Kirjoittaja Aihe: Liimaselät paremmin kestäviksi / niiden korjaus  (Luettu 2144 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JPH

• Jäsen
Liimaselät paremmin kestäviksi / niiden korjaus
« : 03.11.2015 klo 15:12:59 »
Nousi taas esiin kun löysin varastosta vanhan liimaselkäisen Star Wars Collected sarjakuvan. Selailin sitä kunnes yhtäkkiä kuului RITS - ja vaikkei mitään vielä tapahtunutkaan niin niskakarvat nousivat pystyyn. Tämä kun on niin tuttua. Useasti sivut lähtevät irti eikä niitä oikein saa siististi takaisinkaan sullottua kun sivun toinen pää "pullottaa", tulee kannesta yli. Usein sivu lähtee puoliksi irti ja lehteä/kirjaa saa lukea kuin jotain arkeologista aarretta - samalla tavalla varoen.

Yhtenä omituisuutenani on että haluan kaikki sarjakuvani Englanninkieliskinä, jotenkin tuntuu autenttisemmalta leffa-fiilikseltä kun esim. Star Wars sarjiksen puhekuplissa on Englantia eikä Suomea. Tästä syystä 90% mun sarjakuvakokoelmasta on liimaselkiä (TPB - Trade Paperback, tarkoittanee liimaselkää?). Amazonista ei paljon muita löydy, ja eBaystä tms. yksittäisten numeroiden metsästäminen on nin hemmetin vaikeeta kun on niitä kaikkia Alternate Cover ja Comic Con -versioita. Helpompi ostaa tommonen Collected  ;)

Mutta sitten vaivaa tämä liima-ongelma. Joskus olen tehnyt niinkin että olen lyönyt niitit reunasta läpi, joka varmaan on murhaa sarjakuvan arvolle mutta en mä niitä myytäväksi ole hankkinutkaan. Tämä tosin saattáa aiheuttaa ongelmia jos ne naarmuttaa muitten kansia. Miten ootte noita korjanneet / vahvistaneet?

On ihan tuskaa yrittää lukea jotain paksua liimaselkää, johon on koottu paljon sarjakuvaa. Se on kuin aikapommi waiting to happen.

amasofi

• Jäsen
Vs: Liimaselät paremmin kestäviksi / niiden korjaus
« Vastaus #1 : 14.11.2015 klo 14:35:34 »
Uudet parin vuoden hankinnat on myös olleet pääosin Trade Paperback kokoelmia Imagelta, Vertigolta, Dynamitelta. Lopulta olen päätynyt siihen, että taitan ensimmäiseksi - ennen lukemista - etukannen+ensimmäisen sivun 180-asteen kulmaan. Sen jälkeen alan kerrostaa alle 10 lehden nippuja tuon taitoksen päälle ja kuljeta sormia taitosta myöden - pari nippua yleensä riittää etusuunnasta. Sen jälkeen teen saman jutun takakannen ja takaapäin alkavien sivujen kanssa. Tällä kikalla mun Paperbackit on pysynyt totaalisesti koossa.

Eihän ne enää mitään "mint"-kuntoisin noin ole, mutta ryhdikkäitä ja siistejä ... eikö tosiaan raksahtele.