Kirjoittaja Aihe: RW:n supersankaritarjonta vuonna 2015  (Luettu 97973 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
Vs: RW:n supersankaritarjonta vuonna 2015
« Vastaus #285 : 11.09.2015 klo 10:52:47 »
RW:n seuraavaa satsia odotellessa voi lukaista vaikka Injusticen, joka yllätti allekirjoittaneen positiivisesti.
Arvostelu löytyy etusivulta.

Tämä todellakin oli hyvä, aivan loistava. Kiitoksia aiemmille suosittelijoille hyvästä vinkistä!
"Tex-tieteen yli-morisco"

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #286 : 12.09.2015 klo 15:46:47 »
No siis, ei tietenkään IHAN sama, koska uusi käännös, uudet värit, uusi koko, noin miljoona* sivua ekstroja jne.

Tämä on tietysti totta. Luin uuden kirjan ja vertasin sitä Jalavan vanhoihin, enkä rehellisesti puhuen ymmärrä miksi kukaan tyytyisi niihin 90-luvun kirjoihin, kun tässä on kaikki n. sata kertaa paremmin. Todella paljon nautittavampi oli lukukokemus.

Suurin osa on kiistatta tehty RW:n Sandman-kirjoissa paremmin. Iso koko, uudet värit ja ekstrat ovat hyviä. Jos ja kun koko sarja ilmestyy RW:ltä suomeksi, siitä tulee upea, yhtenäisen näköinen ja arvokas kokoelma.

Mutta on jossakin parannettavaakin. Mitä olen vilkaissut suomennoksia, niin mielestäni Sandman on käännetty keskimäärin tarkemmin Jalavan kirjoihin. RW:n suomennos on kyllä soljuvaa kieltä, mutta se ei seuraa alkuperäisiä sanavalintoja niin paljon kuin Jalavan. Itse tykkään enemmän tarkasta kuin vapaasta käännöksestä.

Kaikissa näkemissäni RW:n kirjoissa on ollut mielestäni turhan pieni fontti. Puhekupliin ja ruutuihin mahtuisi isommatkin kirjaimet, joten miksi tämä tihrustus? Kirjojen ladonnassa on myös tarpeettoman runsas tavutus, joka hidastaa lukemista ja tekee tekstistä vähemmän nättiä. Minusta tavutusta pitäisi välttää, jos se vain on mahdollista ja koettaa tehdä se yhdyssanoissa sanojen kohdalta.

Pikkukitinäähän tämä vain on. Kiitos RW:lle runsaasta tarjonnasta, vaikka mikään toistaiseksi suomennettu ei ole ollut juuri minulle must-hankinta ja odotan niitä hyviä repäisyjä edelleen. Pitää ehdottomasti tsekata Injustice, koska se tuntuu erilaiselta.

koivumäki

• Jäsen
« Vastaus #287 : 12.09.2015 klo 16:18:14 »
Kaikissa näkemissäni RW:n kirjoissa on ollut mielestäni turhan pieni fontti. Puhekupliin ja ruutuihin mahtuisi isommatkin kirjaimet, joten miksi tämä tihrustus? Kirjojen ladonnassa on myös tarpeettoman runsas tavutus, joka hidastaa lukemista ja tekee tekstistä vähemmän nättiä. Minusta tavutusta pitäisi välttää, jos se vain on mahdollista ja koettaa tehdä se yhdyssanoissa sanojen kohdalta.

Tämä on aivan totta, ja asiaan on yritetty vaikuttaa. RW kuitenkin vaatii, että niiden omat tyypit Italiassa hoitavat ladonnan, vaikka olen yrittänyt useaan otteeseen puhua kotimaisten, hyviksi havaittujen latojien käytön puolesta.

Tietenkin sitten syntyy ongelmia, kun suomea osaamaton henkilö pistetään suomea latomaan. Useimmiten oikoluvuissa menee paljon aikaa väärien tavutusten korjaamiseen ja esim. puuttuvien kirjaimien metsästykseen. Aina ei siis kerta kaikkiaan ehdi tehdä lopputuotteesta mahdollisimman sulavasti luettavaa, kun pääosa ajasta menee virheiden korjailuun.

Seli seli. Selittely loppuu tähän, tällä kertaa.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #288 : 12.09.2015 klo 16:28:24 »
Mutta on jossakin parannettavaakin. Mitä olen vilkaissut suomennoksia, niin mielestäni Sandman on käännetty keskimäärin tarkemmin Jalavan kirjoihin. RW:n suomennos on kyllä soljuvaa kieltä, mutta se ei seuraa alkuperäisiä sanavalintoja niin paljon kuin Jalavan. Itse tykkään enemmän tarkasta kuin vapaasta käännöksestä.

Makuasioita, riippuu tietysti siitäkin kuinka hyvin muistaa ulkoa alkuperäisteoksen. Itse pidän Silaksen tyylistä.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #289 : 13.09.2015 klo 12:38:24 »
Tämä on aivan totta, ja asiaan on yritetty vaikuttaa. RW kuitenkin vaatii, että niiden omat tyypit Italiassa hoitavat ladonnan, vaikka olen yrittänyt useaan otteeseen puhua kotimaisten, hyviksi havaittujen latojien käytön puolesta.

