Siis kyllähän se amerikoissa toimii kuten täälläkin:
Kotimaisten julkaisujen osalta kustantamon soundi lähtee julkaisuvalinnoista. Asema on hyvä esimerkki kotimaisesta kustannustalosta, jolla on varsin tunnistettava soundinsa.
Kukin kustantamo tekee itsestään kustannusvalinnoillaan itsensä näköisen, vaikka jonkin Image comicsin kohdalla se on yhtä vaikeaa kuin Dark horsen legend-linjassakin koska sarjakuvat ovat tekijöidensä mukaisia eivät kustantamon linjan sen ollessa sinä omistat sarjakuvasi me vaan julkaistaan.
Isoilla taloilla on toki juuri toimituskunta tätä ketjun aihetta varten: siellä ihan tarkoituksella koetetaan sovittaa keskenään halutun tarinallisen ja kuvallisen alan tekijät, sovittaa yhteen kirjoittajat ja piirtäjät ja toimituskunta auttaa näitä säilyttämään langat hyppysissään ja paikkaamaan loogisia aukkoja yms kykyjensä mukaan.
Dark Horse on profiloitunut vuosien ajan siksi fiksummaksi seikkailusarjakuvabrändiksi, vähemmän kalsarisankareita, enemmän kauhua ja elokuvamaailmojen sovituksia.
mikä ei ole poissulkenut lyhyitä huumorisarjoja tai mangavaikutteisia vakoojasarjoja.
Siten en ihan pysty allekirjoittamaan kustantamon paikalleen jämähtäneisyyttä.
Mutta ehkä koska itsekin kannatan ajatusmaailmaa "jos se ei ole rikki älä korjaa, korjattavaa on muutenkin ihan liikaa"
Sarjakuva on taidetta kuten jokainen jolla on edes puoli henkistä pelimerkkiä tajuaa, mutta yhtälailla se on myös kaupallinen taidemuoto kuten televisio, pelit ja elokuvat.
Fantagraphicsilla on "soundi" eli tietty brändi, samoin FirstSecondilla ja muilla "vakavemmin otettavilla" kustantamoilla.
ihan samoin kuin Marvelilla ja DCllä( noilla ilmiselvilläkapitalistiskaupallisilla sielunvihollisen kartanon tiluslafkoillakin, kyllä tämä sulkumerkkien sisällys on sarkasmia).
Totta kai kustantamossa resurssien mukaan viilataan myös graafinen ulkoasu, värit, logot fontit, tapa markkinoida siinä missä lajityypit tai tekijät niiden kustannusvalintojen puolestakin.
Halusimme tai emme elämme kulutusyhteiskunnassa jossa mielikuvamarkkinointi jyrää ja mielellään lokeroimme myös sen perusteella mitä brändi kertoo sinusta: luetko salonkikelpoista, elitististä, bulkkia , tiedostavaa vai tarkoituksellisen ylirapaista punkkia brändiä.
vai etsitkö kustakin kustantamosta niitä mielestäsi parempia juttuja ja joudut selaamaan niitä kaikkia...
orkesteri saadaan soittamaan tietyllä tyylillä pääosin kahdella metodilla:
1) etsitään ne , mielellään taidokkaat tyypit,joille projekti on yhteinen innon ja sydämen asia
2) istutetaan tekijät yhteisen pöydän ääreen ja heille maksetaan rahaa
Niin se toimii niissä musiikkiorkestereissakin, joko tykkäät mitä teet tai sinulle maksetaan siitä.
Paras tilanne on tietty sekä että.
Saattaa olla että olen vaan nyt vähän väsynyt mutta avaatko tätä lausetta vähän:
Erityisesti saman aikakauden saman kustantajan lehdet tuntee eroon toisistaan varsin vaivattomasti.