Kirjoittaja Aihe: Minä Milla Magia?  (Luettu 9753 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

DanyB

• Jäsen
Minä Milla Magia?
« : 31.10.2018 klo 21:01:13 »
Kannattaako kirjaa ostaa? Vähän epäilyttää...  :-\
Kirjan kuvauksessa kyllä sanotaan Sanoman verkkokaupassa:
"Ikoniset jattikirjat MinaAkuAnkka, Minä MikkiHiiri ja Minä Roope-seta ovat kaikkien aikojen unohtumattomimpia sarjakuvaklassikoita. Uljaan kirjasarjan uusin tulokas Minä Milla Magia -ja muita kauhutarinoita Ankkalinnasta sisältää kaikki Carl Barksin Milla Magia-tarinat seka huiman määrän muita hiuksianostattavia seikkailuja. Kaikille jättikirjoille tyypilliseen tapaan tähänkin muhkean kokoiseen kirjaan mahtuu valtava määrä parasta sarjakuvaa. Teemansa mukaisesti Minä Milla Magia -ja muita kauhutarinoita Ankkalinnasta on musta, pelottavan musta..."

Katsoin kuitenkin Inducksista ja Saksassa julkaistussa jättikirjassa Barksin tarinoista kirjaan on kuitenkin päässyt vain kaksi, W US   36-01 (Midaan kosketus) ja W US   43-01 (Kiukkuinen Noita):
https://inducks.org/issue.php?c=de%2FBBB++++2#a
Vai onko niin että kirjoilla on eri sisällöt maasta riippuen? Toisaalta taas olen kuullut myös paljon puhuttavan jättikirjojen huonosta laadusta. Toivottavasti ei ole virhehankinta.

jussih

• Jäsen
Vs: Minä Milla Magia?
« Vastaus #1 : 31.10.2018 klo 21:13:58 »
Ostin kirjan ja olen siihen tyytyväinen. Kirjassa 9 Barksin piirtämää ja kirjoittamaa tarinaa:Midaan kosketus, Onnenraha vaarassa, Ikilasi, Korpinmusta päivä, Odysseuksen aarre, Kiukkuinen noita, Kultahanhien saari,Milla Magian monet kasvot ja Lentävä matto. Sitten lisäksi 7 muuta: Pullotettu vartio, Omenaongelma, Ensilantit vaarassa, Oksymoronin pyramidi, Kaksin kuutamolla, Pandoran lipas ja Nettivelho.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #2 : 31.10.2018 klo 21:18:06 »
Onko sivutaitto pilattu?

Timo

DanyB

• Jäsen
« Vastaus #3 : 31.10.2018 klo 21:22:36 »
Ostin kirjan ja olen siihen tyytyväinen. Kirjassa 9 Barksin piirtämää ja kirjoittamaa tarinaa:Midaan kosketus, Onnenraha vaarassa, Ikilasi, Korpinmusta päivä, Odysseuksen aarre, Kiukkuinen noita, Kultahanhien saari,Milla Magian monet kasvot ja Lentävä matto. Sitten lisäksi 7 muuta: Pullotettu vartio, Omenaongelma, Ensilantit vaarassa, Oksymoronin pyramidi, Kaksin kuutamolla, Pandoran lipas ja Nettivelho.

Kuulostaa hyvältä, eli sisältö on eri kuin Saksan versiossa. Pullotettu varti on muuten Barksin tarina (ainakin minun mielestäni) jonka Tony Strobl ja Daan Jippes on piirtänyt loppuun. Taitosta olisi kiva kanssa kuulla.

DanyB

• Jäsen
« Vastaus #4 : 31.10.2018 klo 21:27:06 »
Prismassa muuten myyvät 20.54 eurolla: https://www.prisma.fi/fi/prisma/mina-milla-magia-kovakantinen-kirja
Ja alibriksestä paria euroa kalliimmalla: https://www.adlibris.com/fi/kirja/mina-milla-magia-9789513246358

Saa siis melkein kympin verran halvemmalla kuin jos tilaa suoraan Sanomalta.

Kääk13

• Jäsen
  • Tripla Kääk!
« Vastaus #5 : 31.10.2018 klo 21:35:01 »
Kaikkihan nuo ovat samalla lailla tehty.

Olisivathan nuo komeita kirjahyllyssä, mutta Mikki kirjoja lukuunottamatta ei niistä oikein muuhun ole kuin koristeeksi.

Joskus - 70-luvulla näistä jättikirjoista pystyi vielä lukemaan sellaisia tarinoita mitä ei muualta voinut lukea. Silloin ne ajoivat asiansa todella hyvin. Nykyään kun samat tarinat löytyvät helposti muista julkaisuista niin en tuhlaisi rahojani näihin uusiin jättikirjoihin. Etenkin jos haluaa lukea sarjakuvansa alkuperäisessä piirtoasussa.

