Kirjoittaja Aihe: Brutaali peliliike, digitointi  (Luettu 4129 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ohramies

• Uusi jäsen
Brutaali peliliike, digitointi
« : 05.04.2014 klo 20:38:37 »
Mulla on vähän laskutavasta riippuen jo yli 25v kokoelma sarjiksia. Aika iso osa kellarissa. Käytännössä pitäisi olla hyllytilaa 2-3 kirjahyllyä että kaiken saisi "esille", ongelmina vaimo, kolme kissaa sekä pieni poika.

Nyt sarjakuvia alkaa vihdoinkin saada järjellisiin hintoihin digimuodossa vrt amazon ja comixologyn tarjoukset. Aika pitkään siinä meni että päästiin omenamiesten lisähinnasta eroon.. Lukulaitteena mulla on mm kiinalainen 8.9" 1920x1200 täppäri joka ei ole kovinkaan kaksinen 3D-peleissä mutta aika mainio sarjakuvien lukulaitteena. Sen verran kevyt että sitä vielä jaksaa pidellä sängyssä mutta sen verran iso että voi halutessaan lukea sivun kerrallaan.

Olen pyöritellyt jonkun aikaa miten saisin sadat (tuhannet!) opukset kellarista luettavaan muotoon. Digitoituina koko roska ei ehkä mahtuisi 32GB muistikortille mutta esimerkiksi 1TB google drive-arkisto pitäisi riittää jo mainiosti.

Käytännön ongelma on sitten se digitointi. Albumeita ei käytännössä voi runtata tasoskanneriin. Olen nähnyt netissä vänkiä sarjakuvien digitointi"työpöytiä" joissa on käytännössä V-muotoinen teline, siihen sopiva lasi/polymeerikansi sekä kaksi digikameraa jalustoilla. Tuollaisella puimurilla saa helposti useampia aukeamia minuutissa ikuistettua, varsinkin jos siihen on askarreltu jonkinlainen vastapaino. Mulla ei taida olla rahkeita moisen rakentamiseen, lisäksi edellä mainittu pieni poika plus huterat rakennelmat ovat huono yhdistelmä..

Ajattelin lähteä julmemmalle mutta vieläkin tehokkaammalle linjalle. Jos leikkaan giljotiinilla albumien selät irti niin voin syöttää koko pakan firman printteri/skanneri/kopiokone -hässäkkään jossa on arkinsyöttö ja kaksipuoleinen skannaus.

Onko kenelläkään moisesta kokemusta? Muistelen joskus aikoja sitten että liian tarkka skannaus itseasiassa pilaa painotuotteet koska yksittäiset kuvapisteet alkavat tulla näkyviin. Nykyään lienee jo "de-moire" tyylinen filtteröinti vakiokauraa, tosin en tiedä miten tuollaisessa kopiokonetyylisessä myllyssä löytyy näitä ominaisuuksia vakiona. Onko 300dpi järkevä valinta? Ainakin skanneri rykäisee sillä tarkkuudella hämmentävän nopeasti sivut.

Kannattaako albumit digitoida kuva per sivu tyyliin vai tehdä PDF-albumeita? Olen ymmärtänyt että on lähinnä piraattilehtien lukemiseen tarkoitettuja mobiilisoftia joille albumit pitäisi pakata irtokuvina mutta yhteen zippipakettiin. Ovatko sellaiset parempia kuin PDF-lukusoftat?

Toki albumeilla ei ole tuon käsittelyn jälkeen mitään jälleenmyyntiarvoa mutta olen huomannut että sarjiksien realisointi on pirun tuskaista joka tapauksessa. Kokoelma keskittyy aika paljon Vertigon ympärille mutta kyllä sieltä löytyy mm Elfquestia, Usagi yojimboa, Lone wolf + cub miniatyyrialbumeina..

Lurker

• Valvoja
Vs: Brutaali peliliike, digitointi
« Vastaus #1 : 05.04.2014 klo 21:43:55 »
Tee pdf-albumeita.

