Norjalaistaitelija Jason oli minulle ennestään tuttu mm. teoksesta
Isle Of 100 000 Graves (Fantagraphics, 2011).
Hieman yllättäen
Jasonin Wikipedia-sivu on käännetty suomeksi, koska yksi hänen opuksistaan on julkaistu Suomessa (Hys!, Suomen yrityslehdet, 2003).
"Camino de Santiago" on pohjois-espanjalaiseen Santiago de Compostelaan päättyvä Pyhän Jaakobin pyhiinvaellusreitti, jolle viisikymppinen Jason osallistuu.
Henkisen ulottuvuuden norjalaistaiteilija riisuu jo nimessä. Omaelämäkerrallinen
On the Camino (Fantagraphics, 2017) kääntyy ennemmin "matkalla" kuin "pyhiinvaelluksella".
On the Camino on yksinkertaisessa muodossa kuvattu metafora ihmiselosta. Jason kohtaa satunnaisesti eri tahtia eteneviä kulkijoita vain erotakseen matkakumppanien kiristäessä tahtia tai jättäytyessä taakse.
The Comics Journal
koettaa löytää tarttumapintaa pohjoismaalaisesta pragmaattisuudesta ja pidättyväisyydestä siinä kompuroiden.
On the Camino on kyllä matkapäiväkirja, mutta hieman sellaisessa
Chester Brown -henkisessä tinkimättömyydessä. Se kuvaa pienesti pieniä tapahtumia, eikä juuri muuta.
Eräs opusta hyvin kuvaavista kohtauksista tulee heti alussa. Jason aikoo osallistua yhteistapaamiseen, mutta on päätynyt väärään hostelliin. Erehdyksen huomattuaan on jo myöhä, joten hän päättää mennä nukkumaan. Tähän on pohjoismaalaisittain helpompi samaistua kuin amerikkalaisen.
TCJ ajautuu harhaan, koska se tulkitsee opusta pitkälti alun yksinäisyyden ja vierauden ilmauksien kautta. Todellisuudessa Jason hakee yhteisökokemuksia ja merkityksiä – joita ei kenties pyhiinvaellusreitiltä ilman henkisyyttä ole löydettävissä.
Työlleen Jason antaa merkityksen salakavalasti vasta viimeisillä sivuilla – kertomalla viimein motiivinsa, miksi hän on lähtenyt matkalle.
Sivuuttamalla tämän itse ilmaistun halun muutokseen TCJ kompastelee pahasti: tekstiä lukiessa näkyy selkeästi kuinka kirjoittaja on muodostanut mielipiteensä opuksesta ennen sen loppuun lukemista – ja paikkailee tekstiä sitten nolona sieltä täältä ennen julkaisua.
Espanjaa rakastaville mustavalkoinen opus ei anna mitään. Jason tuskin huomioi maisemia kartoittaessaan omaa sisäavaruuttaan. Tässä on hieman samaa sisään päin kääntyneisyyttä kuin
Kaisa Lekan matkakuvauksessa
Tour d'Europe (2010).
Toisin kuin TCJ väittää, ei itsensä kuvaaminen eläinhahmossa viesti Jasonin ulkopuolisuutta – kaikki julkaisun ihmiset ovat koiria – päinvastoin koirahahmossa Jason ilmaisee olevansa laumaeläin. Koiraksi itsensä piirtäessään hän tuo esille kaipuunsa tavoittaa läheiset ihmiset, vaikka on kykenemätön heiluttaamaan häntää oikein muita koiria kohdatessaan.
Mielikuvitus ja populaarikulttuuriviittaukset on tarkoitettu kokemusta keventämään, mutta minusta kaikki poikkeamat valitusta hardcore-linjasta olivat häiriötekijöitä.
Tietyllä tavoin tätä tekee mieli kehua, mutta todellisuudessa hallitseva jälkimaku on, ettei tästä jää enää mitään halua tarttua matkapäiväkirjoihin taas hetkeen.