Olen keski-ikäinen entinen toimittaja/teatteri-elokuvakriitikko, joka on paitsi analysoinut myös kirjoittanut koko elämänsä kaikenlaista - kokemusta on niin draamasta proosaan kuin runouteenkin. Viime vuosina on herännyt - eikä tuo ole sen koommin herennyt - halu kokeilla ja laajentaa kirjoituskykyni rajoja sarjakuvaromaanin parissa.
Paitsi että etsin piirtäjää, etsin myös ammattitaitoista ja tasa-arvoista yhteistyökumppania, joka kantaa oman vastuunsa, tietää mitä tekee sekä pitää kiinni lupauksista ja sopimuksista. Kaipaamani kaltaisessa tiimityössä rakentavan palautteen antamisella ja vastaanottamisella on tärkeä osa: olennaisinta on pystyä luomaan taiteellinen työ, jonka takana molemmat voivat seisoa.
Minulla on muutama itseäni kiinnostava idea mielessä, mutta mieluisalta tuntuu myös vaihtoehto, jossa perustarina - tai vaikka vain tematiikka, tai henkilöhahmot - tulisi molemmilta. Minulle tärkeimpiä ovat syvälliset, psykologisesti huolella rakennetut ja kuvatut henkilöhahmot taidemuodosta riippumatta. En kaipaa toimintaa tai suurta seikkailua, vaan henkilöitä. Tyylilaji voi sitten ollakin minusta nähden mitä tahansa, vaikka sitä scifi-toimintaseikkailua, kunhan kerronnassa on mukana se ns. "human touch" - että kerrotaan ihmisistä, ei asioista tai aarteista tai macguffineista. Olen itse realismin/naturalismin ystävä, mutta olen myös helposti ympäripuhuttavissa. Temaattisesti olen huomannut pyöriväni yksinäisyyden, ystävyyden ja toiseuden kysymysten ympärillä.
Työnjako toimisi ideaalitapauksessa siten, että tarina suunnitellaan pääpiirteittäin yhdessä, minkä jälkeen minä kirjoitan sen, piirtäjä antaa palautetta ja parannusehdotuksia, minä kirjoitan/korjaan, minkä jälkeen vuoro vaihtuu. Ja kuitenkin siten, että kummallakin on veto-oikeus omalla tontillaan: jos piirtäjä/kirjoittaja on erimielisyyden yhteydessä vielä rakentavien keskustelujenkin jälkeen sitä mieltä, että jokin on tehtävä juuri sillä tavalla kuin hän on sen tehnyt, silloin se tehdään niin.
Tavoitteena olisi sarjakuvaromaani joskus-joskus, ei heti mutta ei myöskään ei-koskaan, janalla mieluummin hieman lähempänä ensimmäistä. Tahdon tehdä oman osani aina huolella ja mahdollisimman tarkalleen viimeisen päälle, mikä vaatii aikaa. Mutta oikean idean ja varsinkin toimivan yhteistyökemian löytyessä tuo aika saattaa myös kulkea huomattavan sutjakasti.
Tällaisen minä tänne heitän. En tiedä poikiiko tämä koskaan mitään - luultavasti enemmän kuin heittämättä.
Niin, ja kerronnallisesti ja henkilökuvauksellisesti (en ota kantaa taiteeseen) minua ovat viehättäneet sarjakuvista etenkin Waren "Jimmy Corrigan", Lutesin "Jar of Fools" ja miksei myös "Berlin", Vaughanin "Y: The Last Man" sekä Thompsonin "Blankets".