Kirjoittaja Aihe: Titaanien sota - Shingeki no Kyojin - Attack on Titan  (Luettu 15906 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lurker

• Valvoja
SnK, SnK, SnK (Toimituksen blogi): "Tulihan se sitten. Hyväksyntä Shingeki no Kyojin -sarjasta lähettämälleni tarjoukselle. Eli julkaisemme. Kesä- tai heinäkuussa olisi tarkoitus aloittaa, kahdella ekalla osalla yhtaikaa."

Anime-lehti uutisoi myös.
http://animelehti.fi/2015/03/10/punainen-jattilainen-julkaisee-attack-on-titanin/
« Viimeksi muokattu: 08.01.2022 klo 14:46:36 kirjoittanut Jarkko Sikiö, syy: Otsikkoa muokattu. »

Toni

• Jäsen
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

Luffymcankka

• Jäsen
  • Stand user
Vs: Titaanien sota - Shingeki no Kyojin - Attack on Titan
« Vastaus #2 : 10.03.2015 klo 17:28:29 »
No saadaanpa yksi hyvä sarja lisää suomeksi. Englanniksi on tullut jo luettua ja mangahylly on niin räjähtämispisteessä, ettei ole menossa ostolistalle heti.

Nyt tuossa linkitettiin varta vasten jotain mielipiteitä, niin pitänee kommentoida vähän. Sarjan piirrosjälki, varsinkaan alussa, ei ole parhaasta päästä, mutta ajaa asiansa hyvin. Liikkeen kuvaus toimii, titaanit ovat sopivan karmivan näköisiä, enkä kyllä taustoistakaan löydä suurempaa valittamista, kuin että ne eivät ole hyperrealisistista Vinland Saga tasoa, hah. Ehkä ole vain nähnyt niin monia huonosti piirrettyjä japanilaisia, suomalaisia, amerikkalaisia jne. sarjoja, etten näe Attack on Titanin visuaalisessa puolessa sen kummempaa valittamisen aihetta. Minua enemmän mangaa lukenut kaveri (eikä siis mitää perusshonen-taistelu kamaa, jos se jotakuta häiritsee) totesi, että hieman karu piirrosjälki tukee synkässä tapahtumapaikassa kulkevaa tarinaa. Toki se voisi olla parempaa ja kyllähän se jälki on tarpeeksi parantunut sarjan edetessä. Kuitenkin, jos hakee visuaalista ilotulitusta, ei Attack on Titan ole ensimmäinen vaihtoehto.

Mites  tarina sitten? Ihmiskunta sukupuuton partaalla, titaanit uhkaavat ja silleen in a nutshell. Ensimmäinen osa oli sen verran rankkaa menoa, että luulin tätä seinen-sarjaksi. Yllätyin hieman, kun sitten luin että kyseessä onkin shonen-sarja. Kyllähän siellä genren peruspiirteitä alkaa tulla pikkuhiljaa esiin aina superformeista lähtien, mutta monia shonen-taistelusarjoja nähneenä, tuntuu tämä mukavalta vaihtelulta ihan lähtökohtansa vuoksi. Ihmiset ovat sen verran heikossa asemassa, että hahmojen puolesta tsemppaa aivan tosissaan. Vähän kuin Walking Dead, mutta muiden ihmisten sijaan suurin uhka ovat ne titaanit.

Hahmoista vielä... varsinkin alkupäässä minulla oli vaikeuksia muistaa kuka oli kuka tuon piirrosjäljen takia, mutta tarinan edetessä nekin alkoivat jäädä paremmin mieleen. Tämä siis ennen kuin katsoin anime-sovituksen.

Loppulauseena todettakoon, että anime-versio on suositeltavampi jos pitää valita lukemisen tai katsomisen väliltä, koska hyvän tarinan lisäksi se myös näyttää todella hienolta.
Awaken, my masters!

VNaomi

• Jäsen
  • Aarresaari
« Vastaus #3 : 10.03.2015 klo 18:28:34 »
Näin viime kuussa unta, että tätä alettiin suomentaa ja siitä tuli valtava myyntimenestys. Toivottavasti näin käy. Minulle tämä tulee kuitenkin liian myöhään, sillä olen ostanut englanniksi jo yksitoista pokkaria.

haplo

• Jäsen
« Vastaus #4 : 10.03.2015 klo 19:32:39 »
Mulla on varmaan ruma silmäkin sitten, mutta en osaa kyllä tästä sarjasta sanoa että se rumasti olisi piirretty alussakaan. Mutta tämä vain selailujen perusteella kun en ole sarjaa lukenut. Oli jo kauan aikaa sitten tunne että kyllä tää vielä suomeksi tulee. Tammelle satelee täältä pennosia.

