Kirjoittaja Aihe: A P U A, sarjakuva ei sytytä  (Luettu 21948 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jack Holopainen

  • Vieras
A P U A, sarjakuva ei sytytä
« : 20.10.2004 klo 13:30:56 »
Hei sarjakuvaväki!

Haluaisin herättää hieman keskustelua sarjakuvaan liittyen.

Olen harrastanut sarjakuvia koko elämäni ja ilmaisukeinona olen aina pitänyt sitä potentiaalisena, ilman muuta yhtä varteen otettavana kuin vaikka elokuvaa tai kirjallisuutta. Vuosien kuluessa olen kuitenkin entistä enemmän ”siirtynyt” muiden taiteenlajien äärelle. Miksi? Sarjakuvasta en ole vuosiin löytänyt mitään todella järisyttävää.

Mikä sitten (nyky-)sarjakuvasta puuttuu? Suuret rakennelmat. Suuret visiot. Sellaisia suuria neroja edustavat kirjallisuudessa Dostojevski, Mann, Hesse ja elokuvassa vaikka Bergman, Godard, Pasolini ja Tarkovski. Kaikella kunnioituksella Chris Warea, Daniel Clowesia, Lewis Trondheimia ja muita nykysarjakuvan kovia nimiä kohtaan, he ovat vielä kaukana edellä mainituista muiden taiteenlajien edustajista, vaikka tasokkaita(tasokkaita, mutta ei mullistavia) töitä ovat tehneetkin.

Suoraan sanottuna minua häiritsee nyky-sarjakuvan tekijöiden kyvyttömyys nähdä (ja luoda) suurempia rakennelmia, kunnianhimoisia teoksia. Esimerkkinä Lewis Trondheimin Minä(ASEMA,2004), josta en voinut löytää minkäänlaista sisältöä. Oli todella masentavaa lukea kyynisen, keskinkertaisen kirjoittajan velttoa päiväkirjamaista tyhjäkäyntiä höystettynä masennuttavan kömpelöllä kotisohva-psykologialla ja ”arjen pienillä huomioilla”. Kirjallista masturbaatiota siis.

Filosofiaa, runoutta, ajatuksia tästä maailmasta, niitä tarvitaan!

Nyky-sarjakuvan perustila on ”arjen pienet huomiot”! Aina ne ”arjen pienet huomiot”. Olisi oikeasti ihan todella mukava saada niitä oikeasti rakentavia, kokonaisvaltaisiakin huomioita, joita tähän mennessä vain muutama teos on pystynyt taiteellisesti korkeatasoisesti esittämään. Esimerkkeinä Alan Mooren Helvetistä, Promethea ja Watchmen ja Dave McKeanin Cages.

Miksi underground sarjakuvan parissa ei pyöri yhtään yhtä lahjakasta ja kunnianhimoista kirjoittajaa kuin Alan Moore? Miksi vaihtoehtosarjakuva tarkoittaa nykyään sitä, että ”kuka tahansa voi sotkea paperille mitä tahansa” ja se kelpaa julkaistavaksi?

Kommentoikaa sarjakuva-ihmiset!
« Viimeksi muokattu: 02.01.2005 klo 18:04:11 kirjoittanut Reima Mäkinen »

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:A P U A
« Vastaus #1 : 20.10.2004 klo 13:44:38 »
Jospa niitä ei julkaista kielellä, jota osaat lukea?

