Kirjoittaja Aihe: Puutteesi sarjakuvayleissivistyksessäsi?  (Luettu 19984 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
Re:Puutteesi sarjakuvayleissivistyksessäsi?
« Vastaus #60 : 14.10.2004 klo 13:07:16 »
Prattin ja Manaran yhteistyönä tekemästä Intiaanikesästä olen kuitenkin tykännyt, joten olisi varmasti hieno juttu, jos Manara olisi hoitanut noidenkin kuvittamisen.

No nyt jotain rajaa! Tuo on vähän kuin väittäisi, että Barksinkin klassikot olisivat parempia mikäli Vicar olisi piirtänyt ne. Mainosmies Milo Maneeri ja taiteilija Hugo Pratt painivat aivan eri sarjoissa.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

KH

• Vieras
« Vastaus #61 : 18.10.2004 klo 18:14:02 »
Se Jimmy Corrigan Smartest blaablaa jäi myös minulta lukematta. Ei jaksanut. Tarina ei liikkunut yhtään mihinkään

Ptruu mäessä!  :P  Se on pakko hyväksyä, jos kerrontatapa ei vain houkuttele sinua keskittymään lukemiseen -- mutta ei sellaista väitettä, että tarina "ei liikkuisi yhtään mihinkään". Ajattele nyt: tapahtumiahan opuksessa piisaa sentään sadan vuoden ja kolmen sukupolven ajalle...  Ja toisaalta: jos yritit kertoa, että tarina ei liikkuisi tarpeeksi vikkelään -- kuis sitten sekin lyhykäinen sivupari, jonka aikana ehditään kertoa mestarillisen innovatiivisesti jotakuinkin sadan vuoden tapahtumat?

Tosin se oli vieläkin mestarillisempi alkuperäisen irtonumerolehden yhtenä sivuna, siis ennen pilkkomista kahdeksi matalammaksi albumisivuksi. Tuolloin joutui oikeasti pudistelemaan päätään ja hämmästelemään asiaa varmaan parinkymmenen minuutin ajan, ennen kuin saattoi uskoa sen todeksi. Harmi, ettei netistä tunnu löytyvän juuri tuota sivua, mutta tyylistä kertoo uusille uteliaille hieman simppelimpi (sic!) toinen esimerkki...

Ai niin, ja entäs kun näin avuliaita juonitiivistyksiäkin annetaan vähän väliä?

Huomatkaa myös, että kyse ei ole pelkästä "angstitaiteesta", sillä hienosti piirretyt supersankaritkin ovat sopassa mukana  ;)

sasi04

• Jäsen
« Vastaus #62 : 22.10.2004 klo 14:59:44 »
Joo-o..

- Corto Malteseen olen tutustunut sen verran että katsoin piirrettyä leffaa parin minuutin ajan Canalilta. Sarjakuvana en ole nähnyt ikinä.

- Manga-tyylistä en pidä ollenkaan joten sarjakuvat on jäänyt lukematta. Jätän piirretytkin katsomatta, yök.

- Marvelin tuotannosta tiedän vain Hämiksen, Supermanin, ja onko Mustanaamio? Näitä olen lukenut vähän joskus pentuna. Ryhmä X? Olen lukenut yhden albumin.

- Suurin osa mistä puhutte tällä keskustelupalstalla menee minulta täysin ohi. Siksipä vastailen ja kirjoittelen tänne niin vähän  ;)

Summa summarum: sarjakuvatietämykseni, varsinkin toimintasarjakuvasta, on surkea. Jos minulta odottaa johonkin ketjuun vastausta, se koskee tod.näk Asterixia, Aku Ankkaa, Lassi&Leeviä, Anu&Anttia tai Valhallaa. Mutta sentään jotain: Trivial Pursuitin kysymyksiin ei paljon muuta tietämystä tarvitakaan kuin Akun ja Asterixin, ei siellä ikinä kysytä mangasta :)

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #63 : 22.10.2004 klo 16:05:38 »
- Marvelin tuotannosta tiedän vain Hämiksen, Supermanin, ja onko Mustanaamio? Näitä olen lukenut vähän joskus pentuna. Ryhmä X? Olen lukenut yhden albumin.
Kröhöm. Siis Superman (Teräsmies) on DC yhtiön ja Mustanaamio on...öö...en tiedäkään kenen nykyisin, mutta ainakin DC:kin on sitä julkaissut.

Lainaus
- Suurin osa mistä puhutte tällä keskustelupalstalla menee minulta täysin ohi. Siksipä vastailen ja kirjoittelen tänne niin vähän  ;)
Mutta esim. tämä ja varsinkin se toinen sarjakuvasivistystä koskeva ketju onkin erinomainen apu tähän.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

sasi04

• Jäsen
« Vastaus #64 : 22.10.2004 klo 16:16:03 »
Weltsu kirjoitti:
Lainaus
Kröhöm. Siis Superman (Teräsmies) on DC yhtiön ja Mustanaamio on...öö...en tiedäkään kenen nykyisin, mutta ainakin DC:kin on sitä julkaissut.

Eli siis Hämis meni vain oikein, hyvä minä!!  ;D Tässä yksi todiste surkeasta toimintasarjakuvatuntemuksestani...

Lainaus
Mutta esim. tämä ja varsinkin se toinen sarjakuvasivistystä koskeva ketju onkin erinomainen apu tähän.