Luffymcankka

• Jäsen
  • Stand user
« Vastaus #5 : 10.03.2015 klo 20:23:27 »
Näin viime kuussa unta, että tätä alettiin suomentaa ja siitä tuli valtava myyntimenestys. Toivottavasti näin käy. Minulle tämä tulee kuitenkin liian myöhään, sillä olen ostanut englanniksi jo yksitoista pokkaria.
Yllättävän monen sarjan kanssa tuntuu käyvän näin. Ajattelee, että tässäpä hyvä sarja, ei näy suomijulkaisua vaan missään. Ja sitten hups vuosi tai vähemmän vierähtää ja suomi julkaisua alkaa tulla, kun on osatnut kaikki osat englanniksi. Viimeksi näin Bride's Storyn kanssa (sen kanssa myös ympyrä sulkeutui, kaveri joka sitä suositteli osti sitä japaniksi, minä englanniksi ja kämppis alkoi ostaa suomi-julkaisua ;D).
Awaken, my masters!

Antti Valkama

• Jäsen
« Vastaus #6 : 10.03.2015 klo 20:35:54 »
Minä olen itse vähän nirso piirrostyylin suhteen. Jos en niin tykkää, voi jääd lupaavakin sarja lukematta. Titaanien tappelusta (työnimi) aloitin tietenkin ensin työn takia, mutta varsin koukuttava oli ja on juoni. Ja löytyy ihka oikeita yllätyksiä, mikä ei ole sarjakuvissa ihan jokapäiväistä. Ei japanilaisissa eikä länsisarjakuvissa. Tarinan kantilta sarja on laatutavaraa, vaikka ei siitä tietenkään jokaisen tartte tykätä.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #7 : 11.03.2015 klo 08:10:09 »
USA:ssa ja Kanadassa AoT menee niin hyvin, että sen katsotaan suorastaan antaneen uutta potkua koko mangamyynnille...

ICv2: A big driver of sales was a new hit, Attack on Titan, which not only contributed significant sales on its own, but also gave a new sheen to the entire category.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #8 : 11.03.2015 klo 12:04:47 »
USA:ssa ja Kanadassa AoT menee niin hyvin, että sen katsotaan suorastaan antaneen uutta potkua koko mangamyynnille...
Totta, mutta linkin takaa paljastuu myös että shojon/josein osuus on kasvanut yli 20%. Potkua siitä lienee siis tullut tietyn miesyleisön suhteen.
Aika hassua sinänsä puhua tuolla jenkeissä (ja miksei täälläkin) mangasta yhtenä genrenä. Niin kovin paljon vaikuttaa kuitenkin miten sarjat menevät siellä mies- ja nais- ja ehkä jopa nuorisoyleisöön. Voisi kuvitella että AoT on jenkeissä enemmän miesten mieleen, mutta kaipa sitä jotkut naisetkin lukee. Suomessa taas varttuneempi (vai pitäisikö sanoa seniori) miesyleisö ei ole tainnut vieläkään oppia lukemaan japanilaisia sarjakuvia.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Luffymcankka

• Jäsen
  • Stand user
« Vastaus #9 : 11.03.2015 klo 12:22:10 »
Suomessa taas varttuneempi (vai pitäisikö sanoa seniori) miesyleisö ei ole tainnut vieläkään oppia lukemaan japanilaisia sarjakuvia.
Tuntuu että siellä rapakon takanakin on sama "ongelma". Käytän esimerkkinä Osamu Tezukan Phoenixia ja Message to Adolfia. Molempien sarjojen englanninkieliset julkaisut on peilattu. Syy tähän? Varmaan se, että moni tuntuu käsittävän mangan olevan vain taistelusarjoja, joten flipataan sarja toisinpäin ja laitetaan mahdollisesti vielä kovat kannet, niin se muuttuu vakavasti otettavaksi sarjakuvaksi.

