Kirjoittaja Aihe: dokumentaarisia nettisarjiksia  (Luettu 9828 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Wiljami

• Jäsen
dokumentaarisia nettisarjiksia
« : 20.09.2004 klo 00:29:04 »
Olen tekemässä gradua dokumentaarisista sarjakuvista, mihin liittyen tarvitsisin tietoa mahdollisista dokumentaarisista nettisarjakuvista (ja miksei myös painotuotteista). Mistä verkko-osoitteista sarjakuvia löytyisi?

En ole rajannut tuota dokumentti-sanaa liian tiukasti, eli käytännössä kaikki jossain määrin tosielämää kuvaamaan pyrkivät sarjikset käyvät. Esim. omaelämäkerralliset, historialliset, päiväkirjamaiset sarjikset tai reportaasit ovat ok.  

Jos et ole sisällöstä aivan varma, niin vinkkaa silti, minä sitten itse tarkistelen sopiiko aiherajaukseeni.

Hanna

• Jäsen
Re:dokumentaarisia nettisarjiksia
« Vastaus #1 : 20.09.2004 klo 10:04:41 »
Painetuista tulee ihan ensimmäiseksi mieleen Maus sekä tämä Joe Saccon paljon tapetilla ollut Palestiina sekä hänen uudempi Bosniaan sijoittuva dokumenttisarjiksensa (nimeä en muista).
Klik klik --> Sarjisblogini

jokela

• sörsselsson
  • Jäsen
  • .. I'm a devil in disguise ..
« Vastaus #2 : 20.09.2004 klo 16:27:36 »
No duoda .. kansissa olevista, mitä olisi Jarmo Mäkilän ´Daydreamer´ .. ää eis vaan.

Eikös Roju tee paljon omista kokemuksista lähtöisää. Pauli Kallion Krampit jne.? Ööh huumorriii jos vaikka. Miten ois Pystynen?

Jos kielee haluut solmuun pistää niin Gunnar Krantz voi olla huva esmärkki. Itsekeskeistä ruåttalaista kamaa.
On julkisoinut kansissa ja verkollakin!

Jokunen vuosi sittän G.K. piti näyttelyy, oli kai Malmössa. Hän mm. naputteli listaan ylös kaikki omistamansa kamat ja tulosti sen paprulle ja tälläsi seinälle.
Siinäpäs on teille vasta Taidetta!! Ja jos ette ymmärrä, ootekin tyhmii ..

-- j --
He may look like an idiot and talk like an idiot but don't let that fool you. He really is an idiot.

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #3 : 20.09.2004 klo 22:10:57 »
No duoda .. kansissa olevista, mitä olisi Jarmo Mäkilän ´Daydreamer´ .. ää eis vaan.

Eikös Roju tee paljon omista kokemuksista lähtöisää. Pauli Kallion Krampit jne.? Ööh huumorriii jos vaikka. Miten ois Pystynen?

Jos kielee haluut solmuun pistää niin Gunnar Krantz voi olla huva esmärkki. Itsekeskeistä ruåttalaista kamaa.
On julkisoinut kansissa ja verkollakin!

Puhe oli dokumentaarisista sarjakuvista. Kannattaa lukea kysymys kunnolla, ennen kuin vastailee. Tai sitten kannattaa tarkistaa vielä toisen kerran, mitä dokumentaarinen sarjakuva tarkoittaa...

Jo täällä ehdotetuilla Mausilla ja Palestiinalla pääsee jo hyvin alkuun.

Frank N. Furter

• Jäsen
« Vastaus #4 : 20.09.2004 klo 22:19:32 »
Bilal/Christinin Metsästysretki sopisi ehkä tähän kategoriaan. Jos on kiinnostunut Itä-Blokin maiden lähihistoriasta, siis.

kitani

• Vieras
« Vastaus #5 : 20.09.2004 klo 22:20:51 »
Art Spiegelmanilta pitäisi olla juuri tullut ulos se 9/11 tapahtumiin sijoittuva sarjakuva, tosin minulla ei ole kyllä mitään hajua sopiiko se aihepiiriin.

