : 05.11.2018 klo 17:12:04 »

Timo

Kävin kanssa katsomassa kaupassa ja ainakin Barksin tarinoissa väritys on parempi kuin mitä Aku Ankan lehdillä. Tekstiä en kuitenkaan lukaissu, joten käännöksen tarkkuudesta en tiedä. Enemmän harmittaa nyt tuo että kirjassa julkaista Barksin Midaan kosketus (The Midas Touch / W US   36-01) jota siis saadaan odottaa vielä jonkinaikaa ennen kuin se tullaan näkemään lehden sivuilla. Viimeksi se on julkaistu -77 ja -99 julkaistussa Akkarissa ja niissä väritys on mielestäni kehno. Toki kirjaa ei kannata ostaa jos kaikki sen tarinat löytyy itseltä ennestään, mutta itse olen enemmän tätä polvea joka tykkää lukea Ankkaa Lataamosta (vai mikä se sivusto sitten nykyään onkaan).

Lax

• Jäsen
« Vastaus #24 : 05.11.2018 klo 18:54:28 »
Eipä tästä kauaa ole kun luin Kivekkään muistelmia uudelleen eikä siellä jättikirjoja käsitelty. Vaan tämän innoittamana pitääkin kaivaa Midaan kosketus uudelleen esiin.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #25 : 05.11.2018 klo 19:33:36 »
Niin, ennen oli pakko julkaista jättikirjoja suomeksi siten kuin italialaiset tekivät. Nyt ei olisi mikään pakko. Tämä on surullista toimintaa Sanomalta.

Nämä Milla-sarjat on tehty julkaistavaksi sarjakuvalehden sivuilla. Voidaan olettaa, että kukin sivu on käsikirjoittajan ja piirtäjän harkittu kokonaisuus. Kun sivutaittoa ja ruutuja peukaloidaan, katoavat alkuperäiset rytmit ja cliffhangerit. Muokkaamattomuus on hyvin tärkeä perusarvo eikä mitään puristien joutavaa nillitystä. Tällaiseen sotkemiseen ei saa olla tyytyväinen.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #26 : 06.11.2018 klo 12:14:03 »
Italiassa on sarjakuvia julkaistu kokolailla suruttomasti saksien, kun on keksitty missä formaatissa tehdään niin runts vaan. Corto Maltesejakin on väännetty joka muottiin, välillä leikkaamalla osa ruudusta pois. Minulla on nippu Lucky Lukeja italo-taskukoossa, eivätkä nekään hyviltä näytä alkuperäisiin albbuihin verrattuna.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Dennis

• Jäsen
« Vastaus #27 : 06.11.2018 klo 15:40:15 »
Itse kannatan näitä jättikirjoja, ne ovat kuluttajatuotteita, ei kaikkea tarvitse tehdä muutaman ihmisen mieltymysten mukaan, iso osa sarjakuvanlukijoista  ei välitä tuon taivaallista taitosta sun muista sivuseikoista.

Yksi idea näissä on lähestyvä Joulu eli jättikirja on kätevä joululahja.

Itse toivon että jatkossa tulisi  Floyd Gottfredsonin  Minä Mikki Hiiri 2
Je suis alle kuuden euron pizza!

Keuhko

• Jäsen
« Vastaus #28 : 06.11.2018 klo 16:14:01 »
Silläkin uhalla että toistan itseäni, niin "kätevä" on kyllä mielestäni aika erikoinen sana näitten kirjojen yhteydessä. Mutta kukin mieltymystensä mukaan ja niin edelleen.  :)

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #29 : 06.11.2018 klo 16:52:56 »
Silläkin uhalla että toistan itseäni, niin "kätevä" on kyllä mielestäni aika erikoinen sana näitten kirjojen yhteydessä. Mutta kukin mieltymystensä mukaan ja niin edelleen.  :)
Niin ja kirjahyllyni huutaa hoosiannaa, aina kun tungen uuden jättikirjan sinne. Hylly notkuu uhkaavasti...kai pitäisi siirtää ne alahyllylle.
En tiedä mikä noissa jättikirjoissa minua miellyttää...se on joku psykologinen juttu.
Mutta joo...Gottfredsonia odotan minäkin lisää, varsinkin nyt kun Mikillä on juhlavuosi.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)