Onhan vaan pirun hyvä sarja, tämä Luke Cage. Ihan täysin se ei minulle aukea, tuskin myöskään suurimmalle osalle ei-mustasta väestöstä, eikä ole tarkoituskaan. Aplodit Marvelille siitä että uskalsivat tehdä oikeasti puhtaasti mustan sarjan, vaikka se tarkoittaakin sitä että en pysty täysin arvostamaan sen kaikkia ulottuvuuksia. Kesällä kun Nykissä katseli uutisia ja ajankohtaisohjelmia TV:stä niin osaan hieman eläytyä siihen mitä musta väestö kokee siellä parhaillaan, ja olen vilpittömän iloinen heidän puolestaan kun heillä on viimein supersankari jonka voivat kokea omakseen. Hip-hop ja räppi eivät minulle uppoa mutta onneksi sarja kunnioittaa muutakin mustaa musiikkia (showrunner on vanha Rolling Stone lehden toimittaja) ja varsinkin vanhan liiton blues lämmitti sydäntä.
En kyllä ymmärrä tätä valitusta "heikoista" pahiksista, katsotaankohan me nyt samaa sarjaa ollenkaan? Cottonmouth, Shades, Mariah ja Diamondback olivat kaikki omalla tavallaan erilaisia mutta kiinnostavia, vain Shades jäi alikehitellyn oloiseksi kunnollisen taustatarinan puutteesta johtuen. Toisaalta myös Misty Knight on jäänyt kaikilta mainitsematta, erinomainen hahmo ja roolisuoritus.
MCU-viittaukset olivat välillä häiritseviä, mutta enimmältä osin ihan luontevia; "Välikohtaus" ei ilmeisesti levinnyt Harlmiin asti, joten asenne siellä Kostajia ja avaruusolentoja kohtaan on luonnollisestikin erilainen kuin Hell's Kitchenin alueella tai ydinkeskustassa, ja samoin on luontevaa että siellä keskitytään alueen omiin, todellisiin ongelmiin. Oikeastaan ainoa valittamisen aihe minusta on viimeinen jakso [spoiler]koska sen lopuksi pedattiin liian ilmeisesti kakkos-kautta, olisin paljon mieluummin nähnyt tämän omana kokonaisuutenaan.[/spoiler]
Johtuen kulttuuri-eroista en pääse uppoutumaan tähän niin syvälle että voisin rankata tämän samalle viivalle kuin DD tai JJ, mutta näin kovassa seurassa kolmanneksi jääminen ei ole huono asia. Hieman mietityttää miten näinkin realistinen sarja sopii yksiin maagisia ninjoja vastaan tappelevan DD:n ja mystisen kadonneen kung-fu kaupungin kasvattaman Iron Fist'in kanssa?