Kirjoittaja Aihe: Wanha keskustelu sarjakuvista  (Luettu 26951 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Wanha keskustelu sarjakuvista
« : 20.09.2017 klo 20:18:07 »
Tällä viisiin kirjoitettiin vuonna 1972 Viikkosanomissa, kun Sarjakuvaseura oli vasta perustettu. Niin on muuttunut sävy sarjakuva-asioista keskustellessa.

Sarjakuvaseuran puheenjohtajakin haluaa vastineessaan oikein korostaa, ettei tässä olla sarjakuvista - herra paratkoon - taidetta nyt sentään tekemässä, eikä edes muotia. Avot.
Mutta aikaansa kuvaa.

Olihan täällä kai jossain se Pirkka-lehdenkin vanha 1970-luvun puolivälin juttu sarjiksista. En löytänyt. Jos jossain on, niin vois liittää kaiketi tänne.

Ja sitten lisää vielä samasta aiheesta, jos joku löytää.

Timo

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 080
  • <><
Vs: Wanha keskustelu sarjakuvista
« Vastaus #1 : 20.09.2017 klo 21:04:58 »
Toikin oli kirjoittajalta jännä näkemys, että amerikkalainen sarjakuva olisi tuolloin hallinnut täysin suomalaisia sarjakuvamarkkinoita. Mutta kuinka paljon oikeesti vuonna 1972 julkaistiin nimenomaan Yhdysvalloissa tuotettua materiaalia? Sillon kuitenkin jyräsivät varmaankin Aku Ankka, Mustanaamio, Korkeajännitys, Tex Willer sekä ranskalais-belgialaiset sarjakuva-albumit. Eli vahvasti kuitenkin eurooppalaista tuotantoa. Ainakin mulla on se käsitys, että vasta 70-luvun loppua kohden mentäessä amerikkalaisen sarjakuvan osuus kasvoi, kun alkoi tulla Marvelin ja DC:n lehtiä.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 162
Vs: Wanha keskustelu sarjakuvista
« Vastaus #2 : 20.09.2017 klo 21:24:21 »
Toikin oli kirjoittajalta jännä näkemys, että amerikkalainen sarjakuva olisi tuolloin hallinnut täysin suomalaisia sarjakuvamarkkinoita. Mutta kuinka paljon oikeesti vuonna 1972 julkaistiin nimenomaan Yhdysvalloissa tuotettua materiaalia? Sillon kuitenkin jyräsivät varmaankin Aku Ankka, Mustanaamio, Korkeajännitys, Tex Willer sekä ranskalais-belgialaiset sarjakuva-albumit. Eli vahvasti kuitenkin eurooppalaista tuotantoa. Ainakin mulla on se käsitys, että vasta 70-luvun loppua kohden mentäessä amerikkalaisen sarjakuvan osuus kasvoi, kun alkoi tulla Marvelin ja DC:n lehtiä.

Medialukutaito oli tuohon aikaan hyvin heikko, ja valmiiksi värittynyt; korkeajännityksiä, italo-disneyä, teamfantomia ja texwillereitä kirjoittaja todennäköisesti on luullut amerikkalaisiksi.

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 642
Vs: Wanha keskustelu sarjakuvista
« Vastaus #3 : 20.09.2017 klo 21:32:33 »
No, ainakin jos vuoden 1972 tilanteesta katsoo vähän taaksepäin ja puhutaan 60-70-luvun vaihteesta niin Aku Ankassa enemmistö on vielä amerikkalaista, Tanska ja Italia olivat vasta tulossa, Ranska/Belgia-invaasio oli vielä aika yskähtelevää (oli ne pari Tinttiä jo tullut), ja lehtistripeistäkin taisi valtaosa olla amerikkalaisia...
Mutta varmasti on myös medialukutaidottomuutta että määritetään kioski-italialaiset yms. amerikkalaisiksi (ja voisi myös sanoa että niin Aku Ankka, Mustanaamio kuin länkkäritkin edustaa amerikkalaista kulttuuria riippumatta siitä missä ne tehdään...)

