Ei tuolla kyllä kaikki ole public domainia.
Tässä tosiaan hämärtyvät itse kultakin rajat sen suhteen, mikä sinne ilmaislaariin kuuluu.
Ei ainakaan minulle ole selvää, eikä sen enempää asiantuntijuutta kuin intoakaan selvittää, mikä materiaalista on public domain -käytön piirissä.
Yhdysvalloissa julkaisuoikeus ei ole kytköksissä muihin tekijänoikeuksiin (kuten tavaramerkkioikeus ja lisenssioikeudet). Oikeuksienomistaja voi myöntää vanhojen sarjakuvien julkaisuoikeuden yhdelle ja lisensoida uusien sarjakuvien tuottamisen eri yritykselle.
Tähän liittyen taitettiin peistä, kun Dynamite Entertainment julkaisi sarjakuvasovituksensa ensimmäisestä, public domain -käytön piiriin ikääntyneestä, Burroughs-romaanista. Tarzan sen sijaan on rekisteröity tavaramerkki, jota ei luvatta käytetä. Siten sarja julkaistiin nimellä "Lord of the Jungle".
"Captain Marvel", kuten sarjakuvafoorumilla tiedetään, on Marvelin tavaramerkki ja alkuperäinen hahmo itsessään on DC:n käsissä. Kenelle kuuluu julkaisuoikeus alkuperäisiin Fawcett-sarjoihin vai onko se nyt public domainin piirissä on eri kysymys, johon minä en osaa vastata.
Kirjoja on parhaimmillaan naputettu käsin public domain -jakelua varten, koska digitalisointia tehneet eivät ole olleet varmoja miten laki tulkitsee, jos sivut ykskantaan skannataan. Sarjakuvaa ei käsin naputtamalla digitalisoida.
(Toki moderni opiskelija tuntee kynäskannerit, jotka tunnistavat tekstin eivätkä naputtele mitään käsin, mutta ei sivuraiteilla.)