Hei, kaipaisin neuvoa tällaiseen ongelmaan:
Tein kuvitustyön pienelle yhdistykselle (ensimmäinen vähän isompi kuvitustyöni, useita kuvia). Palkkio työstä maksettiin kyllä ajallaan, mutta ei ihan sovitusti: olin toimittanut verokortin kuten pyysivät, mutta sitä ei käytetty vaan palkka tupsahti tilille ilman että siitä olisi vähennetty veroja. Olin odottanut että maksu hoidetaan verokorttia käyttämällä kuten oli sovittu, kun sen kerran kiltisti toimitin.
Saan tällä hetkellä lisätukea Kelalta, jonne minun on ilmoitettava palkkatuloni ja toimitettava palkkakuitti. Kysyin toimeksiantajalta palkkakuitin perään mutta sain tietysti ilmoituksen, että eivät voi lähettää palkkakuittia koska verokorttia ei käytetty. Haluaisin toimia rehellisesti ja ilmoittaa Kelalle palkkatuloni. Sen tekeminen kuitenkin vaatii palkkakuitin, jota en nyt voi saada. En haluaisi tulehduttaa välejä toimeksiantajaan, sillä yhteistyömme mahdollisesti jatkuu ja tuleva projekti olisi minulle hyvin mieluisa ja tärkeä, sillä olen vasta aloittelija.
Toimin siis sivutuloverokortilla, sillä kuvitustyön tekeminen on minulle ainakin toistaiseksi niin pienimuotoista etten ole hankkinut free-verokorttia, saati sitten harkinnut perustavani toiminimeä (tosin nyt alan vakavasi harkitsemaan Eezy- tai Ukko-palvelujen tai vastaavien käyttöä).
Mitä teen? Jätän ilmoittamatta Kelalle palkkiosta? Vai vaadin toimeksiantajalta että palkanmaksu hoidetaan jotenkin uudelleen, asiallisesti? Helpointa olisi varmaan olla ilmoittamatta Kelalle, mutta en tiedä miten helposti käytännössä jää kiinni tulojensa pimittämisestä, kun kyse on yksittäisestä tapauksesta.