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Wanha keskustelu sarjakuvista
« Vastaus #4 : 21.09.2017 klo 00:09:30 »
1972 oli ilmestynyt ranska-belgi -alueelta jo ainakin
Ahmed Ahne
Asterix
Haikaralaivue
Lucky Luke
Tintti
Trumf-alpparit

Brittiläisiä olivat ainakin Korkkarit, Kuvajännäri ja Agentti 13, vaikka piirtäjinä saattoi olla italialaisia ja espanjalaisia. Edit: Robin Hood.

Amerikkalaisia olivat ainakin
Hurja Länsi (DC)
Salama
Tarzanit
Tähti-Klassikko -alpparit
ja Mustanaamio osittain, samaten Aku Ankka, vaikka siinä alkoi jo olla tanskalaisten tuottamia juttuja paljonkin.
Shokit olivat periaatteessa amerikkalaista kamaa nekin, mutta piirtäjinä oli espanjalaisia ja filippiiniläisiä.

En minä näitä ulkoa muistanut, Moogin arkisto auttoi. Mutta kai tuosta jotain puuttuu.

Poikkeuksia olivat supisuomalainen Sarjis ja puolalainen Kapteeni Kloss.

Timo

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 10 120
Vs: Wanha keskustelu sarjakuvista
« Vastaus #5 : 21.09.2017 klo 00:15:17 »
Toikin oli kirjoittajalta jännä näkemys, että amerikkalainen sarjakuva olisi tuolloin hallinnut täysin suomalaisia sarjakuvamarkkinoita. Mutta kuinka paljon oikeesti vuonna 1972 julkaistiin nimenomaan Yhdysvalloissa tuotettua materiaalia? Sillon kuitenkin jyräsivät varmaankin Aku Ankka, Mustanaamio, Korkeajännitys, Tex Willer sekä ranskalais-belgialaiset sarjakuva-albumit. Eli vahvasti kuitenkin eurooppalaista tuotantoa. Ainakin mulla on se käsitys, että vasta 70-luvun loppua kohden mentäessä amerikkalaisen sarjakuvan osuus kasvoi, kun alkoi tulla Marvelin ja DC:n lehtiä.
Timo kerkes väliin. Kannattaa huomata että hänen listansa edustaa loppuvuoden tilannetta.  :)  Tuo keskustelu viitannee enemmänkin aikaan ENNEN vuotta -72! Sattumalta -72 taisi olla jonkinlainen vedenjakaja. Kyllä silloin lähes kaikki sanomalehtisarjat tulivat jenkeistä. (Etelä-Amerikasta oli Mafalda  :)) Sitä ennen B.D. (Ruutu, Zoom, Asterix albumit) ei ollut vielä saapunut, Sarjis aloitti vissiin kesällä?
 
Williams piti hallussaan lehtimarkkinaa. Iso osa Mustiksen sarjoistakin oli ollut Falkin Mustanaamioita ja Taika-JImiä. Seassa sitten myöys brittisarjoja. Hevoshullu aloitti julkaisemalla lähinnä brittiläistä. Eli ehkä väite, sarjakuvat olivat lähes 90%sesti usasta tai briteistä (korkkarit, Pyhimys(?)) piti paikkansa. Teräsmies ilmestyi taas (vai oliko siinä -69 tauko?) jonnekin -73:een asti. Ja eikös piraatti Kostajatkin tullut -72? Ihmesarja (Hämis ja Ihmeneloset) oli just jääny tauolle, samoin Batman, mutta Tarzan ja vissiin Korak ilmestyi. No, länkkärit Pecos Bill ja Buffalo Bill sekä Texit tuli kai Italiasta. Muttta sitten taas Robin Hoodia, Ohukaista ja Paksukaista, Viki Vesseliä, Ville Vallatonta, Kasper kummitusta, Charlie Chaplinia, Masia, Tenavia, Kuvitettuja klassikoita, Nakkea, Akkaria tuli jenkeistä. Itse asiassa oisko Ruotsi tosiaan ollut neljänneksi suurin tuontimaa Usan, Englannin ja Italian jälkeen? Tulihan sieltä sit aika pian -72 jälkeen Maailman vahvin nalle, niitä Mustiksia ja hevossarjoja. Olikos Mokkeri -lehti tuolloin jo?