Mutta hei, säästä nyt ainakin ne arvokkaimmat albumit ja lehdet.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #2 : 05.04.2014 klo 23:27:17 »
Mä digitoisin varmuuden vuoksi ainakin 600 dpi resolla. Eihän sitä tiedä kuinka hyviä näyttöjä tulee tulevaisuudessa markkinoille.

Ohramies

• Uusi jäsen
« Vastaus #3 : 05.04.2014 klo 23:49:50 »
Mä digitoisin varmuuden vuoksi ainakin 600 dpi resolla. Eihän sitä tiedä kuinka hyviä näyttöjä tulee tulevaisuudessa markkinoille.

No painotuotteiden kanssa alkaa ne kuvapisteet tosiaan tulla jo jollain 200dpi tarkkuudella esiin vähän riippuen painotekniikasta. Jollain kiiltävälle paperille painetuista eurosarjiksista voisi vielä saada enemmän irti mutta jenkit laittaa aika karkeasti.

Katso joskus mikroskoopilla sarjakuvia tai aikakauslehtiä, painatus on ihan mustetäplinä roiskittu sivulle.

Mietin tossa tosiaan ihan sitä että enemmän ei ole vältsisti enemmän. 300dpi ilman de-moire filtteriä on aika ikävän näköistä painotuotteista.

Tässä voi tietysti silpoa jonkun klassikon (Elektra Assasin!) ja vetää sen eri asetuksilla koneesta läpi.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #4 : 06.04.2014 klo 08:46:26 »
Ei liity ihan suoraan aiheeseen, tai oikeastaan liittyy. Käy Clas Ohlsonilta ostamassa semmoinen ilmatiivis kosteuden kestävä iso muovilaatikko, maksaa jotain parikymppiä.

Säilö "aarrearkkuun", tai kahteen, kokoelmasi helmet. Ei se siisti anonyymi laatikko siellä kellarissa rouvaa häiritse.

Tee bulkkitavaralle mitä lystäät, mutta älä nyt herran tähden silvo keräilyarvon omaavaa sarjakuvaa.

Ville Manninen

• Jäsen
« Vastaus #5 : 06.04.2014 klo 09:09:05 »
Skannaa 600 ppi descreen päällä, downsamplaa sen 300:an Photarissa ja Surface Blur -filtteristä koittaa löytää toimivan asetuksen. Lopuksi vähän terävöintiä.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #6 : 06.04.2014 klo 09:15:13 »
Jos lehtiä ja albumeja on tuhansia, niin projektiin kuluu mahdottomasti aikaa, jos Photarissa ruvetaan säätämään jokaista skannausta.

Monitoimilaitteesta pitää hakea ne parhaat mahdolliset säädöt, skannata pinkat pdf-tiedostoiksi, nimetä tiedostot järkevästi ja siinä se. Paitsi jos aikoo uhrata vuosia projektiin. Varmuuskopio on tietty välttämätön.

Ville Manninen

• Jäsen
« Vastaus #7 : 06.04.2014 klo 11:46:55 »
Jos lehtiä ja albumeja on tuhansia, niin projektiin kuluu mahdottomasti aikaa, jos Photarissa ruvetaan säätämään jokaista skannausta.
Homman nimi onkin tehdä ensin "keskivertosäätö" yhdelle kuvalle ja nauhoittaa siitä makro. Sitten vaan makro pyörimään ja odotellessa voi vaikka hörppiä kahvia ja tuijotella ulos ikkunasta.

Pro tip: ScanTailor on aika kovis ohjelma säätämään skannattuja sivuja eräajona. Ei kylläkään moiren poistoon, mutta sivujen suoristeluun yms. säätöön ihan ykkösvehje.

http://sourceforge.net/projects/scantailor/

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #8 : 06.04.2014 klo 19:38:28 »
Onhan tuossa työtä melko lailla, teki sen sitten miten tahansa.

Ellei nostalgiatrippailu Suomi-julkaisujen kanssa ole tuossa ykkösasia, itse joko varastoisin tai ennemmin myisin kylmästi helpoimmalla menevän ja hankkiutuisin eroon vähemmän tärkeistä kuin ryhtyisin tällaiseen urakkaan.

