Author Topic: Captain Marvel  (Read 10740 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Curtvile

• Ylläpitäjä
Vs: Captain Marvel
« Reply #30 on: 07.03.2019 klo 19:20:32 »
Ja kyllä, tiedän, että Teräsmies on DC:n hahmo – ja että Marvelilla on muitakin naissankareita. Ja tällä itsestäänselvällä lausumalla viittaan Hesarin arvion saamiin besserwisser-kommentteihin.

jos lisäämäni boldaus lainauksessa ei riitä:
ero on siinä onko kriitikolla riitävät kannukset työhönsä ja useimmiten ei ole, nykyisin on lähinnä kunnia-asiakin "ettei tietenkään ole lukenut tai katsonut jotain" aivan kuin asiaan perehtyminen olisi virhe.

En läheskään aina jaa Tonin mielipiteitä elokuvista mutta lukeutuu siihen yhden käden sormilla laskettavaan kotimaisten elokuvakriitikkojen joukkoon johon en laita lainausmerkkejä ympärille.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Reply #31 on: 07.03.2019 klo 20:51:34 »
Keskusteltiin kahdesta eri aiheesta. Jaoin sitten toiseen ketjuun genre-keskustelun.
http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/topic,18667.0.html

ei ihan täysin joten egoistina siteeraan itseäni ja lisään Captain Marvelia koskevan osion
 osaltani tänne
Supersankarien ja länkkärien rinnastus on se sama wanha laulu lastenfiktiosta ja genrelle toivotusta aikaisesta kuolemasta.
Yleensä aiheeseen liitetään fraaseja "aikuiseksi kasvaessaan katsojat" "Teinille tai vähä-älyisille suunnattu" "oikeiden elokuvien sijasta" "Saturaatiopiste" jne.
(jotenkin hassusti muilla foorumeilla kuin tämä kuulee, tosin entiseen verrattuna vähemmän, kuin sarjakuvistakin)
Eli se sama porukka jonka henkinen koti on puolustaa rasismiaan "maahanmuuttokriittisyytenä" "perinteinä" "arvokysymyksinä" ja tietenkin "suojellakseen naisia"
Jep jep.

He tuskin myöskään pitävät Captain Marvelista.
Sarjakuvansa tuntevalle moni asia on tuttua ja moni on väännetty 1960-ja 1970-luvuilta tähän päivään mm Kree Skrull tausta jossa on helppo nähdä oikean maailman kriiseihin yhtymäkohtia, eikä yksin anglo-amerikkalaisessa viitekehyksessä.

Ajankuva 1990-luvusta on mainio, hauskasti osui täysi-ikäiseen poikaani joka ei aikaa ole elänyt, vielä kovemmin.

Ms Marvelin faneille tämä pyyhkii paljon, muokkaa motivaatioita, sukupuolia ja taustoja. Mutta sisäisesti loogisesti.
Moni leimaa tämän vihervassarifemakkoitten mädätykseksi, mutta en usko että bongaavat kaikkia lukuisia elokuvaviittauksia joita tämä on tulvillaan (mukaanluettuna Stan Leen cameo: ajankuva v 1994, elokuvan subtekstin vahvistaminen, motto ja hieno hatunnosto eräälle varhaisista cameoistaan.)
Top Gunin suosio on aina hämmentänyt minua mutta tyylikkäämmin on paha **ttuilla leffalle. Arskasta ja Cameronista puhumattakaan.

Eli siis jos olet telaketjufeministi tämä pitää mennä katsomaan? no tietty.
Ja silloinkin jos et.
Koska vaikka toimintakohtaukset ovatkin osin leikattu liian nopeiksi on ymmärretty se mikä on Marvel-elokuvien kaava.
Se jonka lainasivat Leonelta: saada yleisö välittämään henkilöistä.

Brie Larsen on parhaimmillaan kun ei koeta olla Robert Downey jr vaan oma itsensä ja sarkastinen huumorinsa sopii Carolille.
Teknisesti tässä saa silti rahoilleen kolminkertaisen vastineen.

