Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvayleissivistys: Pakollinen oppimäärä  (Luettu 74952 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Re:Sarjakuvayleissivistys: Pakollinen oppimäärä
« Vastaus #15 : 06.10.2004 klo 14:55:37 »
Sanoisin, että mikä tahansa Will Eisnerin elämäkerrallinen (ja muu realistinen) teos.

Oisin minäkin sanonu ton Scottin kirjan, mutta Otto ehti eka...
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

jokela

• sörsselsson
  • Jäsen
  • .. I'm a devil in disguise ..
« Vastaus #16 : 06.10.2004 klo 21:35:55 »
Herra Matti Hagelberg´in Holmenkollen.

Voinee olla rajakysymys koska osa on aikaisemmin itsenäisesti julkaistua materiaalia ja vasta myöhemmin (2000) koottu yksiin kansiin.

Perustelu : Ei ehkä sovi kaikkien ruokavalioon. Mutta Python´isteille (Monty) varmaankin ja etenkin allekirjoittaneelle!!
Absurdista huumoria parhaimmillaan ja kerrontaa rajattoman  mielikuvituksen luomasta omaperäisestä universumista.

Ja tyyliltään, raapekartongille tehtynä aivan omassa luokassa.

-- j --  

ps. kekkosen ´uutta´ tuloa odottelenkin malttamattoman herpaantuneena ..
« Viimeksi muokattu: 06.10.2004 klo 21:38:27 kirjoittanut jokela »
He may look like an idiot and talk like an idiot but don't let that fool you. He really is an idiot.

Zippo

• Lueskelija
  • Jäsen
  • Sitä muuttuu jänikseksi...
« Vastaus #17 : 07.10.2004 klo 00:03:45 »
Benoit Sokal:
Tarkastaja Ankardon seikkailuja 1,
Koiran paluu

(vai olisiko Rasputinin merkki sittenkin parempi)
Aamulla kun heräsin otin vitamiinin, pillerin. Katsoin peiliin ja kauhistuin, kun korvat kasvoi ja mä kutistuin...

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #18 : 07.10.2004 klo 10:21:59 »
minä olen jo ääneni antanut joten olen jäävi tässä suhteessa mutta sanoisin että aika köyhä kirjasto jos ei
ole yhtään Barksia, Herge'tä  tai Goscinnyä
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #19 : 07.10.2004 klo 10:48:53 »
aika köyhä kirjasto jos ei ole yhtään Barksia, Herge'tä  tai Goscinnyä

Tehtävänantohan kuului:
nimeä yksi (1) sarjakuva-albumi tai -kirja (ei lehtiä, ei kokonaista albumisarjaa),  (no tulihan tuolla kyllä Bone, joka on sarja...). Että miettimistä antaa tuo. Pitkään olen miettinyt yhtä definitiivistä, niitä kun on niin monta ja niitä tipahtelee mieleen kuin lottopalloja. Niistä sitten valita... ja sitten muut ehtivät ensin.

Timo

Otto Sinisalo

• Jäsen
« Vastaus #20 : 07.10.2004 klo 11:20:57 »
Tehtävänantohan kuului:
nimeä yksi (1) sarjakuva-albumi tai -kirja (ei lehtiä, ei kokonaista albumisarjaa),  (no tulihan tuolla kyllä Bone, joka on sarja...)

Bonen voi ostaa yhtenä kokoelmana, joten se kelpuutetaan.

Mitä mangoihin tulee, nimetkää vaikkapa hyvän sarjan ensimmäinen osa. Hypoteettiselta lukijaltamme voi tuskin odottaa monikymmenosaisen sarjan läpi kahlaamista, menee valinnaisten opintojen puolelle. Jättimäinen Bonekin on vähän siinä ja siinä.

Lainaus
ps. kekkosen ´uutta´ tuloa odottelenkin malttamattoman herpaantuneena ..

Jokela, kai tiedät että Kekkonen on ilmestynyt noin kuukausi sitten? Ainakin se istuu kirjoituspöydälläni ja kuiskii korvaani, vaatien kirjoittamaan arvostelun.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #21 : 07.10.2004 klo 11:36:35 »
Bonen voi ostaa yhtenä kokoelmana, joten se kelpuutetaan.

Tosi. Unohdin. Entä yksittäinen albumi jostain sarjasta?