Jos palattaisiin vielä titaanien pariin. Kun kyseessä on tällainen synkempi shonen sarja, kuten Death Note aikanaan (joka ilmeisesti myi Suomessa aika hyvin?), niin jos sarja myy tarpeeksi hyvin, niin näemmeköhän myös AoT-spinoff-sarjoja suomeksi? AoT on supersuosittu sarja, mutta toisinkuin moni muu vastaava toimintasarja, uusi luku ei tule viikottain vaan kuukausittain. Animehan nosti sarjan suosiota suuresti ja koska lähdemateriaali ei mahdollista 300+ jaksoa käsittävää animea (onneksi) on kuukausittaisen julkaisun lisäksi markkinapaikka eri spinoff-sarjoille.

Kovin aikaista puhua tällaisesta, mutta tässä vaiheessa on hauska spekuloida. Hopeanuoli ja Weed ovat kovin suosittuja mangoja suomessa ja niistä on saatu kaiken maailman spinoffitkin julkaistua. Samaan on suomessa pystynyt Toriyaman tuotanto ja Eiichiro Odaltakin on julkaistu hänen varhaisia töitä käsittävä pokkari ja taidekirja. AoT:lla on potentiaalia myydä suomessa, ellei liian moni lukija ole jo lukenut sarjaa jollain toisella kielellä ja päättää jäättää suomi-julkaisun ostamatta.

Jotenkin osuvaa, että Punainen jättiläinen julkaisee mangan jättiläisistä, oli jo aikakin.
« Viimeksi muokattu: 11.03.2015 klo 12:31:52 kirjoittanut Luffymcankka »
Awaken, my masters!

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #10 : 11.03.2015 klo 12:30:21 »
"Ilmaista" mainosta tälle mangalle on tulossa elokuvien muodossa. Toho tekee Japanissa kaksiosaisen elokuvan. Sony on ilmeisesti levittäjä, ellei sitten tee aiheesta itsekin leffaa...?

Sony Pictures USA Registers 'Attack on the Titan' Domain Names

KUKKUU!
« Viimeksi muokattu: 11.03.2015 klo 12:37:21 kirjoittanut Lurker »

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #11 : 11.03.2015 klo 13:50:02 »
Minä olen itse vähän nirso piirrostyylin suhteen. Jos en niin tykkää, voi jääd lupaavakin sarja lukematta.
Jos onneton tai hapuileva piirros olisi ylitsepääsemätön este sarjakuvien menestykselle, ei vaikkapa Turtleseista tai Walking Deadista olisi voinut tulle hittejä.  :)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #12 : 11.03.2015 klo 14:49:10 »
"Ilmaista" mainosta tälle mangalle on tulossa elokuvien muodossa. Toho tekee Japanissa kaksiosaisen elokuvan. Sony on ilmeisesti levittäjä, ellei sitten tee aiheesta itsekin leffaa...?

Uutta on toki

Jos onneton tai hapuileva piirros olisi ylitsepääsemätön este sarjakuvien menestykselle, ei vaikkapa Turtleseista tai Walking Deadista olisi voinut tulle hittejä.  :)

Reiman huumorintaju ei tunne näemmä rajoja.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #13 : 11.03.2015 klo 14:55:57 »
Uutta on toki

?

Elokuvat tulevat siis vasta syksyllä ulos. Uutta oli siis tuo tieto, että Sony on rekisteröinyt domain-nimiä AoT:n tiimoilta.

PTJ Uusitalo

• Mediaholisti
  • Jäsen
« Vastaus #14 : 12.03.2015 klo 14:48:41 »
Voisi kuvitella että AoT on jenkeissä enemmän miesten mieleen, mutta kaipa sitä jotkut naisetkin lukee.

Sikäli kun tästä sarjasta puhutaan, niin veikkaisin kyllä että vähintään puolet lukijoista on naispuolisia – niin Japanissa, jenkeissä kuin täällä Euroopassakin. Fandomit nyt vain ovat sellaisia.

Ja olihan tällä sarjalla tosiaan spinoff-sarjakin, joka ilmestyi nimenomaan naispuolisten lukijoiden lehdessä ja joka valotti nimenomaan franchisen suosituimman mieshahmon historiaa. Ja sitten on tietysti se koulukomedia-spinoff myös.