Kirjoittaja Aihe: Summer Wars  (Luettu 3515 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Reima Mäkinen

• Jäsen
Summer Wars
« : 02.08.2014 klo 20:05:51 »
Sangatsu Mangan uusi sarja nyt kioskeilla ja arvio Kvaakin etusivulla.
« Viimeksi muokattu: 02.08.2014 klo 20:08:27 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

VNaomi

• Jäsen
  • Aarresaari
Vs: Summer Wars
« Vastaus #1 : 02.08.2014 klo 23:13:19 »
Minua häiritsi jostain syystä älyttömästi hahmojen välillä puhetyylinen dialogi. En minkään muun suomennetun mangan kohdalla edes muista, että onko niissä ollut välillä puhekieltä vai ei, mutta tässä jokainen "mä", "oikeesti" jne. hyppäsi heti silmille. Oletan, että japaninkielisessä on tehty iso numero siitä, kenelle puhutaan perustyylillä ja kenelle kohteliaalla, mutta suomennoksessa tämä ei omalla kohdallani toiminut ollenkaan.

Muuten ihan hyvä, tosin ei elokuvan nähneenä iskenyt ihan samalla lailla, kuin jos ei jo tietäisi, miten käy.

Reima Mäkinen

• Jäsen
Vs: Summer Wars
« Vastaus #2 : 03.08.2014 klo 14:29:06 »
Minua häiritsi jostain syystä älyttömästi hahmojen välillä puhetyylinen dialogi. En minkään muun suomennetun mangan kohdalla edes muista, että onko niissä ollut välillä puhekieltä vai ei, mutta tässä jokainen "mä", "oikeesti" jne. hyppäsi heti silmille. Oletan, että japaninkielisessä on tehty iso numero siitä, kenelle puhutaan perustyylillä ja kenelle kohteliaalla, mutta suomennoksessa tämä ei omalla kohdallani toiminut ollenkaan.
Kyllähän se Kenji siinä huolehti että miten hän osaa puhua mummelille tarpeeksi kohteliaasti. Minua mä ei häirinnyt, eli en kiinnittänyt mitää huomiota. Luen niin paljon erilaisia sarjiksia ja käytännöt puhekielen käytössä vaihtelee. Sinänsä älytön haaste suomentajalle jos yrittää saada mukaan alkuperäisestä teoksesta jonkun piirteen jolle ei ole Suomen kielessä vastinetta.

Muuten ihan hyvä, tosin ei elokuvan nähneenä iskenyt ihan samalla lailla, kuin jos ei jo tietäisi, miten käy.
Mulla ei ollut tätä rasitetta. Suoraan sanoen aika vähän tulee kulutettua tarinoiden versioita eri muodoissa. Eli jos olisin nähnyt leffan en olisi lukenut mangaa ja nyt taas ei tartte kattoo sitä animee. :)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson