Kirjoittaja Aihe: Puutteesi sarjakuvayleissivistyksessäsi?  (Luettu 19960 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jouni Ahola

• Jäsen
Re:Puutteesi sarjakuvayleissivistyksessäsi?
« Vastaus #45 : 12.10.2004 klo 16:57:53 »
Äääh.. Aukkoja on meitillä sarjakuvayleissivistyksessä enemmän kuin fakiirin housuissa. Luupäitä tunnutaan mainostavan joka toisessa aiheessa täällä, ja se mitä näin kirjakaupan hyllyllä näytti ihan mielenkiintoiselta, mutta kun ei kirjastosta löydy ja rahaa ei raaski tuhlata niin lukemattahan nekin on jäänyt...
     Sama Corto Maltesen kanssa.. Tämän kanssa en ole päässyt kansia pidemmälle. En edes tiedä mistä ne kertovat. :( Ennakkoluuloja kyllä riittää, mutta olen vakaasti päättänyt jättää ne huomiotta.

Will Eisneriä koko maailma tuntuu kehuvan, mutta vaikka kirjastossa muutama ukon albumi onkin, ei ole innostanut, ei. Olen tylsä.

Ja sitä paitsi enhän minä edes tiedä muita sarjakuvia jotka voisivat kuulua yleissivistäviin teoksiin. Mitä se kertoo sarjakuvallisesta sivistyksestäni? :'(

Olen Marvel-sukupolvea. ;D

puro

• Multirajoitteinen
  • Jäsen
  • Ei se siitä suttaannu.
« Vastaus #46 : 12.10.2004 klo 17:02:30 »
Olen Marvel-sukupolvea. ;D

Kuten niin moni meistä, mutta näköjään vanha koirakin oppii uusia temppuja... ;)

-P.

Justus

• Jäsen
  • Ralf on Kuningas
« Vastaus #47 : 12.10.2004 klo 18:10:40 »
Onnekseni Espoon ja PK-seudun kirjastoista ja divareista nykyään saa aika hyvin sarjakuvia, joten suuria puutteita ei ole. Ainoa mitä voisi lukea on Korkeajännitys. Olen toki lukenut niitä aika lailla nuorempana mutta nyt ei ole tullut luettua. Jotain Blueberryä tai Tex Willeriä en usko haluvani lukea koska lännentarinat eivät kiinnosta paitsi jos niissä on huumoria, eli Lucky Luke ja Cocco Bill. Sota kiinnostaa historiansa vuoksi.

Paalujuntta

• Vieras
Sotahistoriaa...
« Vastaus #48 : 12.10.2004 klo 18:22:00 »
Noh, Blueberryn nuoruus -tarinat sijoittuvat Yhdysvaltain sisällisotaan (tosin kyseessä ei ole paras Blueberry-sarja).

Jora

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #49 : 13.10.2004 klo 00:30:09 »
Älkää missään nimessä lukeko ensimmäisenä Blueberryn nuoruuksia, sillä niissä ei ole mitään hyvää. Itse pääsarjan kimppuun vaan, minulle (länkkärinewbielle) ne ainakin maistuivat.

W

• sarjakuvaduunari
  • Jäsen
« Vastaus #50 : 13.10.2004 klo 08:03:36 »

Selityksiä kiitos!

Jos olisi vertailukohta. Eli mikä on parasta mitä kaverisi tietää?

Täysin ryhmä-x friikki. Ei lue mitään muuta. Valitettavasti. Olen ehdottanut muitakin sarjakuvia kuten Luupäitä. Ei ole kuullemma aikaisemmin kuullutkaan niistä :P

Tuukka

• Vaivainen
  • Jäsen
  • Words of wisdom ->
« Vastaus #51 : 13.10.2004 klo 09:24:05 »

Selityksiä kiitos!

Jos olisi vertailukohta. Eli mikä on parasta mitä kaverisi tietää?

Täysin ryhmä-x friikki. Ei lue mitään muuta. Valitettavasti. Olen ehdottanut muitakin sarjakuvia kuten Luupäitä. Ei ole kuullemma aikaisemmin kuullutkaan niistä :P

Eikös tuo nyt ole aika selvää. Makuasia. Jos on tottunut trikoopukuisten miesten ja naisten keskinäisiin taisteluihin rinnakkaisuniversumeissa ja ties missä, saattaa vähän tuo Corto vaikuttaa hieman oudolta. Sellainen rento sivellinjälki näyttää monen sarjakuvafriikin silmissä varmasti aivan liian suttuiselta. Itsekin vierastin aluksi :)
<- Klikkaa, tsekkaa ja kommentoi :)

Paalujuntta

• Vieras
« Vastaus #52 : 13.10.2004 klo 11:35:26 »
Älkää missään nimessä lukeko ensimmäisenä Blueberryn nuoruuksia, sillä niissä ei ole mitään hyvää.

No, jos historiallisen sotasarjakuvan vaihtoehtona esitetään Korkeajännitys, niin kyllä Blueberryn nuoruus -albumit tarjoavat varsin kilpailukykyistä laatua. Toki kyseessä on itse pääsarjaan verrattuna rip-off.

Ja makuasiathan todella ovat makuasioita. Itse olenb jo aikapäivät yrittänyt luopunut yrityksistä opettaa Corto Maltesen tai minkään muunkaan laatusarjakuvan hienouksia epäilijöille tai tolvanoille. Sarjakuvan lukemista ei voi opettaa väkisin sen enempää kuin pakkoruotsiakaan.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #53 : 13.10.2004 klo 21:46:35 »
Mulla Cortossa tökkii kuvitus. Se voi hyvinkin toimia oikein loistavasti, kun vaan alkaisi lukemaan, mutta ainakin mulle se asettaa hirmuisen kynnyksen aloittaa lukemaan tai edes lainaamaan yhtäkään Cortoa.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

FreakyMike

• Taideseppä
  • Jäsen
  • weird bastard
« Vastaus #54 : 14.10.2004 klo 00:39:42 »
Mulla on sama juttu. Olen pitänyt parin Corto Maltese tarinan juonesta hyvinkin paljon, mutta se piirtotyyli on aina vähän tympäissyt.