Juu, nopeammin varmasti latoisitte itse kuin mitä korjaatte ulkomaalaisten jälkiä. En tiennyt, että Italian pää tekee sisäsivujenkin ladonnan (olet aiemmin kertonut, että joidenkin kirjojen takakansitekstien virheet johtuivat italialaisista).

Näemmä (netin kuvanäytteistä katsottuna) tuo sama pieni fontti on myös italiankielisissä RW:n kirjoissa.

Makuasioita, riippuu tietysti siitäkin kuinka hyvin muistaa ulkoa alkuperäisteoksen. Itse pidän Silaksen tyylistä.

Tämä on osittain makuasia, mutta vivahteita häviää vapaassa suomentamisessa. Itse en muista alkuperäisteosta ulkoa, vaan vertasin vain suomennoksia enkunkieliseen tekstiin pistokokeilla sellaisissa kohdissa joissa on paljon tekstiä. Omalla tavallaan RW:n uusi suomennos on tehty harkitusti: kääntäjä Silas haluaa kääntää ajatuksia eikä sanoja. Toinen vaihtoehto olisi ollut kääntää netin ansiosta ja sarjakuvatietouden kasvun myötä vielä tarkemmin kuin mitä Heiskanen teki Jalavalle 20 vuotta sitten. Mutta tästä kannattanee keskustella Sandmanin omassa ketjussa.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #290 : 27.09.2015 klo 20:02:56 »
Milloinkas voidaan odotella seuraavaa RW:n satsia ja mitä voisi/pitäisi mahdollisesti olla seuraavaksi tulossa? Preacher olis ainakin odotuksissa korkealla, samoiten Sandmanin jatkot...
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #291 : 27.09.2015 klo 20:20:12 »
Näillä näkymin lokakuussa ei tule RW:ltä kirjoja. Viimeksihän tuli viisi kirjaa eli käytännössä kahden kuun satsi.

Preacher saattaa ihan hyvin tulla sitten seuraavana, mutta mikään ei ole varmaa ennenkuin rekka ajaa pihaan.

Oakland

• Jäsen
« Vastaus #292 : 01.10.2015 klo 15:47:16 »
Injustice luettu. Pidin kovasti, ehkä jopa parasta supersankari RW:tä, mitä olen lukenut. Toivottavasti tulee lisää!?

Lukaisin kaikki vihreät lyhdytkin ja se oli mielestäni tasoa ok. Ei siirtänyt kuuta taivaalla, mutta ei myöskään pettänyt. Perus sankarointia (Sinestro oli mielenkiintoinen hahmo). En ole lukenut alkuperäiskielisiä julkaisuja, joten oma tuntemus hahmosta on kovin heikko. Ei kuitenkaan tullut fiilistä, että tätä täytyy saada lisää.

Seuraavaksi Batman ja Robin kirjat 1&2 lukaisuun.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #293 : 01.10.2015 klo 16:07:47 »
Injustice luettu. Pidin kovasti, ehkä jopa parasta supersankari RW:tä, mitä olen lukenut. Toivottavasti tulee lisää!?

Kirjan selkämyksessä komeilee numero 1 joten veikkaan että lisää on tulossa.

X-men

• Jäsen
  • Comics costs too much, damned!!!
« Vastaus #294 : 01.10.2015 klo 19:38:03 »
Lukaisin kaikki vihreät lyhdytkin ja se oli mielestäni tasoa ok.

Lyhty tuntui alkavan ns. keskeltä tarinaa joten se tuntui oudolta.
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

haplo

• Jäsen
« Vastaus #295 : 01.10.2015 klo 19:54:41 »
Eikö tää RW-lyhty ole jatkoa sille Egmontin viitisen vuotta sitten julkaisemalle kirjalle? Siinä juuri Sinestro jäi kiinnostamaan, joten pitäisi kai sitten lukea lisääkin noita jos hahmo niissä esiintyy.

Vai onko mulla taas mennyt rivit, ajatukset ja Kvaak-ketjut sekaisin?

X-men

• Jäsen
  • Comics costs too much, damned!!!
« Vastaus #296 : 01.10.2015 klo 20:05:30 »
Eikö tää RW-lyhty ole jatkoa sille Egmontin viitisen vuotta sitten julkaisemalle kirjalle? Siinä juuri Sinestro jäi kiinnostamaan, joten pitäisi kai sitten lukea lisääkin noita jos hahmo niissä esiintyy.

Vai onko mulla taas mennyt rivit, ajatukset ja Kvaak-ketjut sekaisin?

Egmontin opus taisi olla ~10 vuotta sitten Jenkeissä julkaistu kovakantinen suomeksi ja RWn Lyhty on 52sta.
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #297 : 01.10.2015 klo 23:11:59 »
Rämeen olento 4 oli SS Libriconista loppu, kun eilen kävin. Hyvä, että kauppa käy, mutta olisi kyllä mullekin kelvannut.
"Tex-tieteen yli-morisco"

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #298 : 02.10.2015 klo 00:38:09 »
Eiköhän siellä taas maanantaina ole sitä. Painos ei ole vielä loppumassa.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #299 : 02.10.2015 klo 09:30:52 »
Rämeen olento 4 oli SS Libriconista loppu, kun eilen kävin. Hyvä, että kauppa käy, mutta olisi kyllä mullekin kelvannut.

Oliko myyty loppuun vai vain pakattu Turun kirjamessuille, hyllyt oli aika tyhjät eilen kun kävin myös...