Ensisijaisesti DC Comics -sarjoista tunnettu
Gail Simone on fanien suosiossa.
Kun vielä IGN rankkasi hänen sarjansa korkealle
2000-luvun parhaat tarinakokonaisuudet listauksessa, päätin minäkin niihin tutustua. Täytyy oikein kiitellä tuota listaa, sillä olen sen avulla löytänyt paljon viihdykettä.
Tätä lukurupeamaa ennen olin tutustunut vain Kickstarter-rahoitettuun Dark Horse -julkaisuun Leaving Megalopolis. Kyseessä oli vahva suoritus, jota
kehaisin lyhyesti myös Kvaakin etusivulla. Ei se silti minua vielä vakuuttanut, että olisin sen suurempaan lukuprojektiin tarttunut.
Totesin
Secret Six -minisarjan olevan mielenkiintoinen aloituskohta. Tämä osoittautuikin erinomaisen viihdyttäväksi paketiksi, jonka jatkoksi lukaisin vielä seitsemän osaa Secret Six -sarjaa.
Sittemmin kelasin vielä aivan alkuun, eli
Villains United -minisarjaan ja sen jatkoksi Infinite Crisis -myllerrystä sivuavaan speciaaliin. Itse sarjaa lukaisin puoleen väliin, eli numeroon 18 saakka, kunnes toimitus Blackest Night -crossoverilla sorkki parhaimman terän.
Kenties Villains United on se luontevin aloituspiste, mutta olin itse tyytyväinen valintaani. Secret Six -minisarjassa on pientä twistiä, kuten myös 36 numeron mittainen pääsarja. Simone on kuvittajiensa avustuksella luonut hienoisen LGBT-vireen (joka ei siis johdu yksin naisparista), mikä kaiken supersankarijurotuksen keskellä on oikeastaan virkistävää.
Secret Six -sarjan idea on, että DC-universumin pahat pojat, kuten 80-luvun Teräsmiehen Batman-jatkosarjasta tuttu
Deadshot, yhdistävät voimansa.
Simone yhdistää supersankarimaailman logiikkaa, inhimillistää muutoin ohuissa "minä tapan sinut" -rooleissa nähtyjä pahiksia – lähinnä tekemällä näistä naurettavia – ja keittää sellaista Claremont-vaikutteista saippuaa. Simonen paras oivallus on kuitenkin kierrättää hahmoja ahkerasti, ennen kuin Mad Hatter -tyyppisistä hahmoista ehtii paras terä kadota. Vakiokaartin kohdalla Ragdoll-hahmo jo kaipaisi jäähypenkkiä ja Banea Simone ei oikein ole saanut haltuun. Toisaalta Banen lisääminen järkyttää ryhmädynamiikkaa, hahmoa kun ei oikein osaa pitää humoristisena välikevennyksenä.
Tässä kohden vaiheessa katsastin Simonen
Birds of Prey -sarjaa. Käytännössä sarja alkaa Oraclen ja Mustan kanarialinnun yhteissarjana, mutta mukaan lisätään Huntress ja Simonen omia sivuhahmoja.
Hahmokaartin kasvaessa keskushahmo on Oracle, joka vaikuttaisi olevan Simonen alter ego – tai ehkä pikemmin avatar – äidillisen ohjaavasti muihin suhtautuva opastaja.
Sarjaa kuvitti pitkän tovin brasilialainen
Ed Benes, mistä johtuen sarja on ruma kuin petolinnun persaus. Simonen täytyy siis voittaa sekä hahmojen vähämerkityksellisyys sekä kuvittajan taidottomuus. On se aikamoinen ponnistus, todellakin.
DC Comics mainostaa sarjaa erään arvostelijan tokaisulla "a well written quilty pleasure", mikä kai asemoi tämän melko pitkälle. Kaikista Simonen kyvyistä huolimatta tämä on tarjouslaarilukemistoa. On mainio juttu, että vahvoja naishahmoja nostetaan esiin, kuten sekin että niitä kirjoittavat naistekijät. Silti varmaan puolet lukee tätä siinä toivossa, että Batman tekee lyhyen cameon.
Toivon mukaan Simone luo vastaavan uran, kuten Jeff Lemire jne. eli pystyy luomaan omaehtoisesti itse omistamiaan sarjoja, mutta saa voita leivän päälle isojen talojen palkollisena.