Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvayleissivistys: Pakollinen oppimäärä  (Luettu 75045 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
Re:Sarjakuvayleissivistys: Pakollinen oppimäärä
« Vastaus #165 : 19.10.2004 klo 18:51:38 »
Tuossapa muuten mielenkiintoinen tapaus kun jenkkiekspertit listaavat pakollisimmat sellaiset eurooppalaiset sarjakuvat, joita ei ole englanniksi ikinä käännetty.
Ja huomatkaa, otsikkona ei ole esim "hämärimmät sarjikset mitä pystytte kuvittelemaan" vaan oikeasti "absolutely indispensable for the bookshelf of any serious reader of comics"...

MÄ <3 MARK, BART & PAUL!!!

Bart muuten kirjottaa just TCJ:n mainiota Eurocomics for beginners-palstaa. Saavat kuulemma eniten hatemailia just siitä palstasta. Aika hyvin kun ottaa huomioon miten pahasti Fantagraphicsin omistamassa lehdessä dissataan mainstreamkustantajia ja -levittäjiä. Gary Groth osaa sanoa pahasti.

Bart on Kanadasta ja Paul Englannista. Ja Mark NY:stä, lasketaanko sitäkään Amerikaksi...

Itse lista oli aika hyvä mutta varmaan aika vanha? Ainakin Goblet olisi muuten taatusti listalla. Noiden miesten kirjahyllyistä löytyvät myös Tukiainen, Turunen, Hagelberg, Rope ja Rapia.  ;)
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

KH

• Vieras
« Vastaus #166 : 19.10.2004 klo 21:14:58 »
Tuossapa muuten mielenkiintoinen tapaus kun jenkkiekspertit listaavat pakollisimmat sellaiset eurooppalaiset sarjakuvat, joita ei ole englanniksi ikinä käännetty.
Ja huomatkaa, otsikkona ei ole esim "hämärimmät sarjikset mitä pystytte kuvittelemaan" vaan oikeasti "absolutely indispensable for the bookshelf of any serious reader of comics"...

Itse lista oli aika hyvä mutta varmaan aika vanha? Ainakin Goblet olisi muuten taatusti listalla.

Ehei kun siellähän se on listalla aakkosjärjestyksessä. Goblet-googletuksen (gobbledygookin?) ansiosta sivun löysinkin.

Lainaus
FRMK  (ei esim. välttämättä ota uusintapainoksia joistain palkituista ja loppuunmyydyistä kirjoistaan)

Mitä?! Niissäkään tapauksissa kun kiinnostuneita riittäisi? Millä ne tuon perustelevat? (Muulla kuin sietämättömällä elitismillä) Moisen piilottelunhan luulisi olevan artistillekin melkoinen karhunpalvelus.

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #167 : 19.10.2004 klo 22:38:56 »

Lainaus
FRMK  (ei esim. välttämättä ota uusintapainoksia joistain palkituista ja loppuunmyydyistä kirjoistaan)

Mitä?! Niissäkään tapauksissa kun kiinnostuneita riittäisi? Millä ne tuon perustelevat? (Muulla kuin sietämättömällä elitismillä) Moisen piilottelunhan luulisi olevan artistillekin melkoinen karhunpalvelus.

Niin, mä oon joskus ihmetelly samaa asiaa. Syyt on millon mitäkin: ne tekee rahalla mieluummin uusia kirjoja, niillä on niin vähän resursseja että ihmisiä ei vaan riitä tekemään, tai joskus myös pikkusen epäilen että ne on vaan ihan vähä kaoottisesti organisoituneita ;)

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #168 : 19.10.2004 klo 23:55:48 »
"sellaiset eurooppalaiset sarjakuvat, joita ei ole englanniksi ikinä käännetty. "

Mielenkiintoinen lista joo. Tarkoittaa myös sitä, että brittisarjakuva ei ole listalla (esim. Raymond Briggs ja Frank Hampson) eli kovin on Ranska voittoista. Belgia ja Saksa, Espanja ja yllättäen myös Sveitsi on mukana. Mattotti edustanee listalla Italiaa. Joka tapauksessa olisi kertakaikkisen mukavaa nähdä se herrojen 50:n lista, josta nuo jyvät on karsittu. Että onko mukana muita Barun Auringon valtatien tyylisiä tiiliskiviä? Mun top 50 Baru tällä teoksella tuskin olis päässy. Mistä tulikin mieleeni, että myöskään M. A. Mathieu ei ollut Oton kokoamalla listalla. Olisi toki kiva nähdä myös jenkkilässä laadittu käännössarjakuvan top 50 (onks siellä julkaistu 50:tä käännösalpparia? :-).

Missä määrin kuvataiteellinen sarjakuva kuuluu sarjakuvayleissivistykseen ja missä määrin se on kuriositeetti, onkin sitten kysymys jota on yritetty Kvaakissa jo ratkoa muutamassakin säikeessä.
« Viimeksi muokattu: 19.10.2004 klo 23:57:22 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Pekka R.