Samuel L. Jackson loistaa ja kaksikon ryhmädynamiikka on kerrassaan oivallista.

Muutkin ovat hyviä joskin Annette bening, Ben Mendelsohn ja lupaava lapsitähti Akira Akbar jäävät mieleen.

Skrull-Kree sota näyttäytyy hienosti, ei vain visuaalisena vaan yhtenä kantavana teemana. Ainoa itseä enemmän arveluttanut tekijä elokuvassa: USAn asevoimien ja elokuvantekijäin uudelleenlämmitetty ystävällisyys kun ei esiinny elokuvissa jossa voimankäytön seuraumuksia kyseenalaistetaan.

Lisäpisteet Stan Lee kunnianosoituksesta alussa sekä Kelly Sue DeConnickin cameosta (se punapäinen nainen juna-asemalla. Loistava käsikirjoittaja, kysykää vaikka flerkenin Carol-joukoilta)

Mulle fiksua ja naisvoimaista scifisupersankarointia, josta saa vielä hurjasti lisää irti jos on sarjisnörtti ja cinefiili.

Erittäin suositeltava, vielä enemmän jos tuoreempi Captain Marvel ja n. 2013-2019 vuosien Avenegrs sarjakuvat on napanneet

Toni

• Jäsen
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
« Reply #32 on: 08.03.2019 klo 20:15:48 »
Jotenkin olin ihan varma, että joku täällä väitti, että Captain Marvel on kerännyt kriitikoilta haukkuja ja huonot Rotten Tomatoes -pisteet, mutta eipä moista viestiä näytä löytyvän. Ehkä muistan harhoja.

Tällä hetkellä ovat kriitoiden tomaattipisteet joka tapauksessa selvästi hyvinkin positiiviseen vastaanottoon kallellaan (81%). Ja tiedän kyllä hyvin, että Curtvillen mielestä tällä ei ole mitään tekemistä minkään kanssa. Itse olen toista mieltä, ja minusta tuo kertoo sen, että ammattikriitikot ovat pääosin pitäneet elokuvasta.

Katsojavastaanoton prosenttilukemaa laskevat inisevät miestrollit, jotka "tietävät", ettei naisen pääosittama leffa voi olla hyvä - ihan katsomattakin. Sama ilmiöhän on valloillaan myös IMDB:ssä.

Tätä itkutrendiä on kyllä ihan mahdoton ymmärtää, vaikka kuinka yrittäisi. Netissä ei näköjään tule tyhmyydestä pulaa.

Lokakampanjasta huolimatta itse leffa on menestynyt hyvin jo torstain ennakkonäytösten puolesta:

https://variety.com/2019/film/news/captain-marvel-box-office-opening-thursday-1203158181/
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

Vincent

• Jäsen
« Reply #33 on: 10.03.2019 klo 09:07:44 »
Mulle tää tippui samaan luokkaan kuin Ant-Man and the Wasp. Ihan OK elokuva, joka ei tee mitään väärin liian rajusti, mutta ei oikein jätä vahvoja tuntemuksia jälkeenpäin. Koska olen hullu keräillijä, tämän DVD löytää tiensä kokoelmaani, mutta isompien MCU maratonien ulkopuolella tuskin tulen katsoneeksi uudestaan (isosiskolleni kyllä haluan joskus näyttää, kun olen varma, että puhuttelee häntä enemmän, enkä tarkoita tätä mitenkään piikittelevästi).

Leffan iso ongelma on, että draaman pääkoukku on mysteeri, johon yleisö tietää vastaukset jo heti leffan alussa ja odottaa kärsimättömästi, että päähahmo pääsee ajantasalle, jotta itse pääkonfliktia voitaisiin ratkoa. Ja ei, en usko, että pelkästään sarjistietämykseni auttoi minua tässä. On aika ilmiselvää ketkä ovat leffan oikeita pahiksia ja mitä Carol tulee selvittämään menneisyydestään, jos yhtään jaksaa kiinnittää huomiota.

