Kirjoittaja Aihe: Aku Ankan taskukirja  (Luettu 518522 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #735 : 11.03.2011 klo 22:56:26 »
Taikaviitalla on ihmevimpaimia sen verran käytössään, että nokkeluus ei siinä niin hirveästi hämmästytä.
"Tex-tieteen yli-morisco"

Koninkaulus

• Jäsen
  • "Atte kumiorava, varo imuketta!"
« Vastaus #736 : 12.03.2011 klo 01:42:33 »
Joku kyseli, koska viimeksi on ilmestynyt "Taikaviitaton" Taskari. Ei siitä aivan kymmentä vuotta ole, no. 284 (Pikkujättiläinen) on edellinen, jonka yhdessäkään tarinassa Viitta ei esiinny. Ilmeisesti tuolloin on tehty periaatepäätös, että jokaisessa Taskarissa (ja muiden maiden vastaavissa pokkareissa) on Taikista oltava. Nyt tästä joustettiin todennäköisesti satasivuisen Tuplanollan vuoksi.

Voisi sanoa, että jo oli aikakin, seitsemän ja puoli vuotta ilman taukoa Taikaviitasta. Hahmossa ei sinällään mitään vikaa ole ja nykyäänkin ilmestyy välillä todellisia mestariteoksia (muistakaa viime marraskuu ja yksi kaikkien aikojen parhaista Viitta-tarinoista), mutta liika on liikaa. Hyviä tarinoita ei riitä joka kuukaudelle, esimerkiksi Paperinik-lehdessä alunperin julkaistuista sarjoista valtaosa on aivan kammottavaa kuraa, jota ilman nousisivat niin kirjojen taso kuin (ainakin meikäläisen kohdalla) kiinnostus/innostus niitä oikeasti hyviä Taikaviitta-tarinoita kohtaan. Turha varmaan kuitenkaan toivoa, että tämä Taskari olisi mikään enne tulevasta. Poikkeus tämä on, tuon ylipitkän Tuplanollan takia. Taikaviittahan on tietysti valtavan suosittu täällä, kai ne b-luokan tekijöiden kuolettavan tylsät Paperinik-tarinatkin sitten myyvät Taskareita, vaikka sitä hirveän vaikea onkin uskoa.  ;D Tai eihän se Peetu Perusnappula tietysti eroa laadussa huomaa, kunhan vaan on Taikaviittaa ja kivoja vimpaimia! (Lapset kai tuonkin hahmon suurin faniryhmä ovat.)

Tämän Taskarin tarinoista:

