Kirjoittaja Aihe: Minä olen Charlie -näyttely Helsingissä  (Luettu 9857 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aino Sutinen

• Sarjainfo-lehden päätoimittaja, Suomen sarjakuvaseura. Sarjakuvapiirtäjä ja kuvittaja
  • Ylläpitäjä
  • I know
Minä olen Charlie -näyttely Helsingissä
« : 13.02.2015 klo 11:17:47 »
Minä olen Charlie – Suomen sarjakuvaseuran näyttely Arabianrannan kirjastossa (Hämeentie 135 A) 11.2.–30.5.2015

7. tammikuuta tapahtui Eurooppaa järisyttänyt terroristi-isku Pariisissa, kun satiirisen Charlie Hebdo -lehden toimitukseen hyökkäsi kaksi aseistautunutta miestä. He ampuivat 12 ihmistä, joista viisi oli pilapiirtäjiä: lehden kuvapäätoimittaja Stephane ”Charb” Charbonnier, Paulette-sarjakuvasta parhaiten tunnettu Georges Wolinski, Jean ”Cabu” Cabut, Bernard ”Tignous” Verlhac sekä Philippe Honoré.

Sarjakuvapiirtäjät ja -harrastajat seurasivat tapahtumien kulkua jännityksellä ja moni reagoi Suomessakin tapahtumiin salamannopeasti piirtämällä. Surullinen tapaus on herättänyt laajaa keskustelua mm. sananvapauden rajoista ja huumorin merkityksestä.

Näyttelyssä on Charlie Hebdo -lehdistä kuuluisa Charia Hebdo -numero sekä iskujen jälkeen ilmestynyt erikoisnumero. Esillä on Helsingissä pidetyssä kynttilätilaisuudessa käytettyjä Je suis Charlie -kylttejä sekä piirroksia seuraavilta suomalaisilta sarjakuva- ja pilapiirtäjiltä: JP Ahonen, Pertti Jarla, Petri Koikkalainen, Timo Kokkila, Heikki Paakkanen, Milla Paloniemi, Jope Pitkänen, Ville Ranta, Joonas Rinta-Kanto ja Aino Sutinen.

Charlie Hebdo on vuosikymmeniä toiminut vasemmistohenkinen, vallanpitäjiä ja erityisesti uskonnollista vallankäyttöä kritisoiva ärhäkkä pilalehti, jolle ei Suomessa ole vastinetta. Ranskassa purevan pilapiirroksen kulttuuri on pitkä ja vahva. Radikaalien islamistien vihankohteeksi lehti on joutunut julkaistuaan useita piirrettyjä kuvia profeetta Muhammedista ja ruodittuaan islamia. Veritekoihin syyllistyvät terroristit eivät kuitenkaan tekoineen ja näkemyksineen edusta muslimeja laajemmin, mitä on monesti haluttu korostaa asian yhteydessä käydyssä keskustelussa.

Linkki Sarjakuvakeskuksen sivulla.

Aino Sutinen

• Sarjainfo-lehden päätoimittaja, Suomen sarjakuvaseura. Sarjakuvapiirtäjä ja kuvittaja
  • Ylläpitäjä
  • I know
Vs: Minä olen Charlie -näyttely Helsingissä
« Vastaus #1 : 18.02.2015 klo 21:56:53 »
Tämä näyttely muuttaa kirjastolta Rosebudin kirjakaupan tiloihin Helsingin keskustassa (Kaivokatu 5 A, Makkaratalo). Lisätietoa hesarin jutusta.

MUOKKAUS: näyttelylle etsitään uutta paikkaa.
« Viimeksi muokattu: 19.02.2015 klo 16:32:05 kirjoittanut Aino Sutinen »

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #2 : 23.02.2015 klo 18:21:55 »
Näyttelyn kolmas paikka oli Kirjasto 10, mutta näemmä se joutui muuttamaan sieltäkin pois. Kiinteistöjen omistajat pelkäävät näyttelyn turvallisuuden puolesta, kertoo Hesari.

Jari Lehtinen

• Jäsen
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
« Vastaus #3 : 23.02.2015 klo 18:34:22 »
Tässä on kaiken aikaa epäilty, että sananvapauden rajat piirtää poliitikot, painostusryhmät, päätoimittajat tai muu hyvävelikerho. Nyt tiedämme oikean vastauksen: asiasta päättävät kiinteistönomistajat ja vuokraisännät.
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Tea Tauriainen

• Pullakeisari
  • Jäsen
  • Ettäs kehtasi
« Vastaus #4 : 23.02.2015 klo 18:35:25 »
Äh, ei kerennyt tänään saamaan housujakaan jalkaan, kun oli näyttely jo ehditty sulkea. Sääli, toivottavasti uusi paikka löytyy pian.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #5 : 23.02.2015 klo 18:52:28 »
Meidän vaarit ja mummot kääntyisi haudassa, jos ne kuulisi kuinka pelkurimaista, saamatonta ja sisutonta porukkaa täällä Suomessa nykyään asuu.
Pelätään jotain kauheata terroristia tai muuten seonnutta syrjäytynyttä tyyppiä, joka tulee örisemään jostain näyttelystä.

Talvisodassa ja jatkosodassa nää meidän isovanhemmat pisti Neuvostoliitolle ja Staliinille turpiin oikein urakalla. Ne olis nauranut itsensä pyörryksiin, jos tommoiset pikku-terroristit olis silloin tulleet urputtamaan tai harjoittamaan terrorismia niille jossain näyttelyssä.