Toimintakohtauksetkin jättivät toivomisen varaa. Alussa kuvattiin aivan liian läheltä ja heilutettiin kameraa, jotta ei saanut kunnolla selvää. En ymmärrä miksi tämä on edelleen nykypäivän Hollywood toimintaleffojen helmasynti, kun ekasta Jason Bourne - leffasta on jo 17 vuotta ja kukaan ei ole ikinä tykännyt kyseisestä tehokeinosta. Leffan kliimaksissa, taasen, efektit olivat näyttäviä, mutta päähahmo on niin paljon vahvempi kuin kaikki pahikset yhteensä, ettei ole oikein mitään jännitettä miten matsit tulevat päättymään. Toivottavasti jatko-osissa (etenkin, kun Marvel on saanut käyttöönsä mm. Galactuksen ja tämän airueitten kaltaiset mörssärit) esitellään pahiksia, jotka pystyvät oikeasti haastamaan tämän.

Jos nyt jotain fanipoika kitinöitä, niin en ymmärrä mikä oli pointti pistää Ronan tähän leffaan. Oli kultainen tilaisuus antaa laajasti kritisoidulle pahikselle oikeaa syvyyttä, mutta hahmon rooli on käytännössä cameo ja koska tämä kuoli ekassa Guardians - leffassa, niin ei tätä jatko-osaankaan kannata odottaa. Ja mitä enemmän mietin asiaa, sitä enemmän inhoan kuinka Nick Furyn silmän menettäminen käsiteltiin.

[spoiler]Winter Soldier - leffassa vahvasti vihjattiin, että tämä oli Furyn elämän käännekohta, joka teki hänestä niin epäluottavaisen. Nyt kun se olikin vain hassu vitsi, niin en enää ikinä pysty nauttimaan samalla tavalla Furyn ja Kapun intensiivisestä keskustelusta kyseisessä leffassa.[/spoiler]

Näistä vioista huolimatta leffa tarjosi hyvät roolisuoritukset (erityismaininta Ben Mendelsohnille) ja silmäkarkkia efektipuolella. Sisäinen lapseni myös hehkui ilosta, kun pääsi näkemään skrullit valkokankaalla, ja näihin liittyvä twisti toimi hyvin. Kuten sanoin, ei huono leffa, mutta ei mitenkään ihmeellinenkään.

Taidan muuten olla q-miehelle kaljan velkaa [spoiler]koska hän oli oikeassa ja minä väärässä Ylimmän Tajunnan todellisen muodon näkemisen suhteen. Ehkä sitten jatko-osassa.[/spoiler]

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Reply #34 on: 10.03.2019 klo 17:48:13 »
Toivon tälle todella kovaa kassamenestystä ihan just niistä inisijöistä johtuen.

Joku kuukausi takaperin tyttäreni yllätti minut kertomalla, että tykkää supersankareista, koska niissä on paljon tyttöjä.

Toivottavasti siis tulee lisää naisia supersankarielokuvia tähdittämään.

Pässi

• Jäsen
« Reply #35 on: 10.03.2019 klo 20:19:36 »

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Reply #36 on: 10.03.2019 klo 23:40:06 »
Jotenkin olin ihan varma, että joku täällä väitti, että Captain Marvel on kerännyt kriitikoilta haukkuja ja huonot Rotten Tomatoes -pisteet, mutta eipä moista viestiä näytä löytyvän. Ehkä muistan harhoja.

Tällä hetkellä ovat kriitoiden tomaattipisteet joka tapauksessa selvästi hyvinkin positiiviseen vastaanottoon kallellaan (81%). Ja tiedän kyllä hyvin, että Curtvillen mielestä tällä ei ole mitään tekemistä minkään kanssa. Itse olen toista mieltä, ja minusta tuo kertoo sen, että ammattikriitikot ovat pääosin pitäneet elokuvasta.