Ehkä virallinen lehtilista jostain löytyisi. Siitä voisi ihan laskea. Kaukoranta - Kemppinen ilmestyi 1972, siitäkin voi katsoa. Muistaakseni siinä lueteltiin näitä. Mutta todellakin, sarjikset olivat voittopuolisesti aika heikkotasoisia ja sitä viihdettä. Aika huono Sarjakuvaseuran olisi ollut muuta väittää. Sitten 5 vuotta eteenpäin tilanne oli alkanut hitaasti korjaantua ja taso nousta. -82 tilanne oli jo aika toinen. Näistä puhuttiin kyllä jo joskus kun väiteltiin siitä milloin oli sarjakuvan kultakausi Suomessa. :)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Wanha keskustelu sarjakuvista
« Vastaus #6 : 21.09.2017 klo 00:49:45 »
Kaikki nuo mainitsemani BD:t alkoivat jo 1971. Trumfista en oo ihan varma.

Timo

STD

  • Jäsen
  • Viestejä: 482
Vs: Wanha keskustelu sarjakuvista
« Vastaus #7 : 21.09.2017 klo 08:28:34 »
Asterix ja Kleopatra ilmestyi 1969.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 10 120
Vs: Wanha keskustelu sarjakuvista
« Vastaus #8 : 21.09.2017 klo 14:27:49 »
Selevä. Mutta mielikuva muuttuu hitaammin kuin todellisuus. Yksikään B.D. sarja ei käsittääkseni ollut mikään instant -hitti eikä vetänyt vertoja sanomalehtisarjojen tai kioskilehtien näkyvyydelle. Tinttikin oli näköjään ehtinyt kyllä jo -72 ainakiin kahdeksanteen alppariin.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Wanha keskustelu sarjakuvista
« Vastaus #9 : 21.09.2017 klo 16:59:59 »
Hesarin aikakone -arkisto on ihana. Jukka Rislakki kirjoitti kokosivun jutussaan näin 1969:

"Amerikkalainen pääoma on hallinnut maailman sarjakuvamarkkinoita lähes täysin jo puoli vuosisataa.[....] Piirtäjän on turha uskoa pystyvänsä yksin piirtämään sarjaansa teknisesti ja taiteellisesti, kehittämään juonta ja myymään tuotteitaan. Hän myy itsensä suurteollisuudelle, joka ottaa sarjan tekijänoikeudet ja yleensä 50% sen myyntituloista. Nyt syndikaatti saa vapaasti muuttaa, sensuroida ja leikellä sarjakuvaa. Jos alkuperäinen tekijä kuolee tai kyllästyy, työryhmä jatkaa valmistusta kuin kone[...]"

Väliotsikoita:
Tasapäisyyttä; Pyhä omaisuus; Väkivaltaa; Paha on aina paha; Sock, blahh, bleah.

"Amerikkalaisen teknokratian kylmän laskelmoidut tuotteet saavat vapaasti rönsyillä lehtiemme sarjakuvasivuilla. Miksi? Koska niitä ei arvostella eikä niistä keskustella. Miksei? Koska vaihtoehtoa, suomalaista sarjakuvaa ei ole kuitenkaan antaa tilalle; meillä ei tuoteta sarjakuvia. Miksi ei?"

Timo

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 10 120
Vs: Wanha keskustelu sarjakuvista
« Vastaus #10 : 21.09.2017 klo 19:25:45 »
"Sarjakuvan suosio vain kasvaa television kuvan haalistuessa" Niinpä niin.