http://www.indyworld.com/indy/european_gns/

Vastikään suomeksi ilmestyneet Persepolis ja Palestiina meillä sentään on.
Sarjakuvan teko vaan ei ole helppoa, kun ensin pitäisi hioa se käsikirjoitus yhtä pitkälle kuin romaanikirjailijat tekevät, ja siinä vaiheessa kun kirjailijan työ on jo tehty, sarjakuvapiirtäjällä alkaa toinen rupeama sen piirtämisen kanssa. Ja kun se on osa kerrontaa, jokaisen ruudun jokainen sommittelu, asennot, muodot etc. pitäisi olla kerrontaa tukevaa ja perusteltavissa, niin kirjoittaminen/kertominen tavallaan jatkuu piirtäessä.
On helppoa mennä vähän matalamman aidan kohdalta, jos ei ehkä ihan matalimmalta, eli tasokasta, mutta ei kauhian mullistavaa (paitsi riippuu siitä kuka katsoo, tavallinen ankkoihin ja trikoisiin tai jopa pelkkiin strippeihin tottunut sarjakuvarahvas voi pitää jo CAstafioren koruja mullistavana teoksena [mitä se itseasiassa omassa genressään olikin- emme lähde tässä genreajattelun pohjamutiin, ns. oikea kirjallisuushan hylkii moisia ajattelumalleja - genret kuuluvat kioskikirjallisuuteen])...

Timo

J.H

  • Vieras
Re:A P U A
« Vastaus #2 : 20.10.2004 klo 13:50:28 »
Totta, kieli tietysti on rajoittava tekijä... minulla tarjonta rajoittuu suomen ja englanninkielisiin.

Saccon Palestiina ja Satrapin Persepolis olivat ihan hyviä juttuja tosiaan, vaikka eivät mestariteoksia kuiteskaan.

Jos esim. Ranskassa julkaistaan sitten sitä todella laadukasta   sarjakuvaa, niiin tuntuu vaan ihan käsittämöltä, että joku Trondheimin keskinkertainen Minä sitten piti julkaista.

J

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 557
  • Kuka mitä häh?
Re:A P U A
« Vastaus #3 : 20.10.2004 klo 13:55:28 »
"Sellaisia suuria neroja edustavat kirjallisuudessa Dostojevski, Mann, Hesse ja elokuvassa vaikka Bergman, Godard, Pasolini ja Tarkovski."

Niih, ja Shakespeare, Marlowe, Hemingway, Cervantes, Chaplin, Hitchcock ja Ford. Leonardo da Vinciä, Michelangeloa, Rafaelia, Rembrantia, Händeliä, Beethovenia ja Tsaikovskia unohtamatta. Helketti kun kaikki on parempia kuin Tex Willerin nykytekijät.

Kylläpä onkii kätevää verrata väh. 40-50 vuotta sitten parhaat työnsä tehneitä ihan eri alojen ihmisiä nykysarjakuvantekijöihin. Provoiluahan tuo alkuviesti tietenkin on, joku nimimerkin taa piiloutuva piipittäjä, jolla ei ole oikeasti mitään sanottavaa mistään. On se harmi kun Nakke Nakuttaja ei ilmesty enää, eiköhän se olisi herra "Jack Holopaiselle" riittävän järisyttävää modernia sarjakuvailmaisua.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

JH.

  • Vieras
Re:A P U A
« Vastaus #4 : 20.10.2004 klo 14:00:08 »
Vesa... provosointia se oli ja sitähän pitääkin olla!

Mutta tietysti jos vertaa elokuvaa ja sarjakuvaa taiteenlajeina, niin nehän ovat suurinpiirtein samanikäisiä juttuja ja kyllähän sen finninaamaisemmankin sarjisfanin on myönnettävä, että saavutukset ovat aika eri tasoilla.

terv
sarjakuvan ystävä, muttei kritiikitön nörtti,
JH

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 557
  • Kuka mitä häh?
Re:A P U A
« Vastaus #5 : 20.10.2004 klo 14:10:51 »
No niin, asiaa!