Itselläni on lainattua kriitikkoa poislukien erittäin vankka vuosien tuoma näkemys että varsinkin Suomessa, mutta myös muualla maailmassa, kriitikoilta uupuu ammattitaito likipitäen samalla volyymilla kuin iniseviltä valivaliuliuli "miesasiamiehiltä"

Ja koske jopa maailmalla ovat kehdanneet mainostaa piirrettään "why do they watch it even though we said not to?" henkisesti jätän samaan arvoon kuin suurimman osan trolleista.

Asennevammaa on itselläkin mutta silloin kuin näinkin puolitaitoinen yksilö  saa yhdeksänä kertaa kymmenestä suurimman osan ns.kriitikoista kiinni asiavirheistä viittaan heidän kantoihinsa samalla tavalla kintaalle kuin hyvää tarkoittavien homeopaattien kertoessa troppiohjeitaan.

Toimintakohtauksetkin jättivät toivomisen varaa. Alussa kuvattiin aivan liian läheltä ja heilutettiin kameraa, jotta ei saanut kunnolla selvää. En ymmärrä miksi tämä on edelleen nykypäivän Hollywood toimintaleffojen helmasynti, kun ekasta Jason Bourne - leffasta on jo 17 vuotta ja kukaan ei ole ikinä tykännyt kyseisestä tehokeinosta.

Paitsi että siinä ensimmäisessä Bournessa se toimi koska jätettiin aikaa ja kuva-alaa näyttää kohtaus toimijoineen eikä koetettu peitellä näyttelijöiden /stunttien osaamattomuutta.
Hollywoodin osalta kannattaa ennemmin katsastaa mm. John Wickit ja sarjissovitusten Atomic Blonde siitä miten se tehdään oikein.

Itse pidin tästä. Se että olen hahmon fani ja jo silloin vuoden 1985 suomiHulkissa olin osastoa "hetkinen mitä *****a Carol Danversille just tehtiin?" ja koska olen nauttinut hahmon viime vuosien jutuista tämä osui ja upposi.

Yleensä olen sitä mieltä että elokuvien sarjakuvasovituksissa 1:1 on se metodi paitsi jos muutos parantaa elokuvaa ja syventää parhaimmillaan sarjakuvaakin.

Tässä sarjakuvan muuttaminen puolsi tätä tulosta. Sopi elokuvan sävyyn ja sarjakuvan henkeen.

Itselle ainoina ikävinä piirteinä oli tietty gung-ho sotilasteollisuuskompleksin puolto (joka onneksi oli minimissään)
ja tuo mainittu toimintakohtausten silpominen editointipöydällä.
Tavoitehan on luoda illuusio "käsivaraintensiivisyydestä" mutta ei.

Eivät silti kallista vaakaa miinusmerkkiseksi.
Tavallaan Vincentin vertaus on kerrassaan sopiva, kuten Ant-Man ja Wasp tämä on omalla tavallaan monia muita pienempi elokuva mutta ottaen tarinaverkko huomioon tärkeä sellainen.
Infinity War ja EndGame ovat massiivisia elokuvia joissa itsessään on draamaa ja melodraamaa kotitarpeisiin ja puutarhaan.
Näiden ja esim Civil Warin väleihin tarvitaan Spider-Man homecomingin, Ant-Man & Waspin ja Captain Marvelin kaltaisia elokuvia joissa on omalla tavallaan yhtä lailla maailma pelissä (ei aina IHAN KOKO MAAILMA, vaan pienempi, inhillisempi nurkkaus sitä)
Studiolle se on tapa viedä mahdollisimman monien ja monenlaisten ihmisten rahat ja kokeilla miten pitkälle kaavaa voidaan taivuttaa ja muokata niin että suuri yleisö ehtii tottua ja hyväksyä sen.