Ihme, ettei Minä Milla Magia kirjaa oltu täytetty Rosan Milla tarinoilla.
Rosa jättikirja lienee vasta tulossa tai sitten toimitus ei kehtaa sellaista tehdä kun tietävät kuinka tarkka Rosa on sarjakuviensa muokkaamisesta. Mikä on tietenkin pelkästään vain hyvä asia.
Kääk13-kirjoittaa!

Garwin

• Jäsen
« Vastaus #6 : 01.11.2018 klo 00:14:54 »
Kannattaako kirjaa ostaa? Vähän epäilyttää...

No kannattaa ilman muuta ostaa jos haluaa nuo Milla Magia-tarinat, ym. yhdessä kirjassa, eikä omista Carl Barksin parhaita, tms. Ne on nuo samat ihmiset, jotka eivät voi sietää pieniä pikselivirheitä ja sivutaiton muutoksia, joita nämä Minä...-kirjat siksi ärsyttävät.

Nuo Minä...-kirjat ovat kaikki klassikkoja. Ensimmäinen ilmestyi jo 1970-luvun alussa (jolloin luin sen) ja ne ovat erittäin hauskoja ja viihdyttäviä lukea. Uskokaa nyt ettei kaikkia ärsytä tuollaiset pikku jutut. Se mitä on ruutujen sisällä on tärkeintä. Eikä tuo hintakaan ole ihan mahdoton. Jos en itse omistaisi Carl Barksin koottuja, niin ostaisin tuon ilman muuta ja ehkä ostan silti. Hienoja kirjoja! 

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #7 : 01.11.2018 klo 10:56:32 »
Rosalla on oikeusTM omaan nimeensä. Sitä kirjaa ei sitten saa mainostaa Rosan nimellä, eli kannessa olisi vain Walt Disney ekä mainoksissakaan saa sanallakaan mainita kuka ne piirsi, jos Rosa niin haluaa. Tämmöinen sopimus on tehty ainakin Egmontin kanssa.

Timo

DanyB

• Jäsen
« Vastaus #8 : 02.11.2018 klo 15:35:48 »
Millaan liittyen, minulla olisi muuten tälläinen epäillys Barksin tarinassa Pullotettu vartio (Bottled Battlers / H 94141) esiintyvän luudan alkuperästä. En tiedä osunko oikeaan, mutta uskoisin että se esiintyy jo tarinassa Suihkukone Noita (Jet Witch / W WDC 254-01).

DanyB

• Jäsen
« Vastaus #9 : 02.11.2018 klo 18:41:32 »
Eikös tuo ole Jippesin piirtämä Milla?

Mutta Pullotettu vartio on Barksin tarina. Myös Tony Strobol piirtänyt tarinan puhtaaksi ennen Jeppesiä: https://inducks.org/story.php?c=W+JW+++10-02

DanyB

• Jäsen
« Vastaus #10 : 02.11.2018 klo 19:00:50 »
Ai joo, se oli tämä. Barks kierrätti kyllä ideoitaan moneen kertaan.

Minä ainakin luen Barksin käsikirjoittamat tarinat myös Barksin tarinoiksi, toki jokaisella on omat näkemyksensä siitä mikä on barksilaista ja mikä ei. Itse pidän kyllä Jippesin Barksia jäljittelevästä tyylistä, se toimii paremmin kuin Strobolin, Careyn tai Kay Wrightin töherrykset vaikka hatunnoston voin antaa niillekkin. Barkshan ei enää itse piirtänyt ehtoopuolella tarinoitaan loppuun.

Edit: lisätty John Carey
« Viimeksi muokattu: 02.11.2018 klo 19:02:34 kirjoittanut DanyB »

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #11 : 04.11.2018 klo 15:22:48 »
Ei kannata ostaa tuota kuten ei eräitä muitakaan jättikirjoja. Ei kannata tukea julkaisuja, joissa sarjojen ulkoasua on muutettu pahasti toisenlaiseksi kuin ne on tarkoitettu. Peruste: sarjakuvien tekijöiden kunnioittaminen.

Keuhko

• Jäsen
« Vastaus #12 : 04.11.2018 klo 15:47:54 »
Vaikka ei sivutaitosta välittäisi pätkän vertaa, niin onhan tämmöisten mammuttien lukeminen aika epämukavaa muutenkin. Ainakin jos harrastaa sängyssä lukemista, ja kuka nyt ei harrastaisi.

DanyB

• Jäsen
« Vastaus #13 : 04.11.2018 klo 17:14:05 »
Minua ei niinkään sivutaitto haittaa, vaikka ruudut olisi järjestetty uudelleen. Toki ymmärrän piirtäjien kunnioittamisen. Enemmän minua kiinnostaa suomennoksen laatu ja tarinoiden väritys. Olisiko mahdollista saada skannausta tai kuvaa miltä kirja näyttää sisältä esim. Midaan kosketus?

Dennis

• Jäsen
« Vastaus #14 : 04.11.2018 klo 18:07:23 »
Hankintalistalle menee, itse pidän näistä jättikirjoista.
Je suis alle kuuden euron pizza!