Jos katsomme nykysarjakuvaa ja elokuvaa, niin onko kuitenkaan Luc Besson niiiiin paljon parempi kuin Trondheim. Kai päiväkirjassaan saa egoilla, vastuu on lukijalla. Trompan ja Joann Sfarin Donjon (ålso in inglish) on ihan mainiota kamaa, esimerkiksi, vaikka eihän Trondheim toki Goscinny ole, kuten ei ole kukaan muukaan, ei edes Alan Moore (sydän verta vuotaa, mutta totuus on tämä).
Tai Harlin, Tarantino, Spielberg, Lucas, Crichton, Ludlum, King - verrattuina Trondheimiin, Sfariin, Satrapiin, Saccoon, Katchoriin, Spiegelmaniin ja Clowesiin? Kyllä Eightball #23 futaa ihan täysillä kumoon 99% "oikeista", uusista supersankarijutuista.  
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:A P U A
« Vastaus #6 : 20.10.2004 klo 14:23:17 »
Jos sarjakuvaa vertaisi kirjallisuuteen tai pikemmin sen kehityskausiin, niin sarjakuva on vasta murtautumassa romantiikan ja sen sellaisten utujen keskeltä (seikkailut, supersankari, faabelit) realismin (yhteiskunnallisen ja yleensä) aikakauteen, eli sarjakuvan kehityksessä ollaan jossain 1800-luvulla. Dostojevskit, Zolat sun muut ovat kaiketi tulollaan vasta tahi juuri portailla toinen jalka jo sisällä. Suuria teoksia julkaistaan paraillaan jatkokertomuksina ja kootaan kirjaksi sitten myöhemmin. Aivan kuin 1800-luvun puolivälissä, ja niillä main, suuret romaanit. Rikos ja rangaistus oli jatkokertomus sanomalehdessä.
Näin tämmöistä nopsasti mieleen tullutta. Höpsöä, vai tarkempaa tarkastelua vaativaa?

Timo
« Viimeksi muokattu: 20.10.2004 klo 14:23:49 kirjoittanut Timo Ronkainen »

KH

  • Vieras
Re:A P U A
« Vastaus #7 : 20.10.2004 klo 14:31:49 »
No, vinha perähän Jackin premississä noin yleisesti ottaen onkin, mutta siltä meinaa pudota pohja, jos samassa tekstissä peräänkuulutetaan "filosofiaa, runoutta, ajatuksia tästä maailmasta", "rakentavia, kokonaisvaltaisiakin huomioita" ja "suuria rakennelmia, suuria visioita" -- ja sitten kehdataan väittää, ettei juuri tätä kaikkea löydy Waren Jimmy Corrigan -saagasta...  (ainakin enemmän kuin yllättävän monesta Pasolinin tai Godardin elokuvasta  ;) )

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Mikä nykysarjakuvasta puuttuu?
« Vastaus #8 : 20.10.2004 klo 14:51:29 »

Ajattelin nostaa tämän vähän paremmin esille vaihtamalla otsikkoa. Ehkä keskustelua syntyy enemmän kun otsikko kertoo selkeämmin mistä on kyse. go go go!

Timo

puro

  • Multirajoitteinen
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 261
  • Ei se siitä suttaannu.
Re:A P U A
« Vastaus #9 : 20.10.2004 klo 15:07:16 »
Kirjaa ja sarjakuvaa tai yleensä mitään muutakaan kahta taidemuotoa ei voi verrata toisiinsa tai jos vertaa, pitää ainakin ymmärtää niiden erot.

Minulle kirja tarjoaa ihan erilaisen maailman kuin sarjakuva omine hyvine puolineen ja omine rajoituksineen. Kirja saattaa maalata jotain fiilistä sivukaupalla ja sarjakuva yhdellä ruudulla. Kirjasta ja sen hahmoista yms. sinulle muodostuu kuva pääsi sisälle ja kuka niistä on sanomaan mikä on oikeampi kuin toinen. Esim. osa Tolkien-faneista ei pitänyt elokuvista, koska se ei vastaa kirjojen fiilistä tai hahmot on näytetty väärin jne.

Kirjan ja sarjakuvan ero minulle on samantapainen kuin valokuvalla ja elokuvalla. Kumpikin voi olla maatajärisyttävä ja parhaimmillaan niin onkin, mutta aivan eri lähtökohdista.

-P.