Tuplanolla ja armoton ajojahti (Bosco-D'Ippolito,Mazzarello,Urbano,Freccero) — Tavallaan haluaisin olla tykkäämättä tällaisesta hiukan jopa väkisinväännetystä muoti-ilmiöstä, mutta ovathan nämä tarinat sen verran taidokkaasti tehtyä, hauskaa mutta osittain oikeastikin jännää ja kiemuraista agenttiparodiaa, että kyllä näitä mielellään lukee. Ainakin toistaiseksi, saa nähdä kuinka kauan saaga saadaan pidettyä näinkin tuoreena. Viitteitä toiston puolelle menemisestä on jo ollut, mutta toisaalta tämänkaltaisessa viihteessä sekään ei mikään iso synti välttämättä ole. Mielenkiinnolla odotan, pystyvätkö muut käsikirjoittajat kuin Bosco ja Vitaliano jatkamaan saagaa sen luonteen tai tason merkittävästi muuttumatta. Teresa Radicen ja Alessandro Sistin kirjoittamat osat eivät ole vielä Suomeen ehtineet.
Kuningas Pekka (Halas-Joaquin) — Hyi hitto. Paul Halas on aivan hirveä kirjoittaja, siedettävät aikaansaannokset laskettavissa varmaankin yhden käden sormilla. Typeryyksiä typeryyksien jälkeen. Tarinan loppu on suorastaan järkyttävän huono.
Simppeliuksen satumainen salaisuus (Casty-Ferraris) — Andrea Castellanin ensimmäinen ja toivottavasti (mutta tuskin) myös viimeinen ankkatarina. Ei sillä, ettenkö uskoisi miehen pystyvän ankkojenkin kanssa parempaan, mutta niihin käytetty aika on kuitenkin aina Mikki-tarinoiden teosta pois. Ja Mikki-velhohan Casty on, en usko hänen mitenkään saavan ankkojen kanssa likikään samaa fiilistä aikaiseksi. Edes miehen huumori ei lähtökohtaisesti oikein sovi ankkatarinoihin.
Tämän tarinan osalta yhdyn muiden näkemyksiin siinä mielessä, että siinä on ihan liikaa yritystä ja revittelyä. Professori Löydöksen hahmo on paikoin toki todella hauska, mutta toisaalta vedetty turhankin överiksi. Ja koko ajan on vain se tunne, että tuon oudon miehen tempauksia ihmettemässä pitäisi olla Mikki eikä Roope. Itse tarinahan on selkeä kunnianosoitus Ciminolle, sellaisena toki ihan onnistunut. Loppu on kliseisyydessään ja negatiivisuudessaan Castyn yleiseen tasoon nähden suorastaan surkea, ja kokonaisuutena tarina selkeästi Castyn huonoin ja ensimmäinen jonkinasteinen epäonnistuminen.
Italialais-tanskalainen yhteistuotanto...ei ole vieläkään oikein selvinnyt, mitä tämä tarinoiden tekoprosessiin käytännössä vaikuttaa etenkään silloin kun molemmat tekijät ovat italialaisia (ehkä Ferraris piirtää Egmont-tyylillä, mutta samaa rappiota on miehen piirroksissa ollut viime vuosina myös Topolino-tarinoissa), mutta väkisinkin mieleen hiipii ajatus, että idea ankkatarinan tekemisestä on tullut jostain muualta kuin Castylta itseltään. No, se on puhdasta spekulaatiota. En usko, että Castyn kokeilut ankkain parissa tähän jäävät, ja jos lisää on tulossa, olisi ainakin kiva nähdä myös Castyn itsensä piirtämiä ankkoja. Mutta kuten todettua, "mahdollisimman vähän ankkoja, mahdollisimman paljon Mikkiä" on minun toiveeni.
Yllätysmomentti (Vitaliano-A.Pastrovicchio) — Varsin vaisu tarina Vitalianolta, selvä pettymys. Juoni on aikamoista höttöä, Sisu ei ole noin tyhmä. Alessandro Pastrovicchion piirroksissa ei ole moittimista, painojäljessä sen sijaan on paljonkin. Roistot ovat muuten aika eläimellisen näköisiä, hah.
Ystävyyttä täysikuun aikaan (Macchetto-De Lorenzi) — Kirjan ehdottomasti parasta antia Tuplanollan ohella. Feelgood-tarina kuin suoraan oppikirjasta. Macchetto osaa nämä.
Rentoutusta kerrakseen (Mainardi-Limido) — Ihan kelpo vitsi.
Aito ja alkuperäinen Aku (Gilbert-Bancells) — Aivan kammottavaa roskaa alusta loppuun. Michael T. Gilbertin ei pitäisi saada käsikirjoittaa enää ikinä mitään. Hänen tarinansa aiheuttavat silkkaa fyysistä pahoinvointia.

Eli aika tavallinen tapaus oli tämä Taskukirja. Oli hyvää, oli keskinkertaista, oli huonoa. Ei viime aikojen parhaita kokonaisuuksia missään nimessä.
« Viimeksi muokattu: 12.03.2011 klo 01:56:10 kirjoittanut Koninkaulus »
Topolino & Orazio Cavezza

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #737 : 13.03.2011 klo 16:06:55 »
Juniorin ansiosta näitä on tullut taas luettua, ankat ei ikinä ole oikein aiheuttaneet muuta kuin vaivaantuneisuutta, mutta itse olen oppinut pitämään näistä tuoreista italialaisjutuista.
Tuplanolla tarinan jaksoi lukea läpi ja siinä oli ajoittain oivallustakin, muu oli aika perusankkaa, itseeni ei ole pahemmin koskaan napannut ankkain väkinäinen "huumori".

