Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvakirja kielenopetukseen  (Luettu 3185 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toni T. Timonen

• Jäsen
  • karjalaine sarjičča-piirdäi
Sarjakuvakirja kielenopetukseen
« : 14.10.2015 klo 19:45:13 »
Minä siis olen suunnittelemassa - ja osittain pyydettykin - karjalan kielistä sarjakuvakieliopusta... Nyt kuitenkin tutkiskelen asioista...

Minulla itselläni on kädenulottuvilla tämä "Japania mangan avulla"... ja minulle on annettu esimerkiksi Australiansuomalaisen Tarja Papantonioun "Apua! - learn finnish from cartoons | opi suomea sarjakuvista"...

Onko muita tämän tyyppisiä sarjakuvajulkaisuja?

Reima Mäkinen

• Jäsen
Vs: Sarjakuvakirja kielenopetukseen
« Vastaus #1 : 14.10.2015 klo 20:03:53 »
Olen oikeastaan nähnyt vain erilaisia japanin oppikirjoja. Sangatsu mangan Suomessa suomeksi julkaisemia, joista toinen sarja on ollut japanilaista tuotantoa ja uudempi 2-osainen saksalaisten tekemä. Ameriikassa on sitten julkaistu Mangajin's Basic Japanese (ainakin 2 osaa), joka on käsittääkseni tehty selittämällä jonkun jo aiemmin valmiina olleen strippisarjan sanastoa.

Japanin kanssa on erikoispiirteenä se että alkuun pitää uhrata paljon aikaa vaivaa ja tupakkaa merkkien opiskeluun.

Äkkiseltään sanoisin että oleellisinta lienee se että kenelle ja minkä tasoisille opiskelijoille kirjaa tehdään. Voisi kuvitella että monet kielten opiskeluun tarkoitetut perinteisemmät oppikirjat ovat parempi lähtökohta matkimiseen kuin, jossain jonkun random-tyypin tekemä sarjakuva.  :)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Toni T. Timonen

• Jäsen
  • karjalaine sarjičča-piirdäi
« Vastaus #2 : 14.10.2015 klo 21:05:49 »
Lukijakuntana ajattelin Ruotsin-, Australian-, ja Amerikankarjalaisia, joitten vanhemmat matkasivat sotien jälkeen suomalaisten mukana uusiin maisemiin.. ja heidän karjalan taitonsa on heikkoa jos ollenkaan.. eli semmonen näkökulma että opus tulisi olemaan karjalaa englanninkielisille - ku heille ei juuri ole materiaalia..

mikko jylhä

• Jäsen
« Vastaus #3 : 17.02.2016 klo 12:37:09 »
2010 Limingan taidekoululta julkaistiin 'Suomen käyttöopas', josta osa sarjakuvista oli kokoeiluita kielenopetuksesta ulkomaalaisille.
float like a butterfly, stink like a beaver