Jack

  • Vieras
Re:A P U A
« Vastaus #10 : 20.10.2004 klo 15:41:35 »
No, vinha perähän Jackin premississä noin yleisesti ottaen onkin, mutta siltä meinaa pudota pohja, jos samassa tekstissä peräänkuulutetaan "filosofiaa, runoutta, ajatuksia tästä maailmasta", "rakentavia, kokonaisvaltaisiakin huomioita" ja "suuria rakennelmia, suuria visioita" -- ja sitten kehdataan väittää, ettei juuri tätä kaikkea löydy Waren Jimmy Corrigan -saagasta...  (ainakin enemmän kuin yllättävän monesta Pasolinin tai Godardin elokuvasta  ;) )


Waren Corrigan on kyllä tosiaan loistava... pistetään se nyt sitten provokaation piikkiin, Heikonen. Muista lukemistani Wareista en ole kyllä hirveästi innostunut.

Ja Timo, olet oikeassa kirjallisuuden ja sarjakuvan erosta... kirjallisuudella on oma, mahtava historiansa....
mutta kyllähän elokuvakin on kehittynyt valtavasti 100 vuodessa...  miksei siis sarjakuva?

Palaan asiaan huomenna, paremmalla ajalla.

J

roju

  • sarjispelle
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 738
Re:A P U A
« Vastaus #11 : 20.10.2004 klo 16:04:12 »
On mukavaa huomata etten ole ainoa snobi täällä. ::)

Sarjakuvan tekemisen työläys ehkä selittää osan sarjakuvan kehityksen pitkittyneestä teini-iästä... sarjakuvaan ei ole ilmaantunut ratkaisevia uusia teknisiä apukeinoja nopeuttamaan tekoprosessia. (digikuvaus+leikkaus, tekstinkäsittely...) Käsityö on kallista nykymaailmassa... Sitten vielä vaikuttaa sarjakuvan historia KAUPALLISENA taiteena. Aika lailla kangistuttiin kaavoihin kun sarjakuva oli viihdeteollisuuden rahasampo hetkensä viime vuosisadasta. Kun on kiire takoa raudan ollessa kuumaa, tuotekehittely kärsii. Miksipä kehittää sellaista mikä toimii ja myy jo valmiiksi... Aika kiinnostavan kuvan studiosysteemistä ja kiireestä antaa esim. Chabonin romaani Amazing Adventures of Cavalier and Klay. Siinä senkun kopioitiin ideoita toisiltaan ja suollettiin supersankaria maailmalle.  

Mutta hätä ei ole tämännäköinen. Opettele ranskaa. En usko että niitä oikeasti hyviä juttuja vielä suomennetaan moneen vuoteen jos koskaan. Ei niitä kukaan ostaisi, koska sarjakuvayleisö hakee sarjakuviltaan jotain muuta (sitä mitä ovat tottuneet sarjakuvasta hakemaan ja saamaan - esimerkkejä löytynee tältäkin sivustolta) ja ne joita moiset jutut voisivat kiinnostaa, eivät joko osaa lukea sarjakuvia tai voisi kuvitellakaan että ko. välineellä voisi kertoa jostain syvällisestä. Ja vaikka voisikin, on kohtuutonta odottaa että rajallisen ihmiselämän puitteissa pitäisi jaksaa olla vielä sarjakuvistakin ottaa selvää.

Olisi mukavaa keskustella esim. Aristophanen Conte demoniaquen yhteyksistä Danteen, jo mainitun Gobletin kuvasta kuolemasta ja perhesuhteista, Gloria Lopezin paikasta traagisten naisten historiassa ja Barbierin lihasta joka ei ole niinkään kaukana Bataillesta.
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

JR

  • Jäsen
  • Viestejä: 163
  • -
Re:Sarjakuvan nykytila
« Vastaus #12 : 20.10.2004 klo 16:08:16 »
Pitkästä aikaa henkilökohtaista mielenkiintoa herättävä aihe, kannan siis pikaisesti vaatimattoman korteni kekoon ja kiitän J. Holopaista tästä keskustelusta.

