Kirjoittaja Aihe: Manga studio ja taittaminen  (Luettu 3746 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Anagin

• Jäsen
Manga studio ja taittaminen
« : 09.08.2014 klo 12:03:14 »
Moi,

olen piirrellyt Manga Studiolla ensimmäisen pidemmän sarajakuvani ja nyt se pitäisi taittaa. Ongelma on se, että en tahdo löytää parasta tapaa hoitaa tämä asia. Manga studiosta pystyn printtaamaan helposti kaikki sivut pdf tiedostoksi, mutta seuraavaksi pitäisi saada aukeamat kuntoon.

Scribuksen latasin koneelle ja nopealla googletuksella en löytänyt keinoa, miten sillä saisi 20 sivuisen pdf tiedoston edes auki, saati taitettua. Joten kaikki neuvot ovat tervetulleita. Sarjakuva on tarkoitus tehdä B5 koossa.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Manga studio ja taittaminen
« Vastaus #1 : 09.08.2014 klo 23:23:01 »
Todennäköisesti sun kannattaa luoda Scribuksessa file jossa on 20 sivua ja tuoda sinne MangaStudiossa tekemäsi sivut tif tai psd-tiedostoina. Enempää en osaa sanoa, koska Scribiksen käyttökokemukseni ovat aika vähäisiä. Tavallisesti teen photarilla ja InDesignilla.

Timo

Ville Manninen

• Jäsen
« Vastaus #2 : 10.08.2014 klo 00:05:16 »
Juu, eli kuten Timokin tuossa jo totesi, pdf:ää ei avata Scribukseen vaan se sijoitetaan Scribus-dokumentin sisään. Eli luot oikean kokoisen ja sivumäärältään oikean dokkarin ja sijoitat sen sinne. Äkkiseltään googletettuna monisivuisen pdf:n sijoittaminen pitäisi onnistua.

Anagin

• Jäsen
« Vastaus #3 : 11.08.2014 klo 19:44:42 »
Kiitos neuvoista, mutta päätinkin siirtyä Indesigniin, kun kerta sai 30 päivän trialin. Tosiaan olen osallistumassa tuohon Oulun pohjoismaiseen sarjakuvakilpailuun ja teen tosiaan ensimmäistä kertaa koko taittohommaa. Olen tehnyt sarjakuvan A4 koossa ja sarjakuva pitäisi palauttaa B5 koossa 300dpi pdf ja valmiiksi taitettuna. Olen tehnyt Indesigniin pohjan B5 ja bleed 5mm. Importtaan sinne tuon pdf sarjakuvan, mutta kaikki sivut ovat tietysti A4 koossa ja kysymys kuuluu: voiko ne jotenkin nopeasti sovittaa B5 rajoihin vai pitääkö jokainen sivu manuaalisesti virtellä oikeaan kokoon.

En nyt ole aivan varma minkälainen tiedosto siis pitää palauttaa ja sitä kyselinkin kisan järjestäjiltä, mutta en vielä ainakaan saanut vastausta. Ilmeisesti Indesingnista pitäisi vain Exportata tuo pdf ja bleed  5mm

Anagin

• Jäsen
« Vastaus #4 : 11.08.2014 klo 20:41:14 »
Löytyikin tämmöinen Script tuohon Indesingiin, jolla homma hoitui melko vaivattomasti. https://www.youtube.com/watch?v=7yKfBsHXokQ