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
« Vastaus #738 : 13.03.2011 klo 16:29:31 »
Aikoinaan ne Taikaviitta-tarinat olivat suurta juhlaa kun niitä tuli harvemmin ja kai ne olivat myös keskimäärin parempia (eka Taikaviitta-taskari oli toki huippu mutta kyllä ne myöhemmätkin...)
Nykyäänhän ne ovat tosiaan aikamoista pakkopullaa vaihteluvälillä todella huono-ihan luettava. Tosin olen huomannut että niissä tarinoissa joista olen enemmän pitänyt on yleensä ollut tekijänä Lucio Leoni, Emanuela Negrinin kanssa tai ilman.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #739 : 17.03.2011 klo 21:58:23 »
Täytyypä nyt antaa positiivista palautetta nimenomaan tämän kuun Tuplanollan käsikirjoittaja Boscolle. Tarina oli taattua tuplanolla-laatua, itseään toistavaa, mutta viihdyttävää. Pidän tarinasarjan tyylistä pitää normaalit ankkalinnan porukat sivurooleissa. Hannun vedätys ja Hansun sekä Iineksen esiintymiset jäivät lyhyiksi, mutta sitoivat juonikoukeroita yhteen ja agenttimaailmaa perusankkamaailmaan.

Sen sijaan taiteilijoista ainoastaan D'ippolito ja Freccero hoitivat homman mielestäni kotiin kunnialla. Vaikka Mazzarello muuten onkin lahjakas taiteilija, en pidä hänen lapsellisesta tyylistään, se ei sovi mielestäni ollenkaan tupliksen vauhdikkaaseen vakoilumaailmaan, jossa pyssyt ovat isoja ja naiset hemaisevia. Verratkaapa Mazzarellon Kia K:ta Frecceron ja D'ippoliton näkemykseen. Urbano taas ei osaa piirtää ollenkaan. Taustat ovat tuhat kertaa yksinkertaisempia ja henkilöhahmot kummallisen näköisiä (Varsinkin Aku ja Kia K). Puuttuvaa vauhdin tunnetta yritetään korvata vauhtiviivoilla ja pölypilvillä. Katsokaa vaikka sivun 56 "takaa-ajoa". Yksityiskohtien puuttuminen käy hyvin ilmi tarinan kohdasta, jossa alkaa Frecceron osuus. Urbano koittaa lisäksi piilottaa huonot piirtäjänlahjansa lähikuviin, joita tarinan ruuduista on yli puolet. Kun tarvii piirtää vain osa hahmoista ja taustoista, on perspektiivivirheet, henkilöiden  asentojen ja anatomian virheet helpompi piilottaa.

Mazzarellon tapauksessa (lähinnä siis  näkemys Kia K:sta) piirrokset eivät häiritse/pilaa tarinaa, mutta Urbanon tapauksessa ne sen tekevät. Tarina on silti kokonaisuutena erinomainen, ja näitä pitkiä tarinoita pitää ehdottomasti saada lisää!
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #740 : 24.03.2011 klo 22:04:49 »
Huhtikuun taskarin 376 "Aikahyppy" sisältö indeksoituna hollannin taskarissa:

http://coa.inducks.org/issue.php?c=nl%2FPO3+184

Ei näytä sisällön ja tekijäkaartin puolesta miltään klassikolta, mutta voihan tuo 80-sivuinen PK-koodattu taikistarina yllättää positiivisestikin.

Huhtikuussa onkin sitten taikaviitattoman maaliskuun jälkeen kolme eri uutta opusta myynnissä, joiden kannessa viittasankari komeilee, kun uusintapainos 139:stäkin tuli myyntiin.

Onko muuten Aikakone-pokkarisarja nyt sitten myös kuopattu, kun ei ole näkynyt aikoihin uutta?

Janne

• Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #741 : 24.03.2011 klo 22:20:40 »
Menin sitten ostamaan tuon uusintataskarin. Enkä oikein tajua miksi. Kaipa sen takia, kun siinä on Carpia, mutta oli sekin tarina pilatu karmealla värityksellä kuten myös pokkarin Taikaviitta-tarina. Ilkiääkö tuota edes lukea?