SItten ostamaan digitaalisena tarinat sitä mukaa kuin tekee mieli palata vanhojen pariin, sillä se selviää mikä oikeasti jaksaa kiinnostaa vielä uudemman kerran.

Tilaongelman ratkaisin itse aikanaan siten, että ostin modulaarisia, toistensa päälle kasattavia muovihyllyjä, jotka sitten kokosin taloyhtiön häkkivarastoon ja laatikot sitten hyllyille.

äyni

• Jäsen
« Vastaus #9 : 06.04.2014 klo 20:21:37 »
Ymmärtääkseni moaree ilmenee silloin kun skannaus on tarkempaa kuin alkuperäinen painorasteri, mutta kuitenkin sen verran epätarkkaa, että rasteria ei saada skannattua täysin eroteltuna, mikä jo vaatii aika paljon tarkkuutta. Ongelma ei siis ole rasterin näkyminen, vaan se, että pikselit ja rasterit eivät osu samoihin kohtiin, ja siitä seurauksena moaree.
Tuo ehdotus tarkkana skannaamisesta ja siitä downsamplaamisesta pitäisi toimia. Ja sen voi toteuttaa koko satsille täysin ilman graafista käyttöliittymää tekstipohjaisilla komennoilla esimerkiksi ImageMagickin avulla. Säätöjen haarukointi kohdilleen, yksi komento, ja sen jälkeen hommaan menee vain prosessointiaikaa tietokoneelta, ei käyttäjältä.

Josko en usko, että hommassa on mitään järkeä. Jos kokoelma on sinulle tärkeä, niin kannattaa keskustella asiasta vaimon kanssa ja korostaa niitä omia tunteita. Se vitutus hiipii mukaan jossain vaiheessa, vaikka nyt saisitkin itsesi vakuutettua homman järkevyydestä.
Jos taasen kokoelma itsessään ei ole niin tärkeä, niin Jiksin ehdotus on minusta validi.
Ainoa vaihtoehto, missä tuossa aikomuksessasi olisi minun mielestäni mitään mieltä on se skenario, missä sinulla on a) paljon vapaata aikaa, jolloin ei ole mitään tekemistä ja b) suuri sisäsyntyinen palo tehdä pitkiä aikoja työtä, joka on puuduttavaa ja yksitoikkoista ja vaivoin palkitsevaa.

Ohramies

• Uusi jäsen
« Vastaus #10 : 07.04.2014 klo 01:35:32 »
Kellarissahan nuo ovat muovilaatikoissa pinottuna tällä hetkellä, varsinaisesti säilytystila ei ole akuutti. Jos laitan sarjiksia hyllyyn niin pieni mies ja/tai katit riepottelee niitä helposti pitkin lattioita. Olen kyllä ollut huomaavinani että lehtiä/kirjoja ei enää kiskota hyllystä joten voisi koittaa kepillä jäätä ja laittaa pari hyllyä albumeita täyteen. Ideaalisesti toki saisi albumit hyllyyn pois kellarista jos voi luottaa siihen ettei niitä revitä.

Mitään suomisarjakuvaa ei ole sanottavasti kokoelmissa vaan hyvin vertigo-painotteista lähtien jostain sandmanin season of mists 1990 eteenpäin on kaikenlaista.

Aikaa ei ole mitenkään tolkuttomasti tällaiseen mutta kuten sanoin niin käytettävissä on skanneri kaksipuoleisella arkinsyötöllä joten jos saan leikattua albumeista selän tarpeeksi siististi irti niin sen pitäisi olla mahdollista syöttää myllystä läpi ns hetkessä.

Makrojen ja skriptien kirjoittelu ei ole mitenkään vierasta touhua joten ei olisi mitenkään mahdoton ajatus pykätä joku automatisoitu downsample-batchi tähän touhuun.