Jamoz

• Jäsen
« Reply #37 on: 11.03.2019 klo 15:42:41 »
Mä skippaan tän ihan suosiolla, ei vaan iske kapteeni Marvel noin hahmona ja kun tuo häntä esittävä eukkokin on kovin arkinen, niin blääh  ::) Totaalinen väsymys kyllä ainakin mulla alkanut tulla näihin marvel leffoihin, eväät aikalailla syöty ja samoja kuvioita toistellaan eri hahmoilla jne.. En ole sitä muurahaismies kakkostakaan nähnyt ja eipä oikeestaan edes kiinnosta nähdä. Infiny War nähtynä ja sen jatkon tietty katson ja sitten mulle riitti nämä väännöt  :)

Chompp

• Jäsen
« Reply #38 on: 11.03.2019 klo 16:29:29 »
Mulle jäi jotenkin kumman mitäänsanomattomat fiilikset tästä leffasta. Ei nyt suoranaisesti mitenkään huono leffa, mutta jotenkin ei vaan saanu kiinnostusta kunnolla heräämään missään vaiheessa.

Ja mitä enemmän mietin asiaa, sitä enemmän inhoan kuinka Nick Furyn silmän menettäminen käsiteltiin.
Tuo jäi itseänikin häiritsemään; ei ollu minun mieleeni tuollainen ratkaisu...

Jos nyt jotain fanipoika kitinöitä, niin en ymmärrä mikä oli pointti pistää Ronan tähän leffaan.
Musta se olis ollu parempi [spoiler]jos se olis jätetty ihan pelkäksi hologrammi cameoksi; se koko taistelukohtaus avaruudessa Ronanin laivastoa vastaan tuntui ihan turhalta, jonka ainoa tarkoitus oli vaan näyttää kuinka voittamaton captain marvel on. Missä on jännite tulevissa leffoissa, jos captain marvel voi noin vain piestä kaikki? Samasta syystä en ole koskaan ollu suuri teräsmies fanikaan.[/spoiler]
« Last Edit: 11.03.2019 klo 16:36:22 by Chompp »

Maisteri Outo

• Jäsen
  • (Ei tekstiä)
« Reply #39 on: 18.03.2019 klo 10:30:59 »
Toivottavasti siis tulee lisää naisia supersankarielokuvia tähdittämään.

Kyllä niitä tulee. Ens vuonna tulee Birds of Prey ja Wonder Woman 1984, ja eiköhän tälle Captain Marvelillekin jatko-osa tehdä.

Tästä ekasta CM:stä: Oli ihan ok. Ei kyllä lähellekään Marvelin parhaimmistoa, ja suorastaan välillä tylsistytti, mitä ei tapahtunut edes Antman & Waspissa, joka oli minusta aika keskinkertainen tekele. Toisaalta taas oli sopivan pituinen (noin 2 h), skrullit olivat upeita, ja nuori Nick Fury oli kiva nähdä. Puhumattakaan nyt Goose-kissasta, joka oli yksi koko shown kohokohdista. Pääosanesittäjästä en kyllä osaa sanoa juuta enkä jaata, kun ei se herättänyt mitään samaistumisen tunteita, patsasteli vain ympäriinsä. Käskettiinkö sitä aina välillä näytellä mahdollisimman puisesti vai mikä mätti? Brie Larson on sentään oikeasti hyvä näyttelijä, toisin kuin esimerkiksi Scarlett Johanssen, joten olisi luullut, että rahkeissa riittäisi.

No joo, ihan katsottava. Vähän parempaa kuitenkin odotin.

q-mies

• Jäsen
  • The cut runs deep
« Reply #40 on: 19.03.2019 klo 23:31:10 »
Pienin varauksin kävin katsomassa, ja yllätyin positiivisesti. Olen niin paljon lukenut Mar-Vellin seikkailuja että hieman sekava fiilis miten suhtautua MCU:n Captain Marvel kaanoniin, mutta vuorokautta myöhemmin ajatellen ei jäänyt paha maku suuhun siitäkään. Larson teki hyvän suorituksen, samoin oikeastaan kaikki muutkin (erityis-bonus-pinnat Ben Mendelsonille). Jälkikäteen hämmästyttää miten koko leffan aikana ei kertaakaan pistänyt silmään Furyn digitaalinen nuorennusleikkaus. Olen puolueellinen koska omistan kaksi kissaa, mutta Goose oli ihan mahtava. Lopputekstien jälkeinen lisähärpätys hymyilytti ihan urakalla [spoiler]mutta kun vanhempi kolli teki just äsken kuusi oksua pitkin kämppää niin hymy on hieman hyytynyt.[/spoiler]
t.Q