En tiedä itkisinkö vai nauraisinko näille kiinteistöjen omistajille, kun pelkäävät kaikkea. Hame päälle tommoisille pitäisi laittaa.
Eikö Helsingistä löydy yhtään kiinteistön omistajaa, jolla olisi pallit tallella ja joka ei pelkää omaa varjoonsa.
Anteeksi jos tuli pahasti sanottua...mut naurattaa tällainen touhu! Hävettää olla suomalainen kun kuulee tämmöistä!
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Aino Sutinen

• Ylläpitäjä
  • I know
« Vastaus #6 : 23.02.2015 klo 21:39:49 »
Hame päälle tommoisille pitäisi laittaa.

No hame on ihan hyvä vaate eikä rohkeus asu kiveksissä...

Mutta näyttelystä, onhan tämä tosi erikoinen tapaus. Uutta paikkaa kuitenkin etsitään, Helsingissä ja jatkossa miksei muuallakin.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #7 : 23.02.2015 klo 21:46:33 »
No hame on ihan hyvä vaate eikä rohkeus asu kiveksissä...

Ei asu ei ja hamehan on kuumina kesinä hyvä raksavaate mutta oma johtoporras on jotenkin rajoittunutta... Ei auta vaikka vetoaisi skottiperinteisiin.

Mutta näyttelystä, onhan tämä tosi erikoinen tapaus. Uutta paikkaa kuitenkin etsitään, Helsingissä ja jatkossa miksei muuallakin.

Jälkimmäinen on itse asiassa erittäin hieno ja tervetullut ajatus. Helsinki kun ei rajoitu vain kantakaupunkiin sen enempää kuin Suomi Helsinkiin
« Viimeksi muokattu: 24.02.2015 klo 18:28:14 kirjoittanut Curtvile »

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #8 : 23.02.2015 klo 22:16:42 »
Oisko niin että näyttelypaikka löytyisi helpommin jos sen näyttelyn nimen vaihtaisi? Minkälaisia intohimoja hertättäisi vaikkapa: Piirustuksia vuodelta 2015 -näyttely?  :)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #9 : 23.02.2015 klo 22:28:34 »
Totta, tosin ihan yhtä lailla pitämällä sama nimi ja jos yhä arveluttaa siirtämällä näyttely vaikka Suutarilaan.
Näyttelyn nähdä haluavat jaksavat mennä bussimatkan mutta lähinnä vain he, satunnaiskävijöiden määrä toki putoaa heti.

Nimen voi hyvin muuttaa, mutta silloin on helpompaa tehdä ihan kokonaan toinen näyttelykin.
Näyttelyn tarkoitus kun ei ole provottaa.

tmielone

• Il Dille
  • Jäsen
« Vastaus #10 : 24.02.2015 klo 08:56:23 »
Tuokaa näyttely Kuopioon, vaikka kirjaston tiloihin. Saatais tännekin vähän vipinää.
"Now there's only two things in life but I forget what they are"

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #11 : 24.02.2015 klo 09:27:20 »
En ilmaisisi asioita noin isänmaallisesti kuin Darth Mika, mutta jep, eiväthän asiat muutu paremmiksi, jos ei ole rohkeita periaatteiden puolustajia, jotka ajattelevat muutakin kuin mahdollisia ikäviä seurauksia. Ja luulisi, että näyttelystä tulisi erinomaista mainetta paikoille.

”Kannatamme sanavapauden tukemista, mutta miksi juuri MEIDÄN paikkamme pitäisi olla siinä mukana? Ettekö voisi, öh, olla jossakin MUUALLA?”

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #12 : 24.02.2015 klo 14:34:31 »
Eniten tässä ihmetyttää se kun perutaan jo sovittu tilojen vuokraus näyttelylle useasti. Kuulin, että selityksenä saattaisi olla vakuutussopimukset, joita kiinteistönomistajat ja vuokranantajat ovat ruvenneet lukemaan tarkemmin vasta myöhemmin.

Usein kiinteistöjen vakuutussopimuksissa lukee korvaukset ilkivallasta, mutta ei terrorismista. Ja vaikka terrorismi olisi merkitty soppariin, vakuutusyhtiö voi perustellusti ja ihan oikein tulkita, että kiinteistön haltija ottaa tällaisessa näyttelyssä oman tietoisen riskin tilojen vuokraajan kanssa. Silloin korvauksia ei ole luvassa vakuutusyhtiöltä, jos jotakin terroria sattuu (mikä onneksi ei kuitenkaan liene todennäköistä).

Hyvä idea kyllä tämä näyttely ja näin nopeastikin.  Rakentavista aatteista ei pidä luopua pelkojen ja pelottelun takia. Näyttely tosiaan ei ole edes tarkoitettu provosoimaan.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #13 : 24.02.2015 klo 14:45:01 »
Tuli aivan mahtava idea näyttely-paikaksi.

Miten olis Pasilassa se lupa-asioiden paikka (Pasilankatu 2). Siinähän on se iso odotusaula missä aina joutuu odottelemaan tunti tolkulla, että pääsee hoitamaan passi, ajokortti tai muita lupa-asioita. Odotellessa vuoroaan voisi katsella näyttelyä ja tappaa samalla aikaa.

Talossa parveilee poliiseja ja poliisien talokin ihan vieressä. Ei varmaan kukaan hulluinkaan terroristi tai muu sekopää uskalla paikanpäälle hillumaan, kun tietää, että saa hyvin äkkiä "Nokian nuorisokasvattajasta" polvitaipeeseen tai sähköpyssystä persiiseen.

Voisi olla, että kiinteistön omistajatkin voisivat uskaltaa antaa siunauksensa näyttelylle, kun tietää, että virkavalta on vieressä.
Tämä ihan vinkkinä näyttelypaikan etsijöille.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #14 : 24.02.2015 klo 17:04:34 »
Italialaisessa sarjakuvamuseossa vastaava on ollut ilman ongelmia.
http://www.museowow.it/mostre-charlie_2015.htm