Timon kommentti kirjallisuuden/sarjakuvan kehityskausista vingutti myötäilyn kieliä mielessäni. Samaan aiheeseen liittyen voisin kommentoida sitä, että Jackin kaipaamaa suuri sarjakuvarakennelma saattaa olla jo syntynyt, mutta sitä ei ole vielä löydetty. Oman ajan tutkiminen ja arvioiminen on aina hankalaa, käytännössä objektiivinen arviointi (jota ei todellisuudessa ole olemassa) on mahdollista vasta sukupolvien jälkeen. On vaikeaa arvioida, mikä nykysarjakuvista saa sarjakuvahistoriassa oman kappaleensa ja mikä jää samaisessa teoksessa sivumaininnaksi. Aika muuttaa arvomaailmoja; tällä hetkellä kehuttu messias saattaa olla kolmetoista tusinassa -profeetta vuosikymmenen perästä, kun samaan aikaan jokin aikaansa edellä oleva tämän hetken marginaalijulkaisu julistetaan edelläkävijäksi ja raja-aitojen rikkojaksi. Kuka tietää, ken nykyisistä sarjakuvantekijöistä on sarjakuvan Herman Melville tai Aleksis Kivi?

Toinen syy siihen visionistien puutteeseen on mielestäni se, että sarjakuva ei ole murtanut emä- ja sisartaiteenlajiensa, kirjallisuuden (henkilökohtaisesti pidän sarjakuvaa kirjallisuuden alalajina, mutta ei siitä tässä sen enempää) ja kuvataiteen asettamista raja-aidoista. Kuten Timo aiemmin totesi, muilla taiteenlajeilla on merkittävä etumatka ja tähän asti sarjakuva on lähinnä seurannut kirjallisuuden kehitystä, tosin hieman mukaillen ja kiihdytetysti. Sarjakuva (samoin kuin elokuva) on tähän asti omaksunut lähes kaikki genrensä kirjallisuudesta, mutta on toki ottanut merkittäviä askeleita itsenäisyyden suuntaan kehittämällä erään genren, jota kirjallisuudesta ei sellaisenaan löydy, nimittäin supersankarisarjakuvat. Teräsmies onkin lunastanut paikkansa sarjakuvahistoriassa samoilla kriteereillä kuin Poe kirjallisuudessa. Tässä kohdassa esittäisin eriävän mielipiteen Timon esittämästä kommentista "oikea kirjallisuushan hylkii moisia ajattelumalleja - genret kuuluvat kioskikirjallisuuteen", kirjallisuus on tähän asti jaettu aikakausiin ja arvelen, että seuraava vuosisata tulee näkemään oman vuosisatamme genrejen aikaukautena. Lukutaito on levinnyt niin laajalle ja maailma on pienentynyt niin paljon, että marginaalisillekin genreille löytyy niin paljon kuluttajia, että sen julkaiseminen kannattaa.

No nyt loppui aika urheiluaktiviteetin kutsuessa, jonkin verran jäi vielä sanottavaa, ainakin seuraavista:

- Kannattavuus, taloudelliset tekijät
- Kaikki jo löydetty, uuden keksiminen hankalaa, nykyään hiotaan jo keksittyä täydellisemmäksi

Palaan mahdollisesti asiaan, tai sitten en.

tolppis

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 332
  • Viinissä totuus
Re:A P U A
« Vastaus #13 : 20.10.2004 klo 16:20:53 »
Jessus. Taas tällaista pikkusormi pystyssä heitettyä taiteellista dadailua ja vinkumista. Sarjakuvat ovat suurimmaksi osaksi viihdettä ja joskus saattavat herättää kivoja ajatuksiakin ja (esim. Palestiinan kohdalla) myös vähemmän kivoja. Ja pah. Ja minä luen kyllä mieluummin Charles Willefordia kuin jotain Hessea. Tylsempää kamaa kuin Hessellä saa hakea. Noh, asian vierestä mutta tulipahan sanottua.

Ja joskus populäärimpikin kirja/sarjakuva/elokuva sisältää huomattavasti enemmän kuin pinnalle päin saattaa näyttää.

Äh. En minä jaksa. Hemmetin nuiverot.

Lähden kotiin lukemaan jotain helvetin henkevää. Kuten maitopurkin tuoteselostetta.

antti histamiini

  • Vieras
Re:A P U A
« Vastaus #14 : 20.10.2004 klo 17:04:16 »
Tuukka, kirjoita omalla nimellä!