Taidan vaan pysytellä tutuilla alueilla eli mm. Asterixin maailmassa... Huom! Tilanne olisi ehkä toisin jos viihtyisin paljon kirjastossa, mutta en ole käynyt kirjastossa yli 3 vuoteen...  ;)

Tietystihän albumeita voisi ostella, mutta rahaa tarvitsee tärkeämpiinkin ostoksiin, eikäsäilytystilaakaan ole hurjasti. Omistamani yli 160 albumia vie jo melkoisesti tilaa.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #65 : 22.10.2004 klo 16:19:03 »
Ei se mitään. Monet itse asiassa sekoittavat sankarit ja niiden kustantajat keskenään. Tässä yhtenä päivänä jouduin koulussa puuttumaan opiskelutovereideni puheeseen, kun pitivät Spawnia Marvelin sankarina. Pidin heille sitten pienimuotoisen esitelmän Spawnista ja sen kustantajasta Imagesta.

Mutta kirjastoon kannattaa mennä. Sieltä löytyy paljon eikä maksa mitään.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • /* You are not expected to understand this. */
« Vastaus #66 : 23.10.2004 klo 10:26:50 »
Pidin heille sitten pienimuotoisen esitelmän Spawnista ja sen kustantajasta Imagesta.

Tuon olisin halunnut kuulla!  ;D
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

Jukka Koivusaari

• Jäsen
« Vastaus #67 : 23.10.2004 klo 15:54:44 »
"entäs Feenix-saaga ja Millerin DD ja mussunmussun",

Hevenu shalom ? ???
Merkava galil yad vashem ?

Joo nää watchbladet spawmenit ja x-byrnet on ihan täyttä hepreaa.

Siitä sivistyslistasta olen lukenut 13  -19  jos lasketaan toinen osa saman tekijän samaa sarjaa. Reilu pari tusinaa , jos lasketaan ne mitä olen vähän vilkaissut.
Mausia, sin cityä ja muistaakseni yhtäkään Blueberryä en ole lukenut loppuun .

Olen juntti ja ylpeä siitä 8)

Luupäät olen kuulemani perusteella varmuuden vuoksi kiertänyt toistaiseksi tarkoituksella syystä, josta toivottavasti kuullaan lähikuukausina lisää. Saattaa olla turha varotoimi mutten viitsi ottaa riskiä, että joutuisin kahlitsemaan luovuuttani piilotajuisten plagiaattien pelosta..

Kuka muuten on se Gaiman ja mitä ihmeellistä se on tehnyt  kun monet siitä niin kouhkaa ?

Ja hävettää myöntää etten ole vieläkään saanut luetuksi "lintuja ja meriä", vaikka päätekijän juoksupoika istui 12 vuotta viereisessä pulpetissa :-[
----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

TuomasTee

• Itse hilpeys
  • Jäsen
« Vastaus #68 : 24.10.2004 klo 17:51:34 »

Itse en ole lukenut yhtäkään Corto Maltese -albumia.

Corto Maltese tuli ensimmäisenä mieleen kun ketjun otsikon näin. Myös manga on jäänyt ihan vieraaksi. Ehkä korjaan sarjakuvasivistykseni puutteet jossain vaiheessa, ehkä en.
"Alakuloisuutta mutta myhäilyjä."

Steikki

• Jäsen
  • Aika matelee kuin etana voissa paistettuna!
« Vastaus #69 : 25.10.2004 klo 18:43:12 »
Jou!

Uutena käyttäjänä syöksähdän keskusteluun. Olisin luultavasti reputtanut pakollisen oppimäärän sarjakuvista, sillä aika moneen listalla olleeseen sarjakuvaan en ole tutustunut (vielä).

Tosin kaikki toivo ei ole vielä mennyt, koska monet tekijöiden nimistä olivat tuttuja. Mutta mistäköhän yhteyksistä?
"- Suomeen mahtuu monta ihmeellistä asiaa.
- Joo. Järvimaisemat, Pispalan portaat ja se pohjalainen maalaiskunta, jonka alueella on yli 20 pesäpallokenttää."

Leikas

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #70 : 01.01.2005 klo 01:17:31 »
-Watchmen (Joskus  nuorempana kirjastossa tuli silmäiltyä, mutten ottanut mukaan)  Varmaankin tutustumisen arvoinen, kun monet sitä tuntuvat täällä kehuvan.  Pitänee pistää tilaukseen amazonista.

- Witchbalde & spawn ( vai onko se whichblade), ei yksinkertaisesti ole kiinnostanut -Näin joskyus spawn leffan ja mieleen tuli toxic avenger tms.)

Hege

• väsähtänyt
  • Jäsen
Re: Puutteesi sarjakuvayleissivistyksessäsi?
« Vastaus #71 : 29.01.2005 klo 16:18:35 »
btw.. kuka luokittelee jonkun yleissivistykseen kuuluvaksi?     :o

Me määrittelimme ne ketjussa http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=1692.0
But pride -  where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.

tompelo

• Jäsen
  • Fakta on vain jähmeä mielipide.
« Vastaus #72 : 29.01.2005 klo 17:21:28 »
Talo Bronxissa pitäisi varmaan lukea joskus....
Yhtään haukkua en siitä kirjasta ole tähän päivään mennessä kuullut.

KH

• Vieras
« Vastaus #73 : 31.01.2005 klo 12:09:50 »
Hahaa! Jos joku ei vielä ollut vakuuttunut sarjakuvasivistymättömyydestään, menköön tuonne testiin: www.tcj.com/tcjquiz/