• Jäsen
  • Mielenkiintoista!
« Vastaus #169 : 20.10.2004 klo 10:44:33 »
Heräsin vähän myöhään tähän listaukseen... No, olisin ehdottanut Paul Karasikin ja David Mazzucchellin sarjakuvasovitusta Paul Austerin romaanista City of Glass.
Jokainen kahta suurempi parillinen luku on kahden alkuluvun summa.
- Leonhard Euler -

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #170 : 20.10.2004 klo 10:51:06 »
Missä määrin kuvataiteellinen sarjakuva kuuluu sarjakuvayleissivistykseen ja missä määrin se on kuriositeetti, onkin sitten kysymys jota on yritetty Kvaakissa jo ratkoa muutamassakin säikeessä.

Niinpä, ja siksi mä en sitä laittanut omaksi ainokaiseksi valinnakseni. David B. ei kumminkaan ole taidesarjakuvaa vaan sarjakuvan peruslukijallekin helposti ymmärrettävä sarjakuva aikuisista aiheista, kuten Maus tai Corrigan.

Mutta jos laadittaisiin listaa jo EDISTYNEILLE, niin... sitten on syytä tietää missä mennään ja minne ollaan menossa.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #171 : 20.10.2004 klo 11:13:35 »
Mun mielestä tällä meidän peruskurssillakin on jo aika edistyksellistä tavaraa.

En ole vissiin lukenut puoliakaan tosta listasta.

Jukka

• Jäsen
« Vastaus #172 : 20.10.2004 klo 15:59:04 »
M. A. Mathieu ei ollut Oton kokoamalla listalla.

Aivan totta muuten.
Tulipa mokattua kun ei itsekään tajunnut ehdottaa sarjakuvan David Lynchiä joukkoon.
Kyseinen herra ( Marc-Antoine Mathieu siis) sinne kyllä ehdottomasti kuuluisi ja kärkipäähän vielä.

Ehdolle sopisi melkeinpä mikä tahansa hänen albumeistaan. Itselleni on kolahtanut ehkä eniten lopun alku-alun loppu.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #173 : 20.10.2004 klo 20:15:11 »
Tästä meidän listasta olen lukenu 38/48, jos oikein laskin. Tuosta amerikkalaisten kokoamasta listasta omiin näppeihini on ehättänyt vain Baru. Monta mielenkiintosta tuolla kyllä olis. Siinäpä suomikustantajille käännöslista.

Timo

KH

• Vieras
« Vastaus #174 : 20.10.2004 klo 21:09:39 »
Tosiaankin: millä lukemalla pääsee pakollisten tentistä jatkokurssille? :D  Itsellä 41/48, mutta jäänkö luokalle, jos tunnustan etten ollut ikinä kuullutkaan Bladeoftheimmortalista tai Crisisofinfinitearthistä tai Livingingreytownista? Eurolistasta luettuna 4/20 - ja viisi oli niin tuntemattomia nimiä etten ollut lukenut mitään muitakaan teoksiansa...  :-[

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
« Vastaus #175 : 20.10.2004 klo 21:10:25 »
38 olin minäkin laskevinani, ehkäpä enemmänkin, riippuu miten laskee.
Esim. nimenomaan Complete Peanuts Vol 1:stä ei ole tullut luetuksi,
vaikka Tenavia hyllystä löytyykin ihan melkein kaikki. Köningiltäkään
ei ole sonninpallia lukenut, muutaman muun kylläkin.

David Mazzuchelli: Big Man
Dave McKean: Cages
David B: Epileptic 1
Chris Ware: Jimmy Corrigan, the Smartest Kid on Earth
Dave Kelly: Living In Greytown **

Lihavat on uppå outoja tekijöitä.

Noihin nyt sitten ainakin pitäisi tutustua. On siellä muutakin, mutta esmes
Hagelbergin tapauksessa tiedän kyllä aika hyvin mitä on tiedossa.
Cagesin melkein ostin viikonloppuna, mutta oli turhan tyyris opus mielijohdeostokseksi.

Kenties Dave Kellystä voisi aloittaa, ehkäpä halvin vaihtoehto.
« Viimeksi muokattu: 20.10.2004 klo 21:15:00 kirjoittanut Jarmo »

Hege

• väsähtänyt
  • Jäsen
« Vastaus #176 : 20.10.2004 klo 21:12:07 »
Nausicaä on Vizin pokkareina neljäosainen. Lisäksi näin Helsingin Akateemisessa jonkin osan Nausicaäta isommassa ja sivumäärältään pienemmässä muodossa, jonka kuvitus oli ruskealla sävytettyä, tätä julkaisua piti lukea takakannesta alkaen.  Näytti sen verran iäkkäältä että kaikkien osien etsimisessä voi olla työtä.

Oli julkaisumuoto mikä tahansa reilut 1000 sivua on luettavaa.
But pride -  where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #177 : 20.10.2004 klo 21:40:44 »
17 laskin lukeneeni.   :-[

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
« Vastaus #178 : 20.10.2004 klo 21:59:24 »
Phjaa. Greytownia on nyt vähän luettu ja paljon silmäilty.
Ei minua vakuuttanut ainakaan.

Webbisarjakuvista parempia esimerkkejä olisivat minun nähdäkseni
El Goonish Shive tai iki ihana Elftor.

Mutta semmosta se on. Tai ei ole.
« Viimeksi muokattu: 20.10.2004 klo 21:59:56 kirjoittanut Jarmo »

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #179 : 20.10.2004 klo 22:22:36 »
Mä olen tainnu lukea 20 noista...