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #742 : 24.03.2011 klo 22:28:11 »
Joo, todella karun näköistä oli jälki. Ja tarinoidenkin taso näytti Carpia lukuunottamatta heikolta...

akuankka1313

• Huomenta.
  • Jäsen
  • Pöytä osaa puhua
« Vastaus #743 : 25.03.2011 klo 11:15:21 »
Leonin ja Negrinin uutta taikisseikkailua onkin jo odotettu. Toivottavasti on sitä taattua laatua mitä ennenkin. :)

Muutoin tekijöiden osalta tuo taskari näyttää kyllä melko ankealta.
Huomenta.

OP

• Vieras
« Vastaus #744 : 25.03.2011 klo 16:08:42 »
Huhtikuun taskarin 376 "Aikahyppy" sisältö indeksoituna hollannin taskarissa:

http://coa.inducks.org/issue.php?c=nl%2FPO3+184

---

Onko muuten Aikakone-pokkarisarja nyt sitten myös kuopattu, kun ei ole näkynyt aikoihin uutta?

Ei näytä hääppöiseltä taskarilta. Ainoat kaksi asiaa mistä voin sanoa pitäväni tuon perusteella, on Andersenin kuvittama tarina ja Taikaviitta (ainakin toivon jälkimmäisen kohdalla niin...).

Eikös vuoden ensimmäinen Aikakone ole yleensä ilmestynyt loppukeväästä, joten ei kai sarja loppunut ole? Vai muistanko sitten väärin. Toivottavasti sarja jatkuisi pitkään, olen siihen nimittäin hyvin tyytyväinen ankallissarjana.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #745 : 26.03.2011 klo 14:05:44 »
Huomasitteko muuten että uusimmassa minitaskarissa oli mm. Tito Faracin ja Fabio Celonin Musta-Pekka tarina. Pari Mikki-tarinaa näyttivät myös laadukkailla. Celonilta ja Ciminolta oli myös Ankka-tarina. Mielestäni tuo Celonin kynänjälki muistuttaa Motturaa. Hienon näköistä settiä erityisesti tuossa Pekka-tarinassa.

Henendo

• Jäsen
  • Kunnia myös hiirimestareille!
« Vastaus #746 : 05.04.2011 klo 17:52:07 »
Arvostelu Aku Ankan taskukirjasta 376 Aikahyppy:

Andrea Frecceron kansi on joutunut pienen väritysmokan kohteeksi. Eipä siinä mitään, silmään se vain hieman aluksi pistää.
Joidenkin tekijöiden kohdalla näyttäisi siltä, ettei uutteruus kohtaa läheskään aina laatua. En muista Pat & Carol McGrealilta yhtäkään hyvää sarjaa lähiajoilta. Joitakin mainioita muistuu mieleen 2000-luvun alkuvuosilta. Kosmisen viisauden kiikun on taiteillut Flemming Andersen, jonka nykytyyliä olen aikaisemminkin moittinut. Tämän tarinan piirrokset vaikuttavat vielä tavallistakin tylsemmiltä. Johtosarja ei siis ansaitse aplodeja niin juonen kuin piirrostenkaan osalta.
Täytyy sanoa, että parivaljakko Emanuela Negrin & Lucio Leoni kuuluu nykypäivän Taikaviitta-seikkailujen tekijöiden ehdottomaan tähtikaartiin. Tähän kirjaan heiltä on saatu nykymittapuulla pitkä tarina, Taikaviitta ja ajankumous. Tarinan roisto on tuttu jo aiemmistakin Taskareista ja tyypilliseen tapaan nimi on muuttunut matkan varrella. Piirrokset vaikuttavat välillä liian täyteen ahdetuilta eikä juonikaan onnistu murtautumaan tekijöidensä parhaimmistoon. Joudun valitettavasti lyttäämään sarjan tavanomaisen kastin joukkoon.
Riccardo Secchin ja Lorenzo Pastrovicchion tarina kantaa osuvasti nimeä Sietämätön keveys. Alkuun sujuva tarina muuntautuu lopun lähestyessä sietämättömäksi kärsimykseksi. Tarina sai lukijassa aikaan "Mitä ihmettä?" -efektin ja toivomaan sarjan pikaista päättymistä. Pastrovicchion piirrokset lisäävät vatsanväänteitä.
Mikki Hiiri ja kapteeni Kiisken salaperäinen sähke toistaa samaa kaavaa kuin edellinen. Rodolfo Ciminon ja Alessio Coppolan tuotos antaa odottaa parempaa, mutta ei lopulta suo mitään hyvää. Ciminon ankalliset seikkailut eivät ole muistaakseni ikinä palaneet näin pohjaan.
Hansu ansaitsee leipänsä on ensimmäinen N.A.M.-agenttitarina ikinä. Tarinan jatko-osia on julkaistu aiemmissa Taskareissa. Ensiseikkailu ei yllä niiden tasolle, mutta ei ole huonokaan. Riccardo Secchi ja Lara Molinari vastaavat tarinasta. Tässä sarjassa ollaan vielä siinä vaiheessa, kun Molinarin piirrokset olivat suorastaan herkullisia.
Bruno Concinan ja Valerio Heldin Milla-tarina Katala kiilloke kulkee keskikastin kultaista keskitietä. Ei erityistä moitittavaa, mutta ei kehuttavakaan.
Etsivä Kaasilta on Sisu hukassa Carlo Panaron ja Giorgio Di Vitan vanhaa vitsiä toistavassa yksisivuisessa. Jotkut tekijät saavat vanhoista vitseistä hyviäkin yksisivuisia, tämä parivaljakko ei.
Gorm Transgaardin ja Massimo Fecchin tarinassa Iines on Tähtitoimittaja. Piirun verran keskitason alapuolelle sujahtava sarja onnistuu antamaan Fecchin tavallista taitavammilla piirroksilla hieman loistetta.