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Reply #41 on: 19.03.2019 klo 23:50:46 »
Olen puolueellinen koska omistan kaksi kissaa, mutta Goose oli ihan mahtava. Lopputekstien jälkeinen lisähärpätys hymyilytti ihan urakalla [spoiler]mutta kun vanhempi kolli teki just äsken kuusi oksua pitkin kämppää niin hymy on hieman hyytynyt.[/spoiler]
[spoiler]Älä syötä sille niitä ikuisuuskiviä...varmasti laattaa![/spoiler]
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

X-men

• Jäsen
  • Comics costs too much, damned!!!
« Reply #42 on: 26.03.2019 klo 19:40:33 »
Capu nähty ja oli oikein hyvä leffa (toki kun ed. supersankaroinnit ovat olleet parituntisia niin 90 minuuttia tuntui lyhyeltä), juoni oli sitä normaalia höttöä mutta toimiva, huumoria oli mukana (muutakin kuin se katti), näyttelijätyö toimi hyvin (kuten pitääkin kun monella on jo liuta supersankarointia cvssä), jäi maku että Capu nostettiin kertaheitolla muutaman voimaluokan ylöspäin siitä mitä tämä on sarjakuvissa (toki ymmärrettävää kun pitää lyödä Thanos kanveesiin), jos (kun) CM saa jatkoa niin satunnaiset vihulaiset tuli esiteltyä (Minn-Erva ja Att-Lass unohtamatta Yon-Rogia ja Ronania (joka jäi vähän vaisuksi)) ja uudet mahd. sankarit (Monica Rambeau), Skrullien kohdalla kirjoitettiin historia toisella tapaa kuin sarjakuvissa mutta juttu toimi kumminkin, erikoisefekteissäkään ei valittamista.

Loppuhärpäkkeitä sen kummemmin spoilaamatta täytyy sanoa että tekijät ovat ilmeisesti päättäneet että Capu Marvel vanhenee hitaasti kun ei ole vanhentunut yhtään maapallolta lähdön jälkeen ja paluun välillä.
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Reply #43 on: 26.03.2019 klo 19:54:10 »

Loppuhärpäkkeitä sen kummemmin spoilaamatta täytyy sanoa että tekijät ovat ilmeisesti päättäneet että Capu Marvel vanhenee hitaasti kun ei ole vanhentunut yhtään maapallolta lähdön jälkeen ja paluun välillä.

1) se on käsikirjoitettu hahmo
2) se on käsikirjoitettu hahmo
3) kuten varmasti erityisestä suhteellisuusteoriasta muistat eigenzeit eli oma-aika vaikuttaa avaruudessa liikkuviin kappaleisiin toisin kuin planeetalla oleviin varsinkin kun elokuvassa mainittiin valonnopeudella liikkuminen eli aikadilaation vaikutus

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Reply #44 on: 27.03.2019 klo 16:14:40 »
Kapteeni Ihmeen alkupuoli oli sitä unohdettavaa perushömppää mitä nämä superisanterielokuvat yleensäkin tarjoilevat, mutta lähtihän se käyntiin. Oli juonikuvioissa pikkasen Alienia tuosta ja Terminaattoria tästä sekä Top Gunnia ja MIBbiäkin juu. Guardians of the Galaxya unohtamatta. Silti oma näkökulma kirkastui mukavasti loppua kohti.
Hyvin voin ymmärtää Comic Book Guyiden ahistuksen, siitäs saivat. Ihan hiuuukan tarkoitushakuista asettelua tekijöitä, vaan eipä ainakaan minua haitannut. 
Kissa = aina hyvä.

Stan the Maniaakin muistettiin reilulla kädellä.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama