Kirjoitustasi
Et kai nyt Reima vain oleta, että ainoastaan tuon tekstin kirjoittaja itse voisi pitää sitä niin vaikuttavana tuotoksena, että se kannattaa linkittää tänne?
No, joka tapauksessa on hienoa, ettei kirjoittaja ole vain ottanut itsestäänselvyytenä, että yritys summata kokonaisen vuosisadan populaarikulttuurin syvin olemus tuhannella sanalla voi johtaa vain pinnalliseen, katkonaiseen ja puutteelliseen lopputulokseen, vaan on myös pyrkinyt osoittamaan sen.
Ehkä pahiten niskat nyrjäyttävä kohta on tämä, missä siirrytään kahdessa peräkkäisessä virkkeessä arjalaisten ylivertaisuudesta juutalaisten ylivertaisuuteen, yrittämättä millään tavalla selitellä tai siloitella epäjatkuvuutta:
Samaa ei voi sanoa toisesta kestosuosikista, vaaleahiuksisesta Flash Gordonista, joka jykeväraamisena sankarihahmona on aina ilmentänyt niin kirkasta arjalaisuuden ihannetta, että on pelkkä ihme, etteivät itse natsit kehittäneet miestä.
ELOKUVIIN LÄNSIMAINEN KUNINKUUS siirtyi viimeistään 60-luvulla, kun lähes alaston juutalainen, Cornel Wilde, kukisti kilpajuoksussa kokonaisen afrikkalaisten heimon ohjaamassaan elokuvassa Alaston saalis (1966) roolinimellä The Man.
Jos nyt kuitenkin vain hyväksytään sellainen maailmanhistorian luenta, missä kuuden miljoonan juutalaisen joukkotuhonta oli vain osa kahden eri valkoisen heimon välistä taistelua herruudesta, eikä sen takia ole huomioimisen arvoinen tämän kolumnin näkövinkkelistä, niin sen jälkeen voidaan siirtyä ihmettelemään sitä, kuka tästä näkövinkkelistä katsottuna sitten olikaan elokuvissa kuningas ennen 60-lukua.
Saman vuosikymmenen alkupuolella myös lasten suosikki Tintti kävi Kongossa (Tintin au Congo, 1931), joka vierailu poikii tänä päivänä lähinnä kanteita rasismista ja eläinten lahtaamisesta. Hieman outoa, sillä Afrikassa Tintti voittaa puolelleen sekä apinat että alkuasukkaat, koska on niin paljon heitä älykkäämpi. Samankaltaiseen valkoisen ylemmyyden teemaan päätyi 40-luvulla myös Disney tuottaessaan moderniudestaan kehutun elokuvan Etelän laulu (Song of the South, 1946), jota yhä tänäkin päivänä pelätään näyttää sen sykkimien asenteiden takia.
Harhailtuaan ensin 30-luvun sarjakuviin (kera oudon non sequiturin, joka näyttää olettavan, että rasistinen asenne ei itse asiassa ole rasismin ilmentymä) teksti löytää tiensä takaisin elokuviin vuonna 1946, ja yllättäen sieltä löytyy edelleen sama vastaus (ainakin vaikuttaa siltä, että "länsimainen" ja "valkoinen" ovat tekstissä synonyymejä).
Vielä muutama edestakainen loikka, niin ehkä jossain vaiheessa olisi päädytty vuoden 1915 elokuvahittiin
The Birth of a Nation, jossa valkoiset patriootit perustavat Ku Klux Klanin suojellakseen Yhdysvaltoja villiintyneiltä mustaihoisilta. Näin merkittävän puutteen paikkaaminen tekstin antamasssa kuvassa länsimaisen elokuvan historiasta olisi ilmeisesti kuitenkin ollut tekstin perimmäisten tavoitteiden vastaista.