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
« Vastaus #6 : 20.09.2004 klo 22:41:07 »
Puhe oli dokumentaarisista sarjakuvista. Kannattaa lukea kysymys kunnolla, ennen kuin vastailee.

Niinpä:

En ole rajannut tuota dokumentti-sanaa liian tiukasti, eli käytännössä kaikki jossain määrin tosielämää kuvaamaan pyrkivät sarjikset käyvät. Esim. omaelämäkerralliset, historialliset, päiväkirjamaiset sarjikset tai reportaasit ovat ok.  

Jos et ole sisällöstä aivan varma, niin vinkkaa silti, minä sitten itse tarkistelen sopiiko aiherajaukseeni.

Toivottavasti auttoi. Hyvää päivänjatkoa.

Mutta vakavasti. Jos nyt hieman yritetään haeskella Wiljamin aiheen rajoja, niin nörtteilylle naureskelevat nettisarjiksethan ovat vahvasti omaelämäkerrallisia. Esimerkkeinä Dork Tower ja kotimainen Sosiaalisesti rajoittuneet. Mutta viekö humorisointi (onko sellaista sanaa?) liian kauaksi siitä haetusta dokumentaarisuudesta?
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

jokela

• sörsselsson
  • Jäsen
  • .. I'm a devil in disguise ..
« Vastaus #7 : 20.09.2004 klo 23:06:14 »
... Kannattaa lukea kysymys kunnolla, ennen kuin vastailee. ...

Hupsista sentään .. että osaankin kielitaidottomana kompastella ..

Gummeruksen Suuri Sivistys Sana Kirja (2001): Dokumentaarinen ; tosiasioihin perustuva, todellisuutta kuvaava.

Edellämainittu herra Krantz on tehnyt sinnikkäästä omaelämänkertaisesta kerronnasta pitkän taiteilijauran. Albumi Nollad kertoo aivan pikkutarkasti mitä herra Krantz´ille tapahtui eräänä työttömänä kesäviikkona.

Se ei dokumentaarisemmaksi voisi siitä muuttua. Jollei sitten tee niinkö Andy Warhol, filmaa 24 tuntia vuorokaudessa. Mutta sehän ei ole taas enää sarjakuvaa ..

-- j --
He may look like an idiot and talk like an idiot but don't let that fool you. He really is an idiot.

Wiljami

• Jäsen
« Vastaus #8 : 20.09.2004 klo 23:39:42 »
Kiitti vinkeistä (lisääkin saa lähettää). Palestiina ja Maus on tullut jo itse noteerattua, mutta muut oli uusia tuttavuuksia ja osa ihan passeleita dokumentaarisuuden kannalta.

Tässä haeskellessa löysin netistä sarjispäiväkirjoihin omistautuneen sivun. Käykää vilkaisemassa, jos kiinnostaa:
http://www.bentcomics.com/JCJ/

Heräs mielenkiinto tehdä itsekin jotain vastaavaa.

Niin ja siitä humoristisuudesta. Ei hauskuus sinällään tapa dokumentaarisuutta. Kyse on lähinnä siitä pyrkiikö juttu kuvaamaan jotain tapahtunutta vai heijasteleeko nyky-yhteiskuntaa fiktion avulla. Tuo dokumentti-käsite on    tutkimisen kannalta pirullisen veteen piirretty viiva  :-\.

MarkZero

• Jäsen
« Vastaus #9 : 21.09.2004 klo 00:14:48 »
Mieleen tuli Jimi Hendrix elämänkerta "Voodoo Child", kirjoittanut Martin I. Green, kuvittanut Bill Sienkiewicz. Sitten on Kenji Nakazawan "Hiroshiman poika". Lisäksi Will Eisnerilla on omaelämänkerrallisia sarjakuvia, kuten "Myrskyn silmään" ja.. no en nyt muistakaan muita. :-O

Marko
« Viimeksi muokattu: 21.09.2004 klo 00:18:12 kirjoittanut MarkZero »

puro

• Multirajoitteinen
  • Jäsen
  • Ei se siitä suttaannu.
« Vastaus #10 : 21.09.2004 klo 09:54:10 »
Gummeruksen Suuri Sivistys Sana Kirja (2001)

Mikä ihme näissä luetunymmärtämistehtävissä tai yhdyssanoissa on niiiiiiin vaikeaa. Eikö nykyään kouluissa opeteta kuin äidin Kieltä?  >:( ???

