Jotenkin olin ihan varma, että joku täällä väitti, että Captain Marvel on kerännyt kriitikoilta haukkuja ja huonot Rotten Tomatoes -pisteet, mutta eipä moista viestiä näytä löytyvän. Ehkä muistan harhoja.
Tällä hetkellä ovat kriitoiden tomaattipisteet joka tapauksessa selvästi hyvinkin positiiviseen vastaanottoon kallellaan (81%). Ja tiedän kyllä hyvin, että Curtvillen mielestä tällä ei ole mitään tekemistä minkään kanssa. Itse olen toista mieltä, ja minusta tuo kertoo sen, että ammattikriitikot ovat pääosin pitäneet elokuvasta.
Itselläni on lainattua kriitikkoa poislukien erittäin vankka vuosien tuoma näkemys että varsinkin Suomessa, mutta myös muualla maailmassa, kriitikoilta uupuu ammattitaito likipitäen samalla volyymilla kuin iniseviltä valivaliuliuli "miesasiamiehiltä"
Ja koske jopa maailmalla ovat kehdanneet mainostaa piirrettään "why do they watch it even though we said not to?" henkisesti jätän samaan arvoon kuin suurimman osan trolleista.
Asennevammaa on itselläkin mutta silloin kuin näinkin puolitaitoinen yksilö saa yhdeksänä kertaa kymmenestä suurimman osan ns.kriitikoista kiinni asiavirheistä viittaan heidän kantoihinsa samalla tavalla kintaalle kuin hyvää tarkoittavien homeopaattien kertoessa troppiohjeitaan.
Toimintakohtauksetkin jättivät toivomisen varaa. Alussa kuvattiin aivan liian läheltä ja heilutettiin kameraa, jotta ei saanut kunnolla selvää. En ymmärrä miksi tämä on edelleen nykypäivän Hollywood toimintaleffojen helmasynti, kun ekasta Jason Bourne - leffasta on jo 17 vuotta ja kukaan ei ole ikinä tykännyt kyseisestä tehokeinosta.
Paitsi että siinä ensimmäisessä Bournessa se toimi koska jätettiin aikaa ja kuva-alaa näyttää kohtaus toimijoineen eikä koetettu peitellä näyttelijöiden /stunttien osaamattomuutta.
Hollywoodin osalta kannattaa ennemmin katsastaa mm. John Wickit ja sarjissovitusten Atomic Blonde siitä miten se tehdään oikein.
Itse pidin tästä. Se että olen hahmon fani ja jo silloin vuoden 1985 suomiHulkissa olin osastoa "hetkinen mitä *****a Carol Danversille just tehtiin?" ja koska olen nauttinut hahmon viime vuosien jutuista tämä osui ja upposi.
Yleensä olen sitä mieltä että elokuvien sarjakuvasovituksissa 1:1 on se metodi paitsi jos muutos parantaa elokuvaa ja syventää parhaimmillaan sarjakuvaakin.
Tässä sarjakuvan muuttaminen puolsi tätä tulosta. Sopi elokuvan sävyyn ja sarjakuvan henkeen.
Itselle ainoina ikävinä piirteinä oli tietty gung-ho sotilasteollisuuskompleksin puolto (joka onneksi oli minimissään)
ja tuo mainittu toimintakohtausten silpominen editointipöydällä.
Tavoitehan on luoda illuusio "käsivaraintensiivisyydestä" mutta ei.
Eivät silti kallista vaakaa miinusmerkkiseksi.
Tavallaan Vincentin vertaus on kerrassaan sopiva, kuten Ant-Man ja Wasp tämä on omalla tavallaan monia muita pienempi elokuva mutta ottaen tarinaverkko huomioon tärkeä sellainen.
Infinity War ja EndGame ovat massiivisia elokuvia joissa itsessään on draamaa ja melodraamaa kotitarpeisiin ja puutarhaan.
Näiden ja esim Civil Warin väleihin tarvitaan Spider-Man homecomingin, Ant-Man & Waspin ja Captain Marvelin kaltaisia elokuvia joissa on omalla tavallaan yhtä lailla maailma pelissä (ei aina IHAN KOKO MAAILMA, vaan pienempi, inhillisempi nurkkaus sitä)
Studiolle se on tapa viedä mahdollisimman monien ja monenlaisten ihmisten rahat ja kokeilla miten pitkälle kaavaa voidaan taivuttaa ja muokata niin että suuri yleisö ehtii tottua ja hyväksyä sen.