Kirjoittaja Aihe: Suomalaisen digisarjakuvan historia  (Luettu 5560 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
Suomalaisen digisarjakuvan historia
« : 30.11.2014 klo 05:28:31 »
Sarjakuvan digitaalijakelu on itse asiassa jo vanha juttu.

Suomen ensimmäinen (onko niitä siis muitakin?) korppusarjakuvalehti Kupru syntyi vuonna 1994, aikana ennen internetin läpimurtoa.

Taustajoukkoihin lukeutuu eräs Reima Mäkinen, joka tuon linkatun Skrolli-lehden artikkelissa kertoo olleensa aikaansa edellä seuraavasti:

Lainaus käyttäjältä: Reima Mäkinen, Skrolli-lehti, artikkelin kirjoittaja Jukka O. Kauppinen
...tein ekan sarjiksen tietokoneella vuonna 1983. Se julkaistiin Sarjarissa. Ruutu kerrallaan printaten ja sitten ruudut peräkkäin leikkaa-liimaa-systeemillä.

Linkin takana on kokonaisuudessaan tämä "ensimmäinen suomalainen tietokoneella luotu sarjakuva".

Onhan Reima joskus kirjoitellut aihetta sivuten mm. pelattavista sarjakuvista käydyssä keskustelussa ihan jo täällä Kvaakissa, mutta eivät nämä minulle ainakaan mieleen ole jääneet, joten saisivat dinosaurukset nostaa häntäänsä kernaammin.

Skrolli-lehti puolestaan on ihan ykkönen, suosittelen tutustumista.

Reima Mäkinen

• Jäsen
Vs: Suomalaisen digisarjakuvan historia
« Vastaus #1 : 30.11.2014 klo 11:38:55 »
Yhtä hyvin tää ketju vois olla digisarjisten puolella. Mutta historiaahan se on esihistoriakin.  :)

Valmistelin aikoinaan ekoista suomalaisista tietsikkasarjakuvista juttua Kupla-Akatemian tulevaan päivitykseen, joka jäi sitten tulematta. Nyttemmin olen miettinyt että olisikohan aika kypsä pienen kirjasen julkaisemiselle tai muulle vastaavalle projektille? Kuitenkin sen osaston triviaa, että kiinnostaa ehkä aika harvaa ihimistä.

Kvaakin juttu johon Jiksi viittaa lienee tämä. Mutta paperille tehtiin tietenkin jo jotain ennen noita aikoja 20v sitten. Suomalaisista korppusarjiksia en tiedä muita kuin Kuprun, mutta jotain ulkomaista sarjakuvamatskua levitettiin korpulla joskus -93. Valitettavasti siitä ei ole säilynyt mulla mitään dokumenttia.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #2 : 30.11.2014 klo 15:16:58 »
Kuitenkin sen osaston triviaa, että kiinnostaa ehkä aika harvaa ihimistä.

Kannattaa tämä ehdottomasti jossain muodossa tuoda esiin ja ellei muuta synny, niin vähintään Kvaak-artikkeli aiheesta!

Itse lohkaisin tämän omaksi ketjukseen vain lisänäkyyvyyden takia.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #3 : 10.12.2014 klo 12:22:23 »
Mietin jo aiemmin että ehkä tuo Skrolli-lehtikin voisi olla yksi kanava. Ans kattoo.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Miha

• Vieras
« Vastaus #4 : 10.12.2014 klo 13:29:50 »
Mietin jo aiemmin että ehkä tuo Skrolli-lehtikin voisi olla yksi kanava. Ans kattoo.

Digisarjakuvien historiasta suomessa kannattaa ehkä tiedustella nimenomaan Skrollin toimittajilta, varsinkin Jukka O. Kauppiselta. 80-luvulla tehtailtiin paljon diskettilehtiä joissa oli silloin tällöin sarjakuviakin.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #5 : 10.12.2014 klo 16:56:37 »
Digisarjakuvien historiasta suomessa kannattaa ehkä tiedustella nimenomaan Skrollin toimittajilta, varsinkin Jukka O. Kauppiselta. 80-luvulla tehtailtiin paljon diskettilehtiä joissa oli silloin tällöin sarjakuviakin.
Juu, tapasinkin Kauppisen Tampereella muutama kuukausi sitten, hyvä tyyppi. Kupruun liittyen joku jossain kyselikin, että oliko niitä muitakin. En osannut vastata. Itse näin ainoastaan jonkun englanninkielisen (ja ulkomaisen korppusarjislehden) joskus -93, mutta siitä ei sitten säilynyt mitään dokumenttia. Vai että jo -80 luvulla?!

Miha

• Vieras
« Vastaus #6 : 14.12.2014 klo 15:08:17 »
Juu, tapasinkin Kauppisen Tampereella muutama kuukausi sitten, hyvä tyyppi. Kupruun liittyen joku jossain kyselikin, että oliko niitä muitakin. En osannut vastata. Itse näin ainoastaan jonkun englanninkielisen (ja ulkomaisen korppusarjislehden) joskus -93, mutta siitä ei sitten säilynyt mitään dokumenttia. Vai että jo -80 luvulla?!

Maggy alkoi ilmestymään amigalla siinä '88 '89 -paikkeilla, jatkuen muutaman vuoden eteenpäin, välillä suomenkielisenä, välillä englanninkielisenä.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #7 : 15.12.2014 klo 10:14:33 »
Tuota mä kans just mietin että sen on pakko ollut olla just Amigapuolella, koska PC:n graffaominaisuudet eivät häävit olleet ja Mäkkärikansasta ei taas muuten moiseen leikkiin ole.  :) Amigalla näkyy olleen korputkin käytössä jo jostain 1988 alkaen!  Oliks toi Maggy maksullinen tuote vai vaihdettiinko/kopioitiinko sitä vain? Vois kuvitella että noi korput ei ihan halpoja olleet siihen aikaan.

Miha

• Vieras
« Vastaus #8 : 15.12.2014 klo 16:11:45 »
Tuota mä kans just mietin että sen on pakko ollut olla just Amigapuolella, koska PC:n graffaominaisuudet eivät häävit olleet ja Mäkkärikansasta ei taas muuten moiseen leikkiin ole.  :) Amigalla näkyy olleen korputkin käytössä jo jostain 1988 alkaen!  Oliks toi Maggy maksullinen tuote vai vaihdettiinko/kopioitiinko sitä vain? Vois kuvitella että noi korput ei ihan halpoja olleet siihen aikaan.

Amigan korput on olleet käytössä vuodesta 1985 alkaen, deluxepaint julkaistiin 1986.
Muistan aika huonosti, mutta käsittääkseni sitä sai jos lähetti disketin tai disketin hinnan, ne eivät olleet liian kalliita jos niitä tilasi postitse jossain tukkuliikkeestä.

Kuusnepallekin tehtiin digisarjakuvia mutta ne nyt eivät tietenkään olleet mitenkään ihmeellisiä. Accolade comics taisi silti eksyä ihan kauppoihin asti.