Kirjoittaja Aihe: Tintti ja minä  (Luettu 6123 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tompelo

• Jäsen
  • Fakta on vain jähmeä mielipide.
Tintti ja minä
« : 05.10.2004 klo 20:33:12 »
Juurin äsken nähdyissä Nelosen kahdeksan uutisissa oli juttua Tintti-sarjakuvien poliittisista taustoista sekä Tintti ja minä-nimisestä elokuvasta.

Tanskalainen Anders Østergaard on tehnyt Tintti-sarjakuvien poliittisesta sisällöstä ja Hergéstä kertovan dokumentin vuodelta 1971 peräisin olevien Hergén haastattelujen pohjalta. Elokuva kertoo kuinka Tinteissä on nähty lukuisia oikeistolaisia mielipiteitä.

Esimerkkinä uutisissa mainittiin tietenkin Tintin matka Neuvostoliittoon ja kyseisen sarjakuvan ilmeinen bolshevikki-vastaisuus.  Myös kerrottiin Tintin käsittelemästä Natsi-saksasta ja ilmeisesti jostain on löytynyt myös juutalaisvastaisia mielipiteitä. Hergén haastattelun mukaan hän kuitenkaan ollut antisemitisti tästäkään huolimatta. Ehkä selvemmin sarjiksissa esillä olevasta rasismista vähintäänkin oikeutetusti mainittiin myös. Kaikille varmaan muistuvat mieleen Tintin Afrikan seikkailujen tyhmät alkuasukkaat...

Kaikki tämä on kohtuullisen arvattavaa jos ottaa huomioon, että Tintti ilmestyi alunperin oikeistolaisessa lehdessä.

Eli tällainen juttu oli telkussa.

Mielipiteitä! Onko näissä jutuisssa mitään perää vai ovatko Tintissä nähdyt poliittiset ja rasistiset aiheet vain oman aikansa mielipiteitä?

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Tintti ja minä
« Vastaus #1 : 05.10.2004 klo 20:41:30 »
Tämä oli TV:ssä ja Kvaakissa jo joku aika sitten:
http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?board=4;action=display;threadid=673;start=0
(oli vielä joku toinenkin threadi).

Timo

tompelo

• Jäsen
« Vastaus #2 : 05.10.2004 klo 20:50:09 »
No eipä tästä sitten kannata enää vaahdota :)

Laitoin kyllä "tintti ja minä" hakuun, mutta niillä hakuasetuksilla ei löytynyt yhtikäs mitään.

8)

Justus

• Jäsen
  • Ralf on Kuningas
« Vastaus #3 : 05.10.2004 klo 23:50:48 »
No eipä tästä sitten kannata enää vaahdota :)
Laitoin kyllä "tintti ja minä" hakuun, mutta niillä hakuasetuksilla ei löytynyt yhtikäs mitään.

Kyseessä lienee nyt kaksi eri elokuvaa. Aikaisemmin täällä puhuttiin siitä Hergé -dokumentista, mutta tämä on uusi elokuva.

Georges Remi oli oikeistolainen, jopa fasisti. Vielä tuohon aikaan (1930-luvulla) rasismi oli kuitenkin valitettavan yleistä. Lukekaapa esim. Jules Vernen romaaneja 1800-luvun lopulta. Niissä mustat rinnastetaan apinoihin, joskin ovat vähän kehittyneempiä. Hyviä kirjoja vaikka yletön rasismi kyllä häiritsee.

Eihän se tee rasismista yhtään sen hyväksyttävämpää mutta sitä voi ymmärtää että se oli yleistä. Eihän myöhemmät Tintit olleet yhtään rasistisia, päin vastoin. Tintti pelastaa kiinalaista Tsangia vaikka henkensä uhalla sarjan komeimmassa albumissa.
« Viimeksi muokattu: 05.10.2004 klo 23:52:47 kirjoittanut Justus »

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #4 : 06.10.2004 klo 01:16:25 »
Kyllä tämä on ihan sama Østergaardin leffa. Tintin et Moi. Esitettiin FST:llä tammikuussa(ko se nyt oli).
Ihan erikseen on vielä vanhempi ranskalaisdokkari.

Timo

Paalujuntta

• Vieras
« Vastaus #5 : 06.10.2004 klo 11:38:21 »
Mielipiteitä! Onko näissä jutuisssa mitään perää vai ovatko Tintissä nähdyt poliittiset ja rasistiset aiheet vain oman aikansa mielipiteitä?