Timo

Sanjo

• Jäsen
  • hölömö
« Vastaus #22 : 07.10.2004 klo 11:42:51 »
Hergen Tintti albumeista Sininen Lootus, ihan vain sen takia että antaa koko seikkailusarjakuvasta hyvän kuvan ja on mainittu käännekohdaksi Tinttisarjan kehityksessä, vaikka valinta jättääkin kokonaisuuden vaillinnaiseksi on tämä mielestäni aika hyvä kompromissi jos pitää vain yksi albumi valita.

Otto Sinisalo

• Jäsen
« Vastaus #23 : 07.10.2004 klo 11:46:10 »
Entä yksittäinen albumi jostain sarjasta?

Toki. Saatoin muotoilla "säännöt" hieman kehnosti. Eli "Tintti ja Ottokarin valtikka" (muistinkohan nimen oikein...) on hyväksyttävä valinta, "kaikki Tintit, koskaan" ei ole.
« Viimeksi muokattu: 07.10.2004 klo 11:46:53 kirjoittanut Otto Sinisalo »

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #24 : 07.10.2004 klo 11:49:49 »
Oton tarkennuksen jälkeen tarkennan omaa vastaustani. Kun en muista Eisnerin albumien nimiä, niin heitän kehiin Uneksijan, joka taisi mulla olla ensi kosketus Eisnerin tämän tyyppisiintarinoihin ja sillä on siksi hiukan tärkeämpi paikka.
Mutta haluan silti pitää sen alkuperäisenkin vastauksen voimassa ja muotoilen sen uudelleen niin, että se Eisenerin tämän tyyppinen teos, joka sattuu ensimmäiseksi löytymään kirjaston hyllystä.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Paalujuntta-S.

• Vieras
« Vastaus #25 : 07.10.2004 klo 11:53:30 »
Puuttuuko jokin keskein sarjakuvan osa-alue vielä pakollisesta oppimäärästä. Itse olen jo ääneni käyttänyt, mutta täytyisikö sanomalehtisarjakuvasta esitellä muutakin kuin Pikku Nemo?

Otto Sinisalo

• Jäsen
« Vastaus #26 : 07.10.2004 klo 12:03:01 »
Puuttuuko jokin keskein sarjakuvan osa-alue vielä pakollisesta oppimäärästä. Itse olen jo ääneni käyttänyt, mutta täytyisikö sanomalehtisarjakuvasta esitellä muutakin kuin Pikku Nemo?

Stripit puuttuvat. Japanilainen sarjakuva puuttuu. Varsinaisia lastensarjakuvia ei juuri ole (Nemo, Tintti, Bone), valinnat näyttävät keskittyvän "kypsiin" aikuisten sarjakuviin.

Hauskaa oli huomata, miten nopeasti Maus ja Watchmen mainittiin. Molemmat edustivat 80/90-luvun taitteen amerikkalaista "aikuisten" sarjakuvaa ja ne näyttävät tulevan esiin nopeasti aina kun kuulutetaan kunnianhimoisia sarjakuvateoksia. Hyviähän ne ovat, joka tapauksessa.

JP

• Jäsen
« Vastaus #27 : 07.10.2004 klo 12:31:01 »
Enemmän tai vähemmän kaikki oleelliset on kyllä mainittu.

Tietysti koko J. Tilsan tuotanto olisi hyvä osata kutakuinkin ulkoa. Auttaa kiperissä tilanteissa kummasti... ;)

Ei kuule mitn. On zoppaa gorfassa.

Samperi

• Jäsen
« Vastaus #28 : 07.10.2004 klo 12:35:03 »
Merkkiteoksia.

Ennen Mausia ja watchmeniä aikuisten mainstream sarjakuva oli… öööö… Itseasiassa sitä ei juurikaan ollut.

Eli ovat virstanpylväitä, kuten Nemo tai Tenavat/Lassi ja Leevi (vihje! vihje!)
Se mikä ei tapa,
sattuu niin samperisti.

Otto Sinisalo

• Jäsen
« Vastaus #29 : 07.10.2004 klo 12:39:40 »
Ennen Mausia ja watchmeniä aikuisten mainstream sarjakuva oli… öööö… Itseasiassa sitä ei juurikaan ollut.

Tarkoitatko amerikkalaista aikuisten mainstream-sarjakuvaa?

Mausin nimittäminen mainstreamiksi on tietty yhdenlaista rajanvetoa. Olihan se suosittu.