Olen jo kai niin elämän kovettama, että yleensä okulaarista eritysilmiötä ei itselläni juuri synny. Tämä voi johtua kasvatuskulttuuristakin. Meillä ei kotona avoimesti osoitettu hellyyttä, surua tai muitakaan voimakkaita tunteita. Poikkeus oli eläimet. Niille sai näyttää todellisen itsensä ja avautua mieltään painavista asioista.
Olen 25 vuoden aikana nähnyt isäni itkevän kolmesti. Toinen näistä kerroista oli vuonna 2008, jolloin isän pentukoira jäi auton alle ja kuoli. Se kävi jöröön suomalaismieheen niin kipeästi, että isäni ei viikkoon käynyt töissä, makasi vain sängyllään, ei syönyt, eikä vastannut edes puhelimeensa. Kaikki ihmiset eivät sitä pysty ymmärtämään, että joku, etenkin isäni kaltainen ihminen, joka päällisin puolin näyttää häijyltä metsäläisjuntilta, voi rakastaa eläintä kuin omaa lastaan. Se menetyksen määrä oli lähes siihen suhteutettavissa. Eikä isä ole sen jälkeen pystynyt toista koiraa ottamaan, koska ei "lastaan" voi korvata millään.
Hyvin eläinrakkaaksi ihmiseksi kasvatettuna minuakin koskettaa ihan valtavasti eläimen kärsimystä ja kuolemaa käsittelevät aiheet. Yritin jokin vuosi takaperin katsoa Ruttokoiria. Olin ehtinyt noin minuutin sitä katsoa, kun piti lopettaa. Hysteeriselle itkulle ei meinannut tulla loppua. Ja veikkaan, että en ikinä sitä elokuvaa pystykään katsomaan.