Yhteenveto: Ehdoton pettymys. Erityisesti Negrinin ja Leonin Taikaviitalta odotin paljon enemmän. Sisäinen valittajani sai iskulle hyvän ponnahduslaudan tämän kirjan antimien myötä.

Ensi kuussa: Tuplataskari Seitsemän meren kauhu. Toivottavasti luvassa ei ole jälleen puuduttavan tavanomaisia merirosvotarinoita.

Koninkaulus oli siis ilmeisesti jo joulukuussa oikeassa.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #747 : 05.04.2011 klo 20:15:41 »
Mielestäni tuon toukokuun tuplataskarin kansi on tyylikäs. Siitä tuli ihan mieleen vanhat taskarit, joissa Roope/Aku oli pukeutunut erikoisemmin ja poseeraa kannessa (esim. Roope Suuri, Ritari Peloton tai Aku Urhokas). Ainainen kansikuvapoika Taikaviitta vaan on niin tylsä ja loppuunkaluttu. Toki taskarin 41 kansi oli yksi tyylikkäimmistä aikoinaan, koska Taikis oli silloin uusi juttu. Viime vuoden hienoin kansi mielestäni oli joulukuun taskarissa Kuuhullut.
« Viimeksi muokattu: 05.04.2011 klo 22:38:54 kirjoittanut Miqz »

Janne

• Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #748 : 05.04.2011 klo 21:48:39 »
Uusimmassa taskarissa Negrin ja Leonin Taikaviitta kiinnosti etukäteen ainoana tarinana. Vaan olipa pahasti pikselöitynyt, hyhhyh. Kauppaan jäi. Olipa helpotus kuulla, että myös kerronnallisesti oli toivomisen varaan, joten mitään mestariteosta ei ole menty pilaamaan.

Henendo

• Jäsen
  • Kunnia myös hiirimestareille!
« Vastaus #749 : 06.04.2011 klo 15:45:14 »
Mielestäni tuon toukokuun tuplataskarin kansi on tyylikäs. Siitä tuli ihan mieleen vanhat taskarit, joissa Roope/Aku oli pukeutunut erikoisemmin ja poseeraa kannessa (esim. Roope Suuri, Ritari Peloton tai Aku Urhokas).
Juu, mutta tässä kannessa ainakin minua riepoo se, että Aku on puettu Pirates of the Caribbean -elokuvien Jack Sparrow'n tyyliin. En pidä itse elokuvista/hahmosta, enkä siitä kuinka Disneyn näyteltyjä elokuvia on alettu tuputtamaan Ankka-julkaisuihin. Piirrettyjen tuputuksen vielä ymmärrän.