Sekä että. Jutuissa on perää, koska Herge omasi nuoruudessaan 1920- ja 30-luvuille tyypillisiä rasistisia, antikommunistisia ja juutalaisvastaisia mielipiteitä. Salaperäisen tähden konnamainen pankkiiri on ilmiselvästi juutalaiskarikatyyri.

Turha noita juttuja on moralisoida. Maailma oli silloin sellainen. Tärkeämpää on, että Tintti-fanit itse irtisanoutuvat sarjakuvan tympeistä ja vastenmielisistä arvoista. Taisihan Herge vanhemmiten irtisanoutua niistä itsekin ainakin jossain määrin. Eikös Castafioren koruissa kuvata mustalaisia ihan myötätuntoiseen sävyyn?

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #6 : 06.10.2004 klo 13:33:22 »
Nyt löysin tuon toisen aihetta käsittelevän threadin:
http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?board=3;action=display;threadid=536

Viime joulukuulta.

Timo

MarkZero

• Jäsen
« Vastaus #7 : 06.10.2004 klo 15:27:10 »
Tämä Tintti-dokumentti tulee perjantaina 8.10. elokuvateatteriin Helsingin Kino-Engeliin.

http://www.cinemamondo.fi/tulossa.php

Yleensä tämän tapaisia Cinema Mondo tuotteita on näytetty myöhemmin myös Turun Dianassa ja Tampereen Niagarassa jos oikein muistan.

Marko

tompelo

• Jäsen
« Vastaus #8 : 06.10.2004 klo 17:47:29 »
Tämä Tintti-dokumentti tulee perjantaina 8.10. elokuvateatteriin Helsingin Kino-Engeliin.

Noniin. Elokuvan nosto teattereihin on siis varmaankin syy siihen, että Nelonen teki aiheesta uutisen. Löysin elokuvan dvd:nä, mutta sen suomennoksesta en tiedä.

Justus

• Jäsen
  • Ralf on Kuningas
« Vastaus #9 : 07.10.2004 klo 10:08:52 »
No niin. Elokuvan nosto teattereihin on siis varmaankin syy siihen, että Nelonen teki aiheesta uutisen. .

Pöllökanavakin uutisoi tuosta eilen, Kaltsu katsoi kun olimme ircissä, minulla kun ei ole tv:tä tässä niin en jaksanut katsoa.

Ai sama? No hö.

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #10 : 10.10.2004 klo 16:52:40 »
Hesarin tämänpäiväisen artikkelin innoittamana päätin mennä katsomaan tämän dokkarin tänään. Siitä mitä mieltä olen kys. leffasta sitten joskus myöhemmin. Saas nähdä koska seuraavan kerran pääsen täne jauhamaan jotain sehr eksistentialisch scheissea tänne.

Siihen asti, kuulemiin, Radio Pascani lopettaa.

(ja ei, tuo "Pascani" ei ole mitään sellaista törkeää kuin luulette)

tertsi

• Vieras
« Vastaus #11 : 17.10.2004 klo 11:02:00 »
Kävin katsomassa Tintti ja minän.

Mukava pikku elokuva. Katsojiakin oli peräti kuusi . Eli jos haluaa  nähdä kyseisen elokuvan, niin kanattanee pitää kiirettä. Tuskin on enää kauaa ohjelmistossa.

Kiinnostavinta olivat kuvat Hergen työhuoneesta ja natseista Brysselissä.

Panoroinnit sarjakuvaruuduissa oli tehty huolella.

« Viimeksi muokattu: 17.10.2004 klo 11:02:49 kirjoittanut tertsi »

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #12 : 17.10.2004 klo 12:21:00 »
Mukava pikku elokuva. Katsojiakin oli peräti kuusi . Eli jos haluaa  nähdä kyseisen elokuvan, niin kanattanee pitää kiirettä. Tuskin on enää kauaa ohjelmistossa.

VAikka Tintti myy miljoonia, ei sarjakuva sinällään mediana herätä kiinnostusta. Turhapa on miettiä miksei sarjakuva yleensä käy kaupaksi.

Timo

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
Re: Tintti ja minä
« Vastaus #13 : 12.09.2005 klo 19:13:56 »
Kuten Warda meitä muistuttaa tuolla:
http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=2030.msg68821#msg68821 tulee tämä nyt suomi-tekstein TV:stä! Jip hei!

Timo

Doc Lomapäivä

• Jäsen
Re: Tintti ja minä
« Vastaus #14 : 19.09.2005 klo 17:39:19 »
Oli muuten mielettömän hyvä dokkari! En oo koskaan ollu mikää Tintti- tai Hergefani, mutta dokkari osasi olla todella mielenkiintoinen. Tällasta laatua lisää töllöön!