Prattin ja Manaran yhteistyönä tekemästä Intiaanikesästä olen kuitenkin tykännyt, joten olisi varmasti hieno juttu, jos Manara olisi hoitanut noidenkin kuvittamisen. Moebiuskin olisi ihan loistava tyyppi siihen hommaan.
Sarjakuvat: [ www.saunalahti.fi/~wfan/comixfreak ] - Kuvataide/esineet: [ http://astalo.deviantart.com ]

W

• sarjakuvaduunari
  • Jäsen
« Vastaus #55 : 14.10.2004 klo 09:56:37 »
Juu minä muistan elävästi ala-asteella, kun vain Jim Leen ryhmikset olivat sitä ainoaa oikeaa sarjakuvaa.
Kun itse tutustuin Prattiin niin se oli SE kuvitus mikä minua veti puoleensa ja tarinat ovat tietenkin mahtavia.
Pitänee varmaan lisätä tähän ketjuun liittyen, etten ole lukenut yhtään Akiraa. Johtunee siitä ettei meidän kaupungin kirjastosta löydy ykkös osaa ja anime leffa oli sen verran pelottava että... :P

Ystäväni saa muuten joksikin aikaa jäädä ilman minun suosituksia. On jo tarpeeksi työtä, kun yritän saada pikkuksiskoa lukemaan jotain muutakin, kuin akkaria ja witchiä.

Paalujuntta

• Vieras
« Vastaus #56 : 14.10.2004 klo 10:12:55 »
Joo, pakko todeta että Prattin piirrosjäljen mollaaminen on minullekin täysin käsittämätöntä: kaikessa rosoisessa luonnosmaisuudessaan se todella ekspressiivistä, elävää ja komeaa. Manarasta en pidä piirtäjänä alkuunkaan, eikä Manara-Pratt-yhteisprokkisten käsikirjoituksetkaan ole mielestäni läheskään Prattin parhaita.

Joku voisi tietysti sanoa tähän taas pari itsestäänselvyyttä makuasioista...

Jukka

• Jäsen
« Vastaus #57 : 14.10.2004 klo 11:17:56 »
Mulla Cortossa tökkii kuvitus. Se voi hyvinkin toimia oikein loistavasti, kun vaan alkaisi lukemaan, mutta ainakin mulle se asettaa hirmuisen kynnyksen aloittaa lukemaan tai edes lainaamaan yhtäkään Cortoa.

Kyllähän tuon tavallaan ymmärtää, jos on tottunut sliipatumpaan ja viimeistellympään jälkeen. Ja ne makuasiatkin tietysti.
Kyllä minullakin suurin osa perinteisen  supersankarigenren edustajista herättää heti hylkimisreaktion jos toisenkin. Byrne ei juuri nappaa, vaikka moni neroksi kehuukin.

Pratt ja Jose Munoz taas ovat niitä mestareita, joiden tyylistä monet sanovat heti että onpa huonosti piirrettyä sarjakuvaa, vaikka eihän se vähimmässäkään määrin sitä ole.
Corto Maltese ja Alack Sinner rulettaa.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #58 : 14.10.2004 klo 11:43:14 »
etten ole lukenut yhtään Akiraa.

Lieneekö tuo sitten kamala puute. Itse luin pari osaa, ja kyllästyin. En vaan jaksanut niitä salaliittoja, juonitteluja jatkuvia räjähdyksiä ja ties mitä kaikkia yliluonnollisia ESP-juttuja... Ja se elokuvakin oli puuduttavin katsomiskokemus aikoihin. Sarja huonosti rytmitettyjä räjähdyksiä. Olipa rajua.
Paljon muuta mangaa on tullu kyllä toki luettua.

Timo

Ruzaccho

• Teol. yo, medianomi
  • Jäsen
  • Et in Arcadia ego...
« Vastaus #59 : 14.10.2004 klo 12:29:58 »
Tietokoneavusteisesti väritetyt & varjostetut viimeisen vuosikymmenen aikana ilmestyneet supersankari- ja rymistelysarjakuvat ovat jääneet lukematta. Joskus olen yrittänyt selailla vaikka jotain Witchbladea – lukuelämys rajoittui painovoimaa vastustavien rintarauhasten tuijottamiseen.

Oikeasti en vain osaa lukea sarjiksia, joissa hahmot hukkuvat yliraskaisiin väripintoihin, valtaviin aukeamakokoisiin kuviin ja ei-mitään-logiikkaa noudattaviin ruutujakoihin. Liian levotontako?

Supersankarigenressä olen jäänyt 70-80-luvun Teräsmiesten maailmaan. Joitakin pätkiä on julkaistu esimerkiksi Mustanaamion kylkiäisinä, mutta...

Eurooppalaiset (ja suomalaiset) sarjakuvat ovat kohtuullisesti hallussa. Siis ainakin ne, joita Suomesta löytää edes jommallakummalla kahdesta äidinkielestämme, suomeksi tai englanniksi.

Aivan uusimmat ovat tietysti vähän hakusessa, mutta valitettavasti isossa kaupungissa ei saa uutuuksia lainaan yhtä kivuttomasti kuin pikkukaupungissa.