Bottom linenä mulla on kauhea määrä sarjiksia joita olisi kiva lueskella muutaman vuoden välein uusiksi mutta paperiversioina homman logistiikka mättää. Ne pitäisi kaivaa kellarista muiden laatikoiden alta ja takaa esiin ja pahimmillaan kiikuttaa takaisin lähtöpaikkaansa. Albumeiden kanssa homma pysyy vielä jotenkin kasassa mutta joku sandmanin 50 (hennon! helposti repeävän!) lehden läjä vaatii jo skarppaamista näiden karvaisten ja vähemmän karvaisten tuholaisten kanssa. Mulla on myös joitakin satoja 2000AD lehdyköitä joissa on varhaisia Grant Morrisonia vrt Zenith. Näiden kanssa digitointi toisi mahdottoman sotkun luettavaan muotoon.

Hires-täppärillä kaikki vuosikymmenien varrella kertyneet nimikkeet olisivat niin sanotusti muutaman tökkäyksen päässä kätösistä.

Jos saan tähän jonkun hyvän workflowin kehiteltyä niin näitä voisi iltaisin muutamia albumeita per ilta käsitellä.

Tuossa kun epäiltiin miten jaksaa palata vanhoihin niin sandmani pitäisi lukaista uusiksi, samoin esim transmetropolitan, 100 bullets, elfquest, marshall law, invisibles, usagi yojimbo, lone wolf & cub..

Ohramies

• Uusi jäsen
« Vastaus #11 : 07.04.2014 klo 01:47:13 »
Tästä PDF vs CBZ hommasta sen verran että jälkimmäisestä on helppo rykäistä PDF mutta PDF:stä kuvien irrottaminen on jo kertaluokkaa ikävämpää touhua.

Mulla ei ole kyllä *mitään* kosketuspohjaa CBZ-lukusoftien kanssa vrt käytettävyys, kirjasto-ominaisuudet..

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #12 : 07.04.2014 klo 02:08:53 »
Tuossa kun epäiltiin miten jaksaa palata vanhoihin niin sandmani pitäisi lukaista uusiksi, samoin esim transmetropolitan, 100 bullets, elfquest, marshall law, invisibles, usagi yojimbo, lone wolf & cub..

Eihän näissä sitten ole mitään, mitä ei voisi (oletettavasti) digitaalisena ostaa. Voihan se rahan syytäminen samoihin sarjoihin kahdesti sylettää, mutta toisaalta kun on pakko ne pennoset laittaa riviin, niin siinä oikeasti punnitaan mikä kiinnostaa milläkin hetkellä eniten.

Eihän näitä täysinä sarjoina ole tarpeen ostaa, vaan lukutahtiin innostuksesta riippuen. Olen minäkin muutaman muka tärkeän sarjan kohdalla todennut, että eihän se sitten jaksanutkaan toisella kertaa kiinnostaa siinä määrin, että olisin alkua pidemmälle jatkanut.

Ohramies

• Uusi jäsen
« Vastaus #13 : 09.04.2014 klo 15:28:50 »
Eihän näitä täysinä sarjoina ole tarpeen ostaa, vaan lukutahtiin innostuksesta riippuen. Olen minäkin muutaman muka tärkeän sarjan kohdalla todennut, että eihän se sitten jaksanutkaan toisella kertaa kiinnostaa siinä määrin, että olisin alkua pidemmälle jatkanut.

Tunnetummat sarjat voi jopa lainata kirjastosta nykyään albumeina. Voisin koittaa vähän vähemmän brutaalia lähestymistapaa ja skannata perinteisesti tuota lehtipuolta, siinäpähän näkee jaksaako pidemmän päälle nähdä vaivaa.

Albumeiden osalta silpominen taitaa tökätä sen selän irti leikkaamiseen, firmassa on kyllä leikkuri mutta ei sellainen giljotiini joka pystyisi parisataasivuisen albumin leikkaamaan. En mä niitä ala kirjaimellisesti sirkkeliinkään laittamaan.

marko70

• Vieras
« Vastaus #14 : 09.04.2014 klo 23:04:41 »
Albumeiden osalta silpominen taitaa tökätä sen selän irti leikkaamiseen, firmassa on kyllä leikkuri mutta ei sellainen giljotiini joka pystyisi parisataasivuisen albumin leikkaamaan. En mä niitä ala kirjaimellisesti sirkkeliinkään laittamaan.
Onhan noita vehkeitä pokasahasta Luken valosapeliin!! ^-^

Q=<>