Muistan nuoruudestani tämän saman "laulun".
Lainaus
Piirtäjän on turha uskoa pystyvänsä yksin piirtämään sarjaansa teknisesti ja taiteellisesti, kehittämään juonta ja myymään tuotteitaan. Hän myy itsensä suurteollisuudelle, joka ottaa sarjan tekijänoikeudet ja yleensä 50% sen myyntituloista.
Sarjainfohan toisti sitä myös uskollisesti. Nyt olen sitten alkanut miettiä että onkohan sen taustalla lopulta Joonaksen ikävät kokemukset Erkon, Tekstikuvan ja Bullsin kanssa. Näistähän on juttua Joonas Pariisissa -videossa.

Lopultahan tuossa fifty fifty diilissä on kyse siitä että näkeekö lasin puoliksi tyhjänä vai täysinäisenä. Joka tapauksessa Sarjainfon perusteella myös Tolvanen toisti tätä ideaa. Ainakin meikäläisen oli se myös helppo uskoa ja oikeastaan vasta vuosituhannen vaihteessa Heilä ja Juba todistivat että asia ei ole ihan niin.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 080
  • <><
Vs: Wanha keskustelu sarjakuvista
« Vastaus #11 : 21.09.2017 klo 21:54:10 »
Toi amerikkavastaisuus tai -krittikki on hauska ajankuva. Mun nuoruudesta 80-90-lukujen vaihteessa USA oli kuitenkin jo fanituksen kohde. Mutta toisaalta sarjakuvankin tilanne oli jo paljon parempi, vaikka eivät todennäköisesti liity toisiinsa.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 10 120
Vs: Wanha keskustelu sarjakuvista
« Vastaus #12 : 21.09.2017 klo 22:22:26 »
Amerikanvastaisuus taisi olla osa 60-luvun lopun "nuorison" meininkiä. Niiden taistolaisten ja muiden partadikaalien. Jo 50-vulta vallalla ollut sarjakuvanvastaisuus sitten jotenkin sai lisää pontta siitä. Manninenhan näkee paljon vaivaa todistellessaan väitöskirjassaan sitä miten kouluissa karsastettiin sarjakuvaa. Siihen aikaan kun väitös oli, tämäkin asia taisi olla murroksessa. Muistan väitöstilaisuudesta, miten juuri tästä asiasta pyydettiin todistelemaan lisää.
Saapa nähdä mitä Severi kirjoittaa näistä Wanhoista ajoista sensuurikirjassaan, mielenkiintoisempi aihe kuitenkin ku, jotkut sensuurin yksittäistapaukset.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 110
Vs: Wanha keskustelu sarjakuvista
« Vastaus #13 : 22.09.2017 klo 00:08:21 »
Vietnamin sota oli epäsuositumpi kuin Trump.

Olisiko sitten 1968 ollut se taitekohta, kun sosialismin sädekehä putosi Euroopassa.

Tällaisia on aina vaikea hahmottaa, kun ei ole itse elänyt ja kokenut.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 162
Vs: Wanha keskustelu sarjakuvista
« Vastaus #14 : 23.09.2017 klo 12:05:01 »
Vuonna 1955 Suomessa oli Parasta Lapsille -järjestön Tampereen osaston avattu sarjakuvanäyttely "Piirrettyä julmuutta" Kirjastotalossa, jossa oli amerikkalaisten sarjakuvien esittelyä.

Ja ei siis tosiaankaan missään positiivisessa hengessä... liittyiköhän Comics Codeen? Valokuvista päätellen on ollut todella hieno ja iso näyttely, jossa lukuisia suurennettuja ruutuja täynnä tappamista ja perversioita - ja vitriineissä sarjakuvia. Tuon kun olisi päässyt näkemään!

Lähde: Finna

Näyttelyn seinällä näyttää lukeneen jotain siihen suuntaan kuin: raakuutta, julmuutta, seksuaalisuutta, seurauksia vastustamaan.