-P.

PS. Sori off-topic.

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #11 : 21.09.2004 klo 18:02:10 »
Olen tekemässä gradua dokumentaarisista sarjakuvista, mihin liittyen tarvitsisin tietoa mahdollisista dokumentaarisista nettisarjakuvista (ja miksei myös painotuotteista). Mistä verkko-osoitteista sarjakuvia löytyisi?

artbombin sivuilla ainakin oli dokumentaarinen sarjakuva yhdestä aika inhottavasta aiheesta. linkki löytyy kvaakista hakemistojen kohdalta.

sitten tulee mieleen esim. harvey pekar (esim. our cancer year) mutta en tiedä löytyykö netistä. matkapäiväkirjoja on sarjakuvina tehty vaikka kuinka paljon, ranskaksi osaisin luetella aika monta mutten taas tiedä onko netissä... uudessa Irtoparrassakin oli kaksi :)

Helena Klakocarin Passage en Douce perustuu sarjakuvapäiväkirjaan jota hän piti joutuessaan yllättäen pakolaiseksi Kroatian sodan syttyessä. association on julkaissut pari reportaasikirjaa egyptistä ja meksikosta. saksalaiset monogatarit tekevät kanssa paljon sarjisreppareita. spiegelman. Ja viime vuonna kemissä. mutta nämä on kaikki paperia.

joitain noista minulla on (ransk.) ja voin tarvittaessa lainata.

Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #12 : 21.09.2004 klo 19:40:22 »
Gummeruksen Suuri Sivistys Sana Kirja (2001):

Jos kirja on oikeasti tuon niminen, en siihen uskaltaisi luottaa  ;)

Timo

sami myllyniemi

• Vieras
« Vastaus #13 : 19.01.2005 klo 12:03:38 »
Täällä on mun itseni tekemä nettisarjis, joka dokumentoi puolisoni perinteenkeruuprojektia Kainuussa. Vaikuttaa uponneen, sillä joku rouva kysyi häneltä viime viikolla kahvilassa "Oletko sinä se perinnesarjakuvan hahmo?"

http://www.hyrynsalmi.fi/korpikansa/sarjis1.htm

(Oon itse vastuussa koko sivustosta, ja tumpelo kun olen, se toimii moitteetta vain Explorerilla.)

Hanna

• Jäsen
« Vastaus #14 : 19.01.2005 klo 12:55:47 »
Täällä on mun itseni tekemä nettisarjis, joka dokumentoi puolisoni perinteenkeruuprojektia Kainuussa.

Hetkinen, ihan kuin olisin kuullut tästä jossakin...
Hmm, onko aiheesta tehty dokumentti joka näytettiin telkkarissa vasta vähän aikaa sitten?

Kiva piirrosjälki sulla, selkeä ja hauska!

Edit: Katsoin kaikki stripit läpi ja i-h-a-s-t-u-i-n! Sun piirrosjälki miellytti todella paljon silmääni, osaisinpa itsekin tehdä tuollaista pelkistetyn "lupsakkaa" viivaa ja tyyliä. Tarinatkin olivat pirteitä ja osittain ehkä erikoisesta aiheesta johtuen ei niin kuluneita. Tätä lisää, kiitos! :)

Tämä oli erityisen hyvä:
http://www.hyrynsalmi.fi/korpikansa/sarjis16.htm

Sori kun eksyin alkuperäisestä aiheesta, oli vain pakko vähän suitsuttaa.
« Viimeksi muokattu: 19.01.2005 klo 13:10:41 kirjoittanut Hanna »
